Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ustabilt lan\internett, hjelp til feilsøking


Anbefalte innlegg

Huff kan ikke ha det slik lengre. Men hvet ikke helt hva jeg kan gjøre eller hva jeg må gjøre noe med. Jeg har skikkelig ustabilt lan eller internett. Det faller ikke helt ut, det er bare at det går i rykk og napp. Litt vanskelig å forklare så jeg legger ved ett bilde som igrunn sier allt.

Jeg mistenker thomson bredbåndsmodemet mitt (som også er ruter)

Det er en Speedtouch 546i, mulig det er boksen til iptlfen min også. Det skal jeg få sjekket, er jo bare å koble utenom den å se om det hjelper.

 

Grunnen til at jeg tror det er modemet er fordi jeg innbiller meg at det er slik på den andre maskinen også og det er vel igrunn bare 3 alternativer. Modemet, iptlf boksen eller nettverkskortet i maskinen(integrert)

Iptlf boksen regner jeg med blir luket bort snart(eller avslørt som synderen)

Og grunnen til at jeg ikke tror det er nettverkskortet er at det er slik på begge hovedkortene mine.

 

Så håper noen kan hjelpe meg med å løse dette.

Si ifra hvis dere trenger mer info!

 

Ngt.

Thompson 546i

asrock dual sata2 integrert nettverkskort

 

 

Espen

 

Edit: bildet...

post-15532-1154539077_thumb.jpg

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvde uten tlf boksen, men ikke noe forskjell. tok også å overførte en fil fra den andre maskinen, så ut som en jordskjelv måler på full guffe, men det var ikke noen pauser i det minste.

 

er det noen innstillinger på thomson modemet jeg kan endre på?

Lenke til kommentar

prøv å kjør en ping mot en internattadresse, routeren og den andre maskinen samtidig i mens du gjør det samme som du har gjort over.

Bruk: ping -t "DEN DU SKAL PINGE"

 

Blir det ikke noen svar på alle adressene smatidig, er det et problem i ditt LAN. Hvis bare den du pinger på internett som ikke svarer, så er det en feil mellom deg og ISP.

Lenke til kommentar
På det skjermdump ser det ut til, at CPU bruker 100% og at du har i bruk nesten 700MB av minnet.  Dette er jo ganske mye med de få programmer som du har kjørende.

 

Finn årsaken til dette høge forbruk av resourcer - og du har sikkert løsningen der.

 

Kimmer

6603697[/snapback]

 

hehe det er nok F@H og FF sin feil. så er nok ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar
prøv å kjør en ping mot en internattadresse, routeren og den andre maskinen samtidig i mens du gjør det samme som du har gjort over.

Bruk: ping -t "DEN DU SKAL PINGE"

 

Blir det ikke noen svar på alle adressene smatidig, er det et problem i ditt LAN. Hvis bare den du pinger på internett som ikke svarer, så er det en feil mellom deg og ISP.

6603612[/snapback]

 

ok. kan sikkert gjøre det, men du må forklare meg hvordan jeg pinger. har ikke gjort det før...

 

og skal jeg pinge den andre maskinen, ruteren og en internettside(hw.no?)

sammtidig som jeg overfører en fil fra den andre maskinen til denne?

Lenke til kommentar

det er litt merkelig egentlig, for jeg spiller en del cs\dod og litt bf2. men der er ikke pingen særlig ille, rimelig stabil også. så det virker som om noe "bryter sammnen" når det blir presset.

 

lurer på om jeg skal prøve å finne noe å laste ned fra en side der jeg ikke får så veldig god hastighet. for den patchen jeg lastet ned, der virket det som om det var hastigheten på linja mi som var flaskehalsen.

 

Jeg har over 3km linje så jeg kunne ikke få adsl2 eller maks hastighet, kun nest høyeste. men jeg får da den hastigheten jeg skal ha ifølge speedometere...

 

edit: resultatet fra speedometeret her på HW:

 

3711 ned og 606 opp

"Resultat av ping mot hardware.no med 5 pakker på 64 bytes: gjennomsnitt 75,00 ms"

Endret av eXa
Lenke til kommentar

tcp og udp?

 

har kjørt alle testene som var nå. alle ned hastigheter viser 3,7Mbit mens alle opphastigheter viser 650Kbit

Tilgjenngelighet var på 100%

Svartider og pakketap:

Pakketap var på 0%

Jitter er på ca 74,5ms

På gjennomstrømning så testet jeg både http og ftp men fikk ikke noe resultat etterpå (avbrøt rett før testene var ferdig?)

 

ga ikke meg så mye men kansje du skjønner mer av det?

Endret av eXa
Lenke til kommentar

du pinger ved å gå på start-> kjør/run-> skriv inn: cmd->så skriver du det jeg har skrevet over. f.eks: ping -t www.diskusjon.no

Da vil du normalt få opp flere rekker med noe som likner dette:

Svar fra 194.24.252.209: byte=32 tid=39ms TTL=56

Du stopper å pinge når du trykker ctrl + c.

Endret av Kurume
Lenke til kommentar

ok. pinget diskusjon.no

 

12ms så startet jeg en filoverføring og den påvirket ikke i det hele tatt (litt lav hastighet fra den maskinen pga crappy hdd)

så startet jeg nedlastningen igjen og da føyk selvfølgelig pingen opp. mye rundt 126+- men de periodene da nedlastningen "lagger" altså stoppet opp litt så datt pingen til diskusjon.no ned igjen til 12ms

 

ble du noe klokere av det? eller skal jeg sette igang pinging til ruteren og den andre maskinen også?

Lenke til kommentar

Det betyr ihvertfall at du ikke mister forbindelsen til internettet i disse "intervallene". Noe sier meg at feilen ligger i din pc, eller serveren som du laster ned fra. Har du de samme symtomene på den andre pcen når du prøver å laste ned fra den andre pcen?

"lagger" det også når du laster ned fra andre steder? som f. eks. uio? Skjekk ved å laste ned f. eks. Denne filen.

Lenke til kommentar

den filen var da dønn stabil... hmm

 

jeg leser mye på diskusjon.no og xs.org++ og ofte når jeg blar til neste side. eller skal se på ett litt stort bildet så stopper du plutselig opp litt. så jeg merker det jo rett som det er under generell surfing ikke bare ved nedlasting av filer.

 

men jeg hadde bitcomet på på den andre maskinen, lastet ikke ned noe men den sto å lastet opp(grense på 30kbps) og når jeg skrudde av bc så hjalp det en del, det var ikke sånne lange pauser. men noen små her og der var det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...