Gå til innhold

Blomsterpotte i regn


reds

Anbefalte innlegg

I dag tenkte jeg at jeg måtte utnytte regnet som raste ned, så jeg krøyp ut under markisa for å ta et bilde av blomsterpotta som stod ute på verandaen.

 

Jeg har brukt et Nikon D-50 med Nikkor AF 70-300mm-objektiv.

 

 

Bilde lengre ned...

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er bildet formisket littegrann.

 

Jeg reiser til Hønefoss i dag og Spania på onsdag, så jeg tror ikke jeg vil være så aktiv her på en stund. Tror jeg skal redigere bildet litt når jeg kommer hjem!

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Bildene som kommer rett ut av D50 er gjerne litt blasse og "uskarpe" og det ser ut til at bildet ditt lider litt av det. Dette er gjort med vilje fra kameraprodusenten sin side slik at brukeren selv kan justere farger, skarphet og en del andre ting i etterkant. Etter et halvt minutt med gimp (et bildebehandlingsprogram) fikk jeg dette resultatet:

post-99402-1154359973_thumb.jpg

 

Dette er kun en kjapp og dårlig etterbehandling, men jeg har ikke tid til å gjøre det skikkelig. Håper likevel det gir en pekepinn på hva du kan forvente om du arbeider litt med bildene dine på pc i etterkant.

 

Om du ikke er veldig feinschmekker kan jeg anbefale Picasa til nybegynnere. Dette gir deg mange muligheter til å optimalisere bildene dine og gir deg også en god måte å sortere dem på.

 

Ellers er bildet ikke spesielt spennende, men ganske dekorativt. Hva med å komme deg ut når det er ferdig med å regne og prøve deg på et nærbilde av kun en av blomstene? Prøv deg fram med forskjellige perspektiver og motiver og gi dem litt etterbehandlig (f.eks. i picasa) så vil bildene framstå som mer spennende.

 

-wiley

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Godt jobbet!

 

Det er mange nybegynnere som drar litt hardt i spakene når de redigerer bilder, spesielt lager de alt for mettede farger. Jeg synes fargene har blitt litt kunstige i etterbehandlingen din (ikke fortvil, mange er langt verre) og har godt av å få moderert seg litt.

 

Fortsett og lek deg med kameraet så vil du heretter få langt mer ut av din D50.

Lenke til kommentar
Det er mange nybegynnere som drar litt hardt i spakene når de redigerer bilder, spesielt lager de alt for mettede farger.

 

haha, you said it!

 

Jeg likte det utsnittet av potta, det helt siste bildet. Det var noe mer spesielt enn de andre. Men det skal sies at da jeg ville se nærmere på det og klikket, begynte jeg neste å gråte, resize!

Lenke til kommentar
Jeg likte det utsnittet av potta, det helt siste bildet. Det var noe mer spesielt enn de andre.

6591024[/snapback]

Jepp, jeg sier som Jodie Coston:

Get in close. No, closer. Nope, still closer. There! You've got it!

Plutselig ble det et spennende bilde med ingen forstyrrende elementer. Om dette motivet ikke hadde vært så midtstilt og hadde hatt et bedre fokusplan hadde dette vært et virkelig flott bilde.

Lenke til kommentar
Hvilke redigerings program bruker du til å redigere bildene dine? :)  Bildene ble brae etter litt redigering :thumbup:

6623418[/snapback]

Det står i tråden, men jeg kan oppsummere for deg.

 

Jeg brukte Gimp (bruker photoshop til vanlig).

MariusE brukte picasa.

 

Gimp og photoshop er flotte programmer, men tar en stund å lære.

Picasa er òg et godt program, men tar ikke noe tid å lære.

Lenke til kommentar

Det står i tråden, men jeg kan oppsummere for deg.

 

Jeg brukte Gimp (bruker photoshop til vanlig).

MariusE brukte picasa.

 

Gimp og photoshop er flotte programmer, men tar en stund å lære.

Picasa er òg et godt program, men tar ikke noe tid å lære.

6623624[/snapback]

 

 

Okey, takk;) Må man kjøpe de programmene eller kan man laste de ned et sted? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...