Gå til innhold

ATI tilbake, Nvidia frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så er man bort i fra integrert gafikk så ser det slik ut:

 

nVidia : 51,5 %

ATI : 37,9 %

 

nVidia har dratt godt fra ATi på dette markedet de siste året...

 

Edit: En annen ting som man bør ta med her er at på high-end kort så har nVidia mye større margin enn ATi. G71, G72 og G73 koster mye mindre å produsere per stykk enn ATi sine konkurerende brikker (regnet ut i fra størrelse (areal) på brikkene)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Interessant. Blir spennende å se om noen klarer å matche Intel på antall integrerte grafikkprosessorer etter hvert. Hadde vært litt artig^^ "Løse" skjermkort er kanskje ikke like spennende, det har jo alltid variert ettersom hvilken produsent som har scoret best på den gjeldende generasjonen, både med flaggskip og middel-klasse kort..

 

Egentlig tror jeg AMDATI vil kunne klare å selge flere intergerte løsninger enn ATI gjorde alene...skulle vel nesten bare mangle=) Hadde vært bra for forbrukerne regner jeg med om de klarer å legge litt mer press på Intel sitt nærmest-monopol-marked..:p

 

Føler forøvrig ikke at det påvirker meg i stor grad om Nvidia har solgt 50+% eller 35+% grafikkort (ikke intergrerte), selv om jeg sitter her med ett... Mulig det slår ut på prisen? Har ikke god peiling på dette jeg... anyone?

Lenke til kommentar

Edit: En annen ting som man bør ta med her er at på high-end kort så har nVidia mye større margin enn ATi. G71, G72 og G73 koster mye mindre å produsere per stykk enn ATi sine konkurerende brikker (regnet ut i fra størrelse (areal) på brikkene)

6595451[/snapback]

 

Tja, situasjonen blir kanskje en annen når man tar med utviklingskostnadene også?

Har ikke sett helt på regnestykket men vil tro at ati sine brikker er noe billigere X800 + x1x00 siden de er en vidreutvikling og ikke en helt makeover fra scratch.

 

Uansett ta dette med en klype salt da dette er kun synsing fra min side.

 

Kom forresten ikke som en overraskelse at Nvidia har overtaket når det gjelder high end segmentet, de fleste entusiaster foretrekker Nvidia der.

Lenke til kommentar
Tja, situasjonen blir kanskje en annen når man tar med utviklingskostnadene også?

Har ikke sett helt på regnestykket men vil tro at ati sine brikker er noe billigere X800 + x1x00 siden de er en vidreutvikling og ikke en helt makeover fra scratch.

6596165[/snapback]

God tanke...

 

X800 er bare en videreutviklet R300, så den regner vi ikke med...

 

X1x00-serien er ganske forskjellig fra alt annet Ati har gjort. Helt ny pipeline for å støtte 32-bit, ny minnekontroller ovs...

 

G70 er en oppgradering av NV40, ergo bare litt tuning og flere pipelines. G71 er kun en krymping og optimalisering av G70.

 

Så vil tro at ATi har hatt mest utviklingskostnader.

Lenke til kommentar

Angående kostnader:

 

the R580's die-size suggests ATI's performance leadership came at a significant cost. The x1900 (R580) core contains roughly 384M transistors, in a die size of 352 mm². NVidia's 7900 (G71) core contains roughly 278M transistors, in a die size of 196 mm². As both devices are known to be manufactured on TSMC's 90nm low-K CMOS logic process, the raw per-die cost of the R580 core is estimated to be twice as much as the NVIDIA part. While the ATI part has a more flexible feature set, the difference in manufacturing cost points to ATI facing near term margin pressure.

 

Hentet fra Wikipedias side om ATi.

Lenke til kommentar
Så er man bort i fra integrert gafikk så ser det slik ut:

 

nVidia : 51,5 %

ATI : 37,9 %

6595451[/snapback]

Husk at både nvidia og ATI produserer integrert grafikk så regnestykket er ikke så enkelt som å bare fjerne Intel sin andel for å finne markedsanelene på dedikerte grafikkort.

Lenke til kommentar

off topic: Kommer det snart noen nye gpu fra ATI/NVIDIA som har noe lavere effektforbruk? Snart så en må ha psu på 800w jo :ermm: Veldig bra at Intel har begynt å fokusere på effektforbruk på sine prosessorer! En får bare håpe at grafikkort produsentene tar etter :yes:

Lenke til kommentar
Hadde bare vært og ønske att enten nVidia eller ATI lanserer ett godt produkt til en "rimelig" penge og tvunget prisene ned som Intel har gjort med sin Conroe.

6597870[/snapback]

Det hadde vært veldig bra. Gjør den ene det, så må nok den andre følge etter.

 

BTW: er det noen oversikt over hvor mye areal de ulike kjernene (7300, 7600, 7900 osv.) krever?

Lenke til kommentar

Jeg så etter "classic" control panel hos ATI.com, men fant ikkenoe. Prøvde å laste ned kun driverne, men da fikk jeg ingen kontrol panel i høyreklikk skrivebord - egenskaper - settings - avansert.

 

Jeg skal høre med Digital Impuls om jeg kan bytte ATI kortet mitt i et NVIDIA kort. De kan ikke tulle med drivere og maskinresurser på denne måten, det var ikke det jeg betalte for i starten.

 

Det skumle er at NVIDIA også prøver ut et nytt og grafikk-fancy kontrol panel.

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at ATI sine brikker har flere transistorer er den gode AA implementeringen (det er derfor de er best på AA/AF) Tror ATI er ferdig med å utvikle det. At nVidia selger flest dedikerte kort er ingen overraskelse, men at ATI solgte så mye integrert visste jeg ikke. (Bra for AMDATI sin "pakkeløsning" tenker jeg)

Ati har nok en del å gjøre med drivere, de har jo ikke samme Linux støtte som nVidia, og driverne burde ikke være for store, nei. Heller egne programmer som kan startes fra skrivebordet etter behov.

Integrert er nok fremtiden, men når de integrerte brikkene ikke er gode nok til "vanlig bruk" må man nok få litt utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...