Gå til innhold

Hvor kan jeg finne undertittler til filmer?


ostov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi ser bort fra hva slas videofiler det er snakk om (lovlige dvd'er på uforståelig språk/m dårlig lyd der man ikke skjønner hva de sier, og uten undertekster), så er undertekster litt vanskelig:

Er det snakk om rene fansubs, dvs at noen selv har transkribert hva som blir sagt, og evt deretter oversatt er det ganske sikkert lovlig i Norge og de fleste andre land (merk: Her snakker jeg kun om selve undertekstene; Fansubbet materiale, dvs videofiler/dvd'er der undertekster er lagt til, er ulovlig uansett om produktet er lisensert eller ikke, med mindre rettighethaver har gitt sitt uttrykkelige samtykke til slik utgivelse, eller opprinnelig copyright er så gammel at den er utgått).

Er det derimot snakk om undertekster rippet fra en dvd er de nøyaktig like mye kopirettsbeskyttet som resten av dvd'en, og følgelig ikke noe man snakker om her.

 

Siden de fleste undertekst-siter jeg har sett (i hvert fall de som har tekster til europeiske og amerikanske filmer) har en god dose (mest?) rippede undertekster i tillegg til evt egentranskriberte/egenoversatte tror jeg det å besvare spørsmålet ganske sikkert strider mot forumets retningslinjer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...