Gå til innhold

Urettferdig fordømmelse av Wow-spillere?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat lest en artikkel i Dagbladet som omhandlet utestengning av WoW-spillere. Men det var ikke temaet i seg selv jeg heftet meg ved. Derimot var det utrolig mange kritiske kommentarer til Wow-spillere generelt i kommentarfeltet nedenfor, alt fra stereotype oppfatninger av WoW-spilleren som en kvisete, usosial, blek teåringsgutt som ikke gjør annet enn å henge foran PC'en dag og natt for å spille, drikke Cola og spise pizza, til en generell fordømmelse av de som velger å bruke mye tid og krefter på dette spillet.

 

Det blir hele tiden snakket om at de fleste som spiller er avhengige og ødelegger livet sitt på å spille. I det store og det hele blir WoW spillere karakterisert som dysfunksjonelle mennesker med store problemer som ikke mestrer jobb, skole eller sosialt liv utenom spillet. De blir på mange måter sammenliknet med de som er avhengige av spilleautomater, med tilsvarende ruin av personlig økonomi.

 

Se link:

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/sbryne/post/13595

 

Da spør jeg: Hvor har de dette fra? Er det noen (vitenskapelige) undersøkelser som bekrefter eller avkrefter dette? Og hvorfor får gamere så mye mer negativ omtale enn for eksempel shoppingavhengige, treningsnarkomane eller sexavhengige? Hvordan kan 120 kr i måneden ruinere en personlig økonomi?

 

Selv føler jeg meg slett ikke hjemme i denne stereotype beskrivelsen. Jeg er selv en jente i tjueårene, og både jeg og kjæresten min spiller. I spillet har vi fått venner og bekjente som er oppegående, sosiale mennesker som også har familie og et liv ved siden av spillet, og som dermed ikke passer inn i en fordømmende og nedlatende beskrivelse av en typisk WoW spiller.

 

Jeg tviler ikke på at noen blir avhengige, men gjelder det virkelig flertallet? Ja, vi bruker mye tid på spillet, det er ikke å fornekte, men det gjør vi fordi vi har glede av det og det gir oss noe positivt. Det har i alle fall utvidet mitt liv, ikke innskrenket det, og jeg prioriterer likevel venner og andre ting ved siden av spillet. Er det dermed sagt at man er avhengig? Hva er egentlig skillet mellom avhengighet og det at man velger å prioritere tid og krefter på en morsom hobby? Er alle som bruker en stor del av sin fritid på en hobby dermed avhengige av den? For da tror jeg det er mange avhengige rundt om i landet!

 

Likevel er det tydelig at det er en økende fokusering på avhengighetsproblematikken, og det er nok en viktig debatt. Men da burde det være en mer balansert debatt, der ikke de mest ektreme tilfellene ble trukket ut som noe som gjelder den alminnelige spiller. Man må skille mellom det generelle og spesielle. Noen klarer faktisk balansen mellom fritid og jobb og mellom spilling og andre aktiviteter.

 

Er det noen som har kommentarer på dette? Kanskje det er mulig med en mer balansert debatt om positive og negative konsekvenser av å spille WoW?

Endret av Nexuss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kommer vel ann på hvordan folk får moro'a si. Jeg får det gjennom WoW, fotball/trening og kjæreste. Merk; fotball og kjæreste en helt utilknyttet WoW på alle måter, derfor føler jeg meg i samme båt som deg :)

 

Til alt det du skrev: Alle vet jo at det ser lite bra ut å sitte forran en pc istedet for å være aktivt sosial med folk. Det er surt og urettferdig ja, men det er sånn det er. Sorry Mac :)

Lenke til kommentar

Wow er så allment og svært, at de som har fått problemer gjennom wow, faktisk blir lettere og identifisere, du hører rett og slett mer om disse en personen fra andre slike spill. Tror det kan være en årsak hvertfall, men kjenner et lite hav av spillere som nok spiller wow litt for mye, fikk lille broren min og dama mi hekta i vinkel, og et par kamerater, har litt dårlig samvittighet men det går greit, bare et par venner som er litt for ekstreme, men ser ut som de har gått litt lei. Håper Burning Crusade ikke kommer med det første slik de slutter :D

Lenke til kommentar
Alt kommer vel ann på hvordan folk får moro'a si. Jeg får det gjennom WoW, fotball/trening og kjæreste. Merk; fotball og kjæreste en helt utilknyttet WoW på alle måter, derfor føler jeg meg i samme båt som deg :)

 

Til alt det du skrev: Alle vet jo at det ser lite bra ut å sitte forran en pc istedet for å være aktivt sosial med folk. Det er surt og urettferdig ja, men det er sånn det er. Sorry Mac :)

6600552[/snapback]

 

Hvis man tenker slik, baserer man jo sine oppfatninger på bakgrunn av hva folk i omgivelsene tenker. Spørsmålet blir da om man lar andres oppfatninger styre hva man selv velger å gjøre (og mene). Og hvilken rett har folk til å dømme hva som er "normalt" eller verdifullt for andre? Er ikke det opp til den enkelte, i hvert fall så lenge det ikke går ut over andre mennesker?

Endret av Nexuss
Lenke til kommentar

Nå ville jeg i utgangspunktet ta bloggkommentarene og debattinnleggene i både VG og Dagbladet med en stor klype salt. De få innleggene jeg har lest bærer i stor grad preg av å være minst like tabloide som nettstedet de ligger på.

 

I artikkelen Andreas skulle skrive oppgave om «World of Warcraft», er det imidlertid mange gode poenger om avhengighet. Jeg spilte veldig mye frem til jeg oppnådde lvl 60 med min første karakter, men innså at dette fort kunne ta overhånd dersom jeg ikke kuttet ned en god del.

 

Jeg tok et halvt års pause fra spillet, og begynte litt på kveldstid for noen måneder siden. Forskjellen nå er at jeg stort sett kun spiller et par timer noen kvelder i uka etter at samboeren min har lagt seg (hun sovner i 22-tiden), og jeg er langt mer bevisst på at jeg ikke skal la meg rive med av belønningssystemet lenger. Nå er spillet mer et alternativ til å se et par timer på tv, men jeg kan skjønne at det er lett å la seg rive med. Jeg er i alle fall glad for at jeg ikke hadde et slikt spill da jeg var 14-15 år gammel, og skulle prioritere skolearbeid!

Lenke til kommentar

Hekta kan man bli på alt.

Spiller wow har full jobb og spiller på fritia, da det ikke er er noe annet å finne på.

Alt er nok relativt hva man bruker tiden på. Før jeg spilte wow hadde jeg en mye dyrer hobby, raske biler.

 

Men dog. Har vært gamer siden tidlig 80 tallet, og har på tross av det greid meg mye bedre enn mange andre i min generasjon har gjort. Mange av dem rørte aldri en pc eller konsol, men er samfunstapere i dag. Gi et spill og sette dem som spiller det i en bås blir bare helt feil.

Alt handler vel om valg, moral og viljestyrke. Noen er kanskje litt svake å lar seg rive med uten å sette grensen for seg selv, når det er lurt å kutte ned på tiden foran pc skjermen.

 

Må innrøme at under den værste raidingtiden kuttet jeg ned på RL ting for å få raida. Det varte litt over en måned, så tok jeg tak i problemet og kutta ned igjen.

 

Mange av de jeg spilte sammen med før er på min alder, rundt 30 åra. Alle har jobb, grei utdannelse å et helt ok liv utenfor spillet.

 

Smelle til å sette alle wow spillere i en slik fremstilling, vel gg..

Lenke til kommentar
Nå ville jeg i utgangspunktet ta bloggkommentarene og debattinnleggene i både VG og Dagbladet med en stor klype salt. De få innleggene jeg har lest bærer i stor grad preg av å være minst like tabloide som nettstedet de ligger på.

 

I artikkelen Andreas skulle skrive oppgave om «World of Warcraft», er det imidlertid mange gode poenger om avhengighet. J

 

Ja, i den artikkelen har i alle fall Andreas, som kommer med et kritisk syn på spillet, tatt seg til til å sette seg inn i spillet, spille det selv, og dermed skjønne hva det faktisk dreier seg om. Så det blir nok en mer balansert kritikk/kommentar, enn den som kommer fra folk som ikke en gang har prøvd spillet og som dermed ikke vet hva de selv kritiserer:) Enig i det...

Lenke til kommentar

Er i hvertfall ikke no problem å balansere spill med fritid og venner

 

Jeg jobber full stilling (er 17 år) igjennom hele sommerferien, har venner, spiller i band (lager musikk), går på kino og spiller litt for mye wow.

 

Eneste jeg driter oppi er fyllafester - jeg finner ikke noe positivt i å dra på fylla, koster penger gjør det også ... Does that make me a geek?

Lenke til kommentar

En som sitter mye og maler, fikser biler, lager fuglebrett eller samler frimerker har en sunn hobby, mener verden. Den mener også at de som sitter mye på datan er nerder, har ikke noe sosialt liv, er svake og avhengige.

 

Slik er det altså blitt, at de som er intelligente og flinke til å finne løsninger, blir sett ned på som nerder, skolelys og andre negative ting.

Jeg har valgt å være en "nerd", og vet dere hva? Jeg er _stolt_ av å kalle meg en!

Lenke til kommentar
Da spør jeg: Hvor har de dette fra? Er det noen (vitenskapelige) undersøkelser som bekrefter eller avkrefter dette?

6600503[/snapback]

Hva vitenskapelige undersøkelse knyttet til dette emnet angår, vil jeg sterkt anbefale The Daedalus Project. Oppgaven avkrefter utvilsomt den stereotype oppfatningen av MMORPG-spillere, da en i følge undersøkelsen finner folk i nesten alle aldrers- og samfunnsgrupper som spiller MMORGP-spill. Den belyser også hvorfor folk tar seg tid til å spille slike spill, samt hvilke positive og negative konsekvenser de bringer med seg.

Lenke til kommentar

Så typisk at jeg sitter å spiser pizza og driller cola akkurat nå da.

 

familien er på campingvogna å svergie, og jeg gidder ikke å kjøre moped i regnvær får å komme dit i dag. Og pizza er mye lettere for meg, enn å prøve å lage mat, som kommer til å brenne seg eller bli ødelagt på en annen måte uansett.

 

Men jeg synes at vi som spiller wow blir sett på som om det er dop vi bruker, og at alle av oss er avhengig av det som om det skulle ha vært oksygen.

Lenke til kommentar

Å spille et dataspill noen timer iblant skader ikke noe nevneverdig idetheletatt.

Å raide i et mmorpg-spill derimot er en helt annen sak, noen velger å bruke mesteparten av sitt liv på å spille 1-2% av innholdet i spillet sitt om og om igjen i det uendelige. Jeg tror samtlige fordommer, stereotyper, personkarakteristikker og lignende fra Dagbladet.no's kommentarer er ganske treffendes her.

 

Tenk om noen brukte like mye tid på å farme Typhon i Titan Quest som mange brukte på WoW? Det er ingen forskjell på de to tingene.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Så lenge man gjør det man vil med livet sitt så er det ikke en dritt galt med det, med mindre det går ut over andre mennesker negativt. Jeg spiller akkuratt så mye jeg vil, spiser så mye jeg vil (jeg gir faen i sunnhet) og er akkuratt så mye sosial jeg vil. Lev deres eget liv for faen, og dere andre får respektere det! :mad:

Lenke til kommentar

Å spille WoW er like farlig som omtrent alt annet du kan foreta deg. Det er overdrivelsen som er usunn. World of Warcraft er aldeles ikke så farlig som folk skal ha det til, det er bare skrekkeksemplene og ekstremistene som til stadighet blir trukket fram. Jeg har vært gamer i alle mine år, fulgt utviklinga fra Snake, gjennom Larry og quest-serien til Sierra til Ultima Online og dets like og frem til nå, World of Warcraft.

 

Jeg er i full jobb, diller med bil på si, drikker meg selv under bordet i helgene, reiser og treffer venner når det passer meg og får dytta inn fisketurer rett som det er. Spiller en 2-4 timer WoW på kveldstid istedetfor å se tomt og slavisk på TV'en.

 

Men jeg skal fortsatt være så diplomatisk og si at jeg kan godt forstå at mange.. umm.. sosialt vanskeligstilte kan ty til WoW for å hevde seg der som en oppveielse for manglende aksept eller status i miljøet rundt dem. Som sagt: Det er overdrivelsen som en bør kikke etter, ikke hvorvidt en person spiller et onlinespill.

 

Med artikler som eksponerer dem tidligere nevnte ekstremeksemplene kan jeg også godt skjønne allmenhetens bekymring.

Lenke til kommentar
Da spør jeg: Hvor har de dette fra? Er det noen (vitenskapelige) undersøkelser som bekrefter eller avkrefter dette?

6600503[/snapback]

Hva vitenskapelige undersøkelse knyttet til dette emnet angår, vil jeg sterkt anbefale The Daedalus Project. Oppgaven avkrefter utvilsomt den stereotype oppfatningen av MMORPG-spillere, da en i følge undersøkelsen finner folk i nesten alle aldrers- og samfunnsgrupper som spiller MMORGP-spill. Den belyser også hvorfor folk tar seg tid til å spille slike spill, samt hvilke positive og negative konsekvenser de bringer med seg.

6602656[/snapback]

 

Det virker som en interessant undersøkelse som viser et litt mer uttdypende syn på MMORPG spill enn det som har kommet til uttrykk gjennom media i den siste tiden...:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...