Gå til innhold

Conan. Den beste tegneren?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en masse Conanblader på 80 og 90 tallet. Noen norske og når det ikke lenger kom ut på norsk kjøpte jeg The Savage Sword Of Conan på avalon i Oslo. Mener å huske at det var en del forskjellige tegnere. Husker en som tegnet veldig grovt og skisseaktig og en som tenget veldig detaljert. Min favoritt på den tiden var de detaljerte seriene.

 

Er det noen som vet hvem som regnes som den "beste" Conan tegneren? Vil gjerne skaffe meg noen fler av disse bladene. Forhåpentligvis har outland i Oslo en del eller så blir det kanskje å bestille fra en webshop? Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte en masse Conanblader på 80 og 90 tallet. Noen norske og når det ikke lenger kom ut på norsk kjøpte jeg The Savage Sword Of Conan på avalon i Oslo. Mener å huske at det var en del forskjellige tegnere. Husker en som tegnet veldig grovt og skisseaktig og en som tenget veldig detaljert. Min favoritt på den tiden var de detaljerte seriene.

 

Er det noen som vet hvem som regnes som den "beste" Conan tegneren? Vil gjerne skaffe meg noen fler av disse bladene. Forhåpentligvis har outland i Oslo en del eller så blir det kanskje å bestille fra en webshop? Tips?

6604468[/snapback]

 

Jeg tror du tenker på Ernie Chan. Storfan av tegningene hans jeg og.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg "Conan - Sjelenes Fortærer" i dag på narvesen(nationaltheateret) faktisk, 369 sider og bare 99 kr, skal bli deilig å endelig lese gjennom hele historien som jeg bare har fått lest deler av.

 

Ellers anbefaler jeg å stikke innom Outland på paleet, de selger svære bøker i farger med komplette Conan historier, bl.a FrostGiantsDaughter og Elefanttårnet. Det er de samme historiene som er i butikken i dag, bare satt sammen til bind. Bind 1 og 2 anbefaler jeg, og ett bind koster rundt 150kr.

 

Må jo lade opp til Age of Conan... :)

 

Sepo

Lenke til kommentar

Tenkte også på tegneren som tegnet Sagaen om Belit og etter å ha lest denne tråden er det visstnok John Buscema.

 

Skal være enig i at tegningene i de nye Conan-bladene ikke er mye og rope hurra for, men det funker til en viss grad. Spør du meg så skal Conan være svart/hvitt!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte Conan blader mye før jeg også.

 

Det nummeret jeg husker best er Himmeltårnet..

Det var utrolig bra tegna..da tenker jeg på hovedhistoria..

 

Det var en eller annen gang på 90 tallet..

 

Når det gjelder Conan filmene så syns jeg at Conan the Barbarian er en av de store fantasy filmene som noen gang har blitt laget på 80 tallet..det meste andre fra den tid var lamt i forhold. Kaldt, mørkt og brutalt. Det var slike roller Arnold var god til..

Lenke til kommentar
Helt correct Con  :) . John Buscema var han som skyggela, var det ikke?

 

PS: Er ikke det bildet der fra da *spoiler*

 

"dama" hans (som jeg ikke husker navnet på) dør?

 

6614059[/snapback]

John Buscema var han som tegnet. Ernie Chan var tusjeren som gjorde sitt beste for å totalt ødelegge Buscemas fantastiske tegninger. For å sitere Buscema om Chan:

 

I´d put a bullet through his head!

 

John Buscema var definitivt en av de beste tegnerne forrige århundre. Fra å være en teknisk brilliant men kjedelig tegner på 50-tallet, ble han en av de mest respekterte og innflytelsesrike tegnerne da Marvel hyrte ham inn og ba ham inkorperere Jack Kirbys dynamikk i stilen sin.

 

Men dessverre så satte aldri utgiverne pris på Buscema. Da han første gang spurte om å få tegne Conan ga de heller jobben til unge og uerfarne Barry Windsor Smith, fordi de ikke hadde lyst til å sløse bort en av sine beste tegnere på det de syntest var en teit sort-hvitt serie uten salgspotensiale. Da Buscema endelig fikk tatt over Conan ignorerte Marvel hans ønske om å tusje seriene sine selv, og fikk han heller til å tegne godt over 100 sider i måneden mens de ga tusjjobben til de aller dårligste(Og dårligst betalte) tusjerne de fant.

 

Da jeg møtte Buscema bare måneder før han døde var han en sliten og bitter gammel mann(men med mye humor likevel), men det var likevel en stor stor inspirasjon for meg å få møtt en av mine aller største seriehelter og få høre at han likte tegningene mine. Kommer alltid til å huske det.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...