Gå til innhold

Stereoanlegg til 7-8000


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg skal skaffe meg et stereoanlegg til 7-8000, selv om dette budsjettet ikke er heeelt fastsatt. For å si litt om hva jeg vil ha; jeg skal i utgangspunktet ha det til å høre musikk, for det meste rock. Jeg er musiker, så det er derfor vesentlig viktigere for meg å ha god lydkvalitet enn å ha et høyt lydtrykk. Selvsagt krever det litt styrke for å få god lyd også, men jeg vil absolutt ikke ha et techno-anlegg som sier "dunk-dunk". En annen ting er plass, det skal ikke være alt for stort, men jeg regner med at det ikke er noe problem i denne (lave?) prisklassen. Anlegget skal bestå av Forsterker, CD-spiller og 2 gulvhøyttalere, dvs et helt vanlig stereoanlegg, ikke noe surround eller sub.

 

Hvilke merker bør jeg satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

For det første... Høyrer du ordet CV eller Cerwin Vega, så latar du att øyrene. Dei vil ikkje passe til ditt bruk, slik som du skildrar det.

 

Hadde eg hatt 8000 å rutte med, så ville eg gått for dette. Eg har særs god erfaring både med forsterkar og høgtalarar. Cd-spelaren har eg ikkje fått testa sjølv, men veit at mange andre svergar til Cambridge cd-spelarar.

 

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...terker_Graa.htm

 

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Ho...lere_Cherry.htm

 

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...piller_Sort.htm

 

Elles så kan du sjekke ymse bruktbørsar, til dømes avforum.no, qxl.no og finn.no . Det er mogleg å gjere kupp der viss du er heldig. Ikkje heng deg opp i kablar. Kjøp billegast mogleg. Ein vil uansett ikkje merke forskjell på anlegg i denne klassa

Lenke til kommentar

Greit oppsett fra * her, selv ville jeg heller vurdert cambridge som forsterker. Personlig synes jeg den låter bedre enn nad'n, og den estetiske matchen er jo også en bonus. ;)

 

Har du råd og gå opp 2000,- totalt så får du straks mere og velge i på høyttalerer fronten. i 5000,- klassen på høyttalere har du f.eks PSB Image T45, fått veldig mye skryt overalt. får de til 5k ca fra andre butikker, sjekk prisguiden. Tannoy Fusion 4, Patos Basic 410, KEF iQ5 osv.

 

også har du jo bruktmarkedet da.

 

Håper du ble litt klokere.. :wee:

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Hva vil dere anbefale å legge mest penger i, høyttalere eller forsterker? Jeg stusser litt på å bruke 5000 på høyttalere og 3000 på forsterker, om det da ikke er bedre å gå litt ned på høyttalerne og ha en litt bedre forsterker.

 

Hva tror dere om en Cambridge/B&W-kombinasjon?

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Hva vil dere anbefale å legge mest penger i, høyttalere eller forsterker? Jeg stusser litt på å bruke 5000 på høyttalere og 3000 på forsterker, om det da ikke er bedre å gå litt ned på høyttalerne og ha en litt bedre forsterker.

 

Hva tror dere om en Cambridge/B&W-kombinasjon?

6583617[/snapback]

 

problemet er vel det at du må hvertfall opp i 5-6000,- hvis du skal ha en betydelig bedre forsterker, og da er det ikke mye igjen til høyttalere. bruker du 5k på både høyttalere og forsterker er det selvsagt det beste men da sprenges vel budsjettet endel. ;)

 

jeg ville heller bruk 5k på høyttalere og 3k på forsterker enn omvendt. lite spennende utvalg av høyttalere i 3000,- klassen.

 

gulvstående B&W som låter bra har du desverre ikke råd til med mindre du gjør noen bruktkupp. men bruktmarkedet er selvsagt og anbefale, kan finne mye bra der hvis du har litt tålmodighet.

Lenke til kommentar
Eg ville kjøpt combo DVD og CD spelar. Rett og slett fordi gode DVD spelerar leverer knall lyd og knall bilete, samtideg som du og får støtte for SACD og DVDA ;)

 

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Hj...piller_Sort.htm

6583674[/snapback]

 

Skal du ha dvd-spillere med cd-lyd som skal kunne konkurere med lyden fra en cd-spiller, må du opp i mye mer penger enn hva trådstarter ønsker å bruke. Derfor synes jeg det er dumt å kjøpe en kombinert dvd/cd-spiller med mindre det er helt nødvendig.

 

SACD og DVD-A er forresten så godt som døde, og vil neppe overleve i et marked der folk flest legger inn musikksamlingen sin på små hvite dingser.

Lenke til kommentar
gulvstående B&W som låter bra har du desverre ikke råd til med mindre du gjør noen bruktkupp. men bruktmarkedet er selvsagt og anbefale, kan finne mye bra der hvis du har litt tålmodighet.

 

Det kan også være aktuelt med stativ/bordhøyttalere, hvis de låter bra med full lyd.

Lenke til kommentar
Skal du ha dvd-spillere med cd-lyd som skal kunne konkurere med lyden fra en cd-spiller, må du opp i mye mer penger enn hva trådstarter ønsker å bruke. Derfor synes jeg det er dumt å kjøpe en kombinert dvd/cd-spiller med mindre det er helt nødvendig.

 

SACD og DVD-A er forresten så godt som døde, og vil neppe overleve i et marked der folk flest legger inn musikksamlingen sin på små hvite dingser.

6584009[/snapback]

 

Nei det blir feil, DA konverteren i dagens litt betre DVD avspelere er av veldig bra kvalitet. Eg vil faktisk påstå at ein taper meir på *dårlege* kabler enn å gå for ein DVD spelar rundt 3000kr

 

Eg sitjer sjølv med ein DVD spelar som kosta 7000 når den kom for 5 år sidan. Den har ypperlig lydkvalitet, men dens DA konverter er svakare enn dei på dagens spelerar i 3000kroners klassen.

Lenke til kommentar
Skal du ha dvd-spillere med cd-lyd som skal kunne konkurere med lyden fra en cd-spiller, må du opp i mye mer penger enn hva trådstarter ønsker å bruke. Derfor synes jeg det er dumt å kjøpe en kombinert dvd/cd-spiller med mindre det er helt nødvendig.

 

SACD og DVD-A er forresten så godt som døde, og vil neppe overleve i et marked der folk flest legger inn musikksamlingen sin på små hvite dingser.

6584009[/snapback]

 

Nei det blir feil, DA konverteren i dagens litt betre DVD avspelere er av veldig bra kvalitet. Eg vil faktisk påstå at ein taper meir på *dårlege* kabler enn å gå for ein DVD spelar rundt 3000kr

 

Eg sitjer sjølv med ein DVD spelar som kosta 7000 når den kom for 5 år sidan. Den har ypperlig lydkvalitet, men dens DA konverter er svakare enn dei på dagens spelerar i 3000kroners klassen.

6587225[/snapback]

 

Nå er det mye mer enn DA-konverteren som er avgjørende for lyden i en cd-spiller. Er forsåvidt enig i at det finnes mange musikalske dvd-spillere på markedet, og at de bare blir bedre. Men da må du opp et par prisklasser. Budsjettmodellene til f.eks Denon og NAD høres fremdeles rimelig dølle ut sammenlignet med en ren cd-spiller i samme prisklasse.

 

Finner du en DVD-spiller i samme prisklasse som f.eks Marantz CD-5001 som spiller musikk like bra, er du god.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikkje så mykje meir enn DA konverteren som tar seg av god lyden. Lyden blir behandla digitalt heilt fram til DA konverteren og då går den igjennom ein forsterker og lyd ut kontakt. Og dei er ikkje av dårleg kvalitet i det heile tatt i dag!

 

Dei dyrare CD spelerane har ein betre DA konverter, men oppsamplinga til 24 bit frå 16 bit og frå 44 khz til 96khz er utroleg variabel. Oppsampling er veldig avansert utvikla for å få best mogleg lyd, men den er utroleg vanskeleg å tilpasse kvar type musikk. I snitt så vil den med betre DA konverter levere litt betre lyd( eller superduper minimalt for dei som ikkje er heilt hifi i hovudet).

 

Faktisk så avhenger lydkvaliteten av opptaket på CD plata meir enn DA konverteren. Eg anbefaler at trådstarter går og spør om å få prøve ut fleire modeller på hifiklubben og spessielt teste ut om han høyrer så stor forskjell på CD spelaren og DvD spelar i same prisklasse.

 

Og sjølv om markedet for SACD og DVDA er utroleg beskjeden så lever begge to enda med nye utgivelser. Metallica med The Black Album er noko einkvar musiker ikkje kan la vera og høyre på i DVDA kvalitet. Absolutt nydeleg lyd.

Lenke til kommentar

Dessuten for å leggja til eit anna alternativ så kan ein bruka DA konverteren i forsterken om ein overfører lyden digitalt frå cd/dvd spelaren. Då er det null forskjell uansett kor god cd spelar du har. Dei dårligaste(billegaste) CD spelerane er allikavell ikkje å anbefale då dei leser CD'er ofte med feil.

Lenke til kommentar
Det er faktisk ikkje så mykje meir enn DA konverteren som tar seg av god lyden. Lyden blir behandla digitalt heilt fram til DA konverteren og då går den igjennom ein forsterker og lyd ut kontakt. Og dei er ikkje av dårleg kvalitet i det heile tatt i dag!

 

Dei dyrare CD spelerane har ein betre DA konverter, men oppsamplinga til 24 bit frå 16 bit og frå 44 khz til 96khz er utroleg variabel. Oppsampling er veldig avansert utvikla for å få best mogleg lyd, men den er utroleg vanskeleg å tilpasse kvar type musikk. I snitt så vil den med betre DA konverter levere litt betre lyd( eller superduper minimalt for dei som ikkje er heilt hifi i hovudet).

 

Faktisk så avhenger lydkvaliteten av opptaket på CD plata meir enn DA konverteren. Eg anbefaler at trådstarter går og spør om å få prøve ut fleire modeller på hifiklubben og spessielt teste ut om han høyrer så stor forskjell på CD spelaren og DvD spelar i same prisklasse.

 

Og sjølv om markedet for SACD og DVDA er utroleg beskjeden så lever begge to enda med nye utgivelser. Metallica med The Black Album er noko  einkvar musiker ikkje kan la vera og høyre på i DVDA kvalitet. Absolutt nydeleg lyd.

6588200[/snapback]

 

Nå skal ikke jeg skryte på meg mer tekniske kunnskaper enn det jeg faktisk har, men blandt annet strømforsyning og støy fra andre komponenter i samme kabinett spiller inn på signalet. Ser du på High-end dvd-spillere er audio- og videodelen godt adskilt, gjerne fysisk adskilt i kabinettet.

 

Mine meninger om emnet kommer i første rekke fra egne lytteinntrykk. Jeg har en rimelig habil cd-spiller og en dvd-spiller som etter hva produsenten sier skal spille musikk på en meget bra måte. Begge har 24-bit/192 kHz D/A-konverter, hvilket fabrikat er jeg usikker på. Cd-spilleren spiller musikk på en mye bedre måte enn hva dvd-spilleren kan skilte med. Forskjellene er enorme, selv samboeren min påpeker dem.

 

Utfordrer deg igjen til å finne en dvd-spiller som kan spille musikk bedre enn Marantz CD-5001 til samme pris.

Lenke til kommentar

Støy er ein faktor, men det gjelder og i ein CD spelar. Straumforsyning er klart den verste kjelda. Men med dagens teknologi så har det lite å sei på ein CD og DvD spelar. Å adskille video og audio er heilt vanleg praksis for ein DvD spelar sjølv om komponentene støyer minimalt. Forskjellen er for liten til at ein skal forsvare at cd spelaren har så *mykje* betre lyd fordi den ikkje behandler video.

 

Med ein DvD spelar som spele musikk så sparer du plass, det blir mindre ledninger å rutte med og kvaliteten låter så bra at det finnes andre faktorer som vil slå ut mykje meir. Kva med klangen i rommet?

Lenke til kommentar
Med ein DvD spelar som spele musikk så sparer du plass, det blir mindre ledninger å rutte med og kvaliteten låter så bra at det finnes andre faktorer som vil slå ut mykje meir. Kva med klangen i rommet?

6589790[/snapback]

 

Klangen i rommet er den samme uavhenig av hvilken spiller jeg bruker. Det er et faktum at min cd-spiller spiller bedre enn dvd-spilleren. Du må gjerne komme å høre, jeg har pils i kjøleskapet og mye god musikk i hyllene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...