Gå til innhold

Problemer med høytalerkabler


Anbefalte innlegg

Hvor viktig er høyttaler kabler og hvor dyre burde jeg kjøpe? Jeg har 2 stk. Dynavoice F6 Calvados og en Pioneer VSX-516-S forsterker er rett rundt hjørnet.

 

Jeg har en litt eldre forsterker her allerde og tenkte jeg kunne koble høytalerne til denne helt til jeg så at det var bare to ledninger som skal kobles til bak i hver høyttaler (+ og -) og det er fire (åtte til sammen. Er 2 høytalere koblet til nå) i forsterkeren. Er det mulig å koble denne forsterkerne til disse høytalerne?

 

(Her er bilde av forsterkeren hvis det hjelper)

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg sett lite av vitenskaplig argumentasjon som tyder på at effekten som følge av kabler er i nærheten av like stor som av stort sett alle andre askpeter vel lydreproduksjon, om kablene er over et visst minimumsnivå (som er lett å nå). Mange sier de hører forskjell, men nesten alltid når slikt blindtestes, så finner man ingen forskjeller om kablene er noenlunde fornuftige.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Kabelmaset har eg ikkje mykje tru på. Viss ein merkar skilnad, så har ein Superman-høyrsel

 

Har lest at ingeniørane hjå B&W benyttar billege koparkablar når dei skal teste utstyret sitt.

Lenke til kommentar

Nei, det er sant, men det var vel helst støvsuger og sofabensikker isolasjon jeg tenkte på. Ikke diffusjon av oksygen, det tar endel år. Og har en fortinna kabler er det heller ikke noe problem.

Kaninsikker isolasjon er en annen ting, slekta hadde en som gikk heden da den gnagde over kabler den helst burdte ligget unna hehe :D

Lenke til kommentar

Men hva med den forsterkeren jeg tok et bilde av over? De fire øverste og fire nedreste går hver av høytalerne. Jeg prøvd å ta fire ledninger, en i hver av - koblingene i forsterkeren og så begge to i - koblingen i høytaleren. Så gjorde jeg det samme med + sia. Det ble lyd i høytaleren, men den forsvant etter ca 10 sekunder, slå av og på forsterkeren og så var lyden der i 10 sekunder igjen. Får jeg kanskje ikke koblet dette sammen?

Lenke til kommentar
Hvor viktig er høyttaler kabler og hvor dyre burde jeg kjøpe? Jeg har 2 stk. Dynavoice F6 Calvados og en Pioneer VSX-516-S forsterker er rett rundt hjørnet.

 

Jeg har en litt eldre forsterker her allerde og tenkte jeg kunne koble høytalerne til denne helt til jeg så at det var bare to ledninger som skal kobles til bak i hver høyttaler (+ og -) og det er fire (åtte til sammen. Er 2 høytalere koblet til nå) i forsterkeren. Er det mulig å koble denne forsterkerne til disse høytalerne?

 

(Her er bilde av forsterkeren hvis det hjelper)

6591477[/snapback]

 

 

Du bør ikke ha for lange kabler, og ja det er lydforskjell på kabler.

 

Det beste er om du kan låne med hjem hvis du skal kjøpe.

 

Av egen erfaring syns jeg tykke flertråders kabler låter best jo flere tråder jo bedre, men kabler med en leder kan låte dårlig, men her er det ett moment som spiller inn:

 

Det kablene gjør er å frakte strømpulser til høytalerne og strøm tar alltid den letteste vei dvs overflaten på en kabel, derfor får en kabel med mange tråder større overflate enn en kabel med en leder, momentet her er at hvis den ene leder er flat så får du større overflate enn hvis den skulle vært rund.

 

Derfor oppleves Flatline-kablene som positivt av de fleste, men det er den store overflaten på disse flate kabler som gjør susen.

 

Legg loddetinn på de avisolerte ender hvis du ikke bruker bananplugger osv.

Lenke til kommentar
Hvor viktig er høyttaler kabler og hvor dyre burde jeg kjøpe? Jeg har 2 stk. Dynavoice F6 Calvados og en Pioneer VSX-516-S forsterker er rett rundt hjørnet.

 

Jeg har en litt eldre forsterker her allerde og tenkte jeg kunne koble høytalerne til denne helt til jeg så at det var bare to ledninger som skal kobles til bak i hver høyttaler (+ og -) og det er fire (åtte til sammen. Er 2 høytalere koblet til nå) i forsterkeren. Er det mulig å koble denne forsterkerne til disse høytalerne?

 

(Her er bilde av forsterkeren hvis det hjelper)

6591477[/snapback]

 

 

Du bør ikke ha for lange kabler, og ja det er lydforskjell på kabler.

 

Det beste er om du kan låne med hjem hvis du skal kjøpe.

 

Av egen erfaring syns jeg tykke flertråders kabler låter best jo flere tråder jo bedre, men kabler med en leder kan låte dårlig, men her er det ett moment som spiller inn:

 

Det kablene gjør er å frakte strømpulser til høytalerne og strøm tar alltid den letteste vei dvs overflaten på en kabel, derfor får en kabel med mange tråder større overflate enn en kabel med en leder, momentet her er at hvis den ene leder er flat så får du større overflate enn hvis den skulle vært rund.

 

Derfor oppleves Flatline-kablene som positivt av de fleste, men det er den store overflaten på disse flate kabler som gjør susen.

 

Legg loddetinn på de avisolerte ender hvis du ikke bruker bananplugger osv.

6599427[/snapback]

 

En kabel som er ikke er enormt tynn (dvs enhver kabel man kjøper til slikt bruk i praksis, untatt kanskje noen av de tåplige dyre, som avogtil er veldig tynne), leder strøm veldig godt, motstanden er så og si neglisjerbar. Og hørbar er det veldig lite som tyder på at den er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har testa ein del dyrare kablar i det siste, både høgtalarkablar og signalkablar, og forskjellen er der absolutt, kom ikkje her og sei noko anna!

Til eksempel: Ved oppgradering fra Nordost Blue Heaven til Red Dragon på Patos Symphonic IV, Electrocompaniet EC-4.7 og AW70 smelta mellomtonen og diskanten mykje finare saman, noko som gjorde at øverste skiktet av mellomtonen fekk ei heilt utruleg forbetring, klarare og sprøare! Pluss at bassen vart betydeleg strammare og kjappare, det var faktisk mogeleg å fysisk sjå at basselementet slo meir kontant og presist. Akkurat som om vi hadde oppgradert til ein dobbelt så kraftig forsterkar. Her snakkar vi om eit prishopp fra 4000,- til 6500,- men alikevel å sei at kablar ikkje har noko som helst å seie er berre tull. Til og med mora mi hadde hørt forskjell på det der. Noko anna som òg bør tenkjast meir på er signalkablar, spesielt har eg merka det med lettdrevne høgtalarar. Diskanten har ein tedens til å bli utruuuleg kjedeleg med lakrissnører. Folk ser ut til å tenkje at tjukke kablar = bra kablar uansett, men det er dessverre feil. Som sagt tidlegare her har ein kabel med mange ledarar, gjerne flate (td. Nordost) ein stor fordel fordi strømmen alltid går på utsida av ledaren og dermed har bruk for størst mogeleg overflate, ikkje innvendig kvadrat.

 

Her snakkar vi jo om anlegg i littegrann større prisklasse, i eit budsjettanlegg vil kablar gjere mindre utslag så lenge ledeoverflata er stor nok. Likevel vil eg anbefale å bruke nokon hundre kroner på litt betre kablar enn skytestreng. Uansett er nok forskjellen på kablar til 20,- og 30,- meteren ikkje høyrbar for eit dødeleg øyre.

 

Ein grei tommelfingerregel er å bruke rundt 10% av totalverdien på anlegget på signal- og høgtalarkablar.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Har testa ein del dyrare kablar i det siste, både høgtalarkablar og signalkablar, og forskjellen er der absolutt, kom ikkje her og sei noko anna!

Til eksempel: Ved oppgradering fra Nordost Blue Heaven til Red Dragon på Patos Symphonic IV, Electrocompaniet EC-4.7 og AW70 smelta mellomtonen og diskanten mykje finare saman, noko som gjorde at øverste skiktet av mellomtonen fekk ei heilt utruleg forbetring, klarare og sprøare! Pluss at bassen vart betydeleg strammare og kjappare, det var faktisk mogeleg å fysisk sjå at basselementet slo meir kontant og presist.

6600901[/snapback]

 

Har du noe konkret å peke på som viser til denne forskjellen? Av faktisk fysikk, eller undersøkelser (blindtester)?

 

Og du kan kanskje forklare hvordan bassen blir strammere av en kabel også? Om kabelen leder strøm godt (noe alle kobberkabler av en viss tykkelse gjør), så er det bare en ting dyre kabler kan gjøre for å endre lyden, å det er å farge den (noe en kabel ikke skal gjøre), så om det er noen forskjell, så tror jeg den er til det verre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kom bortom ein tur, så skal du få høyre. ;)

Evt stikk til ei sjappe der dei leverer skikkeleg high-end utstyr og be om å få demonstrert, f.eks HiFi-center kjeden om du har det i nærleiken.

 

Noko du kanskje kan prøve sjølv i butikken, eller heime for den del om du har mogelegheit til det, er å plugge eit par skitkablar i eit relativt godt anlegg og guffe på til det begynner å vrenge. Så skiftar du til kablar til eit par-tre lappar og skrur opp igjen til samme volum. Merkar du forskjell? Garantert, forvrenginga er bortevekk. :)

 

Det med bassen såg vi lett i sollyset. Når eit basselement slår heilt ut slaglengda si (i eitt "dunk", ikkje "brrrr"-bass. :p ) blir det ståande og vibrere littegrann før det trekker seg bak igjen, det ser rett og slett slapt ut, gjer som regel alltid det. Etter byttet slo det rett ut, snudde, rett tilbake igjen og vart ståande som fjell, og du kjenner at det slår deg mykje kraftigare i brystkassa med ein gong. (Bassen til S IV har på papiret ei maksimum total slaglengde på 48mm og den kjenner du.) Faktisk vart òg slaglengda utnytta betre, trur det kan ha noko med dèt å gjere. I tillegg forsvant vibrasjonar fra ting som vindauge og bilete som vibrerte mot veggen.

 

Det skal dog mykje til å oppleve like mykje forandring som dette på ein gong. Det vi klarte her har mykje å gjere med at rommet vi satt i var eit fantastisk godt lydrom, og at alle komponentane matcha kvarandre perfekt i forhold til rommet. Altså: Opp mot total nøytralitet og null støy. =)

Om ting ligger til rette for det er det ofte fantastisk lite som skal til for å få store forandringar.

 

Har ikkje anna enn eigen erfaring, men det er nok for å overbevise meg sjølv. Men forskjellen var faktisk over all forventing. At andre er svært skeptiske kan eg godt skjønne. Eg skal innrømme at eg var forferdeleg skeptisk til om det kom til å verte forskjel og hadde faktisk ikkje trua på dette i det heile ("kablar til 4000,- må da forfaen vere nok det!?"), men eg vart heilt paff då vi slo på etter å ha bytta.

 

Ang. farging, så er det billege kablar som absolutt fargar mest, i negativ forstand, og det så inni hamperæva i tillegg til at dei plukkar opp signal rundt seg som igjen genererer støy og forvrenging. Og eg er ikkje einig i at kablar ikkje skal farge lyden. Kablar kan brukast til å kompansere både for ein cd-spelar og rommet ditt. Nordost er td. relativt kalde og vert valdsamt ofte brukt med stort hell til å nøytralisere noko varme høgtalarar som td. Patos, dei som likar varmen velger ofte Kimber.

 

Eg kan ikkje forklare ein einaste dritt av kvifor det er slik, sorry, eg er ingen fysiker. Men eg er overbevist, eg kan ikkje sei eg bryr meg så veldig om andre trur meg eller ikkje, men om eg kan få nokon til å åpne augene for at det er faktisk er forskjell, så hadde eg teke det som ei god gjerning. Og ei god gjerning i blant får opp humøret mitt. :)

 

Som sagt, tru på meg eller ikkje, det er ditt eige valg. Det er sunt å vere skeptisk, men ikkje å fornekte, prøv i alle fall først. :-----)

 

 

Uansett så skal dei fleste klare å høyre foskjell på detaljar ved oppgradering av kablar. Om du setter deg ned og høyrer ei låt du kjenner godt 10-15 gonger før og etter kjem du garantert til å merke forskjell på detaljar. Men så er det ikkje alle som har interresse av å sitte slik heller. =P Vi spelte td. ein god del Pink Floyd, og spesielt der ligg det ein god del artige ting du ikkje legg merke til til vanleg bakerst i lydbildet, som du plutseleg vert oppmerksom på. =)

 

-------------------------------

 

(Eg skreiv forresten grundig feil over her, vi brukte Heimdall som pr. dags dato ligger på 12.495,- :blush: Beklager.)

heimdall-speaker.jpg

Veit ikkje om dette seier deg noko, menmen:

 

Insulation: High purity class 1 extruded FEP

Conductor: x24 optimized diameter

Material: 60 microns extruded silver over 99.9999% OFC

Capacitance: 11.0pF/ft

Inductance: 0.11uH/ft

Propagation Delay: 90% speed of light

 

http://nordost.com/Cables/speaker-norse-heimdall.htm

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Det hele koker ned til at du bare har subjektive meninger å støtte deg på, som ved gjentatte blindtester har visst seg å være notorisk upålitlige.

 

Ellers finner jeg det meningsløst å bruke en dyr kabel til å veie opp for feilaktigheter i resten av anlegget eller rommet, når et filter kan gjøre samme jobben mye mye bedre og billigere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det hele koker ned til at du bare har subjektive meninger å støtte deg på.

6602277[/snapback]

Ja. :)

 

Ditt valg om du vil tru meg eller ikkje. Ser ut som om du velgjer ikkje å tru meg, og det er heilt greit for meg. Eg oppfordrar berre folk til å prøve sjølv og gjere opp si eiga meining. :)

 

Eg siterer meg sjølv:

Noko du kanskje kan prøve sjølv i butikken, eller heime for den del om du har mogelegheit til det, er å plugge eit par skitkablar i eit relativt godt anlegg og guffe på til det begynner å vrenge. Så skiftar du til kablar til eit par-tre lappar og skrur opp igjen til samme volum. Merkar du forskjell? Garantert, forvrenginga er bortevekk.

Ved overgang fra lakrissnøre til Blue Heaven kunne vi auke volumet ved uanstrengande lytting fra kl.10 til kl.13 uten problem. Dei billige kablane var på kl.11 forferdeleg stressande å høyre på pga. forvrenging, og Blue Heaven begynte såvidt å vrenge ved 14. (Dette var på eit anlegg med ein totalverdi på berre 20.000.)

 

Oppfordrar dei som har mogelegheit til å prøve dette om å i alle fall tenkje på det.

Ingen tvang. :)

 

Det er i allle fall ikkje noko poeng å krangle om dette her. Det er berre ein måte å finne det ut på: Prøving.

Lenke til kommentar
Det hele koker ned til at du bare har subjektive meninger å støtte deg på.

6602277[/snapback]

Ja. :)

 

Ditt valg om du vil tru meg eller ikkje. Ser ut som om du velgjer ikkje å tru meg, og det er heilt greit for meg. Eg oppfordrar berre folk til å prøve sjølv og gjere opp si eiga meining. :)

 

 

Jeg vil bare påpeke at det ikke kommer ann på om jeg tror deg, jeg tviler ikke på at du oppfatter det slik, akkurat som jeg oppfatter synsfeltet mitt som helt, uten en blind flekk. Poenget er at sansingen vår ikke er et objektivt system som bare "tar opp" det som skjer rundt oss.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg bruker bare vanlig kobberkabel fra biltema og er lykklig fornøyd med den

 

altså jeg har god tro på at enkelte kan høre forskeld på kabler , men jeg tror og det er mange som bare tror det og , rett og slett for og kunne forsvare og bruke så masse penger på en kabel .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...