Gå til innhold

Skjermkort til max 350 kr. Anbefalinger?


Goscinny

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en relativt gammel PC her med integrert skjermkort. Jeg vil gjerne bytte ut slik at jeg kan spille litt nyere spill, f.eks. BFME II. Jeg har sett meg ut dette. Jeg vet det er relativt dårlig, men så er ikke resten av PC-en så bra heller. Kjøper heller bedre skjermkort når jeg skal ha ny PC neste gang. Jeg vil også ha skjermkort med DVI-utgang slik at jeg kan kjøre dual view. Er det kortet greit nok, eller har dere andre forslag?

 

Endret: Eventuelt hvilke av disse, og hvordan er mulighetene for klokking?

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du hadde sett deg ut med geforce FX 5800 var et svært kraftig kort for noen få år siden. Jeg tror det lett banker de fleste low-end skjermkort i prisklassen under 600kr. Men så har man problemet som følger med toppkort: Enormt strømforbruk og svært støyende vifter.

 

Jeg antar det er AGP-port i maskina?

 

Med unntak av FX5800-kortet tror jeg du må over 600kr for å få brukbar grafikk i BFII på 1024x768. Men sjekk ut ytelsetester for å være sikrere på hva du kan forvente.

 

FX5800-kortet kan brukes med to skjermer samtidig, men det er faktisk ikke så mange andre billigkort som kan det selv om de har to utganger. Ofte er det kun mulig å bruke en av utgangene om gangen. Altså at de to portene kun gjør at man slipper adapter mellom DVI og D-sub (analog).

 

Ellers vil jeg også anbefale bruktmarkedet. Det er sikkert mange som vil selge AGP-baserte skjermkort for en billig penge. Legg evt. ut en annonse selv også.

Lenke til kommentar

Takker for flotte svar, alle sammen :) Det varmer et usikkert hjerte. Jeg har sjekket prisguiden for AGP-kort i den prisklassen, uten at noen spesielle utmerket seg. Tror jeg går for FX5800-kortet til tross for strømbruk og viftelyd. Viften kan vel byttes ut om den skulle vise seg å bråke for mye? Og jeg antar at det følger med DVI-adapter? Siste spørsmål; holder det med 300 Watts strømforsyning?

 

For andre specs på datamaskinen, se profilen min :)

 

Endret: Så at adapteren fulgte med :)

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

5800 var i sin tid kjent som et ekstremt varmt og bråkete kort, og ble en gedigen fiasko for nVidia, selv om ytelsen den gang ikke var så verst. nVidia selv laget faktisk en video der de diskuterte hva de skulle gjøre med alle de usolgte kortene, og ting som jetmotor eller hårføner ble nevnt...

 

Med en 300w PSU tror jeg rett og slett at du risikerer å støte på problemer med dette kortet.

 

Vil heller anbefale at du ser deg om etter et brukt R9600 eller R9800-kort, i enten Pro eller XT-utgave.

 

Det kan også svare seg å ta tiden til hjelp og lete etter et Dx8-basert kort, som f.eks nVidias 4x00-serie. Noen av disse yter fremdeles veldig bra til en billig penge, men vil ikke gi deg all eye-candyen som nyere kort vil.

 

5200-baserte kort bør du uansett styre unna. De yter rævva og kommer ikke til å gi deg annet enn irritasjon.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

jeg har bare hørt at 5500 er nesten like ille som 5200.. sett opp en annonse på bruktmarkedet om at du vill kjøpe ett agp kort. av gamle "bra" skjermkort er vell ati best og billigst.

 

om du hater de nye ATI driverne like mye som meg så går du for et nvidia kort. 5700 trur jeg skal vere noe alla radeon 9600 noe jeg ikke er sikker på..

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Skal du ha ett billig og bra skjermkort , så ville jeg prøv å fått tak i ett brukt Ati 9700-9800 kort har sett disse ned i 3-400 kr på div bruktmarked.

De er tross alt mye bedre en nye skjermkort i prisklassen under 500 kr.

Har ett 9700 stående i "gjeste pc" her som har 350w psu og er ikke ett spill det ikke klarer men en må jo finne seg i å sett ned graffiken endel på de nye spilla.

Tror Ati 9xxx serien var litt snillere på strømforbruket enn Nvida 5xxx.

Endret av Razer63
Lenke til kommentar
Andre forslag til kort i denne prisklassen? Føler alle kortene er heeeelt elendige, noe de også er. Men har du forsalg til et som er mindre elendig enn dei andre?

 

Endret: Hva med dette?

 

Goscinny ;)

6615244[/snapback]

 

Om jeg skulle tatt noen av kortene nevnt av deg, måtte det vel vært FX5800-kortet. FX5500-kortet er rett og slett for ræva. Har en kamerat som sitter med 5600 Ultra, og han får knapt spilt noen spill utgitt det siste halvåret. (Joda, han har innsett at han må oppgradere nå, han er bare fælt treig. :p )

Lenke til kommentar
Jeg har ett 9500pro til overs om et par dager regner jeg med (må bare sjekke at det nye kortet funker bra først). Det bør vel holde bra med tanke på hvor gammel pc'n din er. Ytelsesmessig tilsvarer det ca 9600xt i generasjonen etter, det er dx9.0 også.

6618926[/snapback]

 

Hvor gammelt er det, og hvor mye skal du ha for det?

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...