Gå til innhold

Hvor får man kjøpt tørris?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tørris fås kjøp hos alle AGA forhandlere, samt alle YARA (Hydro) forhandlere i hele landet. Det er sjelden så langt i mellom de. I utgangspunktet er det ikke noen aldersgrense for salg av tørris i norge, men mange av utsalgsstedene opererer med 18-årsgrense. Dette er mellom annet på grunn av uvettig bruk som for eksempel å lage tørrisbomber. Bortsett fra dette er det ingen restriksjoner på kjøp og salg av tørris.

 

Men husk for all del hansker og vernebriller når dere leker dere. Hørselvern er heller ikke dumt når dere lager bomber. Lykke til!

Lenke til kommentar

Greie med den er jo at den sublimerer rett til gass, så det er jo ikke noe søl med den.

Men at den holder -78.5°C, er en annen ting. Man skal være forsiktig når man bruker den, den er kald nok til å gjøre store skader så jeg anbefaler å ha gode hansker.

Selv har jeg også prøvd flytende nitrogen i en varmepute, da dette går mye fortere :)

Lenke til kommentar
http://www.break.com/index/dry_ice_bottle.html

 

Den der så passe genial ut. Så da er spørsmålet, hvor man får kjøpt tørris, og hva prisen eventuelt vil være?

6588005[/snapback]

Du er ikke veldig sjalu av deg, Mixel? :p

 

Når jeg leste posten din kom jeg til å tenke på en episode av C.S.I. hvor blant annet en do blir spreng av tørris (episode 523, heter "Iced").

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
En sjalu jente på highschool dreper ved et uhell to medelever som sover på gulvet etter sex ved at tørris som skulle gjøre gutten forkjølet trekker ut alt oksygen.
Lenke til kommentar
hva bruker man egentlig tørris til bortsett fra å få det til å smelle?

7343417[/snapback]

Kjøling av diverse saker.

F.eks til å holde is kald i pappkasser på 17. mai.

7344075[/snapback]

 

Eller kjøling av celleprøver for transport.

7394449[/snapback]

Er hukommelsen din helt på topp for tiden? :b

 

Kjøling av diverse saker.

F.eks til å holde is kald i pappkasser på 17. mai.

7344075[/snapback]

 

 

Det brukes også til å kjøle ned vevsprøver for transport.

7344154[/snapback]

Lenke til kommentar

Sakset fra min egen guide til kjøling av prosessorer med tørris og ln2.

 

Hvor kan man kjøpe tørris/LN2 og hvordan behandler man det?

Når du har laget ferdig røret ditt og isolert godt og vel så begynner du å bli klar for å skaffe deg godsakene. Det å finne forhandlere av tørris tok veldig lang tid i mitt prosjekt, og jeg skal derfor skrive opp en aktuell liste med forhandlere for dere slik at dere slipper stresset. LN2 har jeg aldri brukt så derfor vet jeg ikke noe om dette, men tror det skal være enda vanskeligere å få tak i.

Tørris får man kjøpt i enten pellets, blokker, eller plater. Dette kommer i en isopor-eske. Om man kjøper blokker eller plater så må man knuse dette til passende biter. Bruk gjerne en vanlig hammer til dette, men pass på at det ikke spruter biter over alt.

 

Aktuelle forhandlere av tørris:

Tess

Yara (Leverandør)

AGA (Leverandør)

EIVA

 

Det kan være lurt å spørre i diverse byggevare-forhandlere hvor de selger ulike gasser som feks propan. Personlig så bestilte jeg tørris på Montér. Det er verdt å merke seg at tørris ofte ikke er lagervare og må dermed bestilles. Den høyeste prisen jeg ville akseptert på tørris er 50kr per kg.

LN2 har jeg ikke særlig kjennskap til, men det må vel også kjøpes på steder hvor de forhandler gass. LN2 er meg bekjent ikke i seg selv så dyrt, men selve beholderen er ganske dyr.

 

Når det gjelder oppbevaring så er det bare tørris jeg har kjennskap til. Jeg lot iallefall tørrisen stå så kaldt som mulig, og nå om vinteren er det bare å la den være ute i kulden. Prøvde også å ha den i fryseren, men da luktet det ganske rart der, men det er ikke sikkert at var tørrisen sin feil. Men vil uansett anbefale å oppbevare tørrisen ute eller i en kald kjellerbod eller lignende. Tørrisen oppbevarer du i den isoporesken du fikk den i.

Tørrisen varer ikke så veldig lenge, tipper tørrisen holder 2-3 dager avhengig av temeratur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...