Gå til innhold

1x Raptor 74GB (systemdisk) og 1x Raptor 150GB


Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål når det gjelder harddisk... Jeg er en skikkelig n00b på detta område...

 

Hvis jeg anskaffer en Western Digital Raptor 74 GB S-ATA disk som jeg skal bruke som systemdisk og en annen Western Digital Raptor 150 GB S-ATA disk som jeg skal bruke som disk for filer og programmer...

 

Skal jeg da kjøre det i RAID? Hva er egentlig RAID? :innocent:

 

Og hvordan setter jeg opp en systemdisk?

Når man installerer Windows XP så kommer jo da Documents and Settings og masse sånt inn på systemdisken... Da blir det jo ikke en rein systemdisk alikevell...

 

Kan noen prøve å forklare meg hvordan jeg skal gjøre detta :p

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Alt finner du om du søker på forumet.

En slik løsning setter du ikke i RAID, du bare installerer og kjører avgårde.

Så redirekter du Documents and Settings og default Program Files katalog til den andre disken.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke raptor-disker, bruk disken med 150GB som systemdisk, siden denne er en del raskere enn 74GB-utgaven. Skal du ha RAID, må du først bestemme deg for hva slags RAID du skal ha, og hva du skal bruke PC'en din til.

 

Er du ute etter best mulig ytelse uten noen form for sikkerhet, er RAID 0 valget. Denne varianten sprer data over to disker for å øke overføringshastigheten.

 

Hvis sikkerhet er viktig, kan du velge RAID 1, eller 0+1. Her blir den ene disken speilet til den andre. Hvis du skal kjøre RAID 1 på diskene du oppga, blir ikke volumet større enn den minste disken. 0+1 krever forøverig 4 disker.

 

Har selv en PC med de nevnte diskene, og merker forskjell på ytelsen i forhold til andre disker, og varianten på 150GB er merkbart raskere enn den på 74. Likevel, som effikan nevner, er kanskje ikke ytelsesforbedringen stor nok til å forsvare den høye prisen.

 

Test av 150GB Raptor hos Toms hardware

Endret av enl
Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke raptor-disker, bruk disken med 150GB som systemdisk, siden denne er en del raskere enn 74GB-utgaven. Skal du ha RAID, må du først bestemme deg for hva slags RAID du skal ha, og hva du skal bruke PC'en din til.

 

Er du sikker på dette? Husk på at det er kommet ut en ny versjon av 74GB'en med 16MB cache og NCQ.

Lenke til kommentar

Et spm på siden for Raptor 74Gb her....

Skal jeg bruke BÅDE S-ata-power tilkoblingen og ATA-tilkoblingen på harddisken siden det er plass for begge? Eller bare en av dem? Er dette for å gi raskere turtall? Føler meg litt frustrert her siden jeg kan kanskje ha ødelagt eller gjort disken min ustabil... :cry:

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Et spm på siden for Raptor 74Gb her....

Skal jeg bruke BÅDE S-ata-power tilkoblingen og ATA-tilkoblingen på harddisken siden det er plass for begge? Eller bare en av dem? Er dette for å gi raskere turtall? Føler meg litt frustrert her siden jeg kan kanskje ha ødelagt eller gjort disken min ustabil...  :cry:

6586864[/snapback]

 

Jeg har kun brukt molex på min og ingenting har tatt fyr sålangt. Så vidt meg er bekjennt, er det ett fett hvilken du benytter deg av.

Lenke til kommentar
Et spm på siden for Raptor 74Gb her....

Skal jeg bruke BÅDE S-ata-power tilkoblingen og ATA-tilkoblingen på harddisken siden det er plass for begge? Eller bare en av dem? Er dette for å gi raskere turtall? Føler meg litt frustrert her siden jeg kan kanskje ha ødelagt eller gjort disken min ustabil...  :cry:

6586864[/snapback]

 

Les på disken din. Det står at du kun skal bruke en av de :p

 

Og til deg som lurer på kjøp av Raptor. Om du skal bruke windows, spill o.l. og ikkeno særlig video redigering elns. så ikke kjøp raptor. Jeg fikk en 36GB Raptor gratis for en liten datajobb og jeg sku heller ønske jeg fikk pengene (2-300,-) istedenfor fysisk ting. Ytelsesforskjellen merket jeg omtrent ikke så var egentlig bare glad for at jeg ikke brukte (mye) penger på den :p

Lenke til kommentar
vel nå er 36gb raptorene de treigeste. selv 2 av de i raid slo ikke den gamle 74gb.

 

de nye 74gb raptorene er en smule raskere enn 150gb.

 

så jeg ville tatt 1 av de nye 74gb yil os\program\spill og 1 stor 7200rpm disk til lagring

6587054[/snapback]

QFT, men husk at raptorene på ingen måte gir ytelse som forsvarer prisen. Det er og blir en luksusdisk, men har man råd så har man lov ;)

Lenke til kommentar

Mange gode svar her...

Men jeg skal nok ha en Raptor 74GB som system disk,

og en Raptor 150GB som disk for filer og programmer...

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg setter opp det...

Filene deler jo ikke seg selv automatisk...

Ved installasjon av Windows legger jo mange andre filer enn system filene seg inn på Raptor 74GB (system disken)... Hvordan skal jeg separere dem?

 

Jeg har hørt at poenget med en system disk er at hvis du laster ned filer og sånt...

Og det følger med trojanske hester eller noe annet drit, så får ikke de tilgang til system filene sålenge de ligger på en annen disk... Men jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer eller hvordan jeg skal få det til å fungere... Kan noen prøve å forklare med detta? Hva er poenget med en system disk? Og hvordan setter jeg den opp?

Og skal disse to diskene eventuelt kjøres i Raid eller ikke da?

Lenke til kommentar

Systemdisk = Disken du innstalerer OS på (feks. winxp)

Er bortkaset penger å bruke en Raptor 150GB til programmer.

Skal du kjøre raid så trenger du 2 eller flere like store disker.

 

2x Raptor 150GB i raid vil gi best ytelse.

Da har du 300GB til xp og programmer.Bare å opprette en partisjon til xp på feks. 40-50GB.

 

Trojanske hester og annet drit finner veien til system disken din uansett om det er en egen fysisk disk eller ikke...Eneste som kan stoppe det er et bra virus prog og spyware sorftware og du passer på hvilke sider du er innom..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Systemdisk = Disken du innstalerer OS på (feks. winxp)

Er bortkaset penger å bruke en Raptor 150GB til programmer.

Skal du kjøre raid så trenger du 2 eller flere like store disker.

 

2x Raptor 150GB i raid vil gi best ytelse.

Da har du 300GB til xp og programmer.Bare å opprette en partisjon til xp på feks. 40-50GB.

 

Trojanske hester og annet drit finner veien til system disken din uansett om det er en egen fysisk disk eller ikke...Eneste som kan stoppe det er et bra virus prog og spyware sorftware og du passer på hvilke sider du er innom..

6587686[/snapback]

 

Bruker Symantec AntiVirus Corporate Edition 11.0.1 eller noe sånt,

og Ad-Aware SE Professional... Men de er tydligvis ikke gode nok...

Lenke til kommentar
Mange gode svar her...

Men jeg skal nok ha en Raptor 74GB som system disk,

og en Raptor 150GB som disk for filer og programmer...

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg setter opp det...

Filene deler jo ikke seg selv automatisk...

Ved installasjon av Windows legger jo mange andre filer enn system filene seg inn på Raptor 74GB (system disken)... Hvordan skal jeg separere dem?

 

Jeg har hørt at poenget med en system disk er at hvis du laster ned filer og sånt...

Og det følger med trojanske hester eller noe annet drit, så får ikke de tilgang til system filene sålenge de ligger på en annen disk... Men jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer eller hvordan jeg skal få det til å fungere... Kan noen prøve å forklare med detta? Hva er poenget med en system disk? Og hvordan setter jeg den opp?

Og skal disse to diskene eventuelt kjøres i Raid eller ikke da?

6587662[/snapback]

 

 

Mitt beste tips er at du installerer OS og apps på samme disk, og ikke blander inn noen annen disk i dette. Legg heller et image av oppsettet ditt på en annen disk så du raskt og enkelt kan gjenopprette hvis noe går galt. Dette gir deg maks ytelse og enklest mulig oppsett. Da kan du trygt formatere 74 GB raptoren uten at dette byr på noen problemer, og du trenger ikke å siden rydde opp "resterot" på 150 GB-disken.

 

Bruk sistnevnte disk til diverse filer/backup. Ha alt som hører til OSet på 74 GB-disken din, inkludert "Program Files" og "My Documents".

Lenke til kommentar
vel nå er 36gb raptorene de treigeste. selv 2 av de i raid slo ikke den gamle 74gb.

 

de nye 74gb raptorene er en smule raskere enn 150gb.

 

så jeg ville tatt 1 av de nye 74gb yil os\program\spill og 1 stor 7200rpm disk til lagring

6587054[/snapback]

Virkelig? 150giggern skal ha høyere datatetthet på platene enn varianten på 74GB, og da tviler jeg på om en dobling av cache har all verden å si. Men hvis du har link til en test, leser jeg den gjerne og innrømmer mitt nederlag :D

 

EDIT: Leste en test av den nyeste 150GB Raptordisken på storagereview. hvor de bla.a. testet mot den nyeste revisjonen av 74GB-varianten. Det eneste 74GB-disken var bedre på, var accesstid, dog ikke mye. Raptoren på 150GB knuste lillebror i alle de andre testene. WD1500 har også et lavere støynivå enn WD740GD, og når den i tillegg er raskere--hvorfor benytte 740GD som systemdisk?

Endret av enl
Lenke til kommentar

er det en ny versjon av 150giggen også?

 

jeg tenkte på de nye 74gb disken vs den orginale 150giiggen da jeg ikke viste at 150giggen var pusset opp også.

 

dog er det jo lav accsess som er noe av poenget med raptor da. dessuten sysnes jeg 70Gb er nok til os\programmer\spill så jeg synes ikke det er verdt den ekstra prisen for 150...

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med exa og el_cach her. Kjøp 1 stk Raptor 74GB der du har OS (systemet), programmer, spill, swap, og alt annet som trenger rask aksesstid.

 

Så kjøper du en lagringsdisk der du lagrer alt annet. PS. Man MÅ ikke bruke "mine dokumenter" og det lattelige opplegget der. Bruk heller D: eller noe annet til det stedet der du lagrer alt mulig av filer. Det går også an å justere "mine dokumenter" til å bli D:, men det krever litt mikking. Jeg husker desverre ikke hvor jeg fant guiden på det. Selv bryer jeg meg ikke om "mine filer" som windows setter opp, men har mitt eget system på D:, E:, F:, osv. opp til P: (Jeg planlegger å kutte litt ned på partisjoner og antall disker etter hvert, men det tar noe tid å omorganisere hele greia)

 

Ellers så har jeg bare hørt om 2-4 revisjoner av Raptor 74GB der alle utenom den siste har 8MiB cache, TCQ og har 2 plater. Den siste revisjonen (jeg vet om) har 16MB cache, NCQ og bare 1 plate, og dermed samme platetetthet som 150GB-utgaven (som består av 2 plater). 150GB-utgaven har jeg ikke hørt noe om nye revisjoner, men opplys meg gjerne om det har kommet nye revisjoner. (link osv)

 

Redigert: Jeg fant en tråd om at også 8MB-versjonen av Raptor 74GB har blitt oppgradert til 1 plate: http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=22713

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...