Gå til innhold

Hva er tid?


Anbefalte innlegg

Er det mulig å reise i tid? Kan man stoppe tida? Hva skjer med fortiden? Er framtida bestemt? Hva er tid?

 

Dette har vært spørsmål gjennom århundrer, men aldri har man kommet med ordentlig gode svar... Tid er kanskje det vanskligste å forske på, fordi den bare farer forbi. I følge Wikipedia (som faktisk har veldig lite om dette emnet) er tid: "Intervallet mellom to hendelser". Kort og godt! Men er det godt nok? Hva er det som driver tiden?

 

Jeg stiller alle disse spørsmålene sånn at dere kan svare på dem. Jeg lurer også på hvordan dere tenker om tida. Jeg for min del har alltid vært litt interessert i tida, men har aldri virkelig tenkt ordentlig over det. Faktisk så kommer de fleste tankene mens jeg skriver dette. Og for all del: Kanskje vi bare tenker oss i hjel. Hva om tid ikke er noe? At tid kun er et begrep vi mennesker har skapt for å gjøre det enklere for oss selv.

 

Jeg tror ikke det! Jeg tror at et eller annet holder tiden i gang. Og resten av spørsmålene har jeg delte svar på:

 

Hypotese 1: Ting bare skjer

Tiden (og skjebnen) er helt tilfeldig. For hvert sekund som går så erstatter framtida fortiden. Og vi vil ikke kunne reise tilbake i tiden, fordi den ikke fins lengre! Fortida er borte vekk, for alltid! Hvis vi reiser i fremtiden så vil fremtiden erstatte fortiden og du vil aldri kunne reise tilbake. Vi vil også forandre hvis vi reiser i fremtid og den eneste fordelen er at vi kan hoppe over deler av livet. Du vil fortsatt huske alt som har skjedd som du har hoppet over, for du har egentlig ikke forsvunnet fra verden. Du har bare spolt litt...

 

Hvis man stopper tida, vil tiden enkelt og greit stoppe opp. Men ingen kan bevege seg, og man kan ikke starte den igjen. Man forsvinner ikke, man bare kommer seg ikke videre. Og hvis tida skulle starte igjen (på egen hånd) så vil ingen merke noen ting.

 

Hypotese 2: Filmkameraet

Tiden er som et filmkamera. Det som skjer i framtida/nåtida er helt tilfeldig. Men alt blir "lagret". Hvis man reiser tilbake i tid så kan man se på, men ikke delta. Du blir et spøkelse. Du blir også fanget i tida fordi spøkelset må bare se på, den kan ikke finne opp noe som spoler fremover igjen. Det er ikke mulig å reise i framtida, for den bare skjer.

 

Og hvis man stopper tida så vil det samme skje som i hypotese 1:

Hvis man stopper tida, vil tiden enkelt og greit stoppe opp. Men ingen kan bevege seg, og man kan ikke starte den igjen. Man forsvinner ikke, man bare kommer seg ikke videre. Og hvis tida skulle starte igjen (på egen hånd) så vil ingen merke noen ting.

 

Hypotese 3: Boka

Alt er bestemt på forhånd! Og det er kun mulig å reise i tiden hvis "forfatteren" bestemmer det. Se for deg at du vil reise tilbake i tid for å drepe tipp-oldefaren din. Men du feiler; og takket være feilen din blir tipp-oldefaren din og tipp-oldemoren din sammen. Du tror du kan bestemme din egen skjebne ved å forandre på ting, men i virkeligheten gjør du det som du var bestemt å gjøre. For å si det enkelt: Du har ingen fri vilje. Det som er et valg, er bestemt på forhånd. Og uansett hva du gjør så følger du "boka"

 

Hypotese 4: Fullt kaos

Du kan dra til framtida og fortida, og hvis du endrer noe i fortiden kan du endre hele verden! Du kan faktisk gjøre akkurat det du vil! Her er det ingen hindring; du kan ødlegge hele universet eller du kan bli kvitt alle forbrytelser. Det er ditt valg ;)

 

--

 

Hva mener du tid er? Er du enig i meg, eller har du en 5. hypotese? Skrik ut! Ingen grunn til å være beskjeden. Her dummer alle seg ut :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Time is the fourth dimension ;) We had a topic about multiple dimensions, there is some nice things to know there The Tenth Dimension. I would also reccomend reading about Albert Einstein and his theoris of reletivity, he was trying to find a theory of "everything" too...

 

The definition of "time" really is a comparasion between to things. Read up on Einsteins 2 theories on relativity, opens your mind up a little. It is still strange to think of what "time" is, but I like to think of it as a dimension. Makes things much easier, read up on multiple dimensions too :thumbup:

 

Overall I think that "everything" is infinite, being endless. Like when one looks at a map of Norway lets say. You find the distance between Oslo and Tronheim, but the more you zoom in to the map, the more detailed it will be. So the distance is a little "longer" then it was when you saw all of Norway. You can zoom in forever, getting more detail every time. The opposite will happen when "zooming out".

That is my whole theory from the Universe to Quantum, but it is really a belief of "everything" :p Its like the more I know, the more I know that I don't know anything at all...

 

And that's my 2 cents :tease:

 

esa

Lenke til kommentar

Tid skjer bare.

Alt er tilfeldig og enkelte spm her i livet er det ikke verdt og gruble i som dette og "hvor stort er verdensrommet" og en hel mange andre spm. Man ender bare opp med og tenke og tenke og ikke komme opp med noe vetigt svar.

 

Det finst viktigere ting i livet og gruble over :thumbup:

Lenke til kommentar

Tid som vi oppfatter det (fortid og framtid) er vel bare en en dimensjonert strek på lik linje med de andre tre dimensjonene vi oppfatter. Spørsmålet blir vel hva som driver tiden framover. Er det vi som beveger oss langs den fjerde dimensjon eller? Hadde vi kunne bevege oss fritt i den fjerde dimensjon ville vi kunnet bevege oss fritt i fortid og framtid. Da hendelser i framtid er avhengig av hendelser i fortid, virker ikke dette helt logisk. Med mindre vi også har en femte tids dimensjon... Les om den tiende dimensjonen på Wikipedia. Må innrømme jeg ikke forstod alt da men...

Lenke til kommentar

Tid er i vertfall et ord mennesket har funnet opp. Tid kan vel også bety "en måling av rotasjonen på Jordkloden vår". Men tid er vel et ord man bruker for å forklare det som har skjedd eller det som kommer til å skje eller vil skje. Historie og fremtid.

 

Jeg tror på skjebnen, det vil si at jeg er delvis enig med Hypotese 3. Jeg tror at man kun kan leve i nåtid, eller bittelitt i fremtiden for å si det sånn. Jeg tror at tiden kun går fremover, ingenting blir "lagret", det som har skjedd har skjedd. Uansett om alt er bestemt kan man ikke dra verken frem eller tilbake.

Endret av Newt32
Lenke til kommentar

Tid er et begrep om noe som ikke egentlig eksisterer som noe eget, men heller et begrep som vi mennesker har laget for å holde bedre styr på livene våre.

 

Tid kan sies å være all bevegelse (dersom ingenting hadde bevegt seg i det hele tatt, hadde vi ikke hatt noen tid), og siden all bevegelse i bunn og grunn er energi, kan vi si at Tid = energi.

 

Fortiden er også noe som ikke eksisterer lenger. Det eksisterer bare i hjernene våre, som minner. Det vil ikke være mulig å reise tilbake i tid, for da måtte man være i stand til å spole tilbake alle bevegelsene / energiutøvelsene, noe som vel... ikke er mulig.

 

Fremtiden eksisterer heller ikke for oss, det er bare en illusjon av hvordan nåtiden vil se ut etter så og så lenge. Vi kan bare anta hvordan energien utøves over en viss periode, og dermed basere spådommene om den kommende nåtiden på dette. Man kan aldri vite helt sikkert.

 

Dette tror hvertfall jeg. Sier ikke at det nødvendigvis er slik, men jeg tror hvertfall det foreløpig :)

Lenke til kommentar
Jeg vil si at tid er noe vi mennesker har funnet opp for å holde styr på livene våre. :)

6574332[/snapback]

 

 

Tid er et begrep om noe som ikke egentlig eksisterer som noe eget, men heller et begrep som vi mennesker har laget for å holde bedre styr på livene våre.

6577484[/snapback]

 

:yes:

Lenke til kommentar

Les artikkelen om Time Travel på HowStuffWorks og. Jeg syns det med Wormholes virker realistisk; en fjerde dimensjon som kan bøye de tre vi har og få to plasser langt vekk fra hverandre til å bli ved sidenav hverandre ved å flytte seg i den fjerde dimensjon.

 

Tenk deg et laken med en maur på. Si han lever i to dimensjoner. Han veit ikke om opp/ned. Så tar du et hjørne på lakenet og bøyer det over til en annen plass på lakenet. Verden ville fremdeles se lik ut for mauren, og han ville vært intetanende om at to plasser så langt unna (hjørnet og midten av lakenet) er så nærme i den tredje dimensjonen (høyde). Hvis en ting i den tredje dimensjon hadde flytta mauren litt i den tredje dimensjonen ville han tilsynelatende ha "warpa" fra to fjerne steder for en annen maur i den todimensjonale verden's synspunkt.

 

Time Travel artikkelen påstår dette også kan brukes i kombinasjon med Einstein's relativititets teori (tiden går saktere jo nærmere lysets hastighet du beveger deg) og se deg selv i fortiden og gå tilbake i tid. Problemet er de mange paradokser, si du går tilbake i tid og dreper en av dine forferdre. Den minste ting du gjør (ie tråkker på en maur eller flytta et barnål), ville forandra framtiden kollosalt. Hva skjer så med deg som er et produkt av framtiden?

Lenke til kommentar

Det blir vel litt håpløst å spørre seg hva tid er, da tid er en målestokk og ikke noe konkret i seg selv. Blir som å spørre hva lengde er. Tid er vel best definert som wikipedia sa det, intervallet mellom to hendelser. Samme for lengde, men i en annen dimensjon. Om ikke de to hendelsene eksisterer blir tid irrelevant, tiden er avhengig av hendelsene. Om hele universet stod stille og ingen nye hendelser av noen slag oppstår, går da tiden fremover eller står den stille?

 

Det blir vel kanskje viktigere å spørre seg hva som driver tiden. At to ting har et intervall mellom seg i rommet er kurant nok, også kreftene som kan endre denne avstanden er greie. Men hvilken kraft er det som driver tiden fremover? Og kan denne på noen måte manipuleres?

Lenke til kommentar

Mennesker liker å se på bevegelse/fart som et produkt av tiden (f.eks. kilometer per time) men tiden er jo egentlig resultatet av bevegelse. Uten bevelgese, ingen tid. Hvis alle partikler i hele universet (evt. alle universene) stopper HELT opp, vil også tiden stoppe. Om dette skjer, vil ikke vi merke en eneste ting.

 

Har tenkt mye på dette faktisk (tenker alt for mye på ting som tid, tilværelsen og sånne filosofiske/vitenskapelige saker). Har du noen gang suttet i et rom hvor du ikke ser noen bevegelse, hører noen lyder og sitter helt stille? Da virker det som om tiden har stoppet rundt deg (og hvordan kan du _egentlig_ vite at den ikke har det?) og det er lett å glemme hvor lenge du har suttet slik.

 

Tid i dagligdags bruk er et menneskeskapt begrep som er ufattelig praktisk. Men egentlig er det et abstrakt begrep, noe som ikke eksisterer. Jeg mener, på en måte så _må_ jo tiden ha startet et sted, for hvis tiden har vart uendelig lenge, hvordan har vi da kommet fram til det som er nåtiden? Samtidig må det ha vært noe før tiden startet, som satte det igang, og da betyr jo det at det var tid før tiden startet. Dermed konkluderer jeg med at tid ikke eksisterer, kun bevegelse. Tror jeg. Eller noe sånt. Forvirrer til og med megselv her. Håper dere forstår hva jeg mener. :p

 

Edit: Et par setningsledd forsvant. :p

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar

Hvis universet er uendelig må vel også tiden (fortid og framtid) være uendelig. Spørsmålet er det at hvis fortiden er uendelig, hvordan kom vi til tiden vi er i nå? Uendelig fortid betyr jo at fortiden aldri slutter, altså ville vi aldri vært i nåtiden :p.

 

Jaja, blir mer forvirret jo mer jeg tenker på det jeg og...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...