Gå til innhold

Monopol-dom for Rambus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rambus har jo egentlig kommet med en drøss genial minneteknologi så de burde klare å leve bra på det uten å drive med slike slag under beltestedet. Synd at de synker så lavt og er så grådige at de tyr til skitne triks som dette. Virkelig godt at FTC rydder opp uglene i mosen i den bransjen.

Lenke til kommentar
Håper minneprodusentene får tilbake pengene de har tapt nå. (Som på sikt vil gi oss billigere minne :p )

6606098[/snapback]

Mye av det vill nok bli brukt på å dekke underskudet mange minneprodusenter har....

6606151[/snapback]

Sikkert noen som går med underskdd, men det gjør i hvertfall ikke Samsung

 

"Samsung is the new Sony" var det en økonom som sa...

Lenke til kommentar
Håper minneprodusentene får tilbake pengene de har tapt nå. (Som på sikt vil gi oss billigere minne :p )

6606098[/snapback]

Mye av det vill nok bli brukt på å dekke underskudet mange minneprodusenter har....

6606151[/snapback]

Sikkert noen som går med underskdd, men det gjør i hvertfall ikke Samsung

 

"Samsung is the new Sony" var det en økonom som sa...

6606479[/snapback]

 

Får håpe de ikke begynner med samme latterlige produktstrategi som sony da...

 

AtW

Lenke til kommentar
Trodde de vant en av sakene, mot Infineon?
De vant flere patentsaker mot minneprodusenter for noen år siden, og ingikk deretter frivillige lisensieringsavtaler med flere andre (edit: de har ennå rettsaker gående med Hynix og Micron). Patentene i seg selv er derfor gyldige. Rambus 'eier' mye IP brukt i SDR (og DDR[1]). Det de nå er 'dømt' for er å ha lurt JEDEC til å inkorporere teknologi de hadde patentert eller var i ferd med å patentere i de åpne standardene. For så å lure i buskene til SDR (og DDR[1]) ble implementert før de slo til med krav om lisenser.

 

Rambus mente på sin side at selv om de var tatt i lureri så fungerer markedet (vi bestemmer prisen) tilfredsstillende for prisfastsettelse på teknologien, mens motparten anførte at alle produkter spesifisert av JEDEC som inneholder Rambus-eid IP burde bli lisensfri. FTCs avgjørelse sier at det skal avholdes ytterligere høringer: "for establishing reasonable royalty rates for JEDEC-compliant products affected by Rambus’s exclusionary conduct". Jeg antar at dette også kan inkludere tilbakebetaling av royalties som er betalt for mye av de som allerede har 'gitt etter'.

 

[1] Selv om denne avgjørelsen ikke gjelder DDR2 later det til at døren er satt på gløtt for dette også.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Jeg håper at Rambus vil satse på å få produktene sine på markedet til gode priser.
Rambus har i realiteten ingen produkter. De er et rent IP-selskap hvor brorparten av inntektene de siste årene har kommet fra (ufrivillige) lisenser knyttet til DRAM. Tatt i betraktning at de har gjort fiender av langt på vei fe fleste potensielle kundene sine, så ville det overraske meg om det var noen som var interessert i å investere de summene som trengs for å implementere noen andre av papirteknologiene deres og bringe den til markedet. Selv ikke Intel klarte å redde RDRAM.
Lenke til kommentar

Enig med qwert. (D)Rambus er et champagne-selskap som skåler hver gang de klarer å håve inn enda en lisenskontrakt som de har truet seg til med rettsaksriset bak speilet. Man skal lete lenge etter noen som har dårligere rykte enn Rambus. ...det måtte være TCO da. De har vel like dårlig image kanskje. :)

 

Ellers er det utrolig oppsiktsvekkende at aksjen plutselig faller nesten en fjerdedel etter denne nyheten. Visste ikke slipsgutta på Wall Street hva Rambus har drevet med i åresvis? Var dette et sjokk for dem? Da har de ikke fulgt med i timen! De burde lese litt flere datablader istedet for å bruke fritiden på shoppe rosa herreskjorter og hårgelé.

Lenke til kommentar
Enig med qwert. (D)Rambus er et champagne-selskap som skåler hver gang de klarer å håve inn enda en lisenskontrakt som de har truet seg til med rettsaksriset bak speilet. Man skal lete lenge etter noen som har dårligere rykte enn Rambus. ...det måtte være TCO da. De har vel like dårlig image kanskje. :)

 

Ellers er det utrolig oppsiktsvekkende at aksjen plutselig faller nesten en fjerdedel etter denne nyheten. Visste ikke slipsgutta på Wall Street hva Rambus har drevet med i åresvis? Var dette et sjokk for dem? Da har de ikke fulgt med i timen! De burde lese litt flere datablader istedet for å bruke fritiden på shoppe rosa herreskjorter og hårgelé.

6611461[/snapback]

Nice komentar Prognatus

Og jeg er stort sett enig, men de tingene de forsker på har (litt) for seg. AMD bruker bla en del av teknologien deres i deres HT bus (om jeg ikke tar feil). -Tror derimot Intel prøver å holde seg godt unna etter RDRAM fadesen, hadde det ikke vært for den tror jeg neppe det hadde vært noe selskap som het Rambus i dag, men siden Intel ingikk den gigant avtalen som kunne ført til at RDRAM hadde blitt standard for minne i flere år håvet de inn såpass mye penger at de ble et betydelig selskap som man ikke bare kan kjøpe opp til frokost.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Jada, jeg er enig i at teknologien kan ha noe for seg, og det er ikke den det er noe feil med, men selskapet bak. Hvis selskapet hadde hatt en annen ledelse og en annen bedriftpolicy, kunne det vært liv laga. Rambus er en typisk oppkjøpskandidat etter min mening og jeg ville ikke vært overrasket om vi snart får se en annen eier (da skifter de nok navn også. "Rambus" lyder ikke bra lengre...). Men aksjene må vel stupe enda litt mer først.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...