Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær PC?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynner å tenke på ny stasjonær PC, og lurer derfor på om dere kan hjelpe meg litt.

Jeg skal bruke PCen til videoredigering, bildebehandling, kanskje litt spilling og selvfølgelig surfing, film/musikk osv.

 

PRIS?

Jeg vet ikke helt men kan tenke meg prisklassen 15-20.000 kanskje.

 

HVA HAR JEG LYST PÅ?

Det eneste jeg har ordentlig lyst på er den nye prosessoren til Intel, Core 2 Duo.

Ellers vil jeg ha minst 2 GB ram og et godt skjermkort fra nVidia.

 

HVOR?

Har tenkt å kjøpe det fra komplett.

 

 

Men... Så kommer spørsmålet. Skal jeg vente til Vista kommer? Og heller da kjøpe Vista og et skjermkort som støtter DX10?

 

 

 

Om noen kan hjelpe meg å sette sammen en handlevogn på komplett, hadde det vært veldig fint.

Og kanskje et svar på Vista-spørsmålet:D

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spm. til:

 

Jeg sitter å ser på skjermkort. Ser på dette kortet: XFX GeForce 7950GX2 570M 1GB GDDR3 XXX, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, Retail

 

Det står under specs:

*Built for Microsoft® Windows Vista™

 

Men nedenfor under "Støttede API" står det:

DirectX 9.0, OpenGL 2.0.

 

 

Støtter dette kortet da DirectX 10? Det burde jo gjøre det siden det står Built for Windiws Vista?

Lenke til kommentar
Hva synes dere om dette:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31930 ?

 

+ et skjermkort seff. Muligens 4 GB ram istedetfor 2.

 

EDIT: + en strømforsyning:P

6585292[/snapback]

Hei

 

Skal du overklokke? Hvis ikke kjøp et billigere hovedkort.

 

Kutt ut Raptor-disken, siden den ikke vil gi merkbart bedre ytelse, men koster mye og støyer.

 

Av skjermkort så er vel GeForce 7950GX2 et godt valg i den prisklassen ja.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Nei, skal ikke overklokke. Har det ikke noe som helst for seg med et ordentlig godt HK? Gjerne kom med forslag som støtter Core 2 Duo-brikkene og en bushastighet på 800 MHz.

 

Skal kutte ut Raptor-disken. Men er det lurt å ha 2 forskjellige harddisker istedetfor 2 partisjoner?

6585805[/snapback]

Det er en fordel med veldig gode hovedkort ved overklokking og om det er noen spesielle funksjoner du er ute etter. Ellers vil et til 800 - 1200 kr holde.

 

Flere harddisker er lurt om den ene skulle takke for seg. Uansett bør du dele en harddisk opp i flere partisjoner så det blir lettere å holde styr på innholdet.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Tja, har god plass, så størrelsen på kabinettet spiller liten rolle. Og jeg får jo gode oppgraderingsmuligheter.

 

Men hva med å kjøre en Seagate Barracuda 320 GB med en partisjon til OS, en til media og en til installerte programmer

 

og

 

en Seagate 300GB ekstern HD til råfilm osv. jeg bruker når jeg redigerer?

Lenke til kommentar

Hei. Om du skal vente til Vista kommer så tror jeg at du aldri får kjøpt deg pc :p

Da er det nok bare å gi opp. Vista kommer ikke med det første iallefall.

Det du eventuelt kan gjøre nå er å kjøpe en pc med et greit skjermkort, også oppgraderer du heller skjermkortet senere som støtter DX10.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...