Gå til innhold

Hvordan skrive kvadratkilometer på tastaturet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil anbefale Character Map eller Alt+0178. Dersom du bruker hevet skrift i f eks Word så foretar den en nedskalering av fonten, noe som gjør at det lille tallet blir noe spinkelt. Dette er det tatt høyde for i speisaltegnene. Se vedlegg for sammenligning, der den første utgaven er med spesialtegn, den andre er hevet skrift.

post-77331-1154357419_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Vil anbefale Character Map eller Alt+0178. Dersom du bruker hevet skrift i f eks Word så foretar den en nedskalering av fonten, noe som gjør at det lille tallet blir noe spinkelt. Dette er det tatt høyde for i speisaltegnene. Se vedlegg for sammenligning, der den første utgaven er med spesialtegn, den andre er hevet skrift.

6590216[/snapback]

 

Vær i så fall klar over at hvis du da ønsker andre eksponenter enn 2 og 3 må du bruke hevet skrift siden disse ikke finnes som spesialtegn. Hvis du har et dokument hvor du bruker flere ulike eksponenter vil de ende opp med å se helt ulike ut og dokumentet får et uryddig utseende.

 

Forøvrig vil hevet (eller senket) skrift se høyere og slankere ut enn spesialtegnene i samtlige fonter jeg kan huske å ha arbeidet med. I eksemplet ditt må det også ha vært foretatt en endring av fontstørrelsen for å tydeliggjøre.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Godt poeng det der med forskjellige eksponenter, men i så fall vil jeg tro at det er på grunn av en rekke formler, og strengt tatt finnes det vel bedre verktøy for formler (og dokumenter med mange formler) enn Word. Scientific Workplace eller andre programmer i samme produktserie er vel da bedre valg. Men for all del, det er helt klart et gyldig argument.

 

Ang skjermdump: Jeg har bare brukt henholdsvis spesialtegn (i samme fontstørrelse) og hevet skrift i Word. Ingen andre tilpasninger er gjort. Bildet er en enkelt skjermdump fra Word.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Ang skjermdump: Jeg har bare brukt henholdsvis spesialtegn (i samme fontstørrelse) og hevet skrift i Word. Ingen andre tilpasninger er gjort. Bildet er en enkelt skjermdump fra Word.

6603853[/snapback]

 

Ok, har som sagt ikke sett det med noen fonter tidligere. Hvilken font har du brukt i skjermdumpen?

Lenke til kommentar
Ok, har som sagt ikke sett det med noen fonter tidligere. Hvilken font har du brukt i skjermdumpen?

6604559[/snapback]

Calibri, standard fornt i Office 2007. Jeg kan lage en skjermdump med forskjellige fonter (Må bare reinstallere Office på denne PCen, må ha en nyere beta siden den forrige har gått ut på dato).

Lenke til kommentar
Calibri, standard fornt i Office 2007. Jeg kan lage en skjermdump med forskjellige fonter (Må bare reinstallere Office på denne PCen, må ha en nyere beta siden den forrige har gått ut på dato).

6604704[/snapback]

 

Null problem, har Office 2007 også men testet ikke med den. Calibri er jo en ny font så det forklarer hvorfor jeg ikke har sett det før.

Lenke til kommentar
Null problem, har Office 2007 også men testet ikke med den. Calibri er jo en ny font så det forklarer hvorfor jeg ikke har sett det før.

6604780[/snapback]

Rolig nå, dette er da overhodet ikke nytt for de nye fontene :)

6604895[/snapback]

 

Nå har jeg problemer med å følge deg. Poenget var: Med fonten Calibri er det liten høydeforskjell på tegnene om man hever et tall eller bruker et spesialtegn. For de andre fontene er forskjellen større, dvs at et hevet tall er en del høyere enn ett spesialtegn. I det første eksemplet ditt virker høydeforskjellen minimal på den skjermen jeg ser på nå (14" wide, 1280x768 med ClearType). Den virker noe større i det andre eksemplet (men har ikke tatt frem linjalen og målt). :)

Lenke til kommentar

Høydeforskjellen er kanskje ikke det største problemet. Se på tykkelsen på totallene, de er gjennomført markant forskjellige. Dette gjør at man i en løpende tekst vil få mye tydligere totall dersom man bruker spesialtegnet i steden for hevet skrift i f eks Word.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Høydeforskjellen er kanskje ikke det største problemet. Se på tykkelsen på totallene, de er gjennomført markant forskjellige. Dette gjør at man i en løpende tekst vil få mye tydligere totall dersom man bruker spesialtegnet i steden for hevet skrift i f eks Word.

6605266[/snapback]

 

Poenget med det med høydeforskjellen var altså hvis man hadde et dokument med flere ulike eksponenter og byttet om på å bruke hevet skrift og spesialtegn. Et slikt dokument ville ikke jeg sendt fra meg i profesjonell sammenheng. :)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Et slikt dokuement ville jeg uansett skrevet i et program som var egnet til denslags, og da utgår word, og om jeg ikke tar helt feil så legger slike program inn egne fonter som de bruker, og de har superscript (og subscript) av alle sifre samt en del tegn.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Et slikt dokuement ville jeg uansett skrevet i et program som var egnet til denslags, og da utgår word, og om jeg ikke tar helt feil så legger slike program inn egne fonter som de bruker, og de har superscript (og subscript) av alle sifre samt en del tegn.

6605389[/snapback]

 

Word er helt flott egnet til slikt og det er ikke noe problem å bruke tegnstiler til å stille inn så forskjellen på spesialtegn og hevet tekst blir minimal og bortimot umerkbar. Er det snakk om formler etc. brukes selvsagt formelredigering (eventuelt andre programmer) men hvis det kun er plassering av eksponenten som er problemet er det som sagt helt uproblematisk å ordne. :)

Lenke til kommentar
  • 15 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...