Gå til innhold

Med RoHS til en grønnere hverdag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste problemet jeg har lagt merke til er såkalte "whiskers" hvilket betyr at loddetinnet sitter bedre fast i spissen på loddespissen Og dermed lager søyler når man tar den bort. Lurer på om ikke dette skylder lavere kappilæreffekt el utflytningsevne. Jeg lurer også litt på om ledningsevnen til tinn er bedre enn bly? Uansett kan man jo bare bruke sølv hvis man har det helt store behovet /og budsjettet.

Lenke til kommentar

I følge Wikipedia er de elektrisk ledningsevnene (0 °C):

- tinn : 115 nΩ·m

- bly : 208 nΩ·m

 

Helst bruker jeg "Rubber Bible" for slike oppslag, men jeg har den ikke for hånden her.

 

Rent sølv er neppe å anbefale på grunn av det korroderer lett. Smeltepunktet for rent sølv er også såpass høyt (Wikipedia sier 961.78 °C) at det neppe egner seg for alminnelig lodding av elektronikk.

Lenke til kommentar

Sant nok, per i dag er kanskje behandlingen av gammelt utstyr for dårlig, men da får man vel fikse på det da.

 

Jeg synes det er helt greit å bytte ut bly om de finner en tilsvarende god løsning, men om de ikke klarer det, og det resulterer i dårligere produkter, synes jeg de kan vente til de har kommet med en løsning som er like god. I mellomtiden kunne de jobbet for bedre behandling av avfall, noe som burde ha blitt arbeidet med likegyldig om det var bly i loddetinn eller ei.

Lenke til kommentar

RoHS er utrolig positivt med tanke på avfallsproblematikken og emisjon(avgassing) fra datamaterialer. En tenker kanskje ikke så mye på det til daglig, men mange av disse stoffene har skadelig innvirkning på blant annet reproduksjonsevnen. Dersom man bruker store deler av tiden foran skjermen vil disse stoffene lekke inn i kroppen i større eller mindre mengde.

Selv foretrekker jeg i mindre mengde. Det er sikkert også mange som lar elektriske apparater gå rett i søpla selv om det er spesialavfall. I verste tilfelle brennes dette og askerestene blir spredt utover arealer som brukes til blant annet dyrking av mat. En del kan også gå til atmosfæren og spres utover alt ved svakheter i forbrenningsanleggets rensesystem.

 

Nå gjenstår jobben med oppfølging av dette direktivet og utarbeiding av neste direktiv for å begrense bruken av flere skadelige stoffer.

Lenke til kommentar
Eneste problemet jeg har lagt merke til er såkalte "whiskers" hvilket betyr at loddetinnet sitter bedre fast i spissen på loddespissen Og dermed lager søyler når man tar den bort. Lurer på om ikke dette skylder lavere kappilæreffekt el utflytningsevne.

6601934[/snapback]

Jeg har arbeiet lite med håndlodding, så jeg er usikker på om det er avvikende terminologier ute å går, men "whiskers" slik jeg brukte det i artikkelen, er ikke søyler av loddetinn, men lange og tynne krystaller som vokser ut fra den amorfe loddemassen.

 

Det du beskriver er nok et resultat av lave overflatekrefter. Høye overflatekrefter gjør at væske løfter seg til en kule. Massetetthet spiller nok også inn. F.eks. smeltet indium legger seg som en kule på loddespissen, og må tørkes av.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...