Gå til innhold

NTNU eller NITH? Datanerd fra Bergen trenger råd!


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg tatt bachelorgrad i informatikk ved NTNU. Jeg går nå master i informatikk ved UiO, og føler miljøet rundt informatikk her er både mindre og ikke så sammensveiset.

 

Jeg har altså gått realfagsveien, altså ikke teknologi/siving-veien. Alle som søker på bachelor i informatikk kommer inn, men du må ha gode arbeidsrutiner og kunne styre deg selv for å få framdrift. Selv om bachelorstudiet er friere, er det nok av hjelp å få til ting som er vanskelig. Bachelorstudiet består av et visst antall obligatoriske fag, og resten står du fritt til å velge. Du kan f.eks. velge fokus på emner fra grunnleggende datamaskinarkitektur til brukergrensesnitt.

 

Opplegget på siving. er mer fastlagt og tilrettelagt, det er ifølge noen mer som å gå på videregående enn på et universitet. På NTNU blir det siving i datateknikk som kanskje er mest relevant for deg ut ifra dine uttrykte ønsker og interesser, kanskje også siving kommunikasjonsteknologi.

 

På kanalen #NTNU på EFNet kan du finne mange ntnuere du kan spørre om tips. Jeg vil anbefale dette over kun å lese propagandamaterialet på www.ntnu.no

Lenke til kommentar
Selv har jeg tatt bachelorgrad i informatikk ved NTNU. Jeg går nå master i informatikk ved UiO, og føler miljøet rundt informatikk her er både mindre og ikke så sammensveiset.

 

Jeg har altså gått realfagsveien, altså ikke teknologi/siving-veien. Alle som søker på bachelor i informatikk kommer inn, men du må ha gode arbeidsrutiner og kunne styre deg selv for å få framdrift. Selv om bachelorstudiet er friere, er det nok av hjelp å få til ting som er vanskelig. Bachelorstudiet består av et visst antall obligatoriske fag, og resten står du fritt til å velge. Du kan f.eks. velge fokus på emner fra grunnleggende datamaskinarkitektur til brukergrensesnitt.

 

Opplegget på siving. er mer fastlagt og tilrettelagt, det er ifølge noen mer som å gå på videregående enn på et universitet. På NTNU blir det siving i datateknikk som kanskje er mest relevant for deg ut ifra dine uttrykte ønsker og interesser, kanskje også siving kommunikasjonsteknologi.

 

På kanalen #NTNU på EFNet kan du finne mange ntnuere du kan spørre om tips. Jeg vil anbefale dette over kun å lese propagandamaterialet på www.ntnu.no

6857196[/snapback]

Kommunikasjon blir vel mer som en jornalist?

 

Siving i datateknikk høres digg ut! ;)

Lenke til kommentar
Alle kommer inn på NITH, mens det er harde krav for å komme inn på NTNU. Samtidig er både undervisningen bedre, og utdanningen verdt mer når du er ferdig med den.

6857097[/snapback]

Og dette baserer du ut ifra? Greit med noe mer informasjon enn at en helt tilfeldig forumbruker bare skriver at a er best, dermed basta.

 

Vil nesten påstå at du ikke kan sammenlikne de skolene siden NTNU er realfagsbasert så det holder mens NITH ikke baserer seg på realfag i noe særlig grad men heller pusher på med mer om det de skal lære.

 

Som jeg selv foretrekker å si, jeg trenger ikke 2FY/3MX etc for å drifte et servernettverk eller å drive med vanlig programvareutvikling, skal man derimot begynne å lage 3d-modeller av menneskelige organer basert på måleutstyr er det nok greit med slike kunnskaper.

 

Og akkurat derfor har man fordelen med å ha en teoretisk og en praktisk skole.

 

 

Det har forøvrig og fint lite å si hvilken skole man har gått på hvis man har gode karakterer, og kan vise til at man kan den jobben man søker jobb på ved å f.eks ha vært med på noen projekter hvor man får brynt seg litt underveis i utdanningen.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Alle kommer inn på NITH, mens det er harde krav for å komme inn på NTNU. Samtidig er både undervisningen bedre, og utdanningen verdt mer når du er ferdig med den.

6857097[/snapback]

Og dette baserer du ut ifra? Greit med noe mer informasjon enn at en helt tilfeldig forumbruker bare skriver at a er best, dermed basta.

 

Vil nesten påstå at du ikke kan sammenlikne de skolene siden NTNU er realfagsbasert så det holder mens NITH ikke baserer seg på realfag i noe særlig grad men heller pusher på med mer om det de skal lære.

 

Som jeg selv foretrekker å si, jeg trenger ikke 2FY/3MX etc for å drifte et servernettverk eller å drive med vanlig programvareutvikling, skal man derimot begynne å lage 3d-modeller av menneskelige organer basert på måleutstyr er det nok greit med slike kunnskaper.

 

Og akkurat derfor har man fordelen med å ha en teoretisk og en praktisk skole.

 

 

Det har forøvrig og fint lite å si hvilken skole man har gått på hvis man har gode karakterer, og kan vise til at man kan den jobben man søker jobb på ved å f.eks ha vært med på noen projekter hvor man får brynt seg litt underveis i utdanningen.

6857279[/snapback]

Egentlig litt enig.

 

Er flink i matte og naturfag, så karakterene skal ikke skremme meg. ;)

Lenke til kommentar
Alle kommer inn på NITH, mens det er harde krav for å komme inn på NTNU. Samtidig er både undervisningen bedre, og utdanningen verdt mer når du er ferdig med den.

 

Kommer du inn på NTNU begynner du der.

6857097[/snapback]

 

Må nok si meg ganske enig med ueland over her. Tror forøvrig ikke det er så veldig mye bedre undervisning på NTNU. Og hvor mye man faktisk vil lære legger man litt opp til selv. Utdanningen er heller ikke mer verdt så lenge du kan vise til gode resultater. Jobb får man uansett, så lenge man kan sakene. Bachelorgrad vil man også ende opp med uansett. Og når det gjelder matte og slikt, så er faktisk NITH delt opp i ingeniør og diplom. Så det er ingenting i veien for å få med seg litt matte og slikt om man vil det ved å gå ingeniørstudiet...

 

Tror ikke du skal tenke så mye på HVILKEN skole du skal velge. I første omgang bør du finne ut hvem som kan tilby det mest interessante studiet for akkurat deg, så velger du utfra det.

Lenke til kommentar
Hva med Høgskolen i Oslo?

Gå et tre-årig løp på datalinja, eller elektro/tele, for deretter å kjøre på med en master i nettverk og sysadmin.

 

 

http://www.hio.no/content/view/full/30358

http://www.hio.no/content/view/full/21591

6886688[/snapback]

Høres gøy ut. Kan få billig hybel / leilighet i Oslo også, så det hadde funket fett det. Noen erfaringer med skolen?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hva med Høgskolen i Oslo?

Gå et tre-årig løp på datalinja, eller elektro/tele, for deretter å kjøre på med en master i nettverk og sysadmin.

 

 

http://www.hio.no/content/view/full/30358

http://www.hio.no/content/view/full/21591

6886688[/snapback]

Høres gøy ut. Kan få billig hybel / leilighet i Oslo også, så det hadde funket fett det. Noen erfaringer med skolen?

6887388[/snapback]

 

 

Går i samme klasse som deg, og sitter mee _AKKURATT_ samme problem.

Fint om noen kunne sagt noe om Høyskolen i Oslo! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva med Høgskolen i Oslo?

Gå et tre-årig løp på datalinja, eller elektro/tele, for deretter å kjøre på med en master i nettverk og sysadmin.

 

 

http://www.hio.no/content/view/full/30358

http://www.hio.no/content/view/full/21591

6886688[/snapback]

Høres gøy ut. Kan få billig hybel / leilighet i Oslo også, så det hadde funket fett det. Noen erfaringer med skolen?

6887388[/snapback]

 

 

Går i samme klasse som deg, og sitter mee _AKKURATT_ samme problem.

Fint om noen kunne sagt noe om Høyskolen i Oslo! :thumbup:

7080678[/snapback]

 

Hadde vært fint om noen kunne sagt noe om HiO ja..vurdere å ta mastergrad i drift/nettverk der..

Endret av Bachelor
Lenke til kommentar

For å svare på det første spørsmålet. Ta allmennlinjen på VGS med matte og et annet realfag. Sørg for å få gode karakterer slik at du kan velge og vrake blant studier.

 

Dersom alt annet er likt, velg NTNU - en prestisjeskole som gir deg de største karrieremulighetene - ikke bare innenfor data, men næringslivet generelt.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
For å svare på det første spørsmålet. Ta allmennlinjen på VGS med matte og et annet realfag. Sørg for å få gode karakterer slik at du kan velge og vrake blant studier.

 

Dersom alt annet er likt, velg NTNU - en prestisjeskole som gir deg de største karrieremulighetene - ikke bare innenfor data, men næringslivet generelt.

7139713[/snapback]

 

 

Helt riktig. Du MÅ ha studiekompetansen med deg. Denne får du enten ved å ta almennfag påbygg eller eller 3årig allmennfag. Selv har jeg tatt fagbrev i service elektronikker men sliter nå med studie kompetansen. Har sluppet unna mange av fagene, men har fremdeles 5 fag jeg må ta som privatist.

 

Har hørt rykter om at du kan få studiekompetansen gjennom 3årig yrkesfaglig utdanning nå, så sjekk opp i dette med rådgiverene på skolen din. :thumbup:

Lenke til kommentar

Du får vel muligens generell studiekompetanse, men ikke realfagskravene ved å gå yrkesfaglig.

 

Allmennfag gjør deg dessuten mer skolert innenfor teoretisk tunge fag som matte, fysikk etc som du ville kunne få bruk for når du skal ta en mastergrad ved NTNU. Det jeg har hørt er at kandidater fra yrkesfag er ettertraktet innenfor noen retninger av ingeniørutdanninger, men at mange av dem gjerne sliter med realfagene på høyskolen og dermed må gi seg eller bruker en del lenger tid enn normert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har gått på UIO og NITH, og har søkt på mange jobber.

Slik vet jeg det.

 

UIO er selvsagt ikke det samme som NTNU, men det kan sammenlignes.

6857288[/snapback]

 

Hvordan i all verden kan du si at undervisningen er bedre på NITU når du aldri har gått der. UIO og NITU er ikke det samme.

 

Er du hardcore programmerer og syns java er fetere å leke med på fredags kvelden en å ta en pils med venna så velger du NITU, du vil garantert få jobb.

 

Er du mer av den sosiale typen så velger du NITH, der har du også muligheten om du ikke er god i matte.

 

Selv gikk jeg 3 år på NITH og startet på 2 årig master på UIO, men slutten da jeg fikk tilbud om jobb som jeg hadde lyst på.

Det var stor forskjell på NITH og UIO, fagene på UIO var gjennomsyret av matte, hvorfor i all verden skal man ha all den matta? UIO var også mye mer rotete sted, ikke alltid viktige meldinger blir lagt ut, forlesnings slids kom i hytt og pine, og man la fort merke til forskjellen på en prvivat og offentlig skole, tidsfrister og slikt vakke så viktig på UIO.... PÅ UIO har du flere valgmuligheter, der kan du velge fag år til år men jeg liker heller NITH modellen som legger opp det meste (de veit hva bransjen vil ha) bortsett fra noen fag det siste året som du kan velge fordypning i.

 

Jeg ville aldri ha valgt å gå på UIO, om du ikke ønsker å gå på privatskole så hadde jeg valgt Høyskolen i Oslo. Har venner som har tatt utdanningen både på HIO og UIO og selv har jeg gått på NITH og litt på UIO så jeg vet ivertfall litt hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Det finnes mange retninger i IT, du må såklart velge det som passer deg best!

 

Liker du den teoretiske delen av IT (og matte) velger du Universitet, liker du mer praktiske oppgaver (mindre matte) velger du en høyskole.

 

Skulle universitet passe deg best anbefaler jeg kom.tek eller datateknikk på NTNU.

 

Når det gjelder studiemiljø osv er Trondheim og Bergen ganske like.

 

Gå innpå de forskjellige hjemmesidene til de aktuelle skolene som interesserer deg mest for å få et helhetlig bilde på hvordan skolene/linjene fungerer. (men det er jo godt mulig at dette forandrer seg om noen år).

 

Du bør heller tenke på hvilken videregående skole du skal på, ettersom det er en stund til du skal velge høyereutdanning, kanskje du må ta et år i forsvaret også.

 

Når det gjelder videregående bør du ta allmenn, med 3MX, 3FY og IT...

Endret av MrRuthless
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...