Gå til innhold

Logittech G5, Logitech MX518 - Hvilken er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

G5

 

Fordeler:

 

- Vekter, det følger med noen små vekter som gjør at du kan stille inn vekten på musen. Dette gir den bedre balanse.

- 2000dpi, Dette gir raskere respons enn MX518

 

Ulemper:

 

- Laser, Med noen musmatter yter det ikke fult.

- Pris, den er en drøy hundre lapp dyrere. (100-150kr)

 

MX518

 

Fordeler:

 

- dpi-knapper, den har dpi-kanpper som gjøre at du kan stille inn responsen.

- Pris, den er billgere enn G5

- USB og PS/2, en har flere tilkoblingings muligheter.

 

Ulemper:

 

- Eldre, MX518 er en eldre modell enn G5.

- 1600dpi, den har lavere høyeste respons enn G5

 

 

G5 er en bedre gameing mus hvis du har riktig musematte og pengene.G5 synes jeg er best.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Ville gått for MX518, G5 har for det første ikke "frem-knapp", noe som jeg ikke kunne klart meg uten ihvertfall, og den er ekkel å holde i. Den har samme form som MX518, men overflaten er ikke like behagelig. Tror ikke de ekstra 2000dpi vil gjøre stor forskjell om du ikke skal ha full sense, da får G5 "høyere sense" pga høyere dpi. Eneste fordelen jeg ser er kabelen og vektene, men ulempene jeg nevte over og høyere pris gjør at jeg ville gått for MX518.

Har forresten MX518, om det ikke ble klart, og har prøvd G5.

Lenke til kommentar

Jeg har G5, og er godt fornøyd med den. En venn av meg har MX518, så jeg sammenligner med ham.

 

Som nevnt, så mangler G5 en "fremover"-knapp. Men det er omtrent det eneste G5 mangler, og blir tatt igjen av flere features.

 

Den største forskjellen etter min mening, er at MX518 ikke kan "scrolle" til siden. På G5's scrollehjul, så kan man tilte til siden, noe som gjør at man kan scrolle brede objekter på skjermen til høyre og venstre. For eksempel store bilder og internettsider blir MYE lettere å "browse".

 

Vektene skal du ikek bry deg mye om. Som du sikkert har skjønt er dette nesten bare en stor gimmick. Personlig bruker jeg musa uten vekter i det hele tatt, og vektene har endt opp i en mørk skuff.

 

Det jeg også liker ved musa er at kabelen har fått noe tøystoff over seg, istedenfor plastikk. Den ser nesten mer ut som en skolisse enn en kabel, og det er veldig greit. Den klistrer seg ikke fast i skrivebordet, og det er mye lettere å se at kabelen tilhører musa når du skal bak PC'en der kabelspaghettien befinner seg.

 

Overflaten, som ble nevnt over, er dekket av noe som en kamerat av meg kalte "Gummi som sikkert kommer til å gi deg kreft en gang". Men for å si det sånn: La kreft være kreft - Jeg nekter å gå tilbake til vanlig hardplastikk etter en måned med denne. Men selvsagt, på dette punktet er det helt opp til den enkelte å bestemme seg for om man liker det eller ei.

Endret av Hawko
Lenke til kommentar
Vil si at G5 passer best til den Steelpaden.  :)

6589537[/snapback]

Det jeg også trodde, men virker som at mange som faktisk har prøvd komboene er uenig. Mange som sliter med "lagg" ved raske bevegelser med g5 @ QcK. Dessuten er mx518 mer enn god nok. Man trenger aldri mer enn 1600 dpi. De fleste progamere klarer seg med intelli 3.0 som har bare 400.. DPI er er en salgsgimmick. Tror dessuten at Danny "fRoD" Montaner kjører mx518 @ steelpad QcK+. Han er kanskje verdens beste cs spiller atm, så det beviser iaf. at den komboen burde funke bra.

Lenke til kommentar
Jeg har Mx518 og er storfornøyd med den. jeg har prøvd G5 med en kamerat og synst den var bedre og holde i og skleid bedre på musematten.

6597979[/snapback]

 

Hvor bra musa sklir på musematta har ikke noe med musa og gjøre da det er musematta og skates. Jeg ville gått for Mx 518 siden den er bra på alle underlag, og du klarer ikke og merke forskjell på 1600 dpi og 2000 dpi.

Hvis du har feil underlag f.eks Icemat: og da drar G5 fort tilsiden så klarer den ikke og henge med og musepekeren står nesten stille på skjermen.. Men det er bare min mening.. Mx518 er jo billigere også:p:)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Logitech G5 i 3uker og må si meg skuffet med laseren, jeg er klar over at det er "spesielle" musematter som bør brukes med denne musen, men dette er jo bare trist. Har tidligere brukt Intelli 3 som er en utdatert, gammel mus, men den va jo mye bedre å spille med.

 

Ting som den gode med G5, slik som formen, de fine funksjonene og ikke minst det fine utseendet, er egentlig alt denne musen har.

 

Da jeg kjøpte den brukte jeg den først med Qpad Low Sense , dette funket helt elendig. Musen bare hakket når jeg brukte den aktivt i spill, som når man f.eks snur seg brått i fps-spill.

 

Derfor for jeg på logitech's sine hjemmesider og fant en liste over anbefalte musematter til G5-musa.

Der var en liten liste med matter, bl.a Corepad Magna.

Jeg kjøpte denne, men resultatet var ikke akkurat overbevisende. Musa funket noe bedre, men langt ifra så bra som jeg ville.. Har selvfølgelig nyeste firmware installert til musa. Så denne ville IKKE jeg anbefalt. Bestillte ny mus idag, mx518 .. Får håpe denne er bedre.

Lenke til kommentar

Greit nok at høy DPI er godt for presisjonen i programmer og liknende (Photoshop er det fint med høy DPI), men:

 

I spill så blir det ikke noe bedre enn det du gjør det til, altså dine egne egenskaper. For all del, kjøp den musen du måtte like. Men jeg tror ikke du kommer til å vinne et par kills i et spill ved å kjøpe en mus til 500,- med 2000 DPI.

 

Lykke til med kjøpet! :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Personlig så har jeg bestilt Logitech G5 Laser mus. Den er ikke så dyr faktisk, 437 kroner hos shg.no

 

Logitech G5 Laser har en 2000 dpi laser motor.

Logitech MX518 har en 1600 dpi optisk motor.

 

Logitech G5 Laser har maks aksellerasjon på 20g

Logitech MX518 har en maks aksellerasjon på 15g

 

Logitech G5 Laser har 6.4 Megapixel bildeprosesseringskapasitet.

Logitech MX518 har 5.8 Megapixel bildeprosesseringskapasitet.

 

Logitech G5 Laser har 500 Usb rapporter i sekundet, men bare 125 i win95/win98

Logitech MX518 har 125 Usb rapporter i sekundet

 

Og så vil jeg også si at det ikke er helt riktig det noen sier her at G5 musen trenger en spesiell overflate for å fungere. Det er omvendt. G5 bruker klasse 1 laser teknologi, som gjør at den oppdager ujevnheter/forskjeller i overflater mye bedre og mere kompakt enn hva en optisk led-basert mx518 gjør. G5 musen vil fungere på overflater der MX518 sliter eller ikke virker i det hele tatt. Jo tettere man kan scanne overflaten, jo mere ujevnheter finner man, og det er klart at en laser stiller bedre stilt enn hva en led-basert mus gjør.

 

Men du bør likevel kjøpe en stor musematte til musa for optimal effekt. For selv om du har større valgmulighet til overflater til G5 musen, så vil ikke det si at den fungerer optimalt på enhver overflate. Du bør investere i en stor matte. Større presisjon krever større matte.

 

Når du ikke gamer, og sitter i photoshop, kan det være ekstra greit å ha 2000dpi presisjon aktivert, for da må man være ekstra stødig på hendene.

 

For dem som ikke helt skjønner dette: Det er bildeprosesseringskapasiteten som bestemmer hvor rask du kan aksellerere musen din uten at musen plutselig får bråstopp eller "hakker". Jo flere bilder den kan ta pr sekund, jo raskere vil den kunne "ta igjen" på overflaten du bruker. Hvis motoren ikke klarer å holde tett med bevegelsen din og den får 2 helt vidt forskjellige bilder, så vil du oppleve "hakking". Den må nemlig ha en liten bit av det gamle bildet for å kunne utføre en jevn og stabil bevegelse. Fungerer akkurat som om du ser ned på jorden med en satellitt. Se for deg at satelliten beveger seg bortover og du kan se landskapet bevege seg. Du legger merke til detaljene og du vet hvor du er og hvor du er på tur for du ser at eiffeltårnet ligger der, og det drar sakte sørover, da er jeg på vei nordover. Men hvis satellitten plutselig aksellererer til en superfart slik at eiffeltårnet forsvinner på et blunk, så har du ingen kjente landemerker på kartet å sammenligne med hvor du er, da vet du nemlig ikke hvor du er eller hvor du er på tur hen, slik er det også med musen din. Den må ha en liten bit av det gamle bildet for å vite hvor den er på tur hen, og her kommer vi inn på at det er hvor fort musa klarer å ta bilder som bestemmer hvor fort du kan aksellerere den. Og det er også selvfølgelig størrelsen på linsa som spiller en rolle også, G5 har 30x30 pixler linse, MX518 er jeg usikker på. Og G5 klarer som sagt å ta 6.4 Megapixler i sekundet mens MX518 klarer 5.8 Megapixler.

 

G5 tilbyr større presisjon for gaming og bildebehandling og den tilbyr at du bruker den raskere uten at det hakker enn hva MX518 tilbyr.

 

Broren min har kjøpt en G5 mus, og han treffer blink hele tiden, han vinner så mye i cs med denne musa at han er blitt bannet fra mange servere. Han leder ofte med en skala på 7:1 Så skal man bli best i gaming, må man ha det beste utstyret også!

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg sier dette:

 

Jeg kjøpte med en MX518 og spillte litt CS:S. MX518 er den største vitsen jeg har sett og er bare oppskrytt til de grader. Geir_er_1337 hadde rett, Microsoft sine Intelli-mus er virkelig noe å skryte av. Byttet tilbake til den nå. MX518 er tung, stor og DPi som er så høyt er virkelig et salggimmick.

 

Jeg skal nå prøve meg på Razer.

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Jeg sitter med MX510 som er akkuratt lik MX518 i formen og kan anbefale denne musen på det sterkeste. G5 er hakket bedre men desverre så dyr at det blir bedre å kjøpe seg MX518. Som OnyX sier er Microsoft sine Intelli mus ekstremt gode å holde rundt. Mitt tips til deg er å enten kjøpe MX518 eller en Intelli mus fra Microsoft. :)

 

 

Mvh Erling

Lenke til kommentar
Logitech MX300 / Logitech G1 / Logitech G3  :thumbup:

Logitech G3 er jo den ultimate musa imho  :)

6677792[/snapback]

Nettopp. Jeg stussa på det der jeg også. Formen til MX518 og G5/G7 er ubruklig. Jeg liker at mus ikke skal være formet etter min hånd. Den skal heller være ''rett'' og ''stiv'' hvis dere skjønner.

 

Og G3/G1 er mus som dette, altså at de ikke tilter musen på den ene siden slik at håndflata skal få bedre ergonomi osv. Det hjelper ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...