Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn fryser, mest under spilling


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte meg PC for ca. 1 måned siden, men jeg har problemer med at PCn fryser seg. Det skjer ikke ofte, men av og til under spilling. Det som skjer er at skjermbildet bare låser seg helt og ingenting fungerer lenger. Må reboote ved å trykke på reset-knappen. Dette problemet er ikke relatert til CPU og GPU temp. Disse er fine også under load(Har logget tempraturen under spilling). Hvis jeg ikke spiller kan maskinen fungere hele dagen uten at det låser seg, men når jeg spiller låser maskinene seg ofte etter alt fra 1-5 timer.

 

Utstyr i maskina:

MIST 600W

ABIT AN8-32X Socket 939

AMD Athlon 64 4000+

Gainward Geforce 7900GT

Hitachi Deskstar T7K250 SATA2

 

Oppdaget noe rart i "system information". Ser ut til at det er en del konflikter. Kan dette være grunnen? Hvordan skal jeg eventuelt fikse dette? Se vedlagt bilde.

post-102575-1154257610_thumb.jpg

Endret av Alexos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke nødvendigvis konflikter der, det er mange ting som kan dele den samme IRQ'en.  Du må inn i Device Manager/Enhetsbehandling, der kan du se om det faktisk er konflikter. (Som regel et gult utropstegn på enheten).

6583071[/snapback]

 

Ok, da er vel ikke det problemet. Ingen konflikter i "Enhetsbehandling". Andre forslag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor mye RAM? Hvilke brikker?

Hvilke spill er det snakk om?

 

Min erfaring er at spill.. spesielt de som belaster CPU/RAM/NB samt GPU er "verstinger" når det gjelder å finne ut om ett oppsett virkelig er stabilt.

Har bygd en rekke PC'er som jeg har hatt en del feilsøking/vedlikehold på etter salg, hvor jeg har ansett de som stabile etter timesvis med "prime'ing".. looping i 3DMarknn.

Som regel har det holdt med å bytte RAM-brikker, samt klokke litt ned (de system som har vært overklokket).. sette litt "slappe" RAM-timings.

Lenke til kommentar
Hvor mye RAM? Hvilke brikker?

Hvilke spill er det snakk om?

 

Min erfaring er at spill.. spesielt de som belaster CPU/RAM/NB samt GPU er "verstinger" når det gjelder å finne ut om ett oppsett virkelig er stabilt.

Har bygd en rekke PC'er som jeg har hatt en del feilsøking/vedlikehold på etter salg, hvor jeg har ansett de som stabile etter timesvis med "prime'ing".. looping i 3DMarknn.

Som regel har det holdt med å bytte RAM-brikker, samt klokke litt ned (de system som har vært overklokket).. sette litt "slappe" RAM-timings.

6583160[/snapback]

 

2 stk 1024 MB Twinmos RAM. Jeg har testet halflife 2, Heroes 5 stort sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Memtest86 er dessverre ikke noen fullgod test av stabiltet.

Til det er belastningen den gir systemet alt for liten.

Det du da tester (som navnet antyder) er minnebrikkene ved en gitt CPU/Mem-klokk. Man vil da (ingen feil v/memtest86) være ganske sikker på at minnebrikkene er feilfrie noe som er en god start før boot til OS og videre test av stablitet med benchmarkprogs/spill.

 

@Alexos:

Hva sier Cpu-Z/EverestHome om minnetider? (2.5-3-3-8 1T f.eks).

Mener å huske/ha lest at noen 2GB-kit ikke klarer å kjøre stabilt på 1T, men jeg kan ta helt feil.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...