Gå til innhold

Våger meg til å spørre, hvilket kamera?


Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg har gått meg helt inn i et blindspor nå, når jeg tror jeg er sikker så er jeg ikke sikker alikevel.

 

Ingen av disse kameraene kan bruke AA batterier, og det ser jeg som et stort minus i grunn. Regner med at begge støtter pc docking. Ellers vet jeg ikke hvilken av kortstandardene de bruker som er "dyrest".

 

Et 3. alternativ vil jeg ikke slippe helt ennå, som også ligger i 2k klassen.

 

- Canon PowerShot A610

https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

 

Dette er jo også spennende ting?

kameraet kan utstyres med 0,7x vidvinkelkonverter, 1,75x teleconverter, og det er også et undervannshus – WP-DC90 tilgjengelig.

Dette ser ut til å ha litt av egenskapene fra begge de andre. Samt at det ikke minst bruker ordinære AA batterier. En haug 2000ma oppladbare hadde gjort susen vil jeg tro.

 

Ellers virker dette "rått", men som sagt en helt vill prisklasse for meg for et ultrakompakt.

https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

 

 

EDIT:

Jeg lurer på om - Canon PowerShot A610 - blir mitt valg. Noen som kan si noe om dette vs de andre?

 

Hmm nei nå heller jeg mot Fujifilm FinePix F11 igjen, fordi jeg oppdaget bla. at 610 begrenser seg til 60sek filmklipp som er litt teit hvis man ønsker å fange noe som varer mer enn 60sek. Samt at F11 har jo den beste bildesensoren...

F11 fordeler

- strømadapter kan koples til, greit når man skal kikke/avspille uten pc.

- 153000 skjerm, 110000 blir noe i minste laget ifølge tester.

- beste bildesensoren

- bedre holdegrep

- opptil 500 bilders batterikapasitet

- Kan filme like mye video som størrelsen på minnekortet?

- diktafon, men begge har lydkommentarer

- større manuellt ISO spekter, men nyttig? støy?

- bedre blitzrange

- ca. 79gram letter

 

A610 fordeler

- bedre holdegrep, noe som ant. er pga 4xAA hus.

- vendbar skjerm, men kun 2" og 110000

- optisk søkeøye kan erstatta lavoppløslig skjerm?

- bruker oppladbare AA batterier

- 4x optisk zoom. Har dette noe å si mot 3x??

- 35 vidvinkel hvor f11 har 36?

- kan koble på tele og vidvinkel konverter samt undervannshus

- kan filme lavoppløslig som er greit når man bare vil "dokumentere" en hendelse?, men begrenses altså av 60sek filmetid uansett ser det ut til :(.

- noe bedre eksponering?

 

Noen som kan gjøre dette klarere?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT:

Jeg lurer på om - Canon PowerShot A610 - blir mitt valg. Noen som kan si noe om dette vs de andre?

6610498[/snapback]

 

Powershot A620 eller A610 ligger øverst på lista mi akkurat nå, tett fulgt av Fuji E900 og Fuji F11.

 

Kombinasjonen av AA batterier, lang batterilevetid, SD-minnekort, bra optikk, manuell kontroll m.m. trekker i favør av A620/610. I disfavør er tilsynelatende dårlig bildekvalitet ved ISO over 200. Ved høy ISO er Fuji-kameraene mye bedre iflg testene det er linket til i prisguiden.

 

Har samme problem som deg med å bestemme meg, litt for mange (bra) produkter å velge mellom...

Lenke til kommentar

Jeg finner faktisk ikke noen bedre alternativer uten å gå til 3-4k prisklasse, og selv da så er det ikke verdt prishoppet synes jeg, for ultrakompakte.

 

 

Fujifilm FinePix E900 er forresten den perfekte mellom F11 og A610 i ca. 2k klassen, ulempen er 9mp som gjør det tregt, eller synes jeg dette hadde ALT jeg ser etter. Virker som en hybrid med de beste egenskapene, med unntak av minnekort kanskje. Noe lav oppløsning på skjermen som kanskje veies opp av at den har et optisk søkeøye? Litt bedre vidvinkel(32) men dårligere blitz range, men det hører vel sammen. En STOR fordel er vel kanskje at E900 støtter RAW format(photoshop)? virker som man får mye for 2500! NB! den bruker AA og har i tillegg mulighet for strømadapter! meget uvanlig virker det som og et stort +. Den har også et bedre holdegrep enn sin lillebror, ant pga 4xAA huset.

 

 

Av A620 og E900 synes jeg E900 virker som det klart beste valget. Jeg har ingen peiling og vet egentlig ikke hva jeg prater om, men det virker slik på meg.

 

Av A610 og F11 så er jeg litt mer usikker. Men tenger jeg egentlig 2.4 bilder i sekundet mot 1.5(pga 9mp). Synd at E900 er 9mp og ikke 7.1el, man kan vel stille dette ned vil jeg tro?

 

 

EDIT:

Jeg holder nå en knapp på E900 eneste "ulempen" er 9mp og muligens XD minnekort(hvorfor?). Når det gjelder F11/A610 er jeg veldig usikker, synes det er for mange kompromisser mellom disse :/.

 

EDIT2:

E900 støtter 1GB H-Type?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Leste en test av E900 og det måtte selvf. være noen svake punkter jeg ikke likte spesielt godt. :/

 

jaja, ser ikke ut som det blir kamera før helgen alikevel :(. Var i grunn klar til å stikke nedom møllergata 9 i dag.

 

*sorry, utilsiktet dobbelpost*

 

 

EDIT:

Jeg synes Fujifilm Finepix S6500fd(riktignok et ultrazoom kamera) virker som et meget fristende kjøp. Synes det kombinerer mange forskjellige egenskaper bra.

 

Men det er ikke tilgjengelig før i september :/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
F30 har meget gode speks, men likte ikke "grepet" :/. Jeg tror derimot at E900 blir kameraet jeg går for. Hadde det bare hat 5-7mp og ikke 9, men men.

 

Jon67, hva blir ditt valg?

6611590[/snapback]

 

Er fremdeles i tenkeboksen, vipper mellom E900, F11 og A620. Var på møllergt 9 i går og tittet på E900. Mindre enn jeg trodde, ok grep, LCDen så bra ut innendørs. Uheldigvis var de utsolgt for A620, så jeg fikk ikke sammenlignet.

 

Ser at Netshop har Nikon Coolpix P1 på tilbud til kr 2700, dette er mer enn 500 kr lavere enn nest billigste webshop. Noen som synes dette er et bra tilbud?

Lenke til kommentar

Jeg skulle på tur i dag og ville ha et kamera nå. Tenkte at ok, da bare velger jeg et nå så bruker jeg det så lenge jeg kan og selger det når det jeg venter på kommer i oktober.

 

Stod mellom P2, F11, E900 og Panasonic Lumix DMC-TZ1(morrokamera).

 

P2 var japanphoto som hadde det til 1999,- helt utsolgt for, selv om det står på lager i produktguiden. F11 og E900 rakk jeg akkurat ikke butikken i møllergata på, og da stod jeg igjen med Lumix'en. Jeg klarte å spore opp at Fotoknudsen kjeden var en av de få butikkene som hadde dette på lager, og det til 3399,- som var en akseptabel "overpris".

 

Og da tenkte jeg at da er jeg safe uansett, masse zoom og mye morro. Og jeg hadde utskriften av specs fra produktguide, hvor det står at TZ1 bruker AA, så jeg rev med meg 4 oppladede AA batterier, pakket sekken og dro. Kjørte 4 mil og innom fotoknudsen hvor jeg kjøpte kameraet i sort, 1GB SD highspeed og en liten bæreveske.

 

Kommer ut av butikken og skal sette i batteriene, så er det en flat propritær batteripakke i esken? Hmm ser ikke bra ut, kanskje de bruker begge typer tenkte jeg, men neida!

Det var en liten nedtur siden jeg kjøpte det kameraet for å få muligheten til å bruke det i kveld, ellers så kunne jeg ventet til i morgen og kjøpt F11 eller E900 i møllergata.

 

FY FY! Produktguiden, dette var villedende informasjon som fikk meg til å gjøre et feilkjøp i siste liten. Riktignok jeg som hadde dårlig tid, men alikevel!

 

Men det skal ikke stoppe meg fra å få glede av dette kameraet og jeg skal bruke det mye til jeg ser tester av det jeg venter på i september/oktober. (Fujifilm Finepix S6500fd). Behandler dette pent og håper jeg får litt igjen for det om et par måneder.

 

Førsteinntrykk av TZ1: Dette er bare et "pakke opp og se på" inntrykk.

- Kameraet er mye mindre enn det ser ut på bilder, det var en positiv overraskelse på meg.

- Det virker meget solid bygget og man får en kvalitetsfølelse av å se på og holde i det.

- Black utgaven er pen og elegant, bedre i virkeligheten enn på bilder.

- I esken var det masse tilbehør og jeg har akkurat kommet hjem for å sette meg og se på dette.

- Fotoknudsen har kjempeservice så jeg anbefaler denne kjeden.

- I morgen er det ut å teste i sterke lysforhold. Jenta skal bade og Pappa skal "nerde".

 

Det er klart at dette ikke er det beste av kandidatene men slik sett mest leketøy for pengene av det som finnes nå vil jeg tro. Oktober er ikke før om 2 måneder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis det er spesielle punkter som er veldig viktig for deg, er det greit å sjekke disse i butikken før kjøp da slike produktguider sjelden er til å stole på. I det minste bør man få det bekreftet i butikken at det som er viktigst faktisk er tilfelle.

 

Ellers er jo det batteriet som følger med TZ1 ganske stort, så vidt jeg husker. Hvis du i tillegg kjøper et ekstra, for sikkerhets skyld, så tror jeg det skal være godt gjort å gå tom for batteri med mindre du er flere dager uten mulighet for lading.

Lenke til kommentar

Jepps jeg tror ikke batteriet er viktig i så måte, jeg kjøper et ekstra :). jeg hadde dårlig tid så jeg bare løp innom, og så klart dette er min feil ;).

 

Det jeg er mest spent på er ISO400+ siden det har fått litt kritikk her. Batteriet står til lading nå.

 

- Man må åpne batteriluken for å bytte minnekort, må/bør strøm slås av ved bytte av minnekort eller er dette en ulempe? Virker som en ulempe på meg.

 

Ellers synes jeg kameraet virker meget bra, jeg fikk testet litt med batteriet før det var tomt og jeg zoomet inn på en avis 3.5m unna og lot den autofokusere, jeg kunne lese den lille skriften og avisen var helt skarp.

Lenke til kommentar

Strøm må slås av ved minnekortbytte, og det gjelder alle kamera. Tror alle kamera slår seg automatisk av når du åpner minnekortluken. Grunnen til det, er at hvis de leses eller skrives til minnekortet når du tar det ut, så kan det ødelegge alle bildene på minnekortet. Derfor slås kameraet av, for å forhindre at du kommer borti en knapp (f.eks utløserknappen) og dermed starter lesing eller skriving til minnekort når du napper det ut.

 

Ellers er det veldig mange kamera som har minnekort under samme luke som batteriet. Mindre mekanikk som kan gå i stykker er jo alltid en fordel, og ikke en ulempe... :)

Lenke til kommentar

Flott :) Første kameraet jeg har kjøpt siden 1989 faktisk hehe, så jeg er ikke helt inn i hva som er smart og ikke, men det gir mening det du sier :). Lokket virket ellers solid og totalt sett er det 2 lokk. Alle instillingsknapper osv. var faste og fine og det var lett å zoome ut og inn i små trinn ved å dytte på en ring ved utløserknappen.

 

Det var en meget smal kontakt i kameraet, 1 for data og 1 for video, denne så propritær ut, men det skal jeg sjekke. Jeg har ingen planer om å ødelegge kabelen og drasser den ikke rundt heller.

 

jon67:

Takker jeg er meget fornøyd, nå er jeg bare litt redd for skuffelser som kan komme *ler* og er litt overkritisk til ting og tang hehe. Men neida det virker så langt meget godt og jeg elsker zoomen og kommer til å kose meg med den på dyr og naturmotiver osv, gleder meg til å teste macroen også.

 

Den kan faktisk gi 12x optisk zoom om man stiller kameraet ned til 3mp. :) Ikke testet selv ennå, men står i en brukererfaring.

 

Bildestabilisatoren på zoom merket jeg meget stor forskjell med av og på. Den hadde også 2 stab moduser, ikke sett på hva forskjellen er ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bildestabilisatoren på zoom merket jeg meget stor forskjell med av og på. Den hadde også 2 stab moduser, ikke sett på hva forskjellen er ennå.

6615952[/snapback]

 

Mode 1 setter stabilisatoren kontinuerlig på, mens Mode 2 slår den på når utløseren trykkes. Både tester jeg har lest, og mine egne erfaringer (selv om jeg har FZ30 er det samme system) sier at Mode 2 gir best resultat, dessuten spares litt strøm når den ikke jobber hele tiden.

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp bestilt et Canon Powershot A620 fra Komplett, sammen med et 2GB Corsair 133x SD-kort.

 

Etter å ha lest en haug tester og brukererfaringer på nettet, virker det som et trygt (og kanskje traust) valg. Innså at det er min egen mangel på dyktighet og erfaring som fotograf, og ikke kameraet, som vil virke begrensende på bildekvaliteten, så dermed ble det rent operative hensyn som ble utslagsgivende: Vridbar LCD, 4xAA, SD-kort og manuell kontroll. Håper å kunne eksperimentere og lære meg litt mer om fotografering med dette kameraet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...