Gå til innhold

Kjøp av 2 GB DRR2 RAM


Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Jeg er på utskikk etter ny RAM, jeg har vært en god stund borte fra markedet. Og vet ikke helt hva som lønner seg og kjøpe. Men jeg kunne godt tenkt meg noe fra OCZ, noen som har forslag til RAM? Helst 2x1024 Mb.

 

Maskinvare:

Ati Radeon x800xt

Intel Pentium 4 Prescott 3,4 GHz

Dfi Lanparty 925x-T2

MIST 480W PSU

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overklokker du? Hvis ikke så er det unødvendig å kjøpe noe raskere enn hva brikkesettet er spesifisert for: Maks DDR2-533 (PC4200).

 

Hvis du overklokker så kan det være behov for raskere minne, men hvor raskt avhenger av hvor langt du klarer å overklokke CPUen. Hvis du klarer f.eks 4,25GHz så er CPU og FSB overklokket med 25%, noe som betyr at du kan ha behov for inntil DDR2-667, vel og merke hvis minnekontrolleren på brikkesettet henger med i svingene på den hastigheten.

 

Hvis du tenker på å oppgradere hovedkort etter hvert så kan det være greit å gå for ennå raskere minne, men merk at prisforskjellen er bortkastede penger helt inntil den dagen du faktisk oppgraderer. Hvis du vil ha ennå raskere minne da, f.eks DDR3, så er altså prisforskjellen du betaler nå bortkastet.

 

Mitt tips er derfor DDR2-533 hvis du ikke skal overklokke, og DDR2-667 dersom du skal overklokke. (med forbehold om at du ikke tyner prosessoren over 4,25GHz.

Lenke til kommentar
Overklokker du? Hvis ikke så er det unødvendig å kjøpe noe raskere enn hva brikkesettet er spesifisert for: Maks DDR2-533 (PC4200).

 

Hvis du overklokker så kan det være behov for raskere minne, men hvor raskt avhenger av hvor langt du klarer å overklokke CPUen. Hvis du klarer f.eks 4,25GHz så er CPU og FSB overklokket med 25%, noe som betyr at du kan ha behov for inntil DDR2-667, vel og merke hvis minnekontrolleren på brikkesettet henger med i svingene på den hastigheten.

 

Hvis du tenker på å oppgradere hovedkort etter hvert så kan det være greit å gå for ennå raskere minne, men merk at prisforskjellen er bortkastede penger helt inntil den dagen du faktisk oppgraderer. Hvis du vil ha ennå raskere minne da, f.eks DDR3, så er altså prisforskjellen du betaler nå bortkastet.

 

Mitt tips er derfor DDR2-533 hvis du ikke skal overklokke, og DDR2-667 dersom du skal overklokke. (med forbehold om at du ikke tyner prosessoren over 4,25GHz.

6594413[/snapback]

 

Jeg skal klokke, men jeg må bare få litt bedere forståelse for det først. Vite hva man skal gjøre i de forskjellige sitvasjonene. Jeg har hatt vannkjølings sett en liten stund nå med 360 mm radiator. Så det er vel snart på tide at jeg utnytter kjølingen, så jeg tror jeg går for DDR2-667. Så skal jeg prøve og få klokket opp prosessoren og fsb så mye som mulig.

 

Men ettersom jeg stiller opp på FSB og Multiplier, kan det jo hende jeg må stille opp volten litt. Og det er det jeg redd for, tenk hvis jeg svir et eller annet :ermm:

Lenke til kommentar

Har du den svindyre Pentium4 Extreme Edition eller den vanlige? Hvis det er den vanlige så går det ikke an å stille opp multiplieren.

 

Hvis det er EE du har kan du stille opp multiplier, men da har du igjen ikke behov for fullt så høy FSB for å nå høye hastigheter på prosessoren, og dermed ikke fullt så stort behov for raskt minne heller.

 

En prescott 3,4 vil jeg tippe man kan overklokke til rundt 4GHz med vannkjøling, men det kommer selvsagt an på mange ting, blandt annet flaks.

Lenke til kommentar
Har du den svindyre Pentium4 Extreme Edition eller den vanlige? Hvis det er den vanlige så går det ikke an å stille opp multiplieren.

 

Hvis det er EE du har kan du stille opp multiplier, men da har du igjen ikke behov for fullt så høy FSB for å nå høye hastigheter på prosessoren, og dermed ikke fullt så stort behov for raskt minne heller.

 

En prescott 3,4 vil jeg tippe man kan overklokke til rundt 4GHz med vannkjøling, men det kommer selvsagt an på mange ting, blandt annet flaks.

6594671[/snapback]

 

Takk Simen1 for at du tar deg tid til og svare på mine spørsmål. Dette setter jeg virkerlig pris på.

 

Har ikke noe Extreme Edition, men jeg får stilt opp multiplier i BIOS'en. Og jeg er 100% sikker på at det er en Prescott, jeg skal dobbelt sjekke når jeg kommer hjem. Er på jobb akkurat nå, men jeg mener og huske at jeg stilte på multiplier. Og det kan ikke ha vært på noe annen maskin, fordi jeg har bare prøvd og klokke den.

 

Men når jeg er ferdig med og klokke, hva burde prosessor tempraturen ligge på i idle? og lode?

Lenke til kommentar
Ikke klokk deg til over 60c på load etter min mening. Den kan vel tåle 70c, men det er vel litt mer utrygt.

6595025[/snapback]

 

Okey, men jeg skal prøve litt når jeg kommer hjem. Slutter heldigvis tiderlig i dag, så får håper jeg klarer og få klokket FSB til yttligere 667 mhz.

 

Jeg tror jeg dermed går for 667 uansett, pga. jeg har planer om og bytte prosessor, hovedkort & skjermkort ved juletider.

 

Noen andre ting dere ønsker og fortelle meg før jeg prøver litt?

Lenke til kommentar

Vel nå har jeg testet litt, og her er resutatene:

 

Jeg har testet med 3D Marks 05 sinn CPU tester, uten noen problemer. Men får ikke Prime95 til å fungere, står at jeg ikke får koblet opp til serveren.

 

Ved idel ligger gradene på rundt: 43 (Noen ganger så håpper den opp 4-5 grader og detter ned igjen)

 

Ved load ligger den på rundt: 50-53.

 

Jeg hadde store problemer med og klokke minnet, først så tenkte jeg meg og prøve på en frekk en og satt den til 3-2-2-5. Dette gikk ikke, fikk faktisk ikke satt den til 2-2-2-5, var ikke noe malg mulighet for det i BIOS'n. Så satte jeg den etter på til 3-2-2-8, men samme greia.

 

Når jeg da etter reboter, begynner datan og pipe. Så jeg resatte CMOS, så har ikke giddet og fiklet noe mere med den. Prøvde også å stille litt opp på PCI-E mhz, men det funka også dårlig. :hrm:

 

Her er i hvertfall resultatene mine:

cpu.JPGmemory.JPG

temp.JPG

Endret av ConeX
Lenke til kommentar

Prøv å sett ramhastigheten veldig lav og med elendig latency. Så overklokker du prosessoren og FSB så langt du klarer å få det stabilt. På denne måten får du et mål på hvor langt CPU og FSB kan klokkes når du er helt sikker på at minnet ikke holder tilbake overklokkinga.

 

Deretter setter du ned hastigheten på CPU og FSB, veldig lavt. Så setter du opp minnehastigehtene og ser hvor langt du klarer å tyne minnet samtidig som du er helt sikker på at CPU og FSB ikke holder tilbake overklokkinga. Ikke vær redd for å bruke høy latency. Pentium4 er ikke så sensitiv for latency, men desto mer sulten på klokkehastighet. Siden minne lettere klarer høy klokkehastighet når latencyen er dårlig så er det en fordel å tyne minnet med høy latency.

 

Når du har funnet ut hvor raskt du kan få minnet så har du samlet opp to nyttige biter med informasjon: hvor langt minnet overklokker, og hvor langt FSB og CPU overklokker. Da er det bare å bruke kalkulatoren for å finne ut hva som er den beste kombinasjonen av hastigheter som holder begge deler innenfor grensene for hva de klarer.

Lenke til kommentar
Prøv å sett ramhastigheten veldig lav og med elendig latency. Så overklokker du prosessoren og FSB så langt du klarer å få det stabilt. På denne måten får du et mål på hvor langt CPU og FSB kan klokkes når du er helt sikker på at minnet ikke holder tilbake overklokkinga.

 

Deretter setter du ned hastigheten på CPU og FSB, veldig lavt. Så setter du opp minnehastigehtene og ser hvor langt du klarer å tyne minnet samtidig som du er helt sikker på at CPU og FSB ikke holder tilbake overklokkinga. Ikke vær redd for å bruke høy latency. Pentium4 er ikke så sensitiv for latency, men desto mer sulten på klokkehastighet. Siden minne lettere klarer høy klokkehastighet når latencyen er dårlig så er det en fordel å tyne minnet med høy latency.

 

Når du har funnet ut hvor raskt du kan få minnet så har du samlet opp to nyttige biter med informasjon: hvor langt minnet overklokker, og hvor langt FSB og CPU overklokker. Da er det bare å bruke kalkulatoren for å finne ut hva som er den beste kombinasjonen av hastigheter som holder begge deler innenfor grensene for hva de klarer.

6597579[/snapback]

 

 

Takk simen1 for et så kjapt svar.

 

Jeg tenker også litt på og klokke GPU, kan det være lurt og ta dette i betraktning? Og hvorfor sliter den så fært med og klokke PCI-E frekvensen?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor PCIe-frekvensen er så vanskelig å klokke, mulig det har å gjøre med at bussen er "selvjusterende" med tanke på timing mellom hver pinne, men det er mulig dette er noe som settes kun en gang og ikke lar seg justere i ettertid.

 

Men men, det er egentlig ikke så nøye siden PCIe-bussen er mer enn rask nok fra før og dermed ikke utgjør noen flaskehals og dermed heller ikke gir noen ytelseøkning.

 

Ellers, klokking av GPU og skjermkortminne er noe du ikke trenger å tenke på nå. Det virker ikke inn på de andre tingene så det kan du overklokke og teste grensene for en annen gang. Test i så fall en av tingene hver for seg for å se hvor langt de kommer og deretter juster begge til litt under maks (for å gi litt spillerom i tilfelle høyere temperatur osv)

Lenke til kommentar
Vel nå har jeg testet litt, og her er resutatene:

Jeg har testet med 3D Marks 05 sinn CPU tester, uten noen problemer. Men får ikke Prime95 til å fungere, står at jeg ikke får koblet opp til serveren.

 

Ved idel ligger gradene på rundt: 43 (Noen ganger så håpper den opp 4-5 grader og detter ned igjen)

 

Ved load ligger den på rundt: 50-53.

 

Jeg hadde store problemer med og klokke minnet, først så tenkte jeg meg og prøve på en frekk en og satt den til 3-2-2-5. Dette gikk ikke, fikk faktisk ikke satt den til 2-2-2-5, var ikke noe malg mulighet for det i BIOS'n. Så satte jeg den etter på til 3-2-2-8, men samme greia.

 

Når jeg da etter reboter, begynner datan og pipe. Så jeg resatte CMOS, så har ikke giddet og fiklet noe mere med den. Prøvde også å stille litt opp på PCI-E mhz, men det funka også dårlig. :hrm:

1.

På prime95 skal du ikke koble opp mot noe server, du kjører options-> torture test og for å se hvor varm pcen din blir så kjører du inlarge FFTs. La den stå på en times tid så ser du hvor mye varme vannkjølinga de klarer å ta unna.

 

2. Hvor kald cpuen blir under idle har egentlig lite å si, dette er når prosessoren mottar haltinstruksjoner og har lite/ingen load. Blir like lite reelt som å vite hvor varm varmovnen din blir når den står på 200w lunk om den utvikler 2000w når den brukes til vanlig, og derfor vil bli mye varmere(eneste poenget her er at om man har temp styrt vifte så kan pcen bli stillere). Loadtemp. bør ligge så lavt som mulig for å si det enkelt, er ingen 100% fasit svar her etter mine erfaringer på overklokking, enkelte cpuer og cputyper tåler temperaturer bedre enn andre uten å bli ustabile. Men en tommelfingeregel jeg har merket meg sier at om kommer man over 60 grader så har pcen ofte en tendens til å bli ustabil over lang tids kjøring av programmer. Resten av pcen blir jo også påvirket av all varmen som utvikles rundt cpu om man ikke har veldig god luftflyt i kabinettet. Blant annet mosfets på voltregulatorer etc. Jo lavere temperatur jo mere kan man ofte øke volt uten at pcen blir ustabil pga. varmen. Prescott celeronen som jeg har i filserveren blir oppmot 50 grader load med grei vannkjøling klokket fra 2666 til 3600mhz. Dette med en rimelig høy vcore på cpu(1.6v, men hovedkortet har dessverre veldig ustabil vcore under load).

 

3.

Og lave timings på minnet som simen1 sier er noe som stiller langt strengere krav til minnet enn slakke timmings. DDR2 minne har også pga høyere hastigheter dårligere timings generellt enn ddr minne. Dette har med forsinkelse og gjøre(om du vil vite mer får du spørre simen1, han kan det meste om dette :thumbup: ) Er iallefall nesten 100% sikkert at du kan glemme cl 2 på ddr2 ram(tror ikke det finns såvidt meg bekjent.) Men cl3 på høye hastigheter har jeg sett på noen få brikker på diverse utenlandske forum og på stoolman sine rekorder. Billige brikker har som regel cl4 eller cl5 på 667 mhz.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle de gode svarene, jeg lurer på litt mere rundt dette med PCI, AGP & PCI-E. Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men hvis jeg klokker for mye, kan ikke det skade PCI komponenter? Hørte det skulle væren noe slags "lock", som gjorde slik at det ikke var mulig og klokke over.

 

Hvordan skrur jeg på den? Har kortet mitt denne funksjonen, etter som det er ikke så alt for gammelt.

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle de gode svarene, jeg lurer på litt mere rundt dette med PCI, AGP & PCI-E. Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men hvis jeg klokker for mye, kan ikke det skade PCI komponenter? Hørte det skulle væren noe slags "lock", som gjorde slik at det ikke var mulig og klokke over.

 

Hvordan skrur jeg på den? Har kortet mitt denne funksjonen, etter som det er ikke så alt for gammelt.

6599580[/snapback]

Pci, pcie og agplock sørger for at ikke disse bussen klokkes synkront med økning av fsb klokken på hket. De fleste nyere hk kan du sette disse til manuellt, da vil de gå på orginal hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...