Gå til innhold

Toll på Klær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis varens verdi inkludert frakt overstiger 200 kr så må du betale norsk moms (+25%) og et fortollingsgebyr.

 

Engelsk moms trekkes fra.

 

gwh: Du tenker kanskje på handel mellom EU-land? (Der er det tollfritt) Norge er fortsatt ikke med i EU så her funker i så fall ikke det. Hvis jeg er på villspor så må du gjerne forklare og lære meg noe nytt :)

 

Redigert: kr og ikke $.

Lenke til kommentar

Er det ikke snakk om at staten skal forhøye det beløpet på 200kr?

 

I og med at Norge ikke blir med i EU i nærmeste fremtid (hvis det noen gang kommer til å skje), så synes jeg godt de kan øke det beløpet. Liker godt å handle på internett, men har et slags økonomisk handikap med den regelen der.

Lenke til kommentar

Nå driter jeg i vater på 200,- regelen. Er vareverdi + frakt under 200, da er det ikke toll og merverdiavgift.

Norge er medlem av eøs, og er det varer som har opprinnelse i EU så er det tollfritt. Dog må dette dokumenteres med erklæring fra avsender (opptil 50.000) etter dette så med utstedes EUR1 sertifikat skal man kunne få inn varer tollfritt. MEN, idag er det ikke mange varer det er toll på. Hovedsaklig matvarer og noen tekstiltyper. Matvarer er et eventyr i seg selv, men bøndene i dette landet er godt beskyttet.. Er det ikke toll pga opprinnelse, kan du være sikker på at det er råvaretoll som blir pålagt. Men iogmed at dette er Hardware.no så er ikke det veldig relevant

 

Når nå trådstarter sier det er noe supporter greier... Hva er total kostnad for å få dette til landet?

Og hva slags effekter prater vi om? T-skjorte/Skjerf eller annet moro?

Lenke til kommentar

Istapp: Det er klart noen som ønsker økt tollgrense for egen vinning, men det vil i så fall være veldig urettferdig for norsk næringsliv om de må betale moms, men næringsliv utenfor norge slipper. En urettferdighet som kan slå tilbake på oss selv ved at folk slutter å kjøpe så mye i norge, næringslivet sliter, det blir flere arbeidsledige, og staten må finne andre inntektskilder (les: økte skatter og avgifter)

 

Jeg stemmer i hvertfall ja til rettferdig konkurranse, med norsk moms på alle varer uansett opprinnelsesland. (Unntaket med varer under 200kr kan gjerne være for min del siden vinninga går litt opp i spinninga når byråkratiet rundt tollinnkrevinga er dyrere enn de få kronene toll på så billige varer koster.)

Lenke til kommentar
Norge er medlem av eøs, og er det varer som har opprinnelse i EU så er det tollfritt.

6580867[/snapback]

Så hvis jeg bestiller PC-varer fra f.eks Spania for 49.999kr så mener du at det ikke er momspliktig om man får denne erklæringen og EUR1-sertifikatet?

 

Hvor har du dette fra? Har du en link med dokumentasjon?

 

Hvordan har det seg da at hvis man bestiller DVD eller CD fra utenlandske nettbutikker for 201kr så må man betale moms og fortollingsgebyr?

Lenke til kommentar
, men hvis firmaet skrivet gave eller gift på pakken blir den ikke fortollet.

6580488[/snapback]

 

Feil. Tollvesenet vet utmerket godt hva det går i. (Selv om de ikke når over alt eller gjør jobben sin til enhver tid)

 

Frakten har ingenting å si for hvorvidt en vare kommer over 200,- grensen eller ikke. Hvis varen koster 190,- og frakten 100,- er det intet å betale. Hvis varens verdi er over grensen skal det betales moms også av frakten.

 

Oppdatering: Min ringe erfaring med tollklarering (ikke klær) er at tollvesenet ser på avsenderland og ikke hvor produktene er produsert. De mest kompetente til å svare på spm. ditt er vel tollvesenet.

 

Ha en fin dag. :)

Endret av huffadhemi
Lenke til kommentar
Hvis varens verdi inkludert frakt overstiger 200$ så må du betale norsk moms (+25%) og et fortollingsgebyr.

 

Engelsk moms trekkes fra.

 

gwh: Du tenker kanskje på handel mellom EU-land? (Der er det tollfritt) Norge er fortsatt ikke med i EU så her funker i så fall ikke det. Hvis jeg er på villspor så må du gjerne forklare og lære meg noe nytt :)

6580699[/snapback]

200 dollar? Er du spinnvill? :).

 

Uansett, det er 12% toll på klær + 25% moms på toppen.

Lenke til kommentar
Hvis varens verdi inkludert frakt overstiger 200 kr så må du betale norsk moms (+25%) og et fortollingsgebyr.

 

 

6580699[/snapback]

 

 

Uhm, det er vel heller at man betaler moms av varen og frakt hvis varens verdi er over 200kr ;)

 

Har akurat mottatt endel ting fra usa, hvor verdien på varen var 197kr, mens frakta var på 100kr. Hadde varens verdi vært over 200kr hadde jeg fått moms og slikt på den.

 

Correct me if im wrong, men slik gikk det for meg ihvertfall...

 

Frankie

Lenke til kommentar
Hvis varens verdi inkludert frakt overstiger 200 kr så må du betale norsk moms (+25%) og et fortollingsgebyr.
Den såkalte 'tollgrensa' gjelder bare MVA. Varer som er tollpliktige skal i utgangspunktet fortolles uansett transaksjonsverdi.
Uansett, det er 12% toll på klær + 25% moms på toppen.
12% er det ikke på noen klær. Det er opp til 10.7% i følge tolltariffen. Det er ikke toll for varer som har opprinnelsesland fra innenfor de land Norge har frihandelsavtale med.
Lenke til kommentar

Jeg tror det er langt på overtid å sette opp en sticky tråd hvor man setter opp:

200,- kroners grensen (Ikke inkludert frakt)

Toll: ER ikke merverdiavgift, men en avgift som legges på varer. Hovedsaklig matvarer og tekstiler. Miljøgebyrer o.l ilegges noen varer, men ikke hardware, etter det jeg husker. Skjermer er kanskje ett unntak her. Hardware er IKKE tollbelagt.

Merverdiavgift: Den tror jeg vi alle vet

Tollklareringsgebyr: Gebyr som betales til de som foretar innfortollingen og sørger for at merverdiavgiften blir innbetalt til staten.

Har varene opprinnelse EU/EØS og har opprinnelsesbevis så er det ikke toll på de.

Hvis noen kunne tenke seg å fylle ut med litt mere detaljer, og starte en tråd om import regler, haddde det vært fint.

Lenke til kommentar
Hvis varens verdi inkludert frakt overstiger 200 kr så må du betale norsk moms (+25%) og et fortollingsgebyr.
Den såkalte 'tollgrensa' gjelder bare MVA. Varer som er tollpliktige skal i utgangspunktet fortolles uansett transaksjonsverdi.
Uansett, det er 12% toll på klær + 25% moms på toppen.
12% er det ikke på noen klær. Det er opp til 10.7% i følge tolltariffen. Det er ikke toll for varer som har opprinnelsesland fra innenfor de land Norge har frihandelsavtale med.

6582623[/snapback]

Takk for presiseringen - jeg fikk bare høre det jeg sa fra sist gang jeg fikk noe av UPS. Så da blei jeg lurt for ekstra penger ser det ut til...:/

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...