Gå til innhold

Spillverket.no: Samletråder og lekemoderatorer


Anbefalte innlegg

Blir stadig irritert når jeg leser nye tråder om et spill som det finnes andre tråder av fra før. Ikke fordi jeg mener tråden er unødvendig, men fordi det nesten ALLTID kommer noen for å kommentere at man heller burde spurt i "samletråden som allerede finnes", eller "denne tråden ligner 25% på en annen tråd så da burde du heller spurt der".

 

Personlig syns jeg at slike tråder er veldig, veldig uoversiktlige, og har opplevd flerfoldige ganger å ikke få svar på mine spørsmål i det hele tatt. Jeg foretrekker små, oversiktlige tråder med et definert topic som handler om et kortfattelig emne, og ikke noe stort som "Diskuter verden og alt som skjer her".

 

Dette er et fint eksempel på et topic som enkelte vil stappe i samletråden med 300 poster and rising:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=608474

 

Tråden blir ødelagt av masse diskusjon fra "politi" om at dette spørsmålet heller burde vært med i samletråden. Disse brukerne mener vel at man til slutt skal ende opp i étt topic som heter "Spill", der alt skal diskuteres.

 

Så vidt jeg vet er jo ikke samletråder det som er best likt fra Gamer.no's side, nettopp fordi de blir uoversiktlige og ofte går ut av kontroll.

 

Problemet (som ikke burde vært et problem) med de små trådene er at wannabe-moderatorer spammer dem ned med poster om at de burde vært plassert i samletråden i stedet.

 

Hva mener egentlig dere i saken, både om samletråder og brukere som leker moderator og ødelegger tråder? Hva skal man gjøre, både som trådstarter, og bare vanlig leser av tråder som blir ødelagte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er forsåvidt helt enig med deg. Sånne samletråder egner seg ikke til stort annet enn såpe og SO mener jeg. Blir fort uoversiktlige og umulig å finne svar, dersom du lurer på noe.

 

Jeg kan bruke WoW som et eksempel, siden det var i den sammenhengen temaet kom opp. Jeg er helt ny på spillet, og har først dem siste ukene begynt å kikke i WoW-delen av forumet, det er masse jeg lurer på, men jeg har ærlig talt ikke lyst til å bla igjennom 384 sider for å se om spørsmålet mitt har blitt besvart før, når en topic-search avslører at det ikke finnes noen eksisterende tråder om temaet.

Lenke til kommentar

Jeg var før dedikert spillmoderator og modererte kun i spill-kategorien. Nå er alle brukermoderatorene blitt globale, altså at alle moderatorer kan moderere over alt og har de samme funksjoner. Alikevel modererer jeg fortatt mest i spill-kategorien som er mitt spesial felt så og si.

 

Blir stadig irritert når jeg leser nye tråder om et spill som det finnes andre tråder av fra før. Ikke fordi jeg mener tråden er unødvendig, men fordi det nesten ALLTID kommer noen for å kommentere at man heller burde spurt i "samletråden som allerede finnes", eller "denne tråden ligner 25% på en annen tråd så da burde du heller spurt der".

 

Prinsipielt sett skal ikke brukere kommentere at det finnes en lik tråd fra før av. Dersom det finnes en tråd om akkurat samme emne, da skal brukeren rapportere tråden med medfølgende link til allerede eksisterende emne og moderator vil ta seg av saken. Dersom en bruker refererer til en samletråd er det bare å rapportere dem. Samletråder skal vi ikke ha noe av i spillkategorien.

 

Når man skal opprette et nytt emne kan det være lurt å søke etter bestemte ord. Velg da å søke i emnetittel, ellers ender du opp med å finne mange uinteressante emner for det du er ute etter. Velg også å vise som tråder, ikke poster. Dersom du finner et emne som er veldig likt ditt kan det hende at du finner svar der uten å måtte opprette nytt emne. Dersom det er delvis likt ditt, men du ikke finner svar kan du "bumpe" dette emnet og spørre om problemet ditt dersom tråden ikke er alt for gammel. Her gjelder det egentlig å bruke skjønn, men en eller to måneder pleier å være greit. Er de eldre enn det kan man stort sett trygt lage en ny tråd om samme emnet.

 

Personlig syns jeg at slike tråder er veldig, veldig uoversiktlige, og har opplevd flerfoldige ganger å ikke få svar på mine spørsmål i det hele tatt. Jeg foretrekker små, oversiktlige tråder med et definert topic som handler om et kortfattelig emne, og ikke noe stort som "Diskuter verden og alt som skjer her".

 

Riktig! Samletråder er svært uoversiktlige. For det første vil man aldri finne svaret man er ute etter i en slik tråd. Ettersom slike tråder ofte når flere titalls sider om ikke opp i over hundre sider. For det andre ødelegger disse trådene poenget med søkefunksjonen totalt. Når man ikke lenger kan søke etter et bestemt problem ved hjelp av å søke i emnetittler, ja da har man et problem. Foruten dette er det svært vanskelig å hoppe inn i en slik tråd, og man vil kun ha hatt nytte av den om man har vært med fra begynnelsen. Sist men ikke minst fungerer disse trådene ofte mer som chatte-kanaler, om man kan bruke et slik uttrykk. Dette er et diskusjonsforum og her skal vi i hovedsak diskutere! Dette er noen av grunnene til at TST (Gamer redaktør og medlem i forumstyret) og andre ikke ønsker slike tråder her.

 

Dette er et fint eksempel på et topic som enkelte vil stappe i samletråden med 300 poster and rising:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=608474

 

Tråden blir ødelagt av masse diskusjon fra "politi" om at dette spørsmålet heller burde vært med i samletråden. Disse brukerne mener vel at man til slutt skal ende opp i étt topic som heter "Spill", der alt skal diskuteres.

 

Så vidt jeg vet er jo ikke samletråder det som er best likt fra Gamer.no's side, nettopp fordi de blir uoversiktlige og ofte går ut av kontroll.

 

Har tatt en titt på den tråden nå og ser at Aasgaard allerede kommer til å ta seg av saken. Så da er det problemet ute av verden.

 

Problemet (som ikke burde vært et problem) med de små trådene er at wannabe-moderatorer spammer dem ned med poster om at de burde vært plassert i samletråden i stedet.

 

Hva mener egentlig dere i saken, både om samletråder og brukere som leker moderator og ødelegger tråder? Hva skal man gjøre, både som trådstarter, og bare vanlig leser av tråder som blir ødelagte?

Rapporter, rapporter, rapporter! Samletråder er jo ikke lov ettersom de er uoversiktlige og alt det der. Dessuten skal man heller ikke være wannabe moderatorer. Så da er det egentlig ganske idiotisk å oppfordre til å bruke disse samletrådene.

 

Håper dette innelegget svarte på spørsmålene dine. Det er fint at du passer på og tar opp problemstillinger du synes er viktige. Dette bidrar til et bedre forum.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Samletråder er hvor man kan snakke og spørre om småting omkring det aktuelle spillet. Det er ikke alltid like nødvendig å opprette en ny tråd om man finner et eller annet übervåpen i WoW, eller knerter en boss for første gang, men i samletrådene passer slikt helt fint inn. Det blir "Siste ordet" for de forskjellige spillene.

 

Men, det er ikke dermed sagt at hvis en slik samletråd finnes, så kan folk glemme å opprette små tråder for spesifikke spørsmål eller problemer. Da hadde vi endt opp med et forum som bestod av "Den store AMD/Intel/iPod/WoW/BMW"-tråden og det var alt.

 

Nå er det også stor forskjell på de forskjelige samletrådene. Den jeg henger mest i, "Småprat om WoW", fungerer helt ypperlig. Det er en kjekk tråd med god stemning, og folk får stort sett svar på det de spør om.

 

På den annen side har jeg stengt en annen samletråd for et spill, hvor folk bare spammet.

"Nå er det 1 dager, 12 timer og 49 minutter til spillet blir lansert. Ojojoj, jeg gleder meg".

To timer senere: "Nå er det 1 dager, 10 timer og 49 minutter til spillet blir lansert. Ojojoj, jeg gleder meg".

Det sier seg selv at det er en kvalitetsmessig forskjell på disse to eksemplene.

 

Så, kort oppsummert: små tråder med spesifikke spørsmål har all rett til å leve. Vet du om en allerede eksisterende tråd hvor spørsmålet er godt besvart, link til den. Er svaret i en samletråd, link til den spesifikke posten hvor spørsmålet er besvart. Lekemoderatorer kan man bare rapportere, så får de sinte PM-er.

Lenke til kommentar
Dersom det finnes en tråd om akkurat samme emne, da skal brukeren rapportere tråden med medfølgende link til allerede eksisterende emne og moderator vil ta seg av saken.

 

"Skal" brukeren det? Er det en pålagt regel at jeg må være "assistent"-moderator ved å bli tvunget til å hjelpe til med å rapportere tråder?

 

Sikker på at du heller ikke skulle brukt ordet "Kan"?

 

Jeg gidder hvertfall ikke å jobbe gratis.

Lenke til kommentar
Dersom det finnes en tråd om akkurat samme emne, da skal brukeren rapportere tråden med medfølgende link til allerede eksisterende emne og moderator vil ta seg av saken.

 

"Skal" brukeren det? Er det en pålagt regel at jeg må være "assistent"-moderator ved å bli tvunget til å hjelpe til med å rapportere tråder?

 

Sikker på at du heller ikke skulle brukt ordet "Kan"?

 

Jeg gidder hvertfall ikke å jobbe gratis.

6611488[/snapback]

Vel, du har et godt poeng der. Litt feil ordvalg av meg ja. Men såklart, det er en stor fordel om dere brukere gjør dette. Hvis ikke kan det meget godt hende aten moderator ikke gidder å ta seg av problemet og det blir værende der. og det er jo ikke akkurat ønskelig. Dessuten har bruekre bare godt av å hjelpe til med å holde forumet ryddig. All den modereringen og oppryddingen vi brukermoderatorer gjør her på forumet blir gjort gratis, vi får egentlig ingenting igjen for det. Så om dere brukere hadde blitt litt flinkere til å hjelpe oss moderaotrer hadde det vært en fordel :)

Lenke til kommentar
Dette er et fint eksempel på et topic som enkelte vil stappe i samletråden med 300 poster and rising:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=608474

IMO passer den trAden inn to plaser; enten i en samletrAd eller i s0ppelb0tta. TrAden er bare laget for at brukere skal poste en post slAtt sammen pA et minutt uten pAvirkning av de andre postene. Slik "chat" syntes jeg ikke fortjener en egen trAd og slike "den store" chattetrAder er IMO en grei mAte A fA bort disse tApelige trAdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...