Gå til innhold

Er det dumt å kjøpe D70s?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg begynner på folkehøgskole til høsten, på fotojournalistikk.

I den anledning må jeg anskaffe meg et speilreflekskamera, og har egentlig bestemt meg for at D70s virker som det beste alternativet til mine hender, og lommeboken.

 

Det jeg lurer på er om det kanskje er dumt å kjøpe det? Det er vel et av de eldste kameraene på markedet, og dets arvtager er vel rett rundt hjørnet... Bør jeg heller se på noe annet, og heller legge litt mer penger i det?

 

Har forelsket meg i 30D fra Canon, men det blir rett og slett for dyrt i forhold til hva jeg gidder å bruke....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville helt klart kjøpt enten D50/D70/d70s brukt, og sett hva som skjedde rundt juletider (tipper jeg). Går du for den kommende modellen er det bare å selge igjen på bruktmarkedet, med et par hundrelapper tap el fortjeneste......

ER du på et stramt budsjett, ville jeg uansett forholdt meg til bruktmarkedet. Speilrefleks blir først virkelig spennende når du har større verdi i optikk kontra hus (kun min mening)

Lenke til kommentar

Trenger vi vente helt til juletider da?

 

Det er aldri dumt å handle kamera :p

Men du bør ha i bakhodet at arvtageren er like om hjørnet, kanskje har den funksjoner du ville likt å ha? Og sett at den ikke revolusjonerer nokk til at du synes den er verdt det, så vil i alle fall prisen på D70S stupe.

D70S er forresten et veldig godt kamera, og jeg tviler du blir skuffet om du hanlder det, men økonomisk sett er det kanskje ikke det smarteste akkurat NÅ

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon, og har vurdert d70s over lengre tid, men så kom Nikon sine teasere.

Likevel har min favoritt også vært 30d siden den kom, men koster jo som nevnt en del mer.

 

En ting er at prisen på d70s kan synke (men ikke altfor mye, slik at den skader salger på d50), men Canon kan også senke prisen på 30d for å ta knekken på nye D80 og A100. For meg ville 30d vært klart første valg hvis den kostet omtrent det samme som a100, mens D80 vet vi lite om foreløpig.

 

Uansett, onsdag neste uke bør alle ha et bedre grunnlag for avgjøre hva de skal gjøre.

 

Jeg venter ihvertfall.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
En ting er at prisen på d70s kan synke (men ikke altfor mye, slik at den skader salger på d50), men Canon kan også senke prisen på 30d for å ta knekken på nye D80 og A100. For meg ville 30d vært klart første valg hvis den kostet omtrent det samme som a100, mens D80 vet vi lite om foreløpig.

Spørs om ikke D50 også faller noe i pris, slik at huset kommer på ca 4500 og kitet på ca 5000, når D80 kommer... Da kan D70s-huset komme ned mot 6000 uten å skade for mye av D50-salget, mens kitet kan komme under 7000 (på de rimeligste nettbutikkene).

Lenke til kommentar

Du får allerede kjøpt D70s kit til 7500 så jeg tviler på at det vil falle særlig mye mer i pris. Jeg tipper D80 vil koste over 10.000 med kitobjektiv det første året, derfor er antagelig D70s kit til 7500 et godt kjøp.

 

Men jeg ville uansett ha ventet en uke til Nikon har lansert D80, det blir lettere å vurdere når vi vet litt mer om hva som skjer.

Lenke til kommentar

Mange gode svar her... Er selvfølgelig mest interessert i å vente selv, men begynner som sagt på skole og må derfor ha kamera til siste uka i ugust. Dette gjør at jeg verken kan vente til D80(?) kommer, heller ikke til jul... Men godt tips om å se etter 20D, kanskje jeg skal det...

Lenke til kommentar

Angående pris på D70s. Det er ingen dramatisk store lagre av kameraet hos Nikon Norge, og pga. Nikons problemer med levering den siste tiden, så tviler jeg på at noen butikker har større lagre de klør etter å bli kvitt også. Derfor tipper jeg at prisen på D70s vil være omtrent som nå, helt til lagrene er tomme. D80 vil nok ligge såpass mye høyere i pris at D70s vil være meget interessant for de som vil spare et par tusenlapper.

 

D70 ble plutselig veldig mye mer etterspurt enn D70s rett etter D70s ble lansert. Mange så hvor mye mer D70s kostet, og kastet seg derfor over nærmeste butikk med D70 fortsatt tilgjengelig. Oppgraderingen til D80 er mest sannsynlig en del større, men D70s blir ikke et dårligere kamera av den grunn.

Lenke til kommentar

D70s har siden lanseringen fått til dels glimrende tester og Nikon har en flott samling objektiver til sine kamera (og også fra tredjeparts produsenter). Selv om det kommer et nytt kamera fra produsenten, er det ikke en ond demon inne i kamera som pluteselig gjør det dårlig den dagen et nytt er på markedet, D70s vil fortsette å levere gode bilder i mange år fremover. At D80 vil få noen mere gjenomtenkte funksjoner er klart, men jeg tviler på at selve kvaliteten på bildene vil bli nevneverdig revolusjonerende i forhold til D70s. Over et lengre tidsperspektiv kan du se D70s som ditt kommende reservekamera når journalistkarrieren er etablert og både D80 og D200 er er gått ut av produksjon. Legg heller de eventuelt ekstra pengene i noe(n) gode objektiv(er).

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Eneste jeg er litt skeptisk til er antall megapiksler i forhold til konkurrenter, samt en noe dårligere (i mine øyne) behandling av støy ved høye iso-verdier i forhold til 30D som jeg synes var ypperlig i dårlige lysforhold.

 

Men da ser det ut som jeg går for D70s, vil sannsynligvis være mer enn bra nok for meg, og som nevnt, heller legge litt penger i utstyr. Blitz er vel smart å ha, eventuelt et til objektiv, selv om jeg likte kit-objektivet godt...

Lenke til kommentar
samt en noe dårligere (i mine øyne) behandling av støy ved høye iso-verdier i forhold til 30D som jeg synes var ypperlig i dårlige lysforhold.

6619693[/snapback]

Det kommer jo helt an på hva slags bilder du tar. Jeg har rundet 10.000 eksponeringer med mitt D70s og har kanskje tatt 50 bilder med iso 800 eller 1600... Med andre ord forsvinnende lite i forhold til totalen, så om disse 50 bildene (hvorav kanskje 3-4 er verdt å ta vare på) skulle ha litt mer støy enn strengt tatt ønskelig er av minimal betydning for meg.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

jeg bruger næsten altid sigma 50-500 mm og i solskin til flyvende fulge bruger jeg iso 200, men når så skyerne kommer kommer jeg meget hurtigt op på 1600.

 

jeg har lige været ude inden solnedgang og tage billeder af rårdyr i en bøgeskov, og selv med 1600 iso har jeg svært ved at komme over 1/100 i lukketid.

 

Ligeledes hvis du er til stemmingbilleder indendørs uden brug af blitz eller indendørs sport f.eks. håndbold.

 

Vel nogen ret specifikke behov - men har du noget i den stilo i tankerne, så skal du tage højde for det

 

(Jeg bruger 350D)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...