Gå til innhold

Zepto Znote 6214W erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Siden flere etterspør mer info om denne maskinen, og flere som lurer på forskjellige ting, tenke jeg å lage en samletråd for Zepto Znote 6214W, av alle "utgaver". Del gjerne dine erfaringer rundt maskinen.

 

Maskinen blir meget varm og slår seg av, hva skal jeg gjøre?

Først må du oppgradere BIOS til en versjon som er nyere enn z115.

Deretter må du deaktivere NHC.

Hvis maskinen fortsatt slår seg av må du antageligvis åpne maskinen

(hvis du er forsiktig mister du ikke garantien) og fjerne støv/dritt som har kommet inn i vifta.

Se her for hvordan du gjør dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=6862772

Mens du er der inne kan du prøve å fjerne plastikken som er på undersiden av tastaturet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=8057916

Denne skal være fjernet på de fleste nyere modellene.

 

Hvor kan jeg finne tester av maskinen?

http://www.notebookreview.com/default.asp?...iew=Zepto+6214W

http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/z...ote_6214w/26497

http://www.trustedreviews.com/article.aspx...6963&head=0

http://www.tweak.dk/tests2.php?id=723

http://www.laptopworld.dk/Anmeldelser/Baer...%202%20Duo.html

 

Hvordan får jeg knappene P1 og P2 til å fungere?

ftp://ftp.zepto.dk/Znote6214W/Drivers/XP/QLButton

 

Jeg har problemer med hvilemodus/skjermen slår seg ikke på igjen

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index....showtopic=10761

 

Hvor kan jeg finne nyeste BIOS, drivere etc til maskinen?

ftp://ftp.zepto.dk/Znote6214W/

 

Hvordan finner jeg ut hvilken BIOS versjon jeg har?

Når maskinen starter trykker du "F2" når Zepto bildet vises.

På første side vil BIOS versjonen og datoen vises.

Trykk "Esc" og velg "Exit without saving" for å avslutte.

Du kan også bruke CPU-Z for å finne din BIOS versjon.

 

Hvordan oppdaterer jeg BIOSen?

ftp://ftp.zepto.dk/Znote6214W/BIOS/ISO_Braending.pdf

ftp://ftp.zepto.dk/Znote6214W/BIOS/Update...xx4-6xx5_EN.pdf

 

Jeg klarer ikke å installere driverne til grafikkortet, hva gjør jeg?

http://www.zepto.dk/specifications/dk/info...river_guide.pdf

 

Tastaturet mitt buler litt opp/gir etter på høyresiden, kan det fikses?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=6966699

 

Er det mulig å skifte ut tastaturet på maskinen?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=6862772

 

Hvordan bytter jeg/tar ut harddisken?

http://www.zeptoforum.com/tuts/MontageFestplatte.pdf (NB På tysk!)

 

Hva er nytt i nyeste BIOS versjon, og hvilken er den nyeste?

ftp://ftp.zepto.dk/Znote6214W/BIOS/Changelog.txt

 

Zepto Znote 6214W oppstartsguide -

Hvordan få mest mulig ytelse ut av din Zepto:

1. Oppdater til nyeste BIOS (hvis du ikke har den nyeste)

2. Sørg for å ha nyeste drivere (De som følger med på CDen er ikke alltid de nyeste.)

Nyeste grafikkortdriver kan hentes fra nvidia.com, spesialiserte drivere fra

laptopvideo2go.com, og gjennomtestede drivere fra ftp://ftp.zepto.dk/Znote6214W/Drivers

3. Sørg for å ha godt med luft under, da den blir veldig fort varm ved intensiv spilling.

4. Ta gjerne ut ExpressCard beskytteren for å maksimere luftsirkulasjonen.

5. Pass på å holde maskinen ren for støv, hår osv, slik at ingenting kommer ned i tastaturet og deretter ned i vifta.

 

For å se endringer, trykk se/fjern

 

Edit 25: Endret noen døde lenker

 

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt denne PC'en og har et par store problemer som jeg enda ikke har klart å nøste skikkelig opp i. Det ene problemet er at spill krasjer i tide og utide. Det kommer litt artifacts opp på skjermen og den låses. Musikken kan fortsette i bakgrunnen, men til slutt så starter maskinen på nytt. Har forsøkt de driverene som Zepto har lagt ut, uten hell (81.00 og 81.25). Maskinen er oppdatert med siste BIOS. I går la jeg inn de siste driverene fra nVidia sin hjemmeside, men har ikke fått testet dem enda. Håper dette kan hjelpe på dette problemet.

Et annet problem er at skjermen kan slå seg av for godt under strømsparing. Skjermen går i sort (som den skal gjøre), men kommer aldri på igjen uansett hva jeg forsøker. Nå har jeg slått av hele strømsparingen, så håper på at dette har rettet opp i saken!

 

Det var problemene med PC'en. Men må si at jeg alt i alt er veldig fornøyd med denne bærbare PC'en! Den er meget portabel og samtidig veldig kraftig. Den blir veldig varm under nå i sommervarmen, men dette er ikke et problem som jeg velger å fokusere på. Jeg synes størrelsen og kraften gjør denne PC'en til et godt kjøp. Håper bare at jeg får rettet opp i de nevnte "barneproblemene", så kan jeg virkelig nyte denne laptop'en! :)

 

Jeg ser at Zepto Danmark er veldig aktiv på enkelte danske forum. Håper en Zepto representant kan rote seg inn på HW og kanskje komme med litt offisiell feedback til oss Znote-eigere? :) Kanskje jeg burde tipse dem om denne tråden?

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt problemer med artifacts under spill (kun BF2 og GRAW) men ikke så alvorlige som du nevner i tråden. I følge denne tråden http://www.hol.dk/traad.asp?fID=24&tID=347526#38

er det en feil i grafikkortdriveren som skaper problemene, og at nvidia jobber med å lage nye som skal fikse disse problemene. Vi får bare smøre oss med tålmodighet.

 

Når det gjelder strømsparingsproblemet ditt, har du prøvd å oppdatere Windows XP med alt fra MS Update?

Lenke til kommentar

Har riktignok ikke den bærbare nevnt i tråd. Men ang. den sorte skjermen under dvalemodus/strømsparing så er det ikke noe unikt for Zeptoen. Inspiron 6400 som jeg har hadde det samme problemet. Jeg satte sånn at harddisk aldri skulle skru seg av mens den bærbare var på, så var det fiksa.

Lenke til kommentar

Fikk e-post fra Netshop om at min bærbare PC var en del av en batch med maskiner som hadde en fil på kjølingen. Det var en rask fiks inne hos dem, og at maskinen da ville fungere igjen. Så da kan det hende at jeg har fått ordnet opp i mitt problem (håper jeg)... Litt kjedelig å måtte sende PC'en inn til reparasjon, men verdt det for å få en stabil maskin :)

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at boblen som varsler om at "Datamskinen kan være utsatt for risiko: Ingen brannmur er slått på" kommer opp noen ganger, og forsvinner med en gang, av og til går dette så fort at jeg kun hører "boble" lyden. Er det noen andre som har samme problemet?

 

*Edit: PÅ Zepto.dk kan man nå konfigurere en Znote 6214W med Core 2 Duo :dribble:

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar
*Edit: PÅ Zepto.dk kan man nå konfigurere en Znote 6214W med Core 2 Duo  :dribble:

6643239[/snapback]

 

Veryvell ja :!: Jeg synes ikke Core 2 duo er spesielt tiltrekkende ennå. Det er ikke før til neste år Core 2 duo er spesielt ytelsesmessig bedre enn Core Duo. Kilde: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808

 

Men om om skjermen hadde kommet i WSXGA/WUXGA hadde jeg hoppet i taket av begeistring :dribble: Et 9 cell batteri hadde heller ikke vært å forakte (men det er vell like rundt svingen).

 

PS: Postmann Pat har en 6214W bak i kassen sin til meg. Tenker jeg får den på fredag. Specs: 1,83 GHz Core Duo, 1024 MB 667 MHz RAM, 60gb 7200rpm HD (de hadde ikke 80gb på lager :cry: ) Så får vi bare håpe katten Miss ikke har vært med klørne i pakka å laget riper i den :p

Endret av kehax
Lenke til kommentar
Fikk e-post fra Netshop om at min bærbare PC var en del av en batch med maskiner som hadde en fil på kjølingen. Det var en rask fiks inne hos dem, og at maskinen da ville fungere igjen. Så da kan det hende at jeg har fått ordnet opp i mitt problem (håper jeg)... Litt kjedelig å måtte sende PC'en inn til reparasjon, men verdt det for å få en stabil maskin :)

6626727[/snapback]

 

Tipper det bare var biosen på de maskinene som ikke var oppdatert. Jeg fikk min 6214W i går kveld. Og den hadde nyeste versjon av bios.

 

Jeg kjører på zepto sine utlagte skjermkortdrivere. Men om jeg støter på noen grafikkproblemer så skal jeg forske litt på det. Eneste spillet jeg hittil har prøvd meg på er CS:S. Og det triller og går med glans :w00t:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg måtte skrive litt om hva jeg synes om den nye laptoppen min :)

 

Etter jeg hadde installert en hel haug med programmer og greier jeg skal ha på pesen min kjørte jeg 3dmark03 med et resultat på 8098. Jeg er veldig fornøyd med det :) Jeg hadde sikkert fått bedre enn det om jeg ikke hadde hatt norton, firewall osv.. kjørende i bakrunn.

 

Core Duo CPU er en nytelse. Jeg kan hoppe inn og ut av spill med ALT + Tab uten at maskinen viser mistanke til å måtte tenke.

 

Jeg har lagt merke til at andre klager på varme og viftestøy under spilling... dette er noe jeg ikke verker skjønner eller forstår! Den er ikke i nerheten så varm under som min gamle laptopp. Og viftestøy er det ikke i det hele tatt... Hvis jeg legger øret inn til der hvos vifta ligger kan jeg høre den. Og av og til når den setter seg i første gir under spilling... men det varer bare et sekund. Faktisk er den så stille at jeg vil sammenlikne den med en powermac pro.

 

De negative sidene: Jeg er litt små arg på at Fn knappen ligger helt ut til venstre side... men det har litt fordeler om man bruker den ofte. Den korte shift knappen på høyre siden er litt irriterende også... jeg holder til stadig inne 'pil opp' når jeg skal ha en stor bokstav. Enterknappen er også liten men den klarer jeg nok å vende meg til.

 

Jeg tror det er noe feil med mic-jackinngangen. Det er mye gnistring og forstyrrelser i lyden. Men vurderer ennå om det er såpass så mye at jeg vurder å reklamere.

 

Jeg har også vanskelig for å forstå hvorfor hardware.no påstår at skjermen er mørk. Min er helt perfekt den :hmm:

 

yess... det var det

Lenke til kommentar

Er det ingen andre som har tenkt å skrive noe her? Dette var kjedelig av dere ass :cry:

 

Jeg skulle spille Drømmefall i går. Men av en eller annen merkelig grunn gikk grafikken i spillet som en suppe! Skjermkortet er jo godt nok i følge kravene til Funcom. Jeg skal forske litt med nye drivere på skjermkortet... men jeg har en god del andre ting å foreta meg før den tid (legge inn diverse programvare før skolen begynner og formatere den gamle laptoppen så min lillebror kan få den).

Lenke til kommentar
Veryvell ja  :!: Jeg synes ikke Core 2 duo er spesielt tiltrekkende ennå. Det er ikke før til neste år Core 2 duo er spesielt ytelsesmessig bedre enn Core Duo. Kilde: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808

Du får det til å høre ut som om Core 2 Duo blir bedre dessto eldre plattformen blir ;)

 

Jeg skulle spille Drømmefall i går. Men av en eller annen merkelig grunn gikk grafikken i spillet som en suppe! Skjermkortet er jo godt nok i følge kravene til Funcom. Jeg skal forske litt med nye drivere på skjermkortet...

6666202[/snapback]

Hmm, jeg kjører Dreanfall på full grafikk full oppløsning, og alt går glatt. Jeg kjører 84.00 driverne. PS, nå har 91.31 kommet ut på i .zip format på Zept sine sider også:

ftp://ftp.zepto.dk/Znote6214W/VGA_Video/91.31.ZIP

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar

Edit: beklager at jeg satte posten her.. fant en annen tråd der posten min kanskje er mer relevant, ettersom dette ikke er en tilbakemelding på maskinen: Zepto 6214W

 

Jepps! I denne tråden ser jeg mitt snitt til å spørre et par spørgesmål ang. lille vakre zepto 6214W !

Har etter mye om men utsatt kjøp av bærbar i håp om å finne noe bedre. Likevel faller jeg som oftest tilbake til zepto 6214W.

 

Men det er en ting jeg syntes var litt merkelig. På netshop sine sider får man 6214W til den nette sum av 9990,-

Her står det i specs at maskinen har en Intel® Pentium™ M Yonah 1.66~2.33 GHz cpu. I Din Sides test er det oppgitt at maskinen opererer med en Intel Core Duo T2400 @ 1,83 GHz Mulig jeg har oversett noe, men dette skjønner jeg ikke. Er heller ikke helt sikker på dette med hvor mye ram som leveres med maskinen. På Zepto.dk er det oppgitt at 6214W blir levert med 1024MB ram. (Har også lagt merke til at man på den danske nettsiden kan spesialdesigne sin egen 6214w). I specs på dinsides test er det oppgitt ram-mengde på 1x 512:

 

"Harddisken er ikke av de største, og 512 MB minne er heller ikke noe å skryte av. Maskinen kommer også kun med en modul, så det er klart at denne er ment å ha 1 GB installert. Oppgradering av minnet vil derfor være en smal sak for de som mener de trenger mer."

 

 

Om noen kan klarne opp i disse to sakene (ram og cpu) hadde jeg blitt glad.

 

Dette med ytelse på cpu, hvordan ligger den an i forhold til en Pentium 4 eller Centrino ? Dual core 1.86 ghz = hvor mange ghz på en P4 eller centrino ? Bara undrar.

 

En annen ting jeg er bekymret for er hvordan dual core cpus fungerer sammen med spill. Leser at mange har positive erfaringer med denne maskinen, men flere har også klaget over at maskinen hakker og lagger når man spiller f.eks. cs 1.6. Er dette et problem som ikke kan løses? Har lest at det er mulig å slå av en kjerne for å få det til å gå glatt, men dette må klarnes opp for meg.

Er et veldig pluss for meg om denne maskinen fungerer glatt på cs 1.6, cs:s, HL2, Doom3 og Falcon4:AF jallefall.

 

 

En siste ting til slutt: På zepto.dk vises prisen på maskinen eksklusive moms. La oss si at jeg har configa maskinen til rundt 9700 kroner, hva blir da momsen i tillegg ? Noen som har erfaring med å bestille fra zepto.dk ?

 

Mange dumme spørsmål her, jeg veit, men for meg er dette et ledd i et viktig valg av bærbar pc. Er nemlig veldig interessert i 6214w ! :yes:

Endret av olavrv
Lenke til kommentar

Hvis du ser her:

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...4&g2=103&g3=626

ser du at du kan få 6214W i forksjellige "smaker" alt etter hvilken CPU, HDD og RAM du behøver (og har råd til). Det er også mulig å konfigurere oppsettene selv, slik at du får din 6214W akkurat slik du ønsker den.

 

Dual Core er som sagt fremtiden, og denne maskinen klarer også Core 2 Duo når disse CPUene er i butikken. De aller fleste spill kjører glimrendes på dual Core, men det er kun de færreste som kan utnytte begge kjernene. Og ja, maskinen kjører glatt de spillene som du nevner. Men jeg har ikke klatt å kjøre cs 1.6 i widescreen format, hvis noen har fått det til å funke hadde det vært fint om de kunne dele sine erfaringer rundt dette.

 

Når det gjelder Zepto.dk så er det vel mere fornuftig å bestille fra Netshop, da dette sikkert er billigere og bedre med hensyn til support og innsendinger osv.

 

Ang, Dreamfall er det rart at dette ikke funker hos deg kehax, har du problemer i andre spill også, eller er det bare Dreamfall?

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar
Om noen kan klarne opp i disse to sakene (ram og cpu) hadde jeg blitt glad.

 

Dette med ytelse på cpu, hvordan ligger den an i forhold til en Pentium 4 eller Centrino ? Dual core 1.86 ghz = hvor mange ghz på en P4 eller centrino ? Bara undrar.

Hvis du bestiller den til 9990.- så får du 1,83 GHz Core Duo, 512mb 533MHz DDR2 RAM, 60gb 5400rpm HD, GeForce go 7600 513mb. Du kan endre på dette så du får litt bedre ytelse. MEn det koster jo litt mere da. Men det er absoulutt verdt det.

 

Core Duo er to centrino 1,83GHz kjerner.

 

Leser at mange har positive erfaringer med denne maskinen, men flere har også klaget over at maskinen hakker og lagger når man spiller f.eks. cs 1.6. Er dette et problem som ikke kan løses?
Når jeg spiller Counterstrike:Source går alt glatt... om det i så tilfelle hakker da så er det fordi andre her på huset bruker nettlinja. Det går silkemykt på natta :)

 

 

En siste ting til slutt: På zepto.dk vises prisen på maskinen eksklusive moms. La oss si at jeg har configa maskinen til rundt 9700 kroner, hva blir da momsen i tillegg ? Noen som har erfaring med å bestille fra zepto.dk ?

Jeg hadde satstet på netshop sitt tilbud hadde jeg vært deg. Netshop sitt tilbud er billigere enn hva Zepto tilbyr på sine egne sider. Husk: du må også betale moms og toll når du bestiller fra utlandet.

Lenke til kommentar
Ang, Dreamfall er det rart at dette ikke funker hos deg kehax, har du problemer i andre spill også, eller er det bare Dreamfall?

 

Jeg har en mistanke til fragmentert HD og en god del programmer kjørende i bakrunnen... jeg skriver senere en oppdatering på problemet (om jeg får det til eller ikke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...