Gå til innhold

Windows kan ikke starte opp på vanlig måte


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en harddisk som jeg har installert windowsxp på, en 120gb harddisk. Denne funket helt fint i pcen min. Men så skulle jeg flytte den over til faren min sin pc. Da får jeg plutselig opp i oppstarten før windowsxp logoen kommer at pcen ikke kan starte på normal måte. Og får mulighet til å velge sikkerhetsmodus osv også om jeg vil starte windows på vanlig måte. Jeg har prøvd det og da går den over til svart skjerm der det bare blinker en strek.

Skjønner ikke hva det kan være, for dette var den eneste harddisken som stod i pcen min og funket helt fint. Og når den skal over i pcen til faren min så er det bare rot. Her skal denne harddisken stå som master og en annen harddisk som slave. Jeg har også prøvd å kjøre harddisken alene men vil heller ikke starte opp. Jeg har også installert xp på den andre harddisken og der starter den fint opp. Hvis jeg starter med denne som master og den harddisken jeg har som slave så får jeg opp begge harddiskene. Noen som har noe anelse om hva som kan være galt? Må gjøre alt mulig for å unngå å måtte formatere denne. På forhånd takk.

ps: var litt usikker om jeg skulle legge topic her eller i harddisk topic. Så lenge jeg ikke vet om det er harddisken eller windows som det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså hvis jeg forsto dette rett, du tar din gamle harddisk med allerede installert XP flytter den over i din fars kabinet?

 

Og du vil beholde den installasjonen som ligger på hardisken? og bruke denne som masterdisk?

 

Du vil få problemer med dette HVIS du har en OEM versjon av XP. De versjonene er ment brukt på maskinen de er kjøpt til og ikke som en versjon du kan installere på hvilken som helst PC, hvis du endrer for mye på harwaren vil de som regel få hikke.

 

Kanskje ikke mye hjelp i dette men ihverfall en forklaring :)

Lenke til kommentar

Flytta selv over 80 GB Disken min fra min nye pc til min gamle pga at jeg måtte gjøre et par ting på den. 80 GB Disken hadde Win2k/XP inn på. Starta kjempe fint den, bortsett fra at Skjermdrivern ikke var installert når jeg bytta, men det hadde aldri så mye å si.

 

En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor du ikke bare formaterer disken i din fars pc?

Lenke til kommentar
Altså hvis jeg forsto dette rett, du tar din gamle harddisk med allerede installert XP flytter den over i din fars kabinet?

 

Og du vil beholde den installasjonen som ligger på hardisken? og bruke denne som masterdisk?

 

Du vil få problemer med dette HVIS du har en OEM versjon av XP. De versjonene er ment brukt på maskinen de er kjøpt til og ikke som en versjon du kan installere på hvilken som helst PC, hvis du endrer for mye på harwaren vil de som regel få hikke.

 

Kanskje ikke mye hjelp i dette men ihverfall en forklaring :)

6587656[/snapback]

 

 

Jepp det stemmer. Men den vil ikke starte opp for seg selv, bare hvis den står som slave og jeg starter opp med den andre harddisken. Det hjelpte en del du sa. Takker. Men skulle gjerne ha funnet en løsning.

 

wil: Grunn til at jeg vil slippe å formatere er pga at han har en del viktig papirer der. Og det er rimelig mye arbeid hvis jeg må formatere og sette alle hans programmer opp igjen.

 

Hvis noen har noe tips for hva jeg kan gjøre så hadde det vært fint. Men hvis det er umulig så får jeg vel ty til formatering :S Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
wil: Grunn til at jeg vil slippe å formatere er pga at han har en del viktig papirer der. Og det er rimelig mye arbeid hvis jeg må formatere og sette alle hans programmer opp igjen.

 

Altså du vil egentlig ta backup av maskinen til din far, før du formaterer og re-installerer den?

 

Da kan kanskje en krysset nettverkskabel eller router være til hjelp? Går ut fra at du har resten av maskinen til din disk :)

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke virker ut som det er noen annen utvei enn å formatere så må jeg nesten få tatt backup av det. Harddisken er delt opp så går igrunn greit. Men kommer som sagt til å ta litt tid. For ingen av hans programmer som ligger på en annen partisjon vil fungere mer så lenge register forsvinner. Og da må jeg sette opp alle de her på nytt. Men du får ha takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...