Gå til innhold

Datautstyr er rådyrt!


Anbefalte innlegg

Datautstyr er rådyrt!

 

Mange skryter av at datautstyr er på det billigste pr. i dag, men det stemmer ikke. Prisene har ikke forandret seg mye siden 1990 da PC var tilnærmet galskap for en privatperson å eie.

 

I 1991 kjøpte jeg en splitter ny maskin som var ”midt på treet” hva angår ytelse. Det var et komplett system med kasse, skjerm, tastatur, mus, en boks disketter, MS DOS 5 operativsystem og Windows 3.1. Det var en Intel 386 SX-16 og kostet meg totalt 11900,-. Du kunne få billigere 268 maskiner og dyrere 386’ere med DX prosessor og hastigheter opp mot helskrudde 40 MHz! Mener å huske at en SX-33 kostet rundt 20000,- og fikk det meste til å gå glatt og kjapt.

 

I dag koster en mellombra PC med et lignende komplett system rundt 12000,-. Du får en maskin som du kan spille dagens spill med nedsatt grafikk (low/medium) og gårsdagens spill med noe bedre (medium). Skal du ha et råskinn må du opp mot 20000,-, eller helst 30000,- hvis du skal dra alt kjapt. Det er heller ikke bare å oppgradere, fordi nye komponenter får nye standarder for hvert klokketikk som går og krever andre ting for å fungere optimalt. Det som i utgangspunktet er en liten oppgradering, kan fort bli dyr.

 

Prisindeksen har ikke endret seg så mye siden 90-tallet på datamarkedet, så det er ikke noe særlig mye billigere i dag å kjøpe PC enn den tiden PC ikke var så vanlig å ha.

 

Prisene gikk faktisk opp mot 2000, drastisk opp, for å så synke igjen og holde seg ”nede” på et altfor høyt nivå med tanke på at så mange kjøper data og at det koster bare en brøkdel av utsalgspris å produsere en del. Å produsere en rå CPU koster under 100-lappen i råvarer. Å produsere et rått skjermkort koster under 200,- i råvarer. Likevel selges de for 5000-8000,-.

 

Datadeler er fremdeles svindyrt og kommer alltid til å være det. Kom dere ut av boblen, sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, ja det er rådyrt med en komplett ny pc med dyre komponenter,

men det er ikke slik at man TRENGER en pc til 12000 for å spille dagens nyeste hotteste spill. Man får ikke spille SPILL med max detaljer osv,

drive med seriøst 3darbeid og lyd/video redigering og annet multimedia,

men for helt vanlig bruk og semiseriøst arbeide holder en pc til 5000kr helt ny pr. i dag, LENGE.

 

Da kan du se på filmer i HDTV kvalitet, brenne dvd'r, fortsatte spille spill, jobbe litt med 3d osv, selv om man kan ikke jobbe med de helt store tingene, med mindre man har god tid.

 

Forøvrig brukte man ukesvis på 3d rendring for en 10-15 år tilbake, hvor i dag du kan ta en xp2500 (1.833ghz) og gjøre jobben unna på minutter.

 

Og kom ikke her og si at det ikke fantes fete wild demoer for 10 år sida, for det gjorde det! ;)

 

Det som er trenden, er vel at det er IKKE godt NOK om man ikke kan spille quake 75 på max detalj i 3200x2560 så er det ALTFOR DÅRLIG.

 

I tillegg skal man ha minst så mye poeng i 3dmark 299999999 også såklart.

 

Hvilket er bare tull. Går det an å spille det i realtime, så er det greit.

Sette grafikken ned litt er ikke alltid nødvendig heller, så lenge man kanskje bare setter ned noen mer avanserte feats for directx 9.

 

Klart det er FETT med en bra maskin, men herregud...

Lenke til kommentar

Sentence: Kan du si meg hvor mye 20.000 kroner for 15 år siden tilsvarer idag? Da vil du få deg en overraskelse... Du kan ikke sammenligne krone for krone, det er jo helt elementært?

 

Verdt å lese for trådstarter

 

 

Hva priser på utstyr angår: Jeg håper at du ikke tror det koster 200 kroner reeltt sett å produsere ett top-of-the-line skjermkort, ta Geforce 7950GX2 som ett eksempel (Sorry ATi-boys'n'girls, no hard feelings :)), dette er ett kort som inneholder 1GB GDDR3-minne (som er kjent for å være dyrt), 2 stk grafikkprosessorer (som ikke er gratis å utvikle) og en del andre småkomponenter som koster penger. Hvis du tror at å fremstille ett slikt kort koster 200 kroner tar du skammelig feil.

 

Hvor får du alt dette sprøytet fra? Det er greit du synes det er dyrt, men prisen skyldes faktisk dagens etterspørsel. Hypet opp sier du? Tja, sier jeg. Noen vil alltid ha det beste av det beste, så hvorfor inngå ett kompromiss når du kan velge og vrake? AMDs FX-prosessorer og Intels Extreme-prosessorer er to eksempler på dette.

 

 

Hilsen en som bor i den gode, varme boblen sin.

Lenke til kommentar
I dag koster en mellombra PC med et lignende komplett system rundt 12000,-. Du får en maskin som du kan spille dagens spill med nedsatt grafikk (low/medium) og gårsdagens spill med noe bedre (medium). Skal du ha et råskinn må du opp mot 20000,-, eller helst 30000,- hvis du skal dra alt kjapt.

6595620[/snapback]

* AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

* Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2 , DDR2, GbLAN, SATAII, ATX, PCI-Ex16

* Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

* XFX GeForce 7900GT 520M Xtreme 256MB GDDR3

* In-Win C720 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power

* NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

* Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

* Creative SB X-Fi Extreme Music & HS600

 

Dette er noe av det råeste man kan bygge i dag, og herligheten koster bare 12000.- inkl frakt! Legger man til ca. 6000.- så har man en komplett pc med skjerm, mus/tast, høytalere og winXP pro.

 

Jeg syns det er mye billigere i dag enn det var for 10 år siden. Du får også mye mer pc i dag enn for 10 år siden!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
Datautstyr er rådyrt!

 

 

I dag koster en mellombra PC med et lignende komplett system rundt 12000,-. Du får en maskin som du kan spille dagens spill med nedsatt grafikk (low/medium) og gårsdagens spill med noe bedre (medium). Skal du ha et råskinn må du opp mot 20000,-, eller helst 30000,- hvis du skal dra alt kjapt. Det er heller ikke bare å oppgradere, fordi nye komponenter får nye standarder for hvert klokketikk som går og krever andre ting for å fungere optimalt. Det som i utgangspunktet er en liten oppgradering, kan fort bli dyr.

 

 

6595620[/snapback]

 

 

Jeg har en pc til ca 9000, og jeg er kjempfornøyd med den. (botsett fra at sensor til cpu temp døde så alt for ung). Hvilken krav du stiller til pcen siden den må opp i 20-30000 tusen klarer jeg ikke å forstå, men jeg trur ikke det er så mange andre dødelige som har samme krav.

 

Foressten bygde jeg en pc til min mor for ca 5000, og den er super til hennes bruk.

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

En kontormaskin kan du få (med brukt crt skjerm) for like under 3000,- ferdig til å plugge i veggen og skrive i vei:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

NY PC: Intel Celeron 2.66 GHz - CD Rom – 256 MB RAM – 80 GB SATA

 

PC FERDIG MONTERT MED TRÅDLØST TASTATUR/MUS: Kr 2548,-

TILLEGG FOR PENT BRUKT 19” CRT SKJERM: Kr 375,-

Totalt Kr 2923,-

Min hovedmaskin ga jeg vel kanskje en 20-25k for over ett år siden, mesteparten gikk med til det første Asus EN7800GTX-256 kortet komplett fikk fatt på. Da ble alt kjøpt nytt, rubbel og bit. z5500 høytalere, 21" skjerm, X52 stikke osv osv. Den kjører fremdeles det meste på max. (Oblivion på 1920x1440@72hz = nesten laggfritt)

 

Si jeg bruker en 10-15K på pc i året. Da har jeg alltid en *rask* maskin som med grei margin takler de spilla som kommer de to årene jeg har den frem til jeg oppgraderer. For meg er det en hobby. og 15-20k i året er vel en helt OK pris for en hobby, er det ikke? finnes mange andre ting å drive med som koster adskillig mere.

 

 

Hvis du skal ha det "råeste" i den forstand at du setter prislista på komplett til å sortere etter høyest pris øverst, og deretter fyller handlekurven med alt du på noen måte kan trykke inn det største design-fulltoweret de kan levere kommer du fort opp i en del tusen.

 

Kom opp i en ca. 75,000,- akkurat nå med:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

AMD FX-62

8GB DDR-2 RAM

2x overklokkede 7950GT kort (altså quad-SLi)

2,2 TB lagringsplass + 2 Raptor x150 i RAID for "über" fart til spill og OS.

Creative *et eller annet bra* Pro med ekstern enhet *OG* fjernkontroll

Logi Z5500 slik at nabogata kan høre at du blir overkjørt på BF2

Stort kabinett med masse plass og kjent merke

stooor PSU med masse lys og enda flere påstempla watt

vannkjøling

og en liten UPS til slutt, sånn at maskinen ikke koker over av et strømbrudd.

 

75613,- før frakt. (og dette er ikke vilt plukkede komponenter, men et system jeg gjerne hadde kjøpt etter at jeg hadde reddet regnskogen og fått slutt på all sult i verden og fremdeles hadde store mengder penger å brenne av)

 

Bestiller du i tillegg et par Dell 30" (dette er jo som kjent de beste dataskjermene på planeten) kan du komme opp i en 100k.

 

Men hva er poenget?

 

Og er det ikke slikt med alt, uansett?

 

Du får jo fint en Koenigsegg CCX til et godt stykke over 8 mill med alt ekstrautstyr.

Selv har jeg en '91 GMC Suburban :love: . Fikk den for 20k. Den holder helt fint til mitt bruk.

 

 

 

Og jeg husker fremdeles den høstdagen i... '95? da min far fyrte opp sin spiller nye 133MHz Pentium1 baserte supermaskin. den ga han en ca. 25-30k for. Den hadde 1,2 GB harddisk og hmm.. husker ikke om det var 16 eller 32 megabyte minne. I følge komplett (som da holdt til i kjelleren på Kiwi like ved Obs! i sandefjord) var det i allefall overkill, penga ut av vindu osv osv. Både ram, psu og hd ble annsett da for å være "above and beyond" det som noen gang kom til å bli behøvd for å kjøre noen som helst spill, i alle fall føre årtusenskiftet. Han måtte tillogmed vente et par uker ekstra fordi cpu'n måtte spesialbestilles fra usa, da de aldri i sin villeste fantasi trodde at noen kom til å trenge *SÅ* mye datakraft på en hjemmemaskin.

 

Tihi.

 

ATR-u'n min er raskere :p Og komplett har slutta å le av de som vil bruke halve årslønna på pc...

Endret av DODweb.org
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

DODweb, må ha vært et år eller 2 før '95 at faren din kjøpte den maskina. Husker at databladet GIGA hadde annonser for pentium 90 rundt '93. Kosta 30K og det var stort sett cpu'en som var rå i det oppsettet (det fulgte jo ofte ikke med skjerm eller annet utstyr med de råeste pc'ene), men husker jeg drømte om den maskina :p

 

Som du sier sentence, så kunne man i 90 få en maskin til 20 000 som dro det meste glatt. Familien min fikk sin første PC 3-4 år seinere, og betalte da 20 000 for en pentium 133, som var noe av det beste på den tiden. Og rundt der har egentlig prisen holdt seg helt til de siste 3-4 årene, hvor pc prisene har sunket betraktelig.

 

Vil si at du kan få en maskin for 10000 i dag som vil dra det meste glatt, og legger du 20 000 i det så har du en maskin som virkelig er rå, hvor du kan sette sammen noe av det beste på markedet i dag. Og da har du en maskin som drar alt MER enn bra.

Lenke til kommentar

ikke nok med at kronene var mer verdt før

men å betale 13000 kr for en pc som vil slite med warcraft 3

det er galskap

pc'er billig nå sammenlignet

og ikke bare det viss du har peiling på hvor du kjøper en pc så kan du spare et tusen lapp foreksempel kjøpe en pc fra dell er kanskje et bra kjøp men å betale 9000kr for en kontor pc er ikke noe jeg ville gjøre

1995 hadde jeg en pc med amd på 800mhz åssen har det seg at dere hadde 133mhz? :S

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

Før: Man måtte betale i DYRE dommer for å få noe som drev helt elementære ting "ok"

 

idag: man kan kjøpe en PC til 3000kr som driver det meste av basic oppgaver helt greit, men KAN velge å bruke 10-15000kr for å få ett monster av en maskin...

 

og prisene er fremdeles mye lavere enn tidligere...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...