Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD på Dell laptop


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å bytte ut ubuntu/winxp dualbooten på min laptop med freebsd/winxp i nærmeste fremtid. Jeg tenkte jeg bare skulle spørre her først om hardware-støtte o.l. slik at da tiden kommer så sparer jeg meg for mye ekstra-arbeid.

 

Maskina er en Dell Inspiron 510m:

- Intel Celeron M, 1.3GHz

- 512MB DDRram

- Intel Extreme Graphics 2

- Intel pro wireless 2200bg

- 1024x768 resolution

+ et annet integrert intel nettverkskort.

modemet som er integrert bryr jeg meg ikke om.

hadde også vært fint hvis ekstern USB-mus hadde fungert.

lydkortet er sigmatel etellerannet AC97

 

Noen som vet noe om støtten til dette hardware-oppsettet? Kan jeg forvente at det blir autodetected og satt opp, eller bør jeg sette av masse tid til knoting og fixing? Kan jeg forvente at ACPI/strømsparing og slik fungerer?

 

Jeg kunne også tenke meg å bruke Gnome som skrivebords-miljø. Ser at de fleste desktop BSD-distroer bruker KDE, men jeg antar at Gnome lar seg installere uten alt for mye tull og mas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si noe om FreeBSD, men har kjørt NetBSD på identisk maskin (FS ikke Dell), alt fungerte som forventet, det eneste jeg ikke har prøvd er strømstyring. Etter hva jeg har hørt så har FreeBSD bedre støtte for maskinvare en de andre BSD'ene, så tror nok ikke du skal få de store problemene (et ekstra pluss er at du kjører gjennomført Intel, som er godt støttet på de fleste system).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg la inn FreeBSD 6.1 på serveren for 6 dager siden, angrer ikke. selv om jeg ikke kan så mye linux så virker det stabilt. :) Jeg har testa ubuntu, debian, mandriva 2006, og red hat men ser ut som serveren likte best FreeBSD.:D

 

Men nå er det fucked. Men det er pga personlig feil da.. Ikke av meg da, men en dude.!

Endret av Young
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg lurer på noe som er noelunde relevant for tråden, så jeg bare henger meg på her.

 

Jeg vurderer selv å reinstalere (Dell Inspiron 9300)Laptopen min og prøve *NIX igjen. Kommer nok forsatt til å kjøre WinXP i tillegg, men kunne godt tenkt meg å kjøre mer og mer OpenSource-saker. Idealisme er nok litt av grunnlaget, men jeg kunne også tenkt meg noe som er mer stabilt. (Selv om NT-basert Windows ikke er så værst.) Det skal være en workstation. Skal brukes til alt fra surfing, til programmering, til webskriving og design. Multitasking er noe som er viktig for meg, det mest irreterende jeg vet er når et program holder på med noe tungt så henger alt, og generelt at jeg skal kunne kjøre mange programmer om gangen uten at det går for tregt. (Vet dette går også mye på andre ting enn OS, som f.eks. memory.. men regner med at OS også har noe å si.) Netverkskortet er et Intel PRO/Wireless 2200BG.

 

Rundt dette så har jeg noen spørsmål.

 

Hvor brukervennlig er FreeBSD per i dag

Vil den finne automatisk finne (det meste) av hardwaren min? (Hadde vært fint om den fant det trådløse nettverkskortet mitt selv, slik at jeg kan bruke internett til å finne info om evt. andre ting.)

Samtidig som det ikke bør være for vanskelig så vil jeg ikke ha det for vanskelig, dessuten vil jeg lære litt om*NIX.

Er det så vanskelig at jeg heller bør gi meg til DesktopBSD eller PC-BSD?

Fungerer WINE i FreeBSD? Jeg bruker Photoshop flittig, og GIMP virker ikke særlig overbevisende.

Finnes det en måte å få BSD til å stabilt lese NTFS slik at jeg slipper å lage en "bro" mellom OS'ene. (Typisk i FAT32).

 

EDIT: Kjører ATI Radoen grafikkkort, har hørt dette kan være problem på FreeBSD?

 

På forhånd takk. :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...