Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server for web og LANstreaming - OS distro?


Anbefalte innlegg

Hallois

 

Jeg skal sette min stasjonære pc som ikke er mye i bruk lenger opp som server for hjemmenettverket + forhåpentligvis mulighet for hosting av noen private websider.. Må bare finne ut hvordan jeg får det til med dynamisk IP med mydns eller noe sånt..

 

 

Uansett, når jeg skal bruke maskinen som server for websider + streaming av mediafiler (skal lage stuePC om ikke så alt for lenge), så lurer jeg på hvilket operativsystem og evt. da distrubusjon jeg bør velge..

 

Jeg har egentlig mest erfaring med bruk av windows, men har lurt litt på å lære meg litt linux.. Har for øyeblikket siste versjon av Kubuntu liggende, der jeg så at jeg kunne velge "server installation".. Er dette et bra valg, eller hva kan dere litt mer erfarne anbefale meg? ..en begrunnelse hadde heller ikke vært så dumt, sånn at jeg kanskje lærer noe i samme slengen ;)

 

 

Så.. hvilken av disse bør jeg velge:

- windows

- linux

- novell

- andre?

..og hvilken versjon av OSet bør jeg gå for?

 

 

Har ikke den stasjonære i nærheten akkurat nå (sitter på jobb), men tror det er 1,8 ghz pentium 4, eller kanskje d er celleron :s ..må sjekke, husker ikke helt.. 512 mb ram, 100 GB IDE hdd (som må byttes ut snart siden den har begynt å slite med skrivefeil og sheit..)

Vil gjerne også ha mulighet for å koble til en ekstern harddisk som jeg har tenkt å kjøpe denne uken, blir nok en lacie eller wd, muligens samsung, ekstern enhet på 250 GB. Antar usb 2.0, skjønner ikke helt hvorfor folk vil ha firewire når usb 2.0 skal gå fortere(?)..

 

 

Trenger dere mer info om bruken min eller kanskje specs, så gi beskjed :)

 

 

Supertakknemlig for all hjelp, håper å få satt opp serveren før sommerferien er over og jeg må tilbake til studiestedet mitt.. Ah, which reminds me, fint hvis serveren har en enkel og grei måte å logge på gjennom internett for å fikse og trikse med pc'n og gjerne kunne sette på nedlasting av torrents osv...

 

 

 

Cheers,

 

Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takktakk :)

 

Ser ut som XAMPP blir enkleste løsningen hvis jeg velger å bruke windows xp..

 

Har derimot inntrykk av at linux skal gi bedre ytelse (mindre tull som kjører i bakgrunnen osv..) og være mer stabilt, så er veldig interessert i å høre hva jeg bør installere i så tilfelle.. - siden nslu2 blir jo å gå til innkjøp av ny egen boks osv etter som jeg forstod.

 

Ser at XAMPP støtter linux også (ubuntu), så da går vel kanskje det med kubuntu også.. hmm..

 

Så kanskje kubuntu linux installasjon (tipper det betyr kubuntu lite - dvs kubuntu med mye mindre program automatisk installert) med XAMPP er tingen da?

 

Går vel greit å streame videofilmer over LAN fra linuxserver til windows med media portal..? (jeg går ut i fra at linux ikke støtter iRam som jeg har tenkt å bruke på stuePC'n, men meget mulig jeg tar feil?)..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...