Gå til innhold

Kjøling av CPU AMD


Anbefalte innlegg

Ja da var det på'n igjen, trjede gang jeg kjøper ny cpu + vifte til min stasjonære dynge av en pc.....

 

Har en AMD Athlon 64 3200 eller har hatt to, en ny kom i posten i dag.

Den første monterte jeg med tilhørende vifte som fulgte med i boksen, det virket dårlig. Gikk vel 3 måneder før hele dritten tok kvelden. Kjøpte ny satte på en støre vifte(http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=40628), gikk litt lengre da 4-5 måneder. Men nå har jeg kjøpt ny cpu igjen denne gangen bestilte jeg denne vifta (http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55272)

 

Lurer da på om det er flere som har opplevd crash med AMD å boxed vifte...?

 

 

Skal legge inn bilder av monteringa når jeg begynner. Hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter sånn som det ser ut for meg har du kanskje valgt feil vifter begge gangene.

 

Vifte Thermaltake Golden Orb II CPU Kjøler ser det ut til at den bare støtter

Intel P4 LGA775 & AMD K8.

 

Vifte GlacialTech Silent Breeze 462 III Kjøler ser det ut til at den bare støtter

AMD CPU Clock Speed (max.): Athlon (XP 3200+, 1.4 GHz), All Duron

Intel CPU Clock Speed (max.): Celeron 1.4 GHz, Pentium III 1.4 GHz

 

Vis jeg forstår riktig er CPU'en raskere en 1,4 GHz eller?

 

Du kan se på Thermaltake TR2 M6 CPU Kjøler

Eller Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler

 

Kom med tilbake mld. vis jeg har forstått deg feil vedr. spec'en på CPU'en.

Sleng med spec av CPU'en vis du kan, gjenrne bilde fra CPU-Z Det gjør det litt enklere å hjelpe deg.

Håper du ikke har måtte betale for alle 3 CPU'ene da...

Endret av Micro80
Lenke til kommentar
Etter sånn som det ser ut for meg har du kanskje valgt feil vifter begge gangene.

 

Vifte Thermaltake Golden Orb II CPU Kjøler ser det ut til at den bare støtter

Intel P4 LGA775 & AMD K8.

 

Vifte GlacialTech Silent Breeze 462 III Kjøler ser det ut til at den bare støtter

AMD CPU Clock Speed (max.): Athlon (XP 3200+, 1.4 GHz), All Duron

Intel CPU Clock Speed (max.): Celeron 1.4 GHz, Pentium III 1.4 GHz

 

Vis jeg forstår riktig er CPU'en raskere en 1,4 GHz eller?

 

Du kan se på Thermaltake TR2 M6 CPU Kjøler

Eller Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler

 

Kom med tilbake mld. vis jeg har forstått deg feil vedr. spec'en på CPU'en.

Sleng med spec av CPU'en vis du kan, gjenrne bilde fra CPU-Z Det gjør det litt enklere å hjelpe deg.

Håper du ikke har måtte betale for alle 3 CPU'ene da...

6577375[/snapback]

 

Har betalt alle prosessorene ja... er litt fersk i faget enda ama he he he..

CPU'n min er en AMD Athlon 64 3200, den er vel på 2,0Ghz, bak på boksen til vifta står det Kompatibel med AMD 64 CPU'r, men vet ikke hvor mye Hz den kjøler da... Er alt for fersk.. Skal legge ved bilder.

Men vifta er jo mye større en den som er med i boksen til cpu'n, med betyr kansje ikke at den funker.

 

Legger ved bilder. Ribba kassa mi helt, nytt MB er på vei, å vifta var så stor at jeg må sage ut en del i kassa for å få plass. Har betandig trodd viftene som fulgte med i eskene til prossesorene var bra nok.

 

Svar meg gjerne på e-post: [email protected], da jeg tror jeg blir utestengt fra forumet pga, feilposting... Trenger den hjelp jeg kan få.

post-90416-1154217317_thumb.jpg

post-90416-1154217363_thumb.jpg

post-90416-1154217398_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan denne tråden ha vært opprettet som en spøk? ;)

Har aldri opplevd at en CPU har "dødd" etter vanlig bruk.. dvs. "skamklokking" og tilhørende timesvis av stabilitetstesting (full load):

Å måtte sage i ett chieftec full-tower for å få plass til en CPU-kjøler virker også noe usannsynlig. :hmm:

 

PS.

Hk'et ser ut som noe eldgammelt S754 fra Albatron? I dette vil ikke noen S939 A64 kjøre i 4-5 mndr nei.. :!:

Lenke til kommentar
Kan denne tråden ha vært opprettet som en spøk? ;)

Har aldri opplevd at en CPU har "dødd" etter vanlig bruk.. dvs. "skamklokking" og tilhørende timesvis av stabilitetstesting (full load):

Å måtte sage i ett chieftec full-tower for å få plass til en CPU-kjøler virker også noe usannsynlig.  :hmm:

 

PS.

Hk'et ser ut som noe eldgammelt S754 fra Albatron? I dette vil ikke noen S939 A64 kjøre i 4-5 mndr nei..  :!:

6582204[/snapback]

 

Stemmer det, cpu'n dødde etter vanlig bruk, men dog med vanlig vifte. Tror kansje det vart for varmt inne i kassa samt sju HD som panke å gikk, hadde ikke vifter i chassi heller, har nå 4 stk.

Måtte sage ja, plassen til hk er ikke større enn i vanlige midi tower, å på HK mitt sitter cpu sokkelen øverst mot toppen, den vifta er sinnsykt bred.

Er et albatron kort ja,x800pro2 tror jeg det var, derfor jeg har bestilt nytt, det gamle var 754..

Lenke til kommentar

Hvor varmt er det inni kassa da? Hva sier bios og programmer?

 

Med 2 døde prosessorer og 7 døde harddisker høres det ut som det er noe alvorlig galt. Enten at temperaturen inni kabinettet er 100'C eller at det er noe annet enn temperaturen som forårsaker dødsfallene. Kan det være strømforsyninga som er gåen og dreper komponentene jevnlig? Har du ustabilt strømnett i huset? F.eks at du bor 2 meter fra en jernbane eller har en basestasjon for mobiltelefoner like utenfor veggen der PCen står.

 

Bruker du kjøpepasta mellom prosessoren og kjøleren eller tørker du det av kjøleren før du tar den i bruk?

Lenke til kommentar
Stemmer det, cpu'n dødde etter vanlig bruk, men dog med vanlig vifte. Tror kansje det vart for varmt inne i kassa samt sju HD som panke å gikk, hadde ikke vifter i chassi heller, har nå 4 stk.

 

Her ligger svaret på de døde prosessorene.

Syv harddiskert sammen med alt det andre uten kabinettvifter blir utrolig varmt og prosessorene har dødd av overoppheting.

Husker da jeg bygde min forste virkelige selvbygde PC.

Var med en AMD XP 1800+ med en rå bråkete CPU kjøler, men selv med bare en harddisk ble det fantastisk varmt inni kabinettet.

Årsaken var den samme som i dette tilfellet, ingen kabinettvifter.

Kabinettemperaturen spratt fort opp i 40 grader under last så med en mere strømmkrevende prosessor, skjermkort + seks disker til så blir det altfor varmt inni der.

Lenke til kommentar
Hvor varmt er det inni kassa da? Hva sier bios og programmer?

 

Med 2 døde prosessorer og 7 døde harddisker høres det ut som det er noe alvorlig galt. Enten at temperaturen inni kabinettet er 100'C eller at det er noe annet enn temperaturen som forårsaker dødsfallene. Kan det være strømforsyninga som er gåen og dreper komponentene jevnlig? Har du ustabilt strømnett i huset? F.eks at du bor 2 meter fra en jernbane eller har en basestasjon for mobiltelefoner like utenfor veggen der PCen står.

 

Bruker du kjøpepasta mellom prosessoren og kjøleren eller tørker du det av kjøleren før du tar den i bruk?

6582783[/snapback]

 

He he, en liten misforståelse der. HD'ene er i orden de, "panke å gikk" er det samme som sto å gikk på riksmål, er totning serru, hender det blander seg inn noen rare utrykk. Har ikke ustabilt strømnett, er el-trikker selv så kursen til datarommet er sikkret med overspenningsvern og jordfeilbryter. Den pc'n det er snakk om har stått nå i 3 måneder, har ikke giddi å sett på'n men nå begynner sommeren å emme ut så tenkte det var på tide å fikse opp. Har aldri målt temperaturen i kassa før, men er rimelig sikker på at det er grunnen.

Har plukka kabinettet helt fra hverandre nå(se bilde) skal bygge om litt så jeg får plass til to 230V vifter som egentlig er til bruk i sikringsskap. de er ganske store å burde fikse jobben. bråker litt men pc'n blir mest kjørt med remote fra en laptop jeg har. Kun til spilling jeg bruker den dynga det er prat på her, å da er lyden på max, så da er ikke støy noe problem.

Strømforsyninga er i orden, har målt på primær å sekundær spole, samt sjekka kablene. Den er på 500W Kansje det er for lite?

 

Er amatør på dette området så kan ikke forvente så mye...

 

Bruker bare den pastaen som er på vifta når den kommer i pakningen...

Endret av capkill
Lenke til kommentar

Vær nøye ved valg av kjøling at viften støtter socketen du har samt hastigheten.

 

Se på komplett sin side og da ser du forslagene de setter opp for de forskjellige produkter... Dette kan virke som en liten hjelpende hånd CAPKILL.

 

Hvor mye har du brukt på alt dette her a?

Lenke til kommentar
Vær nøye ved valg av kjøling at viften støtter socketen du har samt hastigheten.

 

Se på komplett sin side og da ser du forslagene de setter opp for de forskjellige produkter... Dette kan virke som en liten hjelpende hånd CAPKILL.

 

Hvor mye har du brukt på alt dette her a?

6583639[/snapback]

 

He he he, har blitt litt, men er jo ikke så hinsides priser da, men noen tusen har nok funnet veien ja..

 

Skal bestille ny vifte i dag. :))

 

Takker for god hjelp Micro80

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller gjør du noe serriøst feil. :p En CPU dør ikke pga. dårlig kjøling, den vil slå seg av når temperaturen er over 80*C. Dette gjelder alle AMD 64 CPUene.

edit:

Men som jeg har sett nå , har du altså klart å kjøpe feil vifte hele tiden. Boxed viften er jo mye bedre enn de to du kjøpte først.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...