Gå til innhold

Windows genuine advantage validation tool


Anbefalte innlegg

Poster dette fra en bruker på et annet forum jeg er medlem av. Alle svar tas imot med takk:)

 

Jepp, jeg har tråkket i salaten. Jeg har xp pro sp2 Norsk utgave. I går brukte jeg samme installasjonscd på guttungens bærbare, tastet inn produktnøkkelen i god tro og lastet inn masse software. I dag var programmene ferdig lastet inn, så da begynte jeg med oppdateringene. Driver-oppdateringer gikk ok, windows-oppdateringene gikk ok...helt til jeg lastet ned wga. DA gikk det utforbakke! I følge Microsoft har jeg piratversjon Shoked Litt surfing på div. forum fortalte meg at Microsoft har satt en grense på én pc pr produktkode...jeg trodde det var tre!

 

Så hva gjør jeg nå?

 

Er det noe jeg kan gjøre lovlig? Hvis ikke, så driter jeg i hele pc'n. Har kastet bort nesten hele dagen i dag på den

 

Edit: redigert bort warez-sprsm, leste ikke posten nøye nok før jeg la den ut!

Endret av Nemi2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste riktige og lovlige noen her på forumet kan gjøre, er å råde deg til å kjøpe f.eks en Windows XP Home Edition OEM-lisene til drøye 800,- eller Professional til rudnt 1300,- og installere hele skiten på nytt. OEM-lisenser, som før krevde kjøp sammen med hardware, kan nå kjøpes fritt, men Microsoft bestemmer at OEM-lisensen knytter seg til hovedkortet i maskinen du først installerer på. Med mindre du av garantimessige grunner må bytte ut hovedkortet er OEM-lisensen låst til den ene maskinen. Utenom det er det en fullverdig Windows-installasjon, men i ditt tilfelle krever det nok en formatering først, og inntastning av riktig kode.

 

Alternativet er å kjøpe en Windows XP Home Fullversjon, fra kr 2000,- hvor du slipper denne "sperren", og oppnår å bli en drøy tusenlapp fattigere, samt å få en fin pappeske istedet for et plastomslag på OEM-pakkene.

 

Alt snakk om key-generator og lignende til opphavsbeskyttet materiale er forbudt, og å NEKTE å kjøpe ny lisens er omtrent som å NEKTE å betale for en ny PC siden du allerede har betalt for en du har.

Lenke til kommentar

hmm, men ettersom jeg har forstått det så er det en gyldig lisens, altså betalt, som hun har selv. Men det du sier er det at den da bare kan brukes på den maskinen som den var "ment" for? (klønete forklart av meg:P)

Og dette er pga at den fulgte med på kjøpet av ny maskin?

Jeg kjøpte da ny maskin rett etter jul med windows xp home edition, denne fungerer også på maskinen til venninna mi? hvorfor er det forskjellig der?

Lenke til kommentar
Men det du sier er det at den da bare kan brukes på den maskinen som den var "ment" for? (klønete forklart av meg:P)

6586527[/snapback]

Jepp, sånn er det. Man kan ikke (som hun trodde) bruke samme versjon på flere PC'er.

 

Ellers så er det jo bare å ringe Microsoft (nummeret kommer opp i slike tilfeller) dersom man ikke har gjort noe 'galt'. Av en eller annen grunn tør ikke folk å gjøre dette, sannsynligvis fordi de innerst inne vet at de ikke har alt på det tørre og egentlig er ute etter en gratis løsning på problemet ;)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Men det du sier er det at den da bare kan brukes på den maskinen som den var "ment" for? (klønete forklart av meg:P)

6586527[/snapback]

Jepp, sånn er det. Man kan ikke (som hun trodde) bruke samme versjon på flere PC'er.

 

Ellers så er det jo bare å ringe Microsoft (nummeret kommer opp i slike tilfeller) dersom man ikke har gjort noe 'galt'. Av en eller annen grunn tør ikke folk å gjøre dette, sannsynligvis fordi de innerst inne vet at de ikke har alt på det tørre og egentlig er ute etter en gratis løsning på problemet ;)

6587120[/snapback]

liker ikke helt det du insinuerer der, men jeg kan godt gi det rådet videre.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig det samme problemet.. Jeg kjøpte en helt ny pc med windows installert, men det er tydeligvis ikke brukt en ekte lisensnøkkel til det... Tingen er den at jeg har en original windows-cd liggende her, med ekte lisensnøkkel og alt greit.. Går det å legge inn den på et vis, uten å måtte slette den som er installert fra før?

Endret av karlpeder
Lenke til kommentar

Det med tre lisenser (eller det at du kan bruke programvare på 3 maskiner), gjelder en en slags familieversjon av Office2003. Men altså ikke XP.

 

Eller du kan bla opp 6-7000 kr, så får du uendelig med prøveversjoner på all software fra MS (som aldri går ut) på Technet hos MS.

Lenke til kommentar
Jeg har egentlig det samme problemet.. Jeg kjøpte en helt ny pc med windows installert, men det er tydeligvis ikke brukt en ekte lisensnøkkel til det... Tingen er den at jeg har en original windows-cd liggende her, med ekte lisensnøkkel og alt greit.. Går det å legge inn den på et vis, uten å måtte slette den som er installert fra før?

6587167[/snapback]

Dette må jo gå under kjøpsloven? jeg ville gått til butikken den var kjøpt for å få ny jeg.

Det går fint an å legge inn xp på nytt uten å måtte slette det som er på maskinen, det er et alternativ du får opp i prossessen:)

Lenke til kommentar
Det med tre lisenser (eller det at du kan bruke programvare på 3 maskiner), gjelder en en slags familieversjon av Office2003. Men altså ikke XP.

 

Eller du kan bla opp 6-7000 kr, så får du uendelig med prøveversjoner på all software fra MS (som aldri går ut) på Technet hos MS.

6587196[/snapback]

ok, kjipe XP..

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Jeg har egentlig det samme problemet.. Jeg kjøpte en helt ny pc med windows installert, men det er tydeligvis ikke brukt en ekte lisensnøkkel til det...

6587167[/snapback]

Da ville jeg tatt kontakt med forhandleren og spurt hva de holder på med. Har du betalt for en fullt fungerende versjon av Windows er det det du skal ha.

 

Eventuelt kan du jo ringe Microsoft og forklare situasjonen, så får nok forhandleren en 'hyggelig' telefon fra dem ;)

Lenke til kommentar
Da ville jeg tatt kontakt med forhandleren og spurt hva de holder på med. Har du betalt for en fullt fungerende versjon av Windows er det det du skal ha.

 

Eventuelt kan du jo ringe Microsoft og forklare situasjonen, så får nok forhandleren en 'hyggelig' telefon fra dem ;)

6587636[/snapback]

 

 

Jo jo... Det er klart, men nå har det seg slik at denne forhandleren faktisk er en venn av meg.. (Som driver et profesjonelt firma osv... Lang historie, dårlig tid.. :p ) Ja ja.. Får bare sikkerhetskopiere alt jeg har, formatere og installere ny windows... :ermm:

Lenke til kommentar

OEM versjonen min er allerede installert på 3 forskjellige pcer her hjemme.. :p

 

Når du får opp at valideringen ikke kunne fulføres, blablabla.. så er det bare å velge telefon og ringe gratis til Microsoft telefonserveren..

 

Da kommer du til en lite hyggelig bot som sier du skal taste inn nummerene du ser på skjermen..

 

Til slutt får du en kode av mannen, vist ikke blir du satt over til en kundebehandler som videre setter deg over igjen til boten som leser opp koden for deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...