Gå til innhold

Valgets kvaler - A100\D80\30D


Anbefalte innlegg

Jeg har endret tittel på tråden og føyd til oppdatert info om tingenes tilstand i Innlegg 19 lengre ned på siden! Fant dette mer hensiktsmessig enn å skape en ny tråd, og jeg velger å la første innlegg stå urørt, da jeg tror det kan være nyttig for de som vurderer A100.

 

Denne tråden er ment som en hjelp for meg selv og mitt første DSLR, men er laget med tanke på at alle som vurderer dette kameraet skal kunne hente god nytte av den!

 

Helt siden 350D så dagens lys har jeg hatt lyst på en slik rimelig speilrefleks, men hadde tilslutt rasjonalisert det ned til at et slikt trenger da virkelig ikke jeg. Men etterhvert som fotointeressen aldri avtok skjønte jeg at noe måtte gjøres, og ideen om en Ultrazoom vokste i meg, og jeg var like ved å handle en S3 IS da jeg oppdaget forumet her.

Etter mye om og men som dere alle kan se på HER har valget nå falt på å bestille en Sony DSLR-A100. Litt skeptisk til å handle første utgave av noe (har biler som en hobby, og man kjøper ikke første utgaven av en bil ;) ) men jeg tror at Sony med KM i ryggen kanskje får til noe bra her.

 

Jaja, hva så, tenker vel noen, bare enda en amatør som kjøper seg billig-refleks.

Vel det er min første, og jeg vil gjøre ting rett, og har allerede høstet så mye bra av trådene her på forumet, at jeg vil lage en egen for mitt kjøp.

Så skal jeg selvsagt legge ut alt av info straks jeg har kameraet i mine hender, da jeg skjønner det er flere enn bare jeg som er nysgjerrige på nykommeren.

 

I handlevogna mi hos JapanPhoto innholder følgende:

 

- Sony DSLR-A100 Kit + TeleKit Objektivet

- En Monopod

- Forsikringen deres for 4 år

- LowePro Topload Zoom 1 (Håper den passer kameraet!)

- Hoya 55mm POLA filter

- 2GB Extreme III CF-Kort

 

Det jeg føler jeg mangler:

 

- Solblender, her har jeg ikke funnet en eneste en noen steder i Norge. (På JP sier de det følger med en, men den er vistnok ganske liten, men det holder nok en stund for meg)

- UV filter. Mange sier dette er unødvendig, men de er jo en billig og grei beskyttelse.

 

MER OM OBJEKTIVENE HERSkjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

De medfølgende objektivene er:

 

Sony (KM?) 18-70mm F/3.5-5.6 TEST HER

 

Sony 75 mm - 300 mm - f/4.5-5.6 TEST HER

 

Jeg selv sikler på Sigma 70-300 DG APO eller kanskje Tamron AF 28-300mm XR Minolta men det får vente til jeg føler meg trygg med det medfølgende, som var skambillig! Når jeg tar akseptable bilder med det tenker jeg det blir oppgradering, om jeg føler at Tele er noe for meg.

 

 

Noen merker nok at to vesentlige ting mangler her (og kanskje flere?)

 

CF-kort har jeg enda ikke valgt, jeg synes JP sine er dyre og vurderer å bestille dette fra Kompletts utvalg. -Folka på forumet har banka vett i meg og jeg handla kvalitet rett fra JP, da det ikke var spesielt dyrere allikevel

 

Vanlig stativ vet jeg står i skapet hjemme uten at noen bruker det, har bare testet det et par ganger sammens med Ixusen jeg hadde før. Det er solid, har vater og ispigger, men jeg husker det som noe tungt,og vurderer å bare kjøpe ett nytt.

___________________________________________________________________

 

Mitt primære fremkomstmiddel er sykkel, og tar mest bilder av u-urbane greier, så tenker derfor mye på portablitet når jeg velger utstyr. Det bør gå å ha med seg i sekk uten å slite seg i hjel.

___________________________________________________________________

 

Sony DSLR A100 Lenker:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Nå ønsker jeg kommentarer fra dere på hva jeg gjør som er feil eller rett, eller ting som bør legges til.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du handler hos JapanFoto har du sikkert sett Sandisk CF Extreme 3 2GB for 999,- Noe jeg hadde gått for.

 

Mange anbefaler og ha 2 minnkort, og bytte annenhver dag når man er ute og reiser etc.. Et Ultra 2 kort holder sikkert også, foran et Extreme 3, så dermed kan kanskje to Ultra 2 1GB kort til 399,- pr stk være riktig? Uansett veldig bra minnekort fra pålitelig produsent..

Lenke til kommentar

Men jeg ser jo mange CF kort som skriver vel så kjappt til lavere priser?

 

Ang. Ultra 2 har jeg lest i test, tror det var Akams, at det sviktet i burst-mode etter 11 bilder, mens den Extreme 3 holdt ut så lenge de giddet å holde knappen inne (40 bilder tror jeg det var)

 

En ting til jeg lurer på er om man kan bruke flere filter på en gang? Og om jeg monterer solblender, er det da plass til filtere?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Hei Fulgu,

 

thanks a lot for your order, it will be at the postoffice before lunch tomorrow.

 

Concerning your memmory card: No problem if you order your memmory card at komplett or elsewhere (it would be boring without competition), but do yourself and your new baby a favour: Buy a quality memmory card. SanDisk Extreme III is not only very fast but more important simply the most reliable. We have over the years also very good experience with DaneElec and Lexar, almost no reclamations. Our shop managers can already sing a song about dissapointed customers who lost their pictures on cheap brands. Especially double layer technology cards (ie some TwinMos) are really dangerous... just my opinion based on the sale of a little more then 500.000 memmory cards a year...

 

Stephan

Lenke til kommentar

Har dere fått inn kameraene? :D :D :D :D :D

Hadde ikke forventa å få det før om en uke ca jeg.

Venter enda på å få svar på mail ang. et par ting før ordren shippes til meg da, blandt annet POLA filter og Solblender.

Tror jeg ringer dere tidlig i morgen, så ordner vi det og får pakka sendt så snart som mulig =)

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Du har absolutt gjort god research på forhånd og jeg synes du har gjort gode valg. Jeg vet ikke om jeg ville kjøpt DSLR fra Sony før de er etablert i DSLR-markedet, men det er nok bare jeg som er feig.

- UV filter. Mange sier dette er unødvendig, men de er jo en billig og grei beskyttelse.

6585507[/snapback]

Jeg reagerer litt på bruken av ordet billig her. UV-filter er billig i forhold til objektivene det sitter på, men ikke kjøp et billig UV-filter som forringer bildekvaliteten. Dette gjelder også pola-filter.

 

Anbefal gjerne et OK CF-Kort!

Man hører stadig vekk uhyggelige historier om minnekort som bryter sammen med alle bildene fra ferieturen og likende, men jeg har ennå til gode å høre en slik historie om minnekort fra Sandisk og Lexar. I de fotoforretningene jeg har vært i sier også at det er disse merkene de får minst klager på.

Husk at merker som lager kvalitet på andre områder (f.eks. Kingston og OCZ) ikke nødvendigvis er like gode når det gjelder minnekort.

 

Lykke til med kjøpet!

Endret av wiley
Lenke til kommentar

De har bare en type UV og POLA på JP, så det er ikke så mange prissjikt å velge i. Noen som har dårlige erfaringer med disse?

 

"Jeg vet ikke om jeg ville kjøpt DSLR fra Sony før de er etablert i DSLR-markedet, men det er nok bare jeg som er feig."

-sier wiley

 

Vel, som du sikkert la merke til har jeg også tenkt dette et par ganger, og noen sier at de er redde mtp oppgraderinger etc, det tenker jeg ikke på i det heletatt, dette kameraet kommer til å være med meg LENGE.

Når det kommer til kvalitet og slikt, satser jeg på at arven fra KM fikser biffen =)

Lenke til kommentar

Uansett hva folk måtte mene, så er dette det mest viktige slippet i år. For Minoltabrukere betyr det bare en kontinuitet, men for resten av markedet betyr det at det kommer en aktør med samme budsjett som de to store på markedet. Jeg venter i stor spenning, men min spenning får ikke skikkelig utløsning før de kommer med en digital Minolta 9-versjon for semipro-markedet. Hva sier du, rotekaizer? Du er jo en stor kjenner av det systemet.

Lenke til kommentar
Solblendere var standard tilbehør i esken hos KM og Minolta. Har du grunn til å tro at dette endres under Sony?

Ellers er det morsomt å se at Alpha-systemet kommer i handel, nå venter jeg på (DP)review og ZA- objektiver.

Mvh

Kjetil

6586077[/snapback]

Solblender og solblender, den er så liten at den blender omtrent ingenting.

Jeg har testet en del med den, og det er ikke forskjell med "solblenderen" og ikke.

Men den ser litt kul ut, så når jeg bruker 18-70 kit, så har jeg den på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Nå ønsker jeg kommentarer fra dere på hva jeg gjør som er feil eller rett, eller ting som bør legges til.

6585507[/snapback]

 

Gratulerer med valget! Det virker som om du har tenkt godt over hva du vil ha. På veien til handledisken har jeg noen forslag til deg.

1) Kjøp et ekstra batteri! Jeg garanterer at det vil du ikke angre på. Veldig greit å ha et fulladet reservebatteri når du skal ut på tur. Batterikapasiteten er sikkert vedlig bra, men alle batterier blir utladet etter en stund, og det er da de fine motivene dukker opp. Kanskje i løpet av de 2 timene batteriet lades...

2) Kanskje vil du etter hvert få behov for en ekstern blitz. Den innebygde blitzen er OK, men det blir noe helt annet med en ekstern, vridbar, kraftigere en.

3) Av annet utstyr finnes vinkelsøker (greit å ha hvis du skal fotografere fra bakkenivå, f eks blomster) og fjernutløser. Hva med minnekortleser?

4) Selv har jeg KM5D, og jeg fant raskt ut at jeg burde ha mer lyssterk fastoptikk (med største blender f/2 eller bedre). Kit-objektivet har f/3.5 bare i det videste vidvinkelområdet, og er f/5.6 for det største brennviddeområdet. For meg var kombinasjonen lyssterkt objektiv og anti shake en fulltreffer, samtidig som om støynivået er OK selv på høye ISO-verdier. Men før du kjøper flere objektiver, så bli kjent med de du har kjøpt. Kit-objektivet er bra, det, og jeg tror det er riktig det Rotekaizer sier at det følger med solblender. Denne er riktignok liten, men kan sikkert være til hjelp i enkelte situasjoner.

Dessverre har jeg mistet min, så hvis noen har tips om hvordan skaffe en ny, så vil jeg gjerne høre om det! Ser at uoriginale typer kan kjøpes på ebay: http://cgi.ebay.co.uk/Lens-hood-55mm-for-M...1QQcmdZViewItem men selges de i norske fotobutikker?

 

Og når det gjelder minnekort: Kjøp uansett et raskt et, hvis du ønsker å få full nytte av kameraets muligheter til å ta seriebilder. Kanskje du kan få testet kortet hos JP hvis du handler der?

 

Til slutt: Skaff deg gjerne bøker om fotografering og dSLR. For KM5D finnes det et par stykker. Kanskje dukker det opp tilsvarende for Sonyen etter hvert også.

Lenke til kommentar

Okei okei gutter, så klemte jeg til med et slikt 2GB Extreme 3 og Hoya's POLA filter, siden det vistnokk var mye bedre :D

 

Fra å skulle ha S3 IS til 4000 og nå oppe i 11, snakker om budsjettsprekk!

 

Snakka med JapanPhoto i morges, de sa kameraene skulle være inne i løpet av dagen og at de skulle jobbe til alle var sendt ut i dag.

For min del er det ikke på liv og død om det kommer i dag, eller om noen dager, men for dere som har bestilt for en måned siden og ventet så lenge er det vel gledelige nyheter.

 

(Jeg redigerer førsteposten etterhvert, så den inneholder mest mulig korrekt info om handelen min)

Lenke til kommentar

Grattis med et godt kjøp Fulgu.

 

Jeg har selv ikke kjøpt kamera enda, men kan anbefale deg å lese gjennom Classroom lessons på www.morguefile.com. Da jeg satt og leste disse lessons, ønsket jeg at jeg virkelig hadde et kamera for å prøve de tingene som man får i oppgave.

 

Jeg vil tro denne siden vil være en god start og selvfølgelig vil bøker være godt å ha for videre læring.

 

Ønsker deg lykke til med ditt nye kamera, for min del håper jeg Nikon overrasker alle og har D80 klar til salg i løpet av september.

 

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar
Grattis med et godt kjøp Fulgu.

 

Jeg har selv ikke kjøpt kamera enda, men kan anbefale deg å lese gjennom Classroom lessons på www.morguefile.com. Da jeg satt og leste disse lessons, ønsket jeg at jeg virkelig hadde et kamera for å prøve de tingene som man får i oppgave.

 

Jeg vil tro denne siden vil være en god start og selvfølgelig vil bøker være godt å ha for videre læring.

 

Ønsker deg lykke til med ditt nye kamera, for min del håper jeg Nikon overrasker alle og har D80 klar til salg i løpet av september.

 

Telcontar

6587788[/snapback]

 

Takk takk, bladde fort gjennom morguefile her nå, ser ut som den kommer til å bli sengelektyre i kveld :D

Nikon D80 later vi som ikke finnes. ;) Bare ni dager til vi får se hva det dreier seg om, må innrømme jeg er veldig spent selv, var dette som var konkurenten til A100 min lenge, men jeg greide ikke vente. Tror ikke jeg blir misfornøyd, i såfall må Nikon ha smelt på IS og ha en knallhard pris =)

Lenke til kommentar

Jeg venter også i spenning på testrapporter fra deg. Spesielt er jeg intererssert i støynivået på høyere ISO. Jeg har innsett at det må bli et dSLR en gang vi ikke får utgiftene ti lå strekke til. Men det er for min del hovedsakelig grunnet bildestøy. Jeg er ellers storfornøyd med FZ30, men kunne altså tenkt meg muligheten til å kjøre høy ISO uten å måtte kaste alle bildene. Jeg har ellers vært veldig Olympus-frelst, og ble derfor litt skuffet over at de valgte en mindre bildebrikkestørrelse enn "de andre", og dermed mer støy. 350D har derfor vært på min ønskeliste en stund, bl.a fordi det roses opp i skyene av astronomer for sine enestående støyegenskaper der de har kjørt det mot teleskoper. Men det betyr ikke at jeg lukker øynene for andre merker, hvis de kan konkurrere på både pris og kvalitet.

Lenke til kommentar

Rapporter kommer nå snart det er mellom fingrene mine, men det tar nok noen dager med norsk postgang.

Ser at SJF har mottat sitt, og jeg venter spent på bilder fra han jeg og =)

Har mine tvil om at det kan konkurere på støy med 350D, men er igjen overlegent på andre områder.

Hvis du er pisslei av å måtte bruke allskens omveier rundt høyere ISO verdier bør du velge et kamera hvor du total slipper å tenke på det, tenk den frihetsfølelsen etter å ha "slitt" med FZ30en

Lenke til kommentar

Nei, jeg er så absolutt ikke pisslei, jeg har tatt (iallfall for meg) utmerkede bilder i mørket (se testsiden min på grottebilder) ved lav ISO, som sagt, så jeg klarer meg ved å huske på og ta hensyn til det. Selvsagt hadde det vært greit å slippe å tenke på slikt, men det er flere aspekter som spiller inn. Jeg var nemlig mer pisslei å drasse rundt på 3-4 objektiver med mitt gamle analoge OM-10 (noen som trenger en svært billig OM-10-pakke, forreste..?) i gamle dager. Og det er nettopp zoomfriheten med FZ30's 35-420 som tiltalte meg etter to utgaver av Olympus ultrazoomserie.

Og ja, jeg vet det finnes feite zoomer til SLR, men skal det strekkes over et såpass stort område, ikke minst i den lavere enden, koster det som regel både bacon og flesk samlet med kamerahus og det hele, og da ble FZ30 et svært godt alternativ for meg. Men som sagt snuser jeg litt på SLR innimellom....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Huff, nå er klokken tippet over midnatt og det er to uker siden JP som første leverandør i Norge begynte å pumpe A100 ut i markedet. Og jeg har enda ikke fått min. Ikke ett vondt ord om JP som sålangt har gjort sitt beste virker det som, men ett sted på vei til meg er i alle fall pakka borte, og jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra verken Posten eller JP om hva som skjer, bortsett fra et tilbud om et plaster på såret fra JP. Men det hjelper riktignok uhyre lite når jeg ikke har noe kamera.

 

Mens tiden gikk skjedde det ett par ganske så intresante(rett på stavingen min her noen!) på markedet; Nikon slapp D80 og 30D har fallt til en mer vurderbar prisklasse, samt ryktene om 400D på PhotoKina svirrer, men det er jo noe langt frem i tid, og jeg vil TA BILDER NÅ!

 

Dette skal bli min første DSLR, mange sier en ikke burde spytte inn over 10 høvdinger på sin første runde i ringen, men jeg lar ikke det veie så sterkt for meg. Men jeg har på ingen måte for mye cash jeg vil kvitte meg med, i realiteten en fattig student som lever på stipend for tiden. Så penger er et argument.

 

Jeg har jo en knallpris på A100 med 18-70 og 75-300 til den nette sum av 8500kr

 

Jeg ønsker litt tele, eller en bred brennvidde er kanskje mer riktig å si så i Nikons verden er det D80 med 18-135 som frister. Men dette koster 11 000.

 

Så er det 30D som er havnet nede på 10 000 nå, og det blir selvsagt en del dyrere med grei optikk, men det frister.

 

I tillegg kommer jo utstyr for ca 3000, minnekort, veske, stativ etc

 

Hovedgrunnen til at jeg nå ikke lengre ved om jeg skal gå på posten og hente A100en min, om den en gang kommer da, er hovedsaklig D80 og forskjellen i støy mellom den og Sonyen. Pluss at det virker virkelig som skjebnen ikke vil at jeg skal eie en A100.

 

I morgen skal jeg stikke på Preus å høre om de har en D50 jeg kan kjenne på, siden denne vistnok er meget lik D80

 

Jeg ser ikke helt fordelene med A100 foran D80, sett vekk fra pris og SSS.

 

Hva sier og tenker dere andre?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Huff, nå er klokken tippet over midnatt og det er to uker siden JP som første leverandør i Norge begynte å pumpe A100 ut i markedet. Og jeg har enda ikke fått min. Ikke ett vondt ord om JP som sålangt har gjort sitt beste virker det som, men ett sted på vei til meg er i alle fall pakka borte, og jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra verken Posten eller JP om hva som skjer, bortsett fra et tilbud om et plaster på såret fra JP. Men det hjelper riktignok uhyre lite når jeg ikke har noe kamera.

Synes JP snart burde sendt deg et nytt kamera, og heller bedt deg returnere det første dersom det skulle komme frem.

 

Mens tiden gikk skjedde det ett par ganske så intresante(rett på stavingen min her noen!)

Først, det heter 'interessante', en bøyningsform av 'interesse', som igjen er en sammensetning av 'inter' (mellom) og 'esse' (være). Sammen blir det noe slikt som 'være del av'...
Dette skal bli min første DSLR, mange sier en ikke burde spytte inn over 10 høvdinger på sin første runde i ringen, men jeg lar ikke det veie så sterkt for meg. Men jeg har på ingen måte for mye cash jeg vil kvitte meg med, i realiteten en fattig student som lever på stipend for tiden. Så penger er et argument.

 

Jeg har jo en knallpris på A100 med 18-70 og 75-300 til den nette sum av 8500kr

 

Jeg ønsker litt tele, eller en bred brennvidde er kanskje mer riktig å si så i Nikons verden er det D80 med 18-135 som frister. Men dette koster 11 000.

Du får det kitet ned i 10 lapper nå, Stretto har det til 10118,- (en nettbutikk som anbefales på det sterkeste!). Jeg ser personlig på D80 som det mest interessante kameraet på markedet nå, kombinasjonen av et "konsumentkamera" med en stor og god søker er de omtrent alene om å ha (joda, vet at Pentax har en *ist-DS elns, men den er vel under utfasing, så vidt jeg vet). Prisene på D80 har forøvrig sunket hele helgen, så du bør muligens vente med å avbestille A100 en ukes tid, da har nok prisene stabilisert seg noe mer, selv om de neppe er helt ferdige med å synke da heller.
Hovedgrunnen til at jeg nå ikke lengre ved om jeg skal gå på posten og hente A100en min, om den en gang kommer da, er hovedsaklig D80 og forskjellen i støy mellom den og Sonyen. Pluss at det virker virkelig som skjebnen ikke vil at jeg skal eie en A100.

 

I morgen skal jeg stikke på Preus å høre om de har en D50 jeg kan kjenne på, siden denne vistnok er meget lik D80

Jeg tror for å være helt ærlig at du ikke kommer til å merke nevneverdig til støyen på noen av dem, det er ikke så ofte man tar bilder på ISO1600. De gangene man gjør det, hvor ofte skal bildene trykkes i store eksemplarer? Har du et 10MP-bilde med litt støy i ISO1600 vil du praktisk talt aldri se noe til støyen på en 10x15-utskrift, kanskje ikke heller på A4.

 

Ellers synes jeg at D50 er et bra kamera å holde i, så hvis D80 blir nesten lik blir jeg fornøyd... Tviler på at Nikon skuffer :o)

 

Uansett hva du velger får du et bra kamera, men min favoritt for tiden er D80, selv om jeg ikke har sett en eneste test. Det er i grunn et kamera jeg mye heller ville kjøpe utestet enn Sony A100, btw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...