Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

100 Mbit vs Gigabit nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke den til surfing på internett og sende/motta mail, så vil du ikke merke noe.

Hvis du skal overføre enorme mengder filer fra andre datamaskiner i nettverket ditt, så går det fortere med gigabit nettverk, men da må begge maskinene ha slikt nettverkskort og helst CAT6 kabel (og gigabit switch ved behov)

Lenke til kommentar
Hva vil egentlig enorme mengder filer si?

Jeg tenkte på å streame video filer. Vil dette gå bra?

6605411[/snapback]

Når du tenker på at de fleste kabel selskaper som streamer digital TV over nettverk bruker en hastighet på rundt 10-15Mbit, så skulle det holde med 100Mbit til nettverket ditt :)

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn at jeg har et Dfi ultra-d hovedkort med gigabit og 100 mbit innganger. Hvis jeg bruker vanlige nforce nettverkskontrolleren får jeg 9000 kbits på hw sin speedtest. men bruker jeg marvell gigabit på samme hovedkortet, med samme kabel, så får jeg 17000 kbits.

 

Min hastighet er 20Mbit linje.

 

Kan noen forklare dette?

Lenke til kommentar

Jeg kjører alle pcene mine hjemme med giga nettverk, jeg bruker på max ca 30% av kapasiteten, altså 3x 100mbit

Men om poenget for det er en annen sak, for er stort sjett ved kopiering jeg bruker det, og da blir diskene hengende igjen. Det kommer litt an på bruken der.

Streamer selv dvd (img/iso) fra server, krever ca 10mbit av båndbreden. Altås er det mange som ser filmen samtidig er det jo greit med større enn 100mbit på en server. Men på pcen som tar mot er vell enn ca 12mb/s nok for de fleste.....

altså ca 10dvd filmer samtidig!

Så du trenger nok ikke mer enn 100mbit.

Lenke til kommentar
Må være noe problem med nForce nettverks chippen. Prøvd nye hovedkort drivere?

Ingen grunn til at de skal ha forskjellig hastighet.

 

EDIT: Ikke at det er så sannsynlig, men kan nForce adapteren være satt til halv-duplex?

6606695[/snapback]

 

Full Duplex= like stor hastighet begge veier samtidig (f.eks 100mbit inn og 100mbit ut)

Halv Duplex= Hstigheten delt på inn og ut (f.eks 75mbit inn og 25mbit ut =100mbit)

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke den til surfing på internett og sende/motta mail, så vil du ikke merke noe.

Hvis du skal overføre enorme mengder filer fra andre datamaskiner i nettverket ditt, så går det fortere med gigabit nettverk, men da må begge maskinene ha slikt nettverkskort og helst CAT6 kabel (og gigabit switch ved behov)

6605376[/snapback]

 

De fleste(?) har ca5e-kabler liggende rundt, og det er jo godt nok til gigabit.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg og har noen spørsmål angående dette temaet. Og jeg har det samme opplegget som VikinGz her nevner. Har 3 maskiner i huset på fast gigabit-lan. Kjører En Gigabit-switsj i teknisk rom, som går til en nas-hdd m/gblan. soverom med netverks spiller, stua trådløs switsj med 4p gblan, og datarom med 4p gl-switsj.

 

Og når jeg kopierer fra maskin til maskin så er nettverks "usage" oppe i max 25% (windows copy), syns nå dette er tragisk lite, når jeg brukte totalcopy kom jeg opp i 10%, og den noterte rundt 16000kbps. Kan det være noe protokoller i windows som lager flaskehals? Eller hva er greia? Alle maskiner står det at de er tilkoblet med 1gb-lan.

 

Samme problemet oppstår når jeg spiller filmer fra serveren og ned i stua, noen av filmene begynner å hakke etc. Dersom jeg kopierer de og kjører de lokalt er det ikke noe problem. Men da kan jeg jo like godt kaste servern.

 

Er det noe poeng i å kjøpe et netverkskort til? (Det er en mulighet i xp å opprette bro mellom to koblinger) Har dette noe for seg?

Lenke til kommentar
du må huske totalcopy var laget for 10mbit/100mbit netverk :-8 og ikke gbit.

grunn til at totalcopy kan gå sakter er for den øker cach i minne og windows liker ikke det når det blir veldig stor hastigheter.

7647004[/snapback]

 

 

Oki, det forklarer jo hvorfor windows copy er raskere. Men uansett så er ikke dette bra nok føler jeg. Er det det samme med 100mbit lan? at utnyttelsen ikke er mer enn 25%?

Endret av Totte-
Lenke til kommentar

på høyre hastigheter så er cach mindre , og det vil si du kan dytte mer på størrer linje.

eks:

disk->ide->chipset->os(inn)->ram->os(ut)->netverk driver->lan kort.

hvis du har 10-80mbit så setter totalcopy ram til 1mb, i windows copy er det bare 128kbytes ram satt av når den kopiere.

 

før når pcen var ikke så raske så var det rasker og lese 1mb og så sende 1mb.

men nå som pc'en er raske nok er det raskere og lese og sende 128kbytes helle tiden.

Lenke til kommentar
du må huske totalcopy var laget for 10mbit/100mbit netverk :-8 og ikke gbit.

grunn til at totalcopy kan gå sakter er for den øker cach i minne og windows liker ikke det når det blir veldig stor hastigheter.

7647004[/snapback]

 

 

Totalcopy funker fint her hos meg! Jeg kopierer med 48 MB/s her fra den ene harddisken til den andre :thumbup:

Lenke til kommentar
du må huske totalcopy var laget for 10mbit/100mbit netverk :-8 og ikke gbit.

grunn til at totalcopy kan gå sakter er for den øker cach i minne og windows liker ikke det når det blir veldig stor hastigheter.

7647004[/snapback]

 

 

Oki, det forklarer jo hvorfor windows copy er raskere. Men uansett så er ikke dette bra nok føler jeg. Er det det samme med 100mbit lan? at utnyttelsen ikke er mer enn 25%?

7647052[/snapback]

 

25 % av gigabit er over 30 megabyte i sekundet, det begrenses ofte av skrivehastigheten til harddisker o.l, det er liten grunn til å tro at man får 25% på 100mbit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...