Gå til innhold

Zalman Reserator 2 Review


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Hehe, har allerede bestilt settet. Ankommer Oslo med budbil i morgen og er nok installert i morgen kveld :-)

6886902[/snapback]

Utrolig kult. Du får gi en rapport så fort du har fått det opp å gå, helst med en del bilder(både av settet og monteringen). Hadde også vært artig å se en minitest av luftkjølt vs Reserator 2.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt et par dager med Zalman Reserator 2, beklager sen tilbakemelding og ingen bilder men WoW krever sitt :-)

 

Jeg kjøpte Asetek Waterchill External (AWE) for en måneds tid siden fordi jeg ville ha vannkjøling men ikke klarte å vente på Reserator 2. AWE er grei nok den, men Reserator 2 er et ekstremt mye bedre produkt for mitt bruk. Sånn umiddelbart er følgende bedre på Reserator 2 enn AWE:

 

- Reserator 2 er lydløs! Ok, du kan såvidt høre pumpen hvis du legger øret helt inntil, men det blir helt teoretisk. AWE bråker i motsetning noe sinnsykt når viftene starter.

 

- Vannvolumet i Reserator 2 er over dobbelt så stort som i AWE (1,25L vs. ca. 0,5L) og R2 har ekstremt mye bedre passiv kjøleevne (1,5 kvadratmeter areal).

 

- Reserator 2 har en bedre kabinettbrakett for slangegjennomføring hvor det ikke er stanset hull, men metallet er bøyd helt rundt slik at det er en myk/avrundet kant. På AWE tok jeg fram Dremelen, freste større hull og brukte gummigjennomføringer.

 

- CPU-blokka på R2 er speilblank og da snakker jeg speil! Trolig ikke store forskjellen ytelsesmessig, men uansett langt bedre finish enn AWE sin.

 

- R2 kommer med slangeklemmer til alle nipler og har 2 hurtigkoblinger inn/ut fra selve enheten. Hurtigkoblingene har i tillegg vannstopp slik at man kan montere/demontere uten å søle (nyttig for de som må flytte maskinen). AWE sine koblinger stikker man bare slangen rett inn i som sikkert holder tett over tid, men R2 sitt opplegg virker tryggere.

 

- R2 gjør seg veldig bra ved siden av mitt svarte og støyisolerte Chieftec kabinett :-)

 

Jeg har aldri brydd meg særlig med overklokking da maskinen brukes mye til jobb og spilling og jeg prioriterer stabilitet fremfor noe bedre ytelse. Kjøper i stedet nye komponenter en gang i året. Til dette bruket er Reserator 2 perfekt. Sammen med en MIST 500W power er maskinen tilnærmet lydløs hvilket man bare skjønner effekten av etter å oppleve det. Konfigurasjonen min nå er Asus P5W DH Deluxe, Intel Core2Duo E6600, 4 GB Corsair CL4 800MHz, XFX G7900GT M520.

 

Jeg kjøpte min fra Komplett fordi de har budbil-service til dagen etter, men ser at PC-utstyr er noe billigere. Uansett er R2 verdt hver eneste krone og anbefales.

Lenke til kommentar
Hei

Bra tilbakemelding. Jeg har samme hovedkortet som deg, og lurte på om du benytter deg av medfølgende vifte til MOSFET/NB for å holde temp nede. Hvis ikke, hva er systemtemperaturen din? Nå som jeg driver og senker støyen på systemet mitt, virker det som om den blir stadig mer fremtredende...

6914875[/snapback]

 

Jeg bruker ikke vifta, har du sjekket om den støyer mye? Systemtemp ligger mellom 40 og 50 grader avhengig av load noe som forsåvidt er litt høyt, men det er flere tråder ang. dette på Asus-forumet og mange som rapporterer det samme. Jeg testet med en ekstra MIST 16.5dB vifte i bakkant av kabinettet som da senker temp noen grader men med ekstra vifter blir jo noe av poenget borte all den tid vi prøver å kjøle mest mulig passivt og vann ikke sant :-)

Lenke til kommentar

Ok

Jeg tenkte å kjøpe en MOSFET-ribbe og inkorporere NB/MOSFET inn i vannkretsløpet. Men de temperaturene er ikke gale, hvis du ser på diverse tråder i hovedkortforumet her. Skal sette den viften på viftestyringen senere i dag og så gir jeg en liten info om hvilken innflytelse den faktisk gir :) (kanskje jeg tar det på søndag, alt ettersom. Skal utenbys i helgen...)

Lenke til kommentar
Ok

Jeg tenkte å kjøpe en MOSFET-ribbe og inkorporere NB/MOSFET inn i vannkretsløpet. Men de temperaturene er ikke gale, hvis du ser på diverse tråder i hovedkortforumet her. Skal sette den viften på viftestyringen senere i dag og så gir jeg en liten info om hvilken innflytelse den faktisk gir :) (kanskje jeg tar det på søndag, alt ettersom. Skal utenbys i helgen...)

6915548[/snapback]

 

Ok, du får prøve. Her er deler av et innlegg fra en bruker (JonStatt) postet på Asus-forumet som forsåvidt setter ting i perspektiv:

 

"I asked Asus technical support and they told me due to the placement of the sensor, that readings in the 50C range were perfectly normal for the MB temperature reading and not to worry about it. I have it in writing. Mine is normally in the 49-52 range and I have hammered it with games etc and it is has not flinched once.

 

Its all very well trying to cool it down but you might just be wasting your time and money! The southbridge is good to 100 degrees according to the spec. Asus say that the sensor is located in the CPU VRM part."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...