Gå til innhold

Valg mellom to 28mm objektiver til D70


Anbefalte innlegg

Etter at jeg kjøpte 50mm fast objektivet til kameraet mitt, har det blitt ett av de mest brukte.

Men 50mm blir likevel litt trangt, så jeg tenker nå på et 28mm fast objektiv i første omgang.

 

De to jeg har sett på denne gangen er:

 

Nikon 28mm F2.8 AF-D (2.702 kroner) eller

Sigma 28mm F1.8 EX DG Macro (2.795 kroner)

 

Forskjellen er på 90 kroner, og slik det ser ut er det kun Sigma'en som har Macro funksjon.

28mm tilsvarer vel sånn ca 35mm på vanlig kamera (kanskje nærmere 37mm)

 

Er det noen som har synspunkter på hva jeg burde velge denne gangen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigmaen kjenner jeg ikke, men har Nikon 28/2,8 på en D70. Av mangel på noe bedre er det denne jeg bruker til det daglige, men kan ikke si den er like bra som 50/1,8. Dårligere lysstyrke, ikke like klare farger og heller ikke like skarp.

 

Jeg vurderer en 35/2 men denne blir kanskje også for trang? Jeg håper Nikon kommer med noe som er like bra som 35 og 50 og med brennvidde rundt 30.

 

Har lest litt for mye om dårlige eksemplarer til at jeg har lyst på Sigma, samt at jeg tidligere har hatt dårlige erfaringer med Sigma. EX-serien ser forsåvidt bedre ut enn de jeg hadde engang, men brent barn.............lukter vondt.

Lenke til kommentar
Sigmaen kjenner jeg ikke, men har Nikon 28/2,8 på en D70. Av mangel på noe bedre er det denne jeg bruker til det daglige, men kan ikke si den er like bra som 50/1,8. Dårligere lysstyrke, ikke like klare farger og heller ikke like skarp.

 

Jeg vurderer en 35/2 men denne blir kanskje også for trang? Jeg håper Nikon kommer med noe som er like bra som 35 og 50 og med brennvidde rundt 30.

 

Har lest litt for mye om dårlige eksemplarer til at jeg har lyst på Sigma, samt at jeg tidligere har hatt dårlige erfaringer med Sigma. EX-serien ser forsåvidt bedre ut enn de jeg hadde engang, men brent barn.............lukter vondt.

6580145[/snapback]

 

Er det jeg er redd for at Nikon objektivet ikke blir like bra som Nikon 50mm 1.8.

 

Har jo to Sigma objektiver nå, men er ikke imponert over autofokusen, den er nokså treg. Ellers føler jeg at bildene blir bra nok med Sigma også.

Men 50mm'en er noe av det bedre jeg har nå.

Lenke til kommentar
28mm tilsvarer vel sånn ca 35mm på vanlig kamera (kanskje nærmere 37mm)

6579994[/snapback]

28mm tilsvarer nok nærmere 45mm med d70 sin cropfaktor.

 

Om utvider budsjettet med en tusenlapp får du Sigma sin 30mm som skal være utmerket i forhold til prisen. Etter å ha lest gjennom mange brukererfaringer om dette objektivet på nettet den siste tiden ser det ikke ut til å være like plaget med dårlig kvalitetskontroll som mange andre sigmaobjektiver.

 

Sigmaen har vært mitt sikleobjektiv nr. 1 den siste tiden og nå lurer jeg på om jeg ikke skal sette av litt penger og kjøpe det.

 

Edit:

Ser at nikon 28mm selges brukt fra fotovideo.no til 1650 kr. Kanskje det er noe å vurdere? Link er her.

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Planen var å ikke bruke mer enn 3000 denne gangen. Har allerede bestilt 18-200 VR objektivet, og har planer om et 10-20 eller 12-24 objektiv.

 

Men har ingen Macro objektiver.....så lurer på om jeg ikke går for Sigmaen.

 

Så det brukte Nikon objektivet ja....ikke så værst pris. Sender dem en mail.

Lenke til kommentar

Ville ikke ha gått for Sigmaen utelukkende fordi de kaller den makro. Har du sammenliknet nærgrensene? Er ikke sikkert Sigmaen er stort bedre, og selv da er ikke 28mm en optimal brennvidde for makro.. Hvordan er størrelsesforskjellen? En 28mm er en flott normal du kanskje vil ha som eneste objektiv når du reiser lett..

Bare mine tanker :-)

Lenke til kommentar
Du har nok rett. sigmaen er en del større.

Tror jeg går for det brukte Nikon objektivet denne gangen. Det er mye mindre i størrelse.

6582148[/snapback]

 

Vurderte selv Sigma en periode, men ikke etter å ha lest tester av det. Det er elendig opptisk, og et alt for billig til å ha f1.8 konstruksjon (det er vanskeligere å lage skarp lysterk opptikk enn skarp lysvak opptikk). Sigma burde heller valgt å lage et bra f2.8 objektiv til samme prisen, i stede for 28mm f1.8 som alikevel er så uskarpt på f1.8 at det må nedblendes. f2.8 er uansett mer enn nok lystyrke for de fleste situasjoner på en såpass kort linse, så jeg ville helt klart valgt Nikkor linsen.

 

Ps. Så å si alle Sigma linser har Macro i etternavnet, dette betegner bare at de har relativt god nærgrense, men har ingen verdens ting med Macro å gjør. Ikke bry deg om dette, en 28mm vil desuten være temmelig ubrukelig som macro objektiv da man må være såpass nære det man tar bildet av at man ville fått problemer med å belyse objektet siden utstyre vil kaste skygger.

Lenke til kommentar
Etter at jeg kjøpte 50mm fast objektivet til kameraet mitt, har det blitt ett av de mest brukte.

Men 50mm blir likevel litt trangt, så jeg tenker nå på et 28mm fast objektiv i første omgang.

 

De to jeg har sett på denne gangen er:

 

Nikon 28mm F2.8 AF-D (2.702 kroner) eller

Sigma 28mm F1.8 EX DG Macro (2.795 kroner)

 

Forskjellen er på 90 kroner, og slik det ser ut er det kun Sigma'en som har Macro funksjon.

28mm tilsvarer vel sånn ca 35mm på vanlig kamera (kanskje nærmere 37mm)

 

Er det noen som har synspunkter på hva jeg burde velge denne gangen?

6579994[/snapback]

 

Hei. Jeg har Sigma 28mm til D50. Den tilsvarer 42mm på 35mm kamera, og for meg er dette en perfekt normalbrennvidde.

Autofokusen kan være litt ustabil og er ikke så veldig rask, men dette hemmer ikke meg, da det faktisk går an å fokusere manuellt også.

Nærgrensen er ca 20 cm fra sensorplanet, noe som gjør at du kan ha objektivet bare 2-3 cm fra det du fotograferer. Det blir ikke 1:1 makro, men fortsatt veldig stilige effekter for et 28mm objektiv. Jeg kjenner ikke til noe annet 28mm objektiv med så liten nærgrense.

Jeg synes at det er et deilig objektiv, spesielt når jeg tenker på at jeg fikk det til ynkelige 1400 kroner brukt (så god som ny).

 

Hvis du kan leve med at det er forholdsvis stort og tungt og at autofokus kan feile bør du ikke bli skuffet. Jeg har hørt mye negativt om Nikonobjektivet i forhold til farver og skarphet, men jeg har ikke selv erfaring med dette. Uansett, sigmaen er brukbart skarp på 1.8 hvis man bruker litt USM i etterbehandlingen. På 2.8 er det skarpt nok til 20*30 cm print uten USM.

 

Jeg kan absolutt anbefale Sigma, men pass på at du har mulighet for å returnere/bytte hvis du skulle få et eksemplar som sliter veldig med AF, er uskarpt og/eller skeivt. Varierende kvalitet er desverre Sigmas "varemerke"...

 

 

Lykke til!

Endret av Helolle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...