Gå til innhold

Hovedkort & CPU oppgr. fra Athlon XP til S939


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Leker med tanken om å investere et meget beskjedent beløp penger i oppgradering av min etterhvert akk så aldrende PC.

 

Ønsker meg synspunkter/erfaringer/innspill/etc på følgende oppgraderings-scenario:

 

 

Ønsker å bruke minimalt med penger for å oppgradere til noe som er endel kraftigere -

som en mellomløsning inntil jeg har fått spart opp nødvendig med penger for å kunne bygge en helt splitterny PC fra scratch.

 

Har følgende system idag:

 

AMD Athlon XP2200+

2 * 512 MB TwinMos PC2700 DDR-DIMM RAM (brikkene er ikke kjøpt samtidig - men kjører stabilt i dual-channel mode på mitt nåværende system)

Asus A7n8X Deluxe hovedkort

1 Benq 1620 DVDRW drive

3 * PATA/EIDE 7200 RPM harddisker

1 stk. Promise TX2/100 EIDE kontrollerkort

Abit Siluro T400 grafikkort (Geforce2 MX400 )

Hauppauge WinTV PVR350 - TV-kort

Chieftec Dragon DX-01B-D m/360W PSU kabinett

 

 

Målet mitt er å kun bytte ut hovedkort og CPU, og jeg har foreløpig endt opp på følgende komponenter:

 

* Hovedkort: MSI K8NGM2-FID (618,- hos shg.no )

* CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ (1215,- hos shg.no )

 

Noen synspynkter, noen?

 

 

Vurderer også å investere i en SATA2 harddisk for operativsystem/applikasjoner/swap/arbeid-disk, og

jeg har følgende kandidater i sikte:

 

* Western Digital Caviar RAID Editon 250 GB S-ATA

* Seagate NL35 250 GB SATA-II

 

Disse 2 modellene er begge orientert mot 24/7 drift, hvilket passer bra for PCen min.

 

 

 

Følgende forutsetninger har ligget til grunn ved letingen etter passende komponenter:

 

 

Grafikkort:

* Maskinen skal ikke brukes til spilling --> integrert grafikk er en kurant opsjon

 

CPU:

 

Flerkjerne-prosessor - Billigst mulig burde kanskje tilsi en Pentium D 805, men den er så energikrevende at da kan

gjenbruk av min 360 W PSU bli et problem, samt at prisdifferansen opp til en AMD X2 3800 etter AMD sin siste prosreduksjon har blitt

så liten at det tipper klart i AMD sin favør.

 

Noen vil kanskje påpeke at prisdifferansen videre opp til en Conroe E6300 er ganske liten og verdt den lille prisdifferansen.

Problemet er bare at Conroe hovedkortene er fremdeles fryktelig dyre - det finnes heller ingen med integrert grafikk

(G965 kortene er vel ikke lansert ennå). Har ingen planer om overklokking - ja, jeg vet at E6300 ser ut til å være svært

overklokkingsvennlig, men såvidt jeg har skjønt bør man da satse på 975x baserte hovedkort som igjen er veldig dyre.

 

 

Hovedkort:

 

Som nevnt ovenfor så kan hovedkortet gjerne ha integrert grafikk for å spare penger. Mine krav ellers til hovedkortet

er at det har 2 EIDE-kontakter (med mulighet for inntil 4 EIDE-enheter ), minst 4 SATA-kontakter,Firewire (IEE1394),

gjerne Gigabit Ethernet og minst 4 USB 2.0 kontakter.

 

Det "klassiske" Asrock 939Dual-SATA2 budsjett-hovedkortet utgår da iogmed at det ikke har FireWire integrert på hovedkortet.

 

 

Minne:

Hvis jeg skal gjenbruke mine eksisterende minnebrikker så betyr det at jeg bør velge et S939 hovedkort (fremfor AM2).

 

Som nevnt ovenfor så har jeg idag 2 * 512 MB PC2700 DDR-DIMM brikker. Det burde gå bra å benytte disse med en AMD X2 3800+ CPU

sålenge hovedkortet har PC2700 støtte ja?

 

 

 

PSU:

 

Håper at det vil la seg gjøre å gjenbruke min nåværende Chieftec 360W PSU også på et nytt S939-system ? -

spesielt iogmed at jeg i første omgang sikter mot en integrert grafikk-løsning.

 

Har brukt PSU-kalkulatoren her: http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp og selv med margin

for 'surge compensation' og 'capacitor aging' endte regnestykket opp såvidt under 360 W.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dual-channel på sokkel A ??

Du får vel muligens ikke kjørt dual-channel med dine brikker.

360W bør vel holde da du ikke skal ha strømkrevende skjermkort.

Jeg har nylig kjøpt samme HK + 3800 singel core som er under foreløpig testing

med en 300W, fungerer OK.

Det eneste jeg foreløpig har å si som negativt til HKet, er at det vil ikke rapportere

temperaturer etc i de forskjellige måleprogrammene. ( Everest bl.a. fungerer dårlig )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...