Gå til innhold

NTNU eller NITH? Datanerd fra Bergen trenger råd!


Gissan

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynner nå i 10. klasse, og skal snart (mai) velge hvilken videregående skole jeg vil søke på. Jeg bor i Bergen, og lurer på hvilke skoler jeg brude søke på hvis jeg skal ha noe relatert til data.

 

Eller burde jeg gå allmenfag på videregående, og senere noe angående dataingenør?

 

Hva vil dere anbefale en 10. klassing som er levende interresert for data og programmering? ;)

 

EDIT: Etter videregående har jeg sett på NTNU og NITH. Høres gøy ut med master i IT da. ;)

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere retninger du kan velge. Det smarteste (etter min oppfatning) er å velge allmenfag på videregående, og så søke deg videre til enten en ingeniørskole eller er universitetsstudium (Bachelor og eventuelt Master) innenfor informatikk eller informasjonsvitenskap.

 

NITH kan sikkert være vel og bra det også, og du får antageligvis en helt OK utdanning der også. Men jeg ville anbefalt en høyskole. Høyskolen i Bergens dataingeniørutdanning vil gi deg et svært godt grunnlag for en programmeringsjobb, det samme regner jeg med at NTNU også kan gjøre. Så vidt jeg vet er det ikke noe i veien for å f eks ta en bachelorgrad (ingeniør) ved HiB og utvide den til en mastergrad ved UiB eller NTNU senere.

Lenke til kommentar

NITH er 3-årig høyskole på helt lik linje som vanlige offentlige høyskoler, eneste forskjellen er at NITH er privat og koster penger å gå på. De har også Master studier. :)

 

Jeg går ikke på NITH selv, og har ikke noen planer om å gå der heller, men jeg tror at skolen skal være noenlunde bra.

 

UIB vet jeg ikke så mye om, men de har sikkert bra avdelinger innen realfag der også. Men hør med noen som har mer kompetanse om universitetet til å uttale som om stedet.

 

Vi har jo også UIO ( Universitet I Oslo ) sin Informatikk avdeling, hvor man kan ta fem-årig profesjonsstudium i informatikk samt diverse bachelorgrader innen informatikk og mattematikk.

 

NTNU er jo selvsagt meget bra, og er vel et av de beste realfaglige stedene i landet å ta en utdannelse på. Sivilingeniører fra NTNU er ganske ettertraktede. Hvis du kommer inn der, og klarer å flytte til Trondheim, så er nok ikke det noe dumt valg. :)

 

Man skal være forsiktig med å dømme de forskjellige stedene man kan ta en utdannelse på, men jeg vet iallfall at både NTNU og UIO blir regnet som noe av det beste innen akademisk utdannelse i Realfag/Teknologi/IT/Matte osv.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
NTNU er jo selvsagt meget bra, og er vel et av de beste realfaglige stedene i landet å ta en utdannelse på. Sivilingeniører fra NTNU er ganske ettertraktede. Hvis du kommer inn der, og klarer å flytte til Trondheim, så er nok ikke det noe dumt valg. :) 

 

Man skal være forsiktig med å dømme de forskjellige stedene man kan ta en utdannelse på, men jeg vet iallfall at både NTNU og UIO blir regnet som noe av det beste innen akademisk utdannelse i Realfag/Teknologi/IT/Matte osv.

6607407[/snapback]

Takk for svar! Høres ut som NTNU er et godt valg. Har mulighet til å flytte til Trondheim, men aller helst vil jeg holde meg i Bergen. Er det mulig å ta Bachelor i Bergen ved f.eks NITH, og senere ta 2 år med Master i Trondheim ved NTNU?

 

Hva må man ha i snitt for å komme inn på UIB, UIO, NITH eller NTNU? Sånn ca.?

Lenke til kommentar
NTNU er jo selvsagt meget bra, og er vel et av de beste realfaglige stedene i landet å ta en utdannelse på. Sivilingeniører fra NTNU er ganske ettertraktede. Hvis du kommer inn der, og klarer å flytte til Trondheim, så er nok ikke det noe dumt valg. :) 

 

Man skal være forsiktig med å dømme de forskjellige stedene man kan ta en utdannelse på, men jeg vet iallfall at både NTNU og UIO blir regnet som noe av det beste innen akademisk utdannelse i Realfag/Teknologi/IT/Matte osv.

6607407[/snapback]

Takk for svar! Høres ut som NTNU er et godt valg. Har mulighet til å flytte til Trondheim, men aller helst vil jeg holde meg i Bergen. Er det mulig å ta Bachelor i Bergen ved f.eks NITH, og senere ta 2 år med Master i Trondheim ved NTNU?

 

Hva må man ha i snitt for å komme inn på UIB, UIO, NITH eller NTNU? Sånn ca.?

6609232[/snapback]

 

 

Jegg vet ikke hvordan det er å på NTNU, men jeg har nå tatt bachelor på NITH og skal ta mastern på UIO.

Lenke til kommentar

Studerer selv Komunikasjonsteknologi på NTNU og kan annbefale det på det varmeste.

 

Du kan selvsagt ta en bachelor en annen plass for så å søke til NTNU eller andre universiteter om en plass på master-studie, men det ikke mange plasser på det hvert år så er langt fra sikkert at du kommer inn.

 

Å flytte fra Bergen til Trondheim annbefaler jeg også på det absolutt varmeste. Trondheim og NTNU har et kjempebra tilbud for å bli kjent med klassekamerater ol. den første måneden av studiet. I tillegg så er jo Trondheim kåret (av studenter) til den beste student-byen i Norge flere ganger. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gå for NTNU. Bra skole og bra studentmilø i Trondheim.
Akkurat det samme kan jeg si om NITH Bergen ;)

6852570[/snapback]

Hehe! NTNU har vel det beste ryktet, men NITH er vel ganske nytt?

 

NITH frister faktisk litt mer, spesiellt linjen "Nettverk og sikkerhet" eller "eBusiness".

 

NTNU har vel det meste av fag, mens NITH kun satser på IT.

 

Eller tar jeg helt feil nå? Rett meg. ;)

Lenke til kommentar

NITH er mer eller mindre ren IT-høyskole ja. Kjenner folk fra både NTNU OG NITH (tidligere DPH). Har selv gått på NITH med fordypning i nettverk og datasikkerhet (gikk ut i fjor). Skal ikke skryte på meg at jeg har no slik jobb dog, grunnet helt grei situasjon per dags dato, samtidig som jeg har vært slapp med jobbsøking. Synes miljøet der var bra, og det var mange flinke forelesere. Det har og kommet mange nye og interessante studieretninger der nå :) Etter 3 år på NITH kan du ta et 4. år i f.eks England eller Australia for å få mastergrad. En kompis av meg ble nettopp ferdig med sin innen programmering av AI. Du kan også ta det 4. året ved NITH i Norge (ihvertfall Oslo).

 

Så lenge du gjør det bra, så er det nok egentlig ett fett hva du velger. Jobb kan du få uansett. De fleste jeg kjenner fra NTNU er også fornøyd med sitt valg :)

Lenke til kommentar

NTNU har masse vitenskap osv, NITH er en IT-skole, som også kommer fram av forkortelsen.

 

Selve begrepet NITH er nytt, har vel ikke hett det lenger enn siden 2002, men før det het skolen Den Polytekniske Høgskolen og har lange høgskoletradisjoner:

 

Tidligere het vi Den Polytekniske Høgskolen (DPH), men endret navn i 2002 til Norges Informasjonsteknologiske Høgskole, NITH. DPH ble etablert i 1995 etter en sammenslåing av de to høgskolene NHI Datahøgskolen og NKI Ingeniørhøgskolen. Hver av disse har lange høgskoletradisjoner.

 

Edit: Ble slått på målstreken, der ja.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
NITH er mer eller mindre ren IT-høyskole ja. Kjenner folk fra både NTNU OG NITH (tidligere DPH). Har selv gått på NITH med fordypning i nettverk og datasikkerhet (gikk ut i fjor). Skal ikke skryte på meg at jeg har no slik jobb dog, grunnet helt grei situasjon per dags dato, samtidig som jeg har vært slapp med jobbsøking. Synes miljøet der var bra, og det var mange flinke forelesere. Det har og kommet mange nye og interessante studieretninger der nå :) Etter 3 år på NITH kan du ta et 4. år i f.eks England eller Australia for å få mastergrad. En kompis av meg ble nettopp ferdig med sin innen programmering av AI. Du kan også ta det 4. året ved NITH i Norge (ihvertfall Oslo).

 

Så lenge du gjør det bra, så er det nok egentlig ett fett hva du velger. Jobb kan du få uansett. De fleste jeg kjenner fra NTNU er også fornøyd med sitt valg :)

6855811[/snapback]

Var det interresant på nettverk og sikkerhet?

 

Er det noe du vil anbefale den yngre generasjonen?

Lenke til kommentar

Tja, i første omgang bør du bare orientere deg om hvilke valg som finnes. Jeg har vel sånn egentlig alltid visst at vanlig programmering ikke har vært noe særlig for meg. Kan ikke si jeg helt liker tanken på å sitte bak en skjerm med programmering hele dagen (selvsagt litt satt på spissen). Har hatt litt interesse for nettverk hele tiden, så valget var ganske klart for min del. Fantes ikke så mange studieretninger da jeg gikk der :)

 

Har jo drevet med data siden C64 og hatt interesse for mer enn bare spill hele veien, så jeg kunne en del av det vi hadde som pensum. Men interessant var det forsåvidt. Datasikkerhet var ikke like spennende som jeg trodde, men likevel veldig kjekt å ha på papiret. Tror ikke det er så mange steder det er et eget fag.

 

Skulle jeg valgt noe annet, så kunne webprogrammering og eBusiness vært aktuelt. Noe som også er fint med utdannelsen, er at jeg ikke er bundet til kun å jobbe med nettverk. Kan søke på et hav av jobber egentlig, deriblant programmering, systemering, prosjektledelse. NITH setter prosjektarbeid og prosjektledelse veldig høyt.

Lenke til kommentar
Tja, i første omgang bør du bare orientere deg om hvilke valg som finnes. Jeg har vel sånn egentlig alltid visst at vanlig programmering ikke har vært noe særlig for meg. Kan ikke si jeg helt liker tanken på å sitte bak en skjerm med programmering hele dagen (selvsagt litt satt på spissen). Har hatt litt interesse for nettverk hele tiden, så valget var ganske klart for min del. Fantes ikke så mange studieretninger da jeg gikk der :)

 

Har jo drevet med data siden C64 og hatt interesse for mer enn bare spill hele veien, så jeg kunne en del av det vi hadde som pensum. Men interessant var det forsåvidt. Datasikkerhet var ikke like spennende som jeg trodde, men likevel veldig kjekt å ha på papiret. Tror ikke det er så mange steder det er et eget fag.

 

Skulle jeg valgt noe annet, så kunne webprogrammering og eBusiness vært aktuelt. Noe som også er fint med utdannelsen, er at jeg ikke er bundet til kun å jobbe med nettverk. Kan søke på et hav av jobber egentlig, deriblant programmering, systemering, prosjektledelse. NITH setter prosjektarbeid og prosjektledelse veldig høyt.

6856309[/snapback]

Som sagt i signaturen, har jeg vært interessert for data siden rundt 4. klasse.

 

Jeg kan en del programmering, og alt som har med data å gjøre, er jeg villt begeistret for.

 

Jeg er fast bestemt på at jeg skal ta en IT-utdannelse, det er det ingen tvil om.

 

Men, hvor jeg skal gå og hvilken linje jeg skal ta, er jeg ikke så sikker på lenger.

 

Har lenge ønsket NTNU, men NITH er favoritten dags-dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...