Gå til innhold

hjelp til et png bilde.


Anbefalte innlegg

hjelp!!

 

 

jeg har to store lidenskaper. det ennne er fotografering og det ander er er geocaching. så kommer mitt lille problem ,en av de som driver med gc har gjemt informasjonen som jeg trenger for å finne boksen i et png bilde men jeg har ikke nok kunskapp om hva som gjemmer seg i png formatet, har også funnet ut at histogramet på bilde ser litt rart ut . finnes det noen som kan hjelpe meg. se på bilde kaisa og kaisa2

informasonen jeg er på jakt etter kan se ca slikk ut n63 25 905 e10 20 364

hvorfor er histogramet til kaisa2 så rart.

viss det er noen som har lyst til å helpe meg med dette lille mystere så er jeg evig takknemlig, har brukt ca s månder på å prøve å finne en løsing på dette problemet.

post-105355-1154495269_thumb.jpg

post-105355-1154495477_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ene spørsmålet tror jeg ikke jeg skjønte, men histogrammet ser ikke rart ut. Antagelig er det kjørt autolevels e.l. så strekkes histogrammet slik. Videre har du på expanded view og "vise alle kanaler i farge" Vil du ha et enkelt histogram, har du en liten pil øverst i høyre hjørne på histogrampaletten. Gå til denne og trykk på "compact view". Om dette var svar på det ene spørsmålet?

Lenke til kommentar
Det ene spørsmålet tror jeg ikke jeg skjønte, men histogrammet ser ikke rart ut. Antagelig er det kjørt autolevels e.l. så strekkes histogrammet slik. Videre har du på expanded view og "vise alle kanaler i farge" Vil du ha et enkelt histogram, har du en liten pil øverst i høyre hjørne på histogrampaletten. Gå til denne og trykk på "compact view". Om dette var svar på det ene spørsmålet?

6600634[/snapback]

Lenke til kommentar

jeg syns histgramet ser meget rart ut. har prøvd på et anett png bilde av samme motiv og får ikke noen histogram som ligner på dette jeg får i dette bilde. dere kan selv se det med å se på bilde kaisa. tror at de ligger noe skult i bilde. finnes det en måtte å gjemme informasjon i bilde uten at du bruker krytering program.

Lenke til kommentar

Kinkig!

Teksten antyder vel også at posisjonen skjuler seg på bitnivå i bildet? Histogrammet er ikke unormalt for bilder som er litt justert.

Jeg har kikket gjennom filen i en hex editor, men kan ikke finne at det er noen ekstra chunks der som inneholder f.eks. tekst, hvilket man skulle trodd siden han antyder at valget av PNG var viktig for budskapet? Jeg heller nok også til den oppfatningen at det er lagt inn et skjult vannmerke på en eller annen måte, og for å hente fram dette trenger man et program som gjør den jobben? Men hvilket?

Ut fra hintet kan man gjette at han har brukt den minste bit'en fra en rekke bytes (eller fra den dekomprimerte R, G eller B-kanalen?) til å sette sammen en tekst? Det ville i tilfelle være helt usynlig i bildet.

Lenke til kommentar

har selv prøvd hex program men finner ikke noe i hex.

har pryd hode i ca 2 månder med dette problemet. fikk et tips fra boks eier at det hvar noe rart med histogramen, men side dere sier at det ikke er noe galt med det må jeg tro dere. men det er første gangen jeg ser en historam som ser så rar ut.

kordinatene er gjemt i bildet på en eller anen måte men jeg tror ikke at han har brukt et krytering program da man må ha kode for å åpne bilde pluss at man må ha rett program.så jeg håper på hjelp fra noen på dette forumet.

Lenke til kommentar

Hvis han sier rett ut at det er noe med histogrammene så må man vel tro ham på det? Men jeg skjønner ikke hvordan han kan gjemme noe i et histogram? Er det ikke litt merkelgi hvis han har gjort noe som man trenger spesialverktøy for å finne ut av? Photoshop er vel heller ikke noe som geocachere flest bruker? Jeg hengermeg også of i hentydningene til bits og png, men har ikke noen løsning.

De som har funnet den gir ikke noen hint om løsningen, mens han som mener han har løsningen nevner at han fant verktøy på nettet.

Jeg kikket litt rundt og fant stikkordet steganography, som handler om å sende skjulte melinger i bilder, lydfiler osv, men som anders99 sier var det mye preik og lite programmer å hente...

Lenke til kommentar

hva hvis du plukker ut tallene fra histogrammet ditt

de forskjellige verdiene fra red green

 

bildet ser ut til å være tatt ved kaia i trondheim

kordinater jeg henter fra norgeibilder.no sier noe ala: N 7035060 E0567219

 

i og med at jeg bruker gimp og ikke photoshop som de fleste andre, får jeg litt andre verdier.

ihvertfall hvis jeg sammenlikner med kaisa 1.png.

 

verdien jeg tar ut på grønn : 69.5 antakelig denne som angir nord

verdien jeg tar ut på rød : 59,4 antakelig denne som angir øst

 

men mangler vel fortsatt noen tall her... kan dette sette deg på riktig spor tro ?

Lenke til kommentar

LoSerboss. det der har jeg prøvd så det kan ikke være det men det jeg er på jakt etter begynner på n63. e10 eller11. gjemme stedet er ikke langt unna de oppgitte kordinatene som jeg skrev inn først. men det kan hende at du er inne på noe. jeg har prøvd det mestte men har ikke greid å finne noe fornufdig tall på den ene elller andre metoden jeg har prøvd, men det kan hende jeg har sett meg blind på denne oppgaven, bilde er fra kaisa i trondheim så der har du rett.

Lenke til kommentar

Dette skjer ikke ofte, men jeg må innrømme jeg tok feil. :blush:

 

Så bare på screenshoten og synes ikke histogrammet så rart ut. Tok inn bildet i PS nå, og histogrammet er rart. Det skal egentlig ikke være mulig å få til dette. Nå kjenner jeg PNG formatet dårlig, men normalt strekkes histogrammet som vist ved redigering. Det som ikke er normalt, er det lille "fjellet" som er i midten på histogrammet. Dette er solid og jeg skjønner ikke hvorfor dette er slik. Bare en tanke, men er det mulig å legge et bilde skjult oppå et annet i PNG? Det kunne forklart dette, kunne t.o.m. vært en tekst........

Lenke til kommentar

takk dhjerp, da ser det ut som jeg er på rett vei.nå er bare oppgaven å få ut informasjonen jeg trenger.tror selv at det er teks som er gjemmt i bilde,men kan ta feil. jeg syns også det fjellet så rart ut. har aldrig sett det før. så tusen takk for bekreftelsen på at jeg ikke tok feil.

Lenke til kommentar

det samme har jeg gjort. men jeg har prøvd div steganography programer med masse passord som kunne ha vært brukt. prøvde ca 10-15 programer så der tror jeg ikke løsingen er. takk til deg dhjelper for at du forsøker å hjelpe meg. finner du løsingen skal du få en stor rose av meg.det er ikke uten grunn at jeg har stanget hode i veggen av denne oppgaven.

Endret av la7tma
Lenke til kommentar

Og jeg har kjørt det gjennom diverse steganografi-programmer. Men ingen finner noen ting ;( Det har nok gått med noen timer ja...

Det som er rart med det er at i alle kanaler ligger nesten all infoen spredd ut over oddetall-RGB-verdiene. Nesten alle billedpikslene ligger på disse verdiene, men ikke alle. Bortsett fra de små fjellene da, hvor det ligger mye med info på partall-verdiene. Men hvordan forteller man PS at den skal skjule alle oddetall-RGB-verdier?

Lenke til kommentar

Jeg leste en del mer om dette i går. I PNG formatet kan du skjule tekst i et bilde ved bruk av helt enkle program. Lastet ned og prøvde noen uten at det hjalp, men tipper likevel det er det som er gjort her. Du har ikke gjort noe med fila før du la den ut? Resize e.l.?

 

Tviler på at det er noe info skjult som kan fikses i PS. Tror heller ikke PS har blitt brukt til dette.

Lenke til kommentar

jeg har prøvd ascII- code men finner ikke noen ting. det jeg tror er at det trenges et java program som finner den minste bit reka i bilde. har prøve å få hjelp til det i forume for java programering men der har jeg ikke fått respons enda. jeg tror ikke vi kommer noe lengere med dette probleme med å vri å vrenge i ps og andre program. så tusen takk til deg bjornkn og dhjelp. for noen gode tips som jeg ikke hadde prøvd før. tusen tusen takk

post-105355-1155111208_thumb.gif

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...