Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo overklokkings guiden for nybegynnere :)

 

 

men kan ta den en gang til her jeg :

 

 

1: Finn PCI/PCI-E/AGP lås. Disse SKAL være låst til PCI33 AGP66 PCIe100 (Mhz). gjør du ikke dette så kan du ødelegge disker og tillegggskort.

 

2: finn hvor du har de nødvendige valgene i bios : Vcore VDimm (spenning til hhv cpu og ram.

 

3: finn fsb valg i bios og øk denne med 5 mhz om gangen og test til det blir ustabilt. Når det blir ustabilt så øker du volten ett hakk :) test igjen.

 

4: husk på tempen! over 65/70C load er ille. såå ha go kjøling :)

 

 

Happy klokkings :)

 

 

Sweeeeeeeeeeeeeeeeeet™

Lenke til kommentar

Nu har jeg klokket den fra 2.01 til 2.40 :D *stolt*

Men det eneste jeg har forandret på er bud frequency...

Finner ikke multiplier greiene :p

Hvis dere vet hvor den er i biosen på

DFI lanparty nf4 så er det bare å si ifra...

 

Men så det merkelige er at tempen fortsatt viser kun

26-28 grader på ite smartguardian.....

Det var programmet som fulgte med hovedkortet :hmm:

 

Takk for hjelpen

Endret av jokkeman
Lenke til kommentar

multiplier kan du la være. tror nok det er volten ja. sett den opp ett hakk :)

 

DERSOM! beskriv klikket? stoppet det opp, eller hakket det sånn frame per frame? om det hakker så er det thermal throttling, og da er cpu for varm :)

 

hvis den slår seg av (gjorde det på socket a iaffal) så må du bare øke volten.

Lenke til kommentar

Fant CPU VID Control

Og CPU VIV Special contol.

 

Første stod noe tall med v bak(volt ville jeg tro :p )

Og i den andre var det noe prosent piss....

 

KAn det være den øverste??

DEn begunte på 0.800 volt elns...

 

Da jeg satte CPU VID et hakk høyere og prøvde meg på 2.6

Ville den ikke starte windows.....

Endret av jokkeman
Lenke til kommentar
Fant CPU VID Control

Og CPU VIV Special contol.

 

Første stod noe tall med v bak(volt ville jeg tro :p )

Og i den andre var det  noe prosent piss....

 

KAn det være den øverste??

DEn begunte på 0.800 volt elns...

 

Da jeg satte CPU VID et hakk høyere og prøvde meg på 2.6

Ville den ikke starte windows.....

6584902[/snapback]

 

nei du s at på 2,55 så restartet den, du må først få den stabil der med å øke volten.

sett den til 2,5 og øk volten ett hak, deretter kan du prøve videre med litt mer volt osv. om du hopper over ettsteg så funker som oftest ikke steg 2 ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå er den oppi 2.5 uten å forandre temperaturen i følge ITE.

Men da den var på 2.4 viste det 31 grader i bios.....

6582455[/snapback]

 

Har dfu skrudd opp volten? for hvis du ikke har skkrudd opp volten, og bare klokket den litt, er det bare en minimal temperaturforskjell, det er når du stiller på volten, gradene begynner å fly

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette svaret kommer lovlig sent og er muligens overflødig, men sitter og venter på at min egen klokk skal bli ferdig testet, så har litt tid. Skulle bare gi følgende melding: Ikke slutt å klokke! :)

 

Prosessoren og hovedkortet du har kjøpt er jo som skapt for klokking. For eksempel er at PCI-bussen er låst til den hastigheten du velger, og påvirkes ikke av overklokking. Dermed er risikoen for å ødelegge harddisker, skjermkort etc. omtrent lik null.

 

Har du gjort noe med innstillingene til minnet? For hvis du bare har skrudd opp htt og endret volten, da har du også overklokket minnet. Og dersom du har kjørt minnet opp til 250 mhz uten å endre på timings er det ikke rart at maskinen din slår seg vrang.

 

Overklokking av minne er en hel vitenskap og kan være komplisert, men den gode nyheten er at med a64-prosessorene henter du 3/4 av ytelsen fra klokking av cpu, og _det_ er adskillig enklere. Med prosessoren din er det svært realistisk å kunne nå 280x10, altså 2,8 Ghz. Jeg har nemlig maken prosessor og hovedkort, og kom uten problemer opp til 3 Ghz. Dette var riktignok ikke med standard kjøler, men luft var det åkkesom. Jeg tar det forøvrig for gitt at kjøleren er festet ordentlig, dette er selvsgat en forutsetning for all klokking eller bruk av data generelt.

 

Om du vil prøve å nå 2800 uten å være redd for å ødelegge maskinen, installer først et benchmark-program som f.eks. 3DMark 2001 SE eller SuperPi. Kjør en runde med disse før og etter overklokking og noter scoren, slik at du kan sammenligne!

 

Deretter, følg disse stegene:

 

1. Gå inn i BIOS, på >>Genie BIOS setting

2. Sett LDT/FSB Frequency Ratio til x3.0

3. Sett Cool & Quiet til Disable

4. Sett CPU/FSB Frequency Ratio til 10. (Det er default-innstillingen.)

4 Gå inn på >>DRAM Configuration og DRAM frequency set og sett denne til 150.

 

Det du har gjort nå er å rydde unna potensielle vanskeligheter når du øker busshastigheten, samt sette såkalt divider på minnet. Det siste gjør at minnet opererer tregere enn FSB, slik at om FSB er på 200, vil minnet kjøre på 150. Poenget er at om du nå får økt FSB til 280, slik planen er, vil minnet ende opp på standard hastighet igjen, altså 200.

 

Du vet allerede hvordan du øker og senker spenningen på cpu. Bare husk at spenningen ikke bør overstige 1,60, både fordi økt spenning genererer mer varme og fordi det ikke er bra for prosessoren med mer volt. Minst mulig spenning er tingen! Husk også å passe på temperaturen på cpu. Temperaturen bør helst ikke passere 55 grader og iallefall ikke 60.

 

Så var det moroa, da! Gå til FSB Bus Frequency og øk med 5-10 Mhz, alt etter hvor utålmodig du er. Mellom hver økning booter du inn i windows og sjekker temperaturen. Sånn ca. ved hver 20 Mhz kan du også kjøre en stabilitetstest, som for eksempel en runde OCCT eller Superpi 8, 16 eller 32M (eller bare 1M hvis du er utålmodig ;)) Pass på temperaturen!

 

Skulle du oppleve feil underveis (testprogrammene stopper med feilmelding eller at du får blåskjerm/bootnekt) kan du enten skru opp voltstyrken (aldri mer enn 0,025 V om gangen) eller om du allerede er på 1,6 V er det ikke sikkert det er lurt å klokke noe lenger. I så fall klokker du litt ned igjen og prøver å boote på nytt. Når du har funnet en hastighet du er fornøyd med (fortrinnsvis 2,8 Ghz ;)) bør du kjøre en runde Superpi 32M minst et par timer Prime95 eller SP2004 (samme som Prime95, men med bedre grensesnitt) for å forsikre deg om at prosessoren er stabil. Om den er det, er det bare å gratulere! Du har nå fått en adskillig raskere prosessor. :w00t:

 

Det er helt sikkert mer kraft å få ut av systemet ditt, men da bør du i så fall tilegne deg en del kunnskap først. Et godt sted å gjøre dette på foruten un0kais eksellente overklokkingsguide er denne tråden, fra DFIs eget støtteforum:

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20823

 

Lykke til! (eventuelt :p)

Lenke til kommentar

virker ikke som om cpu går an å klokke lenge no :hrm:

 

prøvde på samme dritet med å klokke uten å skru opp volt,

da startet ikke windows på 2.1 engang :p

var sjukt ustabil på 2.05 :hrm:

 

burde jeg øke volten da eller noe sånt?

eller må jeg kjøpe ny cpu?

 

du over snakket forresten om noe ram...

mener jeg har lest at man bør ha god ram for å klokke.

jeg har 2 x 1024mb corsair value, mener jeg.. tror ikke det er så bra?!

Endret av jokkeman
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...