Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig nett, vil bytting av leverandør hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt Bluecom 1500/350 ganske lenge nå, og helt siden jeg fikk det har nettet vært ustabilt, og det har aldri gått fortere enn 1 mbit( i følge hardware.nos speedometer), og gjennomsnitlig er nedlastingsfarten på 600-700 Kbs...

 

Helt uten videre kan nettet kutte ut, og modemet/routeren må restartes, veldig irriterende når jeg spiller online...Jeg har ringt Bluecom og har fått beeskjed om at jeg ligger for langt unna sentralen til å få stabil linje (jeg er 4.5 km unna sentralen, grensen er 5km).

Derfor lurte jeg på om kan bytting av leverandør hjelpe? Er det mange som opplever ustabilt nett med Bluecom?

 

Og før var jeg på en side der alle internettleverandører var listet opp, noen som kan den? Har glemt den..

 

-Martin-sama! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Bluecom bruker Telenors ADSL, og det gjør forøvrig nesten alle andre leverandører også. Med unntak av Nextgentel, som har eget, og Tele2 som bygger eget nå.

 

OM problemet ligger i avstanden, så kan du evt. prøve å finne en som ligger nærmere. Men jeg synes ikke 4-5 km er særlig langt. Kjenner til at 15 km unna med en 2 MB linje går så det suser.

 

Kanskje er det ruteren som er kranglete?

Ustabil linje bør ikke kreve restart av ruter.

Lenke til kommentar
Men jeg synes ikke 4-5 km er særlig langt. Kjenner til at 15 km unna med en 2 MB linje går så det suser.

 

6582862[/snapback]

 

Nå tuller du fælt...

15 000 meter fra sentral??

Er ganske umulig med ADSL på så lang linje..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Bluecom bruker Telenors ADSL, og det gjør forøvrig nesten alle andre leverandører også. Med unntak av Nextgentel, som har eget, og Tele2 som bygger eget nå.

 

OM problemet ligger i avstanden, så kan du evt. prøve å finne en som ligger nærmere. Men jeg synes ikke 4-5 km er særlig langt. Kjenner til at 15 km unna med en 2 MB linje går så det suser.

 

Kanskje er det ruteren som er kranglete?

Ustabil linje bør ikke kreve restart av ruter.

6582862[/snapback]

 

Bluecom har eget nett.

Lenke til kommentar

Her får ikke vi mere enn 0,5Mbit bor ca 5/6km unna sentralen.

Men en kompis som bor nesten en km lenger unna enn meg har 2Mbit og det går fint, og begge har vi Bluecom.

 

Forskjellen for oss er at ledningen som går inn til huset, er helt på trynet, og ikke greier høyere hastighet, da kutter nettet hele tiden.

Lenke til kommentar

15KM på 2Mb linje?

Kva i svarte granskauens teknologi er brukt der?

Adsl kan det ikkje vere, og måltal for adsl2+ tilseier at det er stopp på 9km.

Det er ikkje akkurat vanleg utstyr som står i den sentralen?

 

Litt meir ontopic.

Når det gjeld bluecom-linja så er nok det ei BAP-linje frå telenor med utvida lengde

Og ustabilitene går på avstanden mellom sentralen og ditt inntak er relativt høg.

Så skal du skifte operatør så må dette vere ein som har din sentral utbygd med eige utstyr og ikkje berre vidareselger Telenors løysning eller leier utstyr av telenor.

 

Sidan du har bluecom så er jo ventelo utelukka, då blir det vel eigentleg berre NGT som kan vere eit alternativ. No veit eg jo ikkje kvar i landet du bur, så det kan vere lokale tilbyderere som også har eige utstyr i sentralen.

 

Bluecom har både eige nett (egne sentraler og kjøper BAP-linjer frå telenor der dei ikkje har dekning sjølv (tilsvarande NGTs gamle Alfaprodukt)

 

Edit

Har du forsøkt med andre modem? Det kan jo vere at det er noko feil med modemet i tillegg, som forsterker problemene med lang linjelengde.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Routeren min er det ikke noe galt med. Jeg har en helt ny Linksys WRT54GL.

 

Modemet har vært byttet en gang før, men vi fikk samme type (Det andre ble tatt av lynet). Modemet er et "Billiion BIpac 5100SM" Hvis det sier dere noe..

 

Jeg bor på Nøtterøy i Vestfold, det er ikke så mange som er tilgjengelige, men NGT er det. Kan ringe dem imorgen å høre hvor langt unne sentralen jeg er!

 

Når nettet mitt kutter ut, så må jeg ta ut strømmen av modemet eller routeren, så venter jeg i 30 se, setter i strømkabelen igjen, og så fungerer det igjen..Det var tips jeg fikk fra Bluecom!

 

Takk for foreløpig hjelp!

 

-Martin-sama

Lenke til kommentar
Routeren min er det ikke noe galt med. Jeg har en helt ny Linksys WRT54GL.

 

Modemet har vært byttet en gang før, men vi fikk samme type (Det andre ble tatt av lynet). Modemet er et "Billiion BIpac 5100SM" Hvis det sier dere noe..

 

Jeg bor på Nøtterøy i Vestfold, det er ikke så mange som er tilgjengelige, men NGT er det. Kan ringe dem imorgen å høre hvor langt unne sentralen jeg er!

 

Når nettet mitt kutter ut, så må jeg ta ut strømmen av modemet eller routeren, så venter jeg i 30 se, setter i strømkabelen igjen, og så fungerer det igjen..Det var tips jeg fikk fra Bluecom!

 

Takk for foreløpig hjelp!

 

-Martin-sama

6583027[/snapback]

 

Jeg bor også på Nøtterøy, GLA sliter noe jævlig. Hvor på Nøtterøy bor du? Kobberkablene her ble vel fiksa etter krigen. Jeg bor 2,7km fra GLA og med BISPLUS synker den på 6 mbit ca.

Lenke til kommentar
Jeg bor på Duken, hvor bor du?

 

Hva mener du med GLA forresten..(føler meg dum nå..)

 

-Martin-sama

6583072[/snapback]

 

Grindløkka, hm, du bor på Duken, da er du rimelig langt unna sentralen. Vet du om du kjører på Bisplus? Da kan den synke litt bedre.

6583091[/snapback]

 

 

Sorry altså, men kan ingenting om dette..Vet ikke hva Bisplus er, har ikke hørt om det.. :roll:

 

Ja, jeg er ganske langt unna sentralen, det er dumt det..Vet du hvor sentralen er? Er den på Borgheim?

 

-

Martin-sama

Lenke til kommentar

Hmm, Jeg bor akkurat 529,2 meter unna sentralen, og jeg sliter sinnsykt mye med "stabilt nett" og skal ha 4mbit mens den er helt nede i 1-3mbit når den faktisk funker.

Jeg blir kobla ut minst 1 gang om dagen, helt jævlig, prøvde å ringe dem.. nr 38 i kø..

så jeg sendte epost.. 3 uker før jeg fikk et helt standard svar uten noen som helst løsning. Har forresten hatt bluecom i 6 år, helt siden ventelo-oppkjøpet har alt gått til BIIP. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Billion-modemet er et stabilt og bra bridgemodem. Jeg tror nok ikke du faar det til aa synce paa mer enn rundt 700-1000 paa 4.5km - selv om det er fullt mulig aa klare 1000-1300kbit hvis det syncer paa bisplus som deleder sier.

6583209[/snapback]

 

Ja, det er vel mulig det. Mne somsagt vet ikke jeg hva det betyr at det syncer på bisplus! :p Kan noen forklare? Og tror dere det vil hjelpe å bytte?

 

-

Martin-sama :)

Lenke til kommentar
Billion-modemet er et stabilt og bra bridgemodem. Jeg tror nok ikke du faar det til aa synce paa mer enn rundt 700-1000 paa 4.5km - selv om det er fullt mulig aa klare 1000-1300kbit hvis det syncer paa bisplus som deleder sier.

6583209[/snapback]

 

Ja, det er vel mulig det. Mne somsagt vet ikke jeg hva det betyr at det syncer på bisplus! :p Kan noen forklare? Og tror dere det vil hjelpe å bytte?

 

-

Martin-sama :)

6583229[/snapback]

 

Samme teknologi som ADSL2 bruker. Ring til BC og be dem gjøre det om det ikke er gjort :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Nå tuller du fælt...

15 000 meter fra sentral??

Er ganske umulig med ADSL på så lang linje..

6582908[/snapback]

 

Umulig i teorien betyr ikke umulig i praksis.

Lenke til kommentar
Billion-modemet er et stabilt og bra bridgemodem. Jeg tror nok ikke du faar det til aa synce paa mer enn rundt 700-1000 paa 4.5km - selv om det er fullt mulig aa klare 1000-1300kbit hvis det syncer paa bisplus som deleder sier.

6583209[/snapback]

 

Ja, det er vel mulig det. Mne somsagt vet ikke jeg hva det betyr at det syncer på bisplus! :p Kan noen forklare? Og tror dere det vil hjelpe å bytte?

 

-

Martin-sama :)

6583229[/snapback]

 

Samme teknologi som ADSL2 bruker. Ring til BC og be dem gjøre det om det ikke er gjort :)

6583237[/snapback]

 

Så hvis jeg ringer til Bluecom og ber dem gjøre det, hvis det ikke er gjort, får jeg raskere, og muligens mer stabil linje? O, takk, det skal gjøres! :thumbup:

 

-

Martin-sama

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...