Gå til innhold

Zalman Reserator 2 Review


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sorzy: hvilke temperaturer har du på systemet? cpu og grafikk?

 

lurer litt på og kjøpe denne, lurer også på om vannet er for vermt til og kjøle hdd også?

6922315[/snapback]

Nå har pc'en stått på et par timer med moderat belastning (Visual Studio/SQL Server arbeid) og CPU har da ifølge BIOS 29 grader mens MB er 51 grader. Temp i rommet her er 24 grader. GPU vet jeg ikke, men neppe så mye over 30 grader da inn/ut slangene kjennes like varme ut. Mao. har jeg hauger og spann av ekstra kjølekapasitet som ikke brukes.

 

Eneste betenkelighet jeg har hvis du skal koble på HD-kjøler og evt. NB-kjøler er hvor mye pumpa orker. Selve R2 enheten har rimelig god passiv kjøleevne pga. størrelsen og Zalman har NB-kjøler som "optional". Men på den annen side forklarer de også hvordan man kan koble til en ekstra pumpe så det er selvfølgelig en grense et eller annet sted mtp. flow/trykk.

 

En annen ting, pokker så godt jeg hører Mist 500W nå som resten av systemet er lydløst ;-) Tror jeg må prøve å feste den med gummioppheng eller no så ikke de lave frekvensene forplanter seg til kabinettet. Noen som har tips å komme med?

Lenke til kommentar

Er det noen som har hatt Reserator 1 Plus og byttet med Reserator 2 og sammenlignet ytelsen? Ifølge specs har R1+ bare marginalt mindre kjøleoverflate (1,274 mot 1,5 m2), tar dobbelt så mye vann og bruker samme pumpe, så for meg virker det som om R1+ til 600 kr mindre er et bedre kjøp, med mindre man kjøper R2 kun for utseendets skyld.

Lenke til kommentar
sorzy: Har du prøvd deg på noe overklokking? Er interessert i denne til mitt system, men er usikker på om passiv kjøling holder til en overklokket E6600 + NB + overklokket 7900GT.

6960558[/snapback]

Det er ikke snakk om noen løsning for ekstremklokkere.. men for alle oss andre som driver med "hobby klokking" så er Reserator 2 en veldig ok løsning. Men det hadde vært artig å se hvordan den klarer seg mot overklokket X6800, NB og 7900GTX i SLI.

Lenke til kommentar
sorzy: Har du prøvd deg på noe overklokking? Er interessert i denne til mitt system, men er usikker på om passiv kjøling holder til en overklokket E6600 + NB + overklokket 7900GT.

6960558[/snapback]

Det er ikke snakk om noen løsning for ekstremklokkere.. men for alle oss andre som driver med "hobby klokking" så er Reserator 2 en veldig ok løsning. Men det hadde vært artig å se hvordan den klarer seg mot overklokket X6800, NB og 7900GTX i SLI.

6964506[/snapback]

Enig! Kan ikke hw.no eller noen andre få en til test da for å se hvordan den håndterer litt råere system :-) Selv kjører jeg bare standard klokking og bytter heller komponenter litt oftere...

Lenke til kommentar

En alternativ løsning jeg sannsynligvis heller kommer til å gå for er Reserator 1 V2, hvor en får med de samme (nye) kjøleblokkene som i Reserator 2, samt en kan kjøpe en 140mm vifte fra Zalman til å montere på toppen av radiatoren.

 

Jeg så en test av denne med vifte tidligere i dag med interessante resultater. Kan sjekke etter jobb om jeg finner igjen testen.

Lenke til kommentar
En alternativ løsning jeg sannsynligvis heller kommer til å gå for er Reserator 1 V2, hvor en får med de samme (nye) kjøleblokkene som i Reserator 2, samt en kan kjøpe en 140mm vifte fra Zalman til å montere på toppen av radiatoren.

 

Jeg så en test av denne med vifte tidligere i dag med interessante resultater. Kan sjekke etter jobb om jeg finner igjen testen.

6966169[/snapback]

 

Da vil det være mye mer effektivt med en dual/triple radiator med stillegående 12cm vifter, og ikke minst ta MYE mindre plass :roll:

Lenke til kommentar
Da vil det være mye mer effektivt med en dual/triple radiator med stillegående 12cm vifter, og ikke minst ta MYE mindre plass :roll:

6966336[/snapback]

Her tror jeg ikke du har sett poenget med Reserator. Det er en ferdig løsning som ser bra ut og er enkel å ta med seg i forhold til alle andre halveis løsninger som er hjemme-snekret. Du trenger server tower for å få plass til en 3x120mm radiator, vanntank og pumpe. Og når du skal ha med deg rukkelet på tur så må alt tapes fast med gaffa for at det ikke skal løsne underveis. Ja jeg ser virkelig fordelen med det :whistle:

 

Reserator serien er og kommer til å være beregnet på oss som vil ha mulighet for å ha pcen i stua selv etter at man har fått seg dame, damer liker som regel ikke at det ligger bildeler påmontert 120mm vifter i stua. Og jeg har ikke evig tilgang på gaffa til de gangene pcen skal flyttes på.

Lenke til kommentar
Da vil det være mye mer effektivt med en dual/triple radiator med stillegående 12cm vifter, og ikke minst ta MYE mindre plass :roll:

6966336[/snapback]

Her tror jeg ikke du har sett poenget med Reserator. Det er en ferdig løsning som ser bra ut og er enkel å ta med seg i forhold til alle andre halveis løsninger som er hjemme-snekret. Du trenger server tower for å få plass til en 3x120mm radiator, vanntank og pumpe. Og når du skal ha med deg rukkelet på tur så må alt tapes fast med gaffa for at det ikke skal løsne underveis. Ja jeg ser virkelig fordelen med det :whistle:

 

Reserator serien er og kommer til å være beregnet på oss som vil ha mulighet for å ha pcen i stua selv etter at man har fått seg dame, damer liker som regel ikke at det ligger bildeler påmontert 120mm vifter i stua. Og jeg har ikke evig tilgang på gaffa til de gangene pcen skal flyttes på.

6968896[/snapback]

 

Jeg har hele mitt vannkjølingssystem inni et midi-tower, som inkluderer 2x120mm radiator. Og hvordan du synes det er bedre å drasse med en kuk/vanntårn, enn å bare bære med bare kabinettet kan jeg ikke forstå... Tapes fast med gaffa? :nei:

 

Reserator er greit hvis du ikke vil ha vifter. Om du monterer en 140mm vifte kan du like så greit bare ha en vanlig dual/triple radiator.

 

Hvis vi ser på lydnivå kan du egentlig bare bruke luftkjøling. Jeg gikk fra scythe ninja til veldig stillegående vannkjøling, og det kan egentlig ikke sammenlignes kjølemessig ;) . Og på grafikkort er det enda større forskjell.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Som sagt, har ikke plass i kabinett, gidder ikke modde kabinettet for å få plass, kommer ikke til å drasse på kabinettet eller kjøletårn- det kommer til å stå pent i ro. Én 140mm vifte lager mindre støy enn tre 120mm. Tviler på at kjøleegenskapene er så fryktelig mye større enn et par grader selv med tre ganger så mange radiatorer, ettersom det er større sannsynlighet for at CPU vil treffe veggen før temperaturer blir skyhøye. Dessuten krever ikke Reserator montering av masse deler, kun to-tre kjøleblokker med slange til radiator. Skulle gjerne heller hatt Reserator 2, da den er mye penere enn 1 V2, men det er per dags dato ingen vifteløsning til den, og det er tvilsomt at det vil dukke opp en (pga konstruksjon av radiator).

 

Skulle jeg brukt viftekjøling fremfor vann, slik jeg har nå, må jeg har 1 vifte på NB, 2 i kabinett og 1 på kjøleribbe (Scythe Ninja). Med vann (Reserator) er det nok med 0-1 på radiator og 1 i bakkant av kabinett. Hovedgrunnen for å skifte til vann er at jeg misliker Ninjaen og har i tillegg lenge hatt et ønske om å skifte til en grei vannkjølt løsning.

Lenke til kommentar
Dessuten krever ikke Reserator montering av masse deler, kun to-tre kjøleblokker med slange til radiator. Skulle gjerne heller hatt Reserator 2, da den er mye penere enn 1 V2, men det er per dags dato ingen vifteløsning til den, og det er tvilsomt at det vil dukke opp en (pga konstruksjon av radiator).

6973065[/snapback]

Hva med å ganske enkelt sette en vanlig 230v vifte ved siden av som blåser mot den? Har samme nytten liksom.

Lenke til kommentar
Hmm, halvannen måned hørtes mye ut med mindre de bruker robåt ;-) Må da gå an å få tak i en raskere enn det?!?

6646891[/snapback]

 

Hvis et kan være til hjelp så kan jeg opplyse om det tar rundt 4-5dager fra NY til Rotterdam. Eller rundt 1.5uke fra Fjerne østen og til Rotterdam. Så både båter og havner er meget effektive og raske ,men problemet her er jo alle leddene de skal igjennom. De containerbåtene er sinsykt raske ;)

Lenke til kommentar
Hvis vi ser på lydnivå kan du egentlig bare bruke luftkjøling. Jeg gikk fra scythe ninja til veldig stillegående vannkjøling, og det kan egentlig ikke sammenlignes kjølemessig wink.gif . Og på grafikkort er det enda større forskjell.

 

dette er jeg meget enig i.... men på en annen side temps er ikke så viktig lenger. om man loader på 30 eller 50 grader har det ikke så mye og si.... men på "extremklokking" er det greit og ha den extra kjølingen vann gir. men da er man på settings som er uaktuelle for 24/7 bruk. ergo man kan like greit bruke luft... så det er litt frem og tilbake her. :D

 

for og beskrive hvor bra min XP-120 er. den loader på 52 grader med en 146 opty @ 2,85 og 1,6 volt. og da kjølt med en 11db silenX vifte på halv hastighet....sånn ca hvis jeg husker rett.

 

har vært en aldri så liten revolusjon i luftkjøler-verdenen etter heat-pipes komm

 

men nok OT fra meg.

 

tror den zalman løsninga takler det meste. men på sommerdager kan man sette ei vifte og blåse på eller klokke ned. på stock settings tror jeg den takler det meste..... CF kan kanskje bli litt mye :hmm:

Lenke til kommentar

Det största problemet jag ser är att det är Aluminium i hela systemet. Inte pga kylförmågan , men mer att Alu inte tål vatten under lika lång tid som det gör med koppar. Är det dessutom en blandning av silikon och pvc i slangarna går de sönder med tiden. Enig med Sablabra här att EN bra dual 120mm radiator med 2, alternativt 4 fläktar, tex Mist/Yate Loon i 800 rpm i push/pull konfig förmodligen har 20-30% bättre kylförmåga än Reseratorn med samma antal block i loopen. Dessa fläktar går inte ens att höra i ca 800 rpm. Jag skulle vilja se reseratorns temperaturer när man drar på med vcore.

Lenke til kommentar

UBEHANDLET aluminium tåler ikke vann som ikke er helt rent i lengden. Men dette er snakk om anodisert aluminium med destillert vann. Aluminium brukes til konstruksjoner som brukes offshore, der det utsettes for mye saltvann, som er korrosjonsbooster deluxe. Anodiseringen er en kontrollert oksidering som gir en beskyttende hinne rundt aluminiumen slik at den ikke korroderer. Dessuten er Reserator lagd for STILLHET og ikke for hardcore overklokking. Og silikonslanger skal man vel se lenge etter før blir degradert nevneverdig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...