Gå til innhold

Info om NTNU Tilbud - 2006 - Lenovo Thinkpad Z61t


DGR

Anbefalte innlegg

Det har vært mange tråder som omhandler NTNU sitt student-tilbud, så jeg skal prøve å samle det viktigste av informasjon som finnes i de:

 

Tilbudet:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Lenovo IBM Thinkpad z61t

 

I år har NTNU nok en gang klart å utarbeide en avtale for studentPC med ComputerLand.

 

De skal levere en av modellene til Lenovo, med navn IBM Thinkpad z61t

 

Spesifikasjoner:

 

Intel Core Duo T2400, 1.83GHz prosessor

14" WXGA skjerm, oppløsning 1280x768

Intel 945GM chipset

Intel GMA 950 grafikkadapter med opp til 128MB minne

1x1024MB internminne med mulighet for utvidelse (maks 2GB)

80 GB (5400 rpm) S-ATA harddisk

8x Dual layer DVD-brenner

Wireless LAN 802.11 B/G, Bluetooth

Integrert gigabit LAN

7-cellers batteri

UltraNav (TouchPad og TrackPoint)

Porter: ekstern skjerm (D-sub), RJ-11, RJ-45, 3xUSB2.0, Firewire, Minnekortleser (SD)

S-video-utgang for tilkobling til TV

3 års onsite garanti

Vekt: 2,26 kg

Leveres med mus, ryggsekk og nettverkskabel

Maskinen vil forøvrig bli levert med en svært gunstig programvarepakke som blant annet består av Windows XP og Microsoft Office samt fri oppgradering i 3 år. Se mer informasjon på: Microsoft Campus.

 

Pris

Prisen for årets studentpc blir kr. 11 823,-

 

Bestilling

Mer informasjon bestilling kommer.

 

Levering

Student-PCene er planlagt levert i uke 36.

 

For 11823 får man en Lenovo Thinkpad z61t som kommer med Software Assurance og Onsite Garanti.

 

Onsite Garanti og Software Assurance ble forklart i en annen tråd, og er sitert her:

 

Kan begynne med Software Assurance(SA):

SA er et "lisensprogram" fra Microsoft, som gir de som har det rett til oppgradering til nyere versjoner. Dette betyr for dette tilbudet at du har mulighet til å oppgradere GRATIS til alle windows og Office versjoner som kommer de nærmeste 3 årene(veldig aktuelt nå som Vista kommer). Dette er jo selvfølgelig verdt ganske mye penger... Dette er veldig enkelt forklart, er på jobb og burde jobbe med disse greiene, ikke sitte her å fortelle om dem... :p

 

Onsite Garanti:

Dette betyr rett å slett at det kommer en Lenovo sertifisert reperatør, enten fra lenovo selv eller fra en autorisert partner, neste arbeidsdag og fikser PCen. Du vil dermed ikke trenge å levere eller sende inn PCen din. For det meste må nok teknikeren ta med seg maskina, men de kommer normalt tilbake INNEN arbeidsdager. De bruker IBM's service system, som har blitt kåret til verdens beste mange ganger av frittstående analyseselskaper.

 

Disse to tingene er etter min mening verdt ganske mye for en bruker!

6553924[/snapback]

 

Z-serien er første nye serien som har kommet etter at Lenovo overtok Thinkpad. Denne ble påbegynt av IBM, men fullført av Lenovo.

 

Lenovo (IBM) Thinkpad er kjent for kvalitet, lang levetid og solide maskiner.

GA har skrevet en lengre snutt om Leonovo i denne tråden

Sitert her i skjult tekst:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Sitert: GA den 19/07-2006 kl. 19:42

 

Lenovo(tidligere IBM) X serie: Dette er etter min mening den desidert beste 12" bærbare på markedet(den beste bærbare generelt er etter min mening T60p).

Grunnen til at Lenovo er så bra er kvalitet'en, den er det ingen andre som kommer i nærheten av. Som noen har nevnt tidligere her så er de skrudd bedre sammen enn andre merker. For å forklare dette litt nærmere så kan jeg jo ta et par punkter som er viktige:

 

Punkt 1: Lenovo er den eneste PC produsenten som bygger alle sine modeller fra grunnen av selv(jada, andre merke som Toshiba gjør det på noen modeller, men Lenovo på alle), istedenfor å kjøpe inn ferdige kabinetter fra "OEM" produsenter. Dette betyr selvfølgelig bedre kontroll over hele prosessen og det fører normalt sett til bedre kvalitet.

 

Punkt 2: Tekniske finesser. De inkulderer veldig mange nyttige(og for noen også noen unyttige) verktøy og finesser i PCene sine. Kan nevne i farta at det er fingeravtrykksleser for sikkerhet og enkelhet med passord, vann"sikkert"(tåler et par kopper)tastatur(stor forskjell i forhold til andre produsenters løsning, med dreneringskanaler og hull i bånn så alt skal renne ut og ikke bli i tastaturet). Meget bra HDD beskyttelse som består av metallinnkapsling, gummioppheng og gyrosensor for automatisk fjerning av lesehode og stopping av diskplate. Thinklight(lys på tastaturet for bruk i mørket). Dette er bare noen av dem, kan ikke ta alle her da hadde jeg blitt her i hele kveld.

 

Punkt 3: Medfølgende programvare. På Thinkpader følger det med hel del programvare, der noe er utrolig bra og nyttig. Bla Rescue and recovery, backup program som også gjør at du, selv om windows har tryna helt, kan komme på internett og be om brukerstøtte, i tillegg til å selvfølgelig ta automatiske backuper av systemet enten til ekstern disk eller lokalt på maskina. Det er også Access connections, som er et genialt program for å holde orden på trådløse(og vanlige) nettverkstilkoblinger. System update, som er et slags windows update, men for drivere osv. Dette er hvertfall de viktigste.

 

Punkt 4: Innstilling: Lenovo(med x,r og t seriene) er ikke ute etter å være billigst, ikke engang å være blandt de billigere i sine segmenter. De er mer opptatt av å lage bedre PCer, som folk må betale mer for, men er fornøyde med lengre...(Har man først hatt en Lenovo/IBM så vil man sjelden bytte) Dessutem er service systemet dems kåret til verdens beste mange år på rad nå.

 

Det var de viktigste kjøpsargumentene for å kjøpe en Lenovo Thinkpad(dette gjelder kun Thinkpad modeller, skal forklare de andre under...)

 

Når det gjelder Toshiba modellen så liker jeg den fordi den gir veldig mye for pengene. Her får du en virkelig godt spekket maskin, med lav vekt og liten størrelse, rimelig solid(bedre enn acer, fujitsu og Asus hvertfall) og 2 års garanti som standard(gull verdt!). De er også utrolig hurtige på service om noe skulle være galt(normalt 3 dager fra man leverer inn til man får tilbake). Dette er rett å slett etter min mening et av de beste "mye for pengene" kjøpene man kan gjøre på 12" i dag.

 

TIl slutt kan vi ta den billige Lenovoen.

 

Dette er en slags Thinkpad på "sparebluss". Her er det tatt utgangspunkt i å konkurere med Acer ol på pris, og da har de måttet fjerne en del. Men det er fortsatt en mer solid maskin enn de fleste andre i prisklassen(bortsett fra Toshibaen). Den har også med en del av programmene i litt strippa versjoner(bla Access connections), og den har adoptert en del lure designelementer fra Thinkpadene.

Det er også samme service system som på Thinkpad så om noe skulle være galt får du raskt hjelp.

 

Dette ble rimelig mye, og kanskje ikke så oversiktlig, men bare å spørre om du lurer på noe mer. :)

 

Det som Leonovo har blitt kritisert mest for i USA er service og levering. Det er Computerland som leverer, men Leonovo som står for service på maskinene i Trondheim.

 

Andre linker:

Thinkpads.com Z-series forum

Laptoplogic.com - Lenovo's New Dual core Z61 Thinkpads

Laptoplogic.com - Lenovo Thinkpad z60t (MERK: er anmeldelse av Z60, ikke Z61)

Linux Review of Thinkpad Z61t

Lenovo Thinkpad Z61t Review

 

Har problemer med å finne fullstendig anmeldelse av Z61t, så tips mottas med takk :)

 

Håper dette er til hjelp for folk som kikker på tilbudet.

 

edit: lagt til link

edit2: lagt til sitat fra GA

edit3: endret hvem som gjør service.

edit4: la til enda en anmeldelse.

Endret av DGR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er nok interesse, men ikke så mange som vet så mye mer om den.

Jeg prøvde å ta kontakt for å kunne komme og se på den:

 

 

Jeg starter på NTNU til høsten, og skal kjøpe meg en bærbar.

StudentPC-tilbudet 2006 ( http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/ ) med Lenovo IBM Thinkpad z61t ser jo veldig bra ut, og etter hva jeg tidligere har lest er IBM (Lenovo) kjent for veldig bra og solide bærbare.

Jeg prøvde å finne tester av den, som jeg alltid gjør når jeg skal handle noe, men jeg fant ingen.

 

Jeg tviler ikke på at dette er en bra maskin, men det hadde vært fint å se den før jeg bestiller. For å se hvor stor den er, hvor tung den føles og hvordan skjermoppløsningen er.

Er det mulig å komme og se på den, og prøve den litt?

Hei!

Denne modellen er så ny at det er ikke rart du ikke finner tester på den.

Du kan se på forgjengeren som heter z60t bl.a her;

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...0E62D4026775DA5

 

Husk at z61t har helt nytt hovedkort, prosessor/arkitektur mm.

 

Når det gjelder å få sett på den, er det eneste eksemplaret i norge av denne modellen på orakeltjenesten, da de bygger image på den, så du får eventuelt spørre de pent, hvis ikke kommer det maskiner opp i slutten av måneden. Når det gjelder brukerfølelse og finish finner du nok neppe noen andre som er i samme klasse :)

Lenke til kommentar

Er ikke dette et vanvittig dårlig tilbud?? Går selv her på ntnu og skal ha meg bærbar, men kan ikke si denne frister. Så tilfeldigvis at som student i Gjøvik får man en Dell maskin verdt ca 12k til under 6k!

 

Merkelig at de ikke har flere tilbud enn dette her...

Lenke til kommentar
release:

 

Vanskelig spørsmål - V100 er enda litt mindre med 12" wide. Men den er skikkelig stilig...  :D

6639089[/snapback]

 

Jess, begge frister veldig. Virker som V100 har et par andre småfinesser som er litt morsomme. Som feks fingeravtrykksleser og mulighet for å spille av media uten å gå inn i Windows..

Lenke til kommentar
Det har vært mange tråder som omhandler NTNU sitt student-tilbud, så jeg skal prøve å samle det viktigste av informasjon som finnes i de:

 

Tilbudet:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Lenovo IBM Thinkpad z61t

 

I år har NTNU nok en gang klart å utarbeide en avtale for studentPC med ComputerLand.

 

De skal levere en av modellene til Lenovo, med navn IBM Thinkpad z61t

 

Spesifikasjoner:

 

Intel Core Duo T2400, 1.83GHz prosessor

14" WXGA skjerm, oppløsning 1280x768

Intel 945GM chipset

Intel GMA 950 grafikkadapter med opp til 128MB minne

1x1024MB internminne med mulighet for utvidelse (maks 2GB)

80 GB (5400 rpm) S-ATA harddisk

8x Dual layer DVD-brenner

Wireless LAN 802.11 B/G, Bluetooth

Integrert gigabit LAN

7-cellers batteri

UltraNav (TouchPad og TrackPoint)

Porter: ekstern skjerm (D-sub), RJ-11, RJ-45, 3xUSB2.0, Firewire, Minnekortleser (SD)

S-video-utgang for tilkobling til TV

3 års onsite garanti

Vekt: 2,26 kg

Leveres med mus, ryggsekk og nettverkskabel

Maskinen vil forøvrig bli levert med en svært gunstig programvarepakke som blant annet består av Windows XP og Microsoft Office samt fri oppgradering i 3 år. Se mer informasjon på: Microsoft Campus.

 

Pris

Prisen for årets studentpc blir kr. 11 823,-

 

Bestilling

Mer informasjon bestilling kommer.

 

Levering

Student-PCene er planlagt levert i uke 36.

 

For 11823 får man en Lenovo Thinkpad z61t som kommer med Software Assurance og Onsite Garanti.

 

Onsite Garanti og Software Assurance ble forklart i en annen tråd, og er sitert her:

 

Kan begynne med Software Assurance(SA):

SA er et "lisensprogram" fra Microsoft, som gir de som har det rett til oppgradering til nyere versjoner. Dette betyr for dette tilbudet at du har mulighet til å oppgradere GRATIS til alle windows og Office versjoner som kommer de nærmeste 3 årene(veldig aktuelt nå som Vista kommer). Dette er jo selvfølgelig verdt ganske mye penger... Dette er veldig enkelt forklart, er på jobb og burde jobbe med disse greiene, ikke sitte her å fortelle om dem... :p

 

Onsite Garanti:

Dette betyr rett å slett at det kommer en Lenovo sertifisert reperatør, enten fra lenovo selv eller fra en autorisert partner, neste arbeidsdag og fikser PCen. Du vil dermed ikke trenge å levere eller sende inn PCen din. For det meste må nok teknikeren ta med seg maskina, men de kommer normalt tilbake INNEN arbeidsdager. De bruker IBM's service system, som har blitt kåret til verdens beste mange ganger av frittstående analyseselskaper.

 

Disse to tingene er etter min mening verdt ganske mye for en bruker!

6553924[/snapback]

 

Z-serien er første nye serien som har kommet etter at Lenovo overtok Thinkpad. Denne ble påbegynt av IBM, men fullført av Lenovo.

 

Lenovo (IBM) Thinkpad er kjent for kvalitet, lang levetid og solide maskiner.

GA har skrevet en lengre snutt om Leonovo i denne tråden

Sitert her i skjult tekst:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Sitert: GA den 19/07-2006 kl. 19:42

 

Lenovo(tidligere IBM) X serie: Dette er etter min mening den desidert beste 12" bærbare på markedet(den beste bærbare generelt er etter min mening T60p).

Grunnen til at Lenovo er så bra er kvalitet'en, den er det ingen andre som kommer i nærheten av. Som noen har nevnt tidligere her så er de skrudd bedre sammen enn andre merker. For å forklare dette litt nærmere så kan jeg jo ta et par punkter som er viktige:

 

Punkt 1: Lenovo er den eneste PC produsenten som bygger alle sine modeller fra grunnen av selv(jada, andre merke som Toshiba gjør det på noen modeller, men Lenovo på alle), istedenfor å kjøpe inn ferdige kabinetter fra "OEM" produsenter. Dette betyr selvfølgelig bedre kontroll over hele prosessen og det fører normalt sett til bedre kvalitet.

 

Punkt 2: Tekniske finesser. De inkulderer veldig mange nyttige(og for noen også noen unyttige) verktøy og finesser i PCene sine. Kan nevne i farta at det er fingeravtrykksleser for sikkerhet og enkelhet med passord, vann"sikkert"(tåler et par kopper)tastatur(stor forskjell i forhold til andre produsenters løsning, med dreneringskanaler og hull i bånn så alt skal renne ut og ikke bli i tastaturet). Meget bra HDD beskyttelse som består av metallinnkapsling, gummioppheng og gyrosensor for automatisk fjerning av lesehode og stopping av diskplate. Thinklight(lys på tastaturet for bruk i mørket). Dette er bare noen av dem, kan ikke ta alle her da hadde jeg blitt her i hele kveld.

 

Punkt 3: Medfølgende programvare. På Thinkpader følger det med hel del programvare, der noe er utrolig bra og nyttig. Bla Rescue and recovery, backup program som også gjør at du, selv om windows har tryna helt, kan komme på internett og be om brukerstøtte, i tillegg til å selvfølgelig ta automatiske backuper av systemet enten til ekstern disk eller lokalt på maskina. Det er også Access connections, som er et genialt program for å holde orden på trådløse(og vanlige) nettverkstilkoblinger. System update, som er et slags windows update, men for drivere osv. Dette er hvertfall de viktigste.

 

Punkt 4: Innstilling: Lenovo(med x,r og t seriene) er ikke ute etter å være billigst, ikke engang å være blandt de billigere i sine segmenter. De er mer opptatt av å lage bedre PCer, som folk må betale mer for, men er fornøyde med lengre...(Har man først hatt en Lenovo/IBM så vil man sjelden bytte) Dessutem er service systemet dems kåret til verdens beste mange år på rad nå.

 

Det var de viktigste kjøpsargumentene for å kjøpe en Lenovo Thinkpad(dette gjelder kun Thinkpad modeller, skal forklare de andre under...)

 

Når det gjelder Toshiba modellen så liker jeg den fordi den gir veldig mye for pengene. Her får du en virkelig godt spekket maskin, med lav vekt og liten størrelse, rimelig solid(bedre enn acer, fujitsu og Asus hvertfall) og 2 års garanti som standard(gull verdt!). De er også utrolig hurtige på service om noe skulle være galt(normalt 3 dager fra man leverer inn til man får tilbake). Dette er rett å slett etter min mening et av de beste "mye for pengene" kjøpene man kan gjøre på 12" i dag.

 

TIl slutt kan vi ta den billige Lenovoen.

 

Dette er en slags Thinkpad på "sparebluss". Her er det tatt utgangspunkt i å konkurere med Acer ol på pris, og da har de måttet fjerne en del. Men det er fortsatt en mer solid maskin enn de fleste andre i prisklassen(bortsett fra Toshibaen). Den har også med en del av programmene i litt strippa versjoner(bla Access connections), og den har adoptert en del lure designelementer fra Thinkpadene.

Det er også samme service system som på Thinkpad så om noe skulle være galt får du raskt hjelp.

 

Dette ble rimelig mye, og kanskje ikke så oversiktlig, men bare å spørre om du lurer på noe mer. :)

 

Det som Leonovo har blitt kritisert mest for i USA er service og levering. Det er verdt å merke seg at dette sannsynligvis vil bli gjennomført av Computerland og ikke Leonovo direkte.

 

Andre linker:

Thinkpads.com Z-series forum

Laptoplogic.com - Lenovo's New Dual core Z61 Thinkpads

Laptoplogic.com - Lenovo Thinkpad z60t (MERK: er anmeldelse av Z60, ikke Z61)

Linux Review of Thinkpad Z61t

 

Har problemer med å finne fullstendig anmeldelse av Z61t, så tips mottas med takk :)

 

Håper dette er til hjelp for folk som kikker på tilbudet.

 

edit: lagt til link

eidt2: lagt til sitat fra GA

6588045[/snapback]

 

Har ikke sett denne tråden før nå jeg... :blush: Har vært voldsomt mye å gjøre med jobb, og en del dating da jeg er nysingel... Hehe

 

Ser jeg har blitt sitert en del her, og det er jo hyggelig! :)

 

Vil rette opp en liten ting du sier her, angående kritikk i USA. Det stemmer på levering at den har vært dårlig, men Gartner group gjorde for ikke lenge siden en undersøkelse der borte der Lenovo IGJEN ble kåret til den beste på service. Det blir de også konstant kåret til her i Europa også...

 

Dette er til de som lurer på det ikke på NOEN måte en spillmaskin(heldigvis sier vel de fleste Lærerne), og det har nok aldri vært meningen heller. Til de som sier at dette er et dårlig tilbud, vil jeg anbefalle dere å lese litt nøyere. Dette er langt ifra et dårlig tilbud, faktisk et meget godt når man ser på alt som er med.

 

Vel, må jobbe litt igjen. Sjekker innom om noen lurer på noe mer!

 

Edit: Det er forresten Lenovo som står for service og garanti, ingen vits for computerland å gjøre det selv når det tross alt er verdens beste apparat som gjør det til vanlig! :thumbup:

Endret av GA
Lenke til kommentar

Ble overrasket da jeg så denne tråden her. Sist jeg kikket var den død og begravet langt bak i sidene.

 

Jeg har i hvertfall bestilt min :)

 

Ser for meg at den er perfekt til å drasse med seg på skolen, og hvis det blir nødvendig med litt spilling er det jo bare å dra frem gamle klassikere.

Lenke til kommentar

Om det er et godt PC-kjøp kan jeg ikke svare på. Jeg har nemlig aldri hatt berbar pc, kun stasjonær.

 

Derimot kjøpte jeg meg en iBook 12" for et år siden og begynnte å bruke OS X. Etter et års mac-erfaring så vil jeg si at jeg er meget fornøyd. Ingen reinstallasjoner, operativsystemet går like raskt som for et år siden og alt fungerer alltid.

 

Så til deg som vil kjøpe en pc som du skal bruke i studietiden vil jeg på det varmeste anbefale deg å kjøpe en mac. Gå for en macbook! Du finner dem på http://apple.no Der har de også en link med rabatter for studenter og lærere. Du finner den til høyre på STORE-siden.

 

For demonstrasjon av kommende versjon av OS X, Panter så kan du se her. http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_...vent/index.html

 

Personlig tror jeg ikke vista kan måle seg med dette. Jeg tror ikke windows vista på noen måte er bedre enn OS X 10.4 som jeg til daglig bruker.

 

Så til dere nye studenter! Lev ikke i fortiden med pc og windows! Ta ett steg inn i fremtiden med OS X og MAC. Du vil ikke angre på det!

 

PC-world kåret også Macbook til å være det beste kjøptet for pc-mac til under 10.00 her er linken: http://mac1.no/files/PC%20World.pdf

 

 

Igjen vil jeg si!

Gå for Mac! It is good for you!

Endret av audunhoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...