Gå til innhold

Sykling vs. jogging?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt off-topic, men eg selv føler at jogging har gitt meg bedre "kondis" en hva sykling har gjort, også på kortere tid. Dog har eg aldri lagt noe spessielt energi i sykling over tid, bare testet litt i ny og ne.

 

Og ja, eg er enig i at jogging hvor du "putter en fot fremfor den andre og gjentar" er kjedelig. Prøv å varier, ta med deg musikk, løp i skogen, løp over "hinder" osv. Ufattelig mer gøy en å bare å jogge, samt at du får brukt mer en 2-3 muskler, og dersom du er i dårlig form finnes det perioder hvor du lettere kan "slappe" av litt.

 

Eg har i vårparten pleid å ta meg en del skogsløpeturer hvor eg ikke løper etter normale løper, men finner mine egne, og kommer meg over hinder. Dette var på rent gøy, og for utfordringen skyld. Eg var ikke klar over at dette nærmest var en egen sportsgren. (dog eg er nok langt i begynnerstadiet i forhold til de som virkelig driver med parkour)

 

Lykke til. Musikk er uansett veldig viktig for min del. Samtidig har eg også kjøpt meg pulsklokke, og kan nå sette meg mål i forhold til hva eg skal oppnå med en treningstur(maks puls, minimum kaloriforbruk, tidsbruk osv), og gir meg samtidig større behov for å nå disse målene. Da er det også lettere å jogge :)

Lenke til kommentar

Foretrekker også jogging opp til en varde eller skjøyte litt.

Kan sees på som direkte farlig med min fart ned igjen fra varden, men veldig gøy! Finnes forøvrig syklister som sykler ned fra dette stedet, ganske sykt.

 

Èn fordel med sykkel er jo at det gir lite belastningsskader.

Lenke til kommentar

Fordelen med sykling er at du får sett masse, du kan sykle langt, det gir ikke belasningsskader

 

Fordelen med jogging er at det er gratis, det er trening enten du løper opp eller ned, det er lettere å trene hardt med jogging*, liten sjans for punktering :p

 

*Ihvertfall for min egen del så har jeg funnet ut når jeg sykler, blir det som oftest ikke så mye trening av det over samme tid som om man jogger. Har vel med å gjøre at det ikke er noe arbeid å sykle nedover/fremover. Jogging føler du ofte mer direkte på kroppen enn sykling.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste ett sted at du må doble sykkelmengden i forhold til jogging for å få samme effekt.

 

du kan jo starte med sykkel og når du begynner å bli lei og kondisen har gått opp noe kan du evt starte å jogge.

 

Du kan jo variere syklingen itl 10 minutt i "oppoverbakke" liksom. Da får du nok en maxpuls som er høyt oppe, melkesyre i beina, stive legger og solide underarmer.

 

Sykling er veldig god utholdenhetstrening og gjør du det mye blir du jo seig som søren.

Lenke til kommentar
Hva mener du med at man blir seig som søren?

6622916[/snapback]

 

Han mener sikkert at muskel fibrene blir lange og dermed "seige", som understrekes med forklaringen "utholdenhetstrening". Liker bedre sykling selv, pga mindre belastningskader (her jeg bor er alt asfaltert ellers er alt med en fnugg av grus på seg bombardert med hundelorter :wallbash: ), selv om jeg drasser meg opp på et løpebånd en gang i ny og ne for å lufte musklene.

 

I motsetning til "seig" i muskelverdenen blir "eksplosiv", som består av korte muskel fiber som bygger seg sammen og danner mere masse enn lange muskler, og du ser dermed mere veltrenet ut, som oftest kan være et synsbedrag.

 

Men nå går jeg i offtopic fellen...

 

Uansett, så skal du passe på å skifte hhv mellom lange turer og korte intervalls etapper for å få litt mere ut av det

Lenke til kommentar

Sykler flere ganger i uka en runde på over 2 mil. Det er mange bakker og bare en nedover. Ofte så har jeg møtt på syklister og da prøver jeg å henge på. Jammen får jeg kjørt meg når jeg skal henge meg på syklister med fullt utstyr. :p

 

Merker at kondisen blir bedre ved å sykle. Spiller også fotball, så det er bare positivt at kondisen blir bedre.

Lenke til kommentar
Mer muskler vil gi deg mer vekt siden muskler veier mer enn fett. En annen god ting er å øke forbrenningen, dvs spise like mye som før men fordele det gjevnere utover, si hver 2-3 time.

6628573[/snapback]

Muskler er greit, har endel fra før, men har for mye fett utenpå atm. Tips notert :)

Lenke til kommentar
Har ikke lov og løpe for tiden pga dårlig rygg. De siste ukene har jeg syklet rundt 5 mil 2 ganger i uka. Har planer om og øke til 5 dager i uka (Det er til og fra jobb). Målet er å gå ned i vekt. Hva er god trening for og supplere dette? En dag treningstudio, generell styrke?

6628535[/snapback]

 

En av de mere effektive metoden for å tape vekt er å trene vekter før du trener cardio, for kroppen skal ha en oppvarmingstid før den begynner å "brenne" reservene. Så når du har forbrukt mye av karbohydratene under vektsettene, så passer det seg å ta en joggetur/sykkeltur etterpå for å trekke maksimalt utav musklaturen.

 

Selv om det tradisjonelt sett er fett som blir sett på som fiende nr 1, er det for de fleste rene karbohydrater i form av sukker som fukker opp kroppsvekten. Inden "helse"/velvære mennesker, er det mennesker som sier : "du bare trenger å spise riktig - mosjon er overflødig for å tape vekt" , som tangerer samme idioti nivå som dem der slenger vektene på gulvet.

 

Men husk, uansett mål mindre/mere masse, så skal det ikke være et ork, det skal være gøy! Så det er alltid greit å finne en treningspartner, uansett om du velger sykling, jogging, vekter eller hva som helst.

 

Jeg skal faktisk ned på trening nå...10timer på tastaturet bøtes med 2 timer på gymmen, herligt.

Lenke til kommentar
Har ikke lov og løpe for tiden pga dårlig rygg. De siste ukene har jeg syklet rundt 5 mil 2 ganger i uka. Har planer om og øke til 5 dager i uka (Det er til og fra jobb). Målet er å gå ned i vekt. Hva er god trening for og supplere dette? En dag treningstudio, generell styrke?

6628535[/snapback]

 

Men husk, uansett mål mindre/mere masse, så skal det ikke være et ork, det skal være gøy! Så det er alltid greit å finne en treningspartner, uansett om du velger sykling, jogging, vekter eller hva som helst.

 

Jepp, skal nok bare øke til 3 dager i uka. 2 økter av 1t20min, mandag, onsdag, fredag. Burde hjelpe? Leser endel på forumet om og spise riktig osv, tror jeg skal overholde det meste. Og passe på kaloriene :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Det jeg mente med "seig som søren" var blant annet at langdistansesyklister er jo blant de som har laveste hvilepulsen av toppidrettsutøverne.

 

Sykler du på grensa mellom OK og melkesyre i musklene vil du få bedre utholdenhet.

 

I tillegg til Oksygenopptak som en luftballong.

 

Var vel Miguel Indurrain som hadde 8 liter.

 

Sykler selv 5 km pr dag. 2.5 i nedover og 2.5 oppoverbakke hver dag nå.

 

Merker raskt forskjell om en ikke har sykla så mye før spes i oppoverbakkene.

 

gjelder å finne seg en som ikke er for bratt.

 

P.s. sykkel + motvind+ oppoverbakke = slitsomt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...