Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil dette nettverket fungere?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har følgende plan for nettverket her i huset:

nettverk.png

 

Huseier får Lyse bredbånd og TV kanaler inn i veggen, og jeg vil dele dette med resten av huset.

TV kanalene sendes som UDP pakker over 10mbit nettverk, og internett har 6mbit opp/ned hastighet.

 

Jeg har allerede en CAT 5 kabel gjennom veggen fra huseier, og vil bruke den til både internett og TV signalene. Jeg kobler derfor opp en switch hos huseier, kobler internett og tv i to porter, kabel ned til meg i en annen, og hennes TV dekoder i den siste porten.

Hos meg så kobles kabelen igjen i en switch som går til min PC, min dekoder og så videre til en annen leilighet via CAT5 kabel.

Det jeg lurer fælt på er om switchene klarer å differensiere pakkene som skal i fra min nabo's TV dekoder, til huseier's TV kanal uttak og all internett og DHCP trafikk.

 

Jeg vurderer 3stk av denne switchen: https://prisguiden.no/product.php?productId=464

 

Takker for alle tips dere kan komme med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurder en annen switch ihvertfall...

Den du har valgt er DÅRLIG...

 

Etter sånn som jeg ser det ville jeg valgt en router vis det går da. Det er litt for å sikkre deg selv og ditt nett... Men husk, jeg veit ikke om det går. Har ikke vært borti tv signaler over CAT 5 før. MEn vis det er en fast port de tv sendingen går på så hadde jeg bare forwardet portene som tv'en bruker til pc'en din.

 

Da får du sikkert en bra løsning. Ihvertfall med tanke på sikkerheten, du anner aldri hva hus eiere gjør på nettverket.

 

Ellers bra tegnet.

Lenke til kommentar

Så det fungerer fint med en switch og en kabel for både tv og internett? Hjemmer her har vi dobbelt opp, men det var vel mest pga latskap med å ikke skjekke det andre først.

Edit: Åja, du lurte på det samme, jeg kan teste det ut i morgen.

 

 

Forrsten, få huseier til å bestille egen ip (koster 10 kr måneden). Ellers blir man lagt bak en NAT fra lyses side.

Endret av Canute
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...