Gå til innhold

Kobberplater - Må det være så dyrt?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på om noen her klarer å få tak i noenlunde billige kobberplater, >1,3mm...

Hos min lokale blikkenslager skal de ha 4 000 kr for 2 kvadratmeter. Jeg fikk nesten pusteproblemer da jeg hørte beløpet.

 

Egentlig tenkte jeg meg en pris nedi 1 000 - 1 500 kr... Hva er det som koster så mye med dette kobberet? Store kubber får man tydeligvis billig, men plater koster skjorten!

 

- Redigering:

Forlenget emnetittel for å oppfylle en tullete regel.

Endret av Frostad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det har jeg ikke. Tusen takk for tipset. Jeg må vel begynne å lete etter en slik en da. Det er altfor urimelig pris på kobber i Norge. Vi burde innført pristak på noen hundre... ^^

6610281[/snapback]

Nå er kobber en dyr vare. Det koster å produsere. Det koster å valse ut i riktig tykkelse (og den er jevn hele veien). Og det koster å frakte enkeltplater. Lønn skal betales til alle som er involvert i porduksjonen. Du unner dem tydligvis ingenting.

Lenke til kommentar
Nei, det har jeg ikke. Tusen takk for tipset. Jeg må vel begynne å lete etter en slik en da. Det er altfor urimelig pris på kobber i Norge. Vi burde innført pristak på noen hundre... ^^

6610281[/snapback]

Nå er kobber en dyr vare. Det koster å produsere. Det koster å valse ut i riktig tykkelse (og den er jevn hele veien). Og det koster å frakte enkeltplater. Lønn skal betales til alle som er involvert i porduksjonen. Du unner dem tydligvis ingenting.

6610610[/snapback]

Hehe. Det er nok ikke de fabrikasjonskostnadene som trekker opp prisen, for de er meget små. Det som koster er kobber. Enkelt og greit. Det meste som selges av kobber blir prisjustert opp mot råvarebørsen i London.

Lenke til kommentar

Med andre ord, råmaterialet er det som koster. Har sett at kobber er grisedyrt, men fikk heldigvis en del kobber gratis mot at jeg betalte frakt! =)

Gjenvinningsstasjoner og sånt no kan være et fint sted å kikke. Det her med kobber har blitt tatt opp en god del ganger (blandt annet av meg), så om du bare søker litt så finner du helt sikkert noen nyttige tips! Synes egentlig det burde ha vært oppretta en tråd for hjemmesnekrere med info om hvor man får tak i råvarer. Så da har dere andre noe å bryne dere på! :p

Lenke til kommentar
Bare av nysgjerrighet, hva skal du med 2 kvadratmeter kobber? Er jo rimelig mye.

6614325[/snapback]

 

Jeg skal lage meg en vannkjølingsradiator, så klart. :!:

 

Det kunne blitt riktig så stilig, og jeg har prosjektet mer eller mindre klart. Problemet er bare at det ikke er økonomisk forsvarlig. Om det går bra i forretningsverdenen fremover, kan det hende jeg starter på byggverket.

Lenke til kommentar
Bare av nysgjerrighet, hva skal du med 2 kvadratmeter kobber? Er jo rimelig mye.

6614325[/snapback]

 

Jeg skal lage meg en vannkjølingsradiator, så klart. :!:

 

Det kunne blitt riktig så stilig, og jeg har prosjektet mer eller mindre klart. Problemet er bare at det ikke er økonomisk forsvarlig. Om det går bra i forretningsverdenen fremover, kan det hende jeg starter på byggverket.

6616456[/snapback]

Lag det i aluminium, har du tenkt og lodde det sammen går det nok ikke med aluminium. Tror aluminium er ganske billig.

Lenke til kommentar

Neinei... Alu og kobber er IKKE bra. Det må ikke skje. Kobberplater vil bli uansett dyrt hvor enn du kjøper det. Så du burde satse på aluminium her. Ytelses forskjellen vil heller ikke bli så fryktelig stor. Det er ikke sikkert at den første radiatoren du lager kommer til å fungere noe særlig i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Galvanisk korrosjon

Galvanisk korrosjon oppstår når et edelt metall er i kontakt med et "uedelt metall" (mindre edelt). Då vil det edle metallet opptre som en anode, mens det andre som en katode. Spennings rekken avgjør hvilke metaller som er edle eller uedle. Eks.: Sink er mindre edelt metall enn stål og blir ofte brukt som anodisk beskyttelse (en offeranode). Et godt og vanlig eksempel på galvanisk korrosjon er også messingdeler som er i kontakt med varmtvanns rør i et hus.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...