Gå til innhold

Par spørsmål fra en fyr som bygger pc første gang


Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe meg en ny pc snart og jeg lurer på hva som er billigst når det kommer an på ytelse. Jeg snakket med en venn som hadde kjøpt seg en gaming pc på computercity og han mente at ferdigpc'er var billigst. Jeg er ikke helt sikker på dette så jeg spør dere hva er billigst hvis man skulle ha hatt en gaming pc til 12k-15k, ferdig bygd kjøpt i butikken eller laget selv? Og er det mye vanskeligere å oppgradere ferdigbygde pc'er enn pc'r man har laget selv, jeg har hørt at dell pc'r er veldig vanskelig å oppgradere?

 

Det jeg også lurer på er om man er nødt til å kjøpe hvert komponent til en pc hver for seg eller om det finnes steder hvor det kommer med manual og alle deler i en boks. Er det veldig vanskelig uten manual?? Siden det er første gang jeg prøver å bygge meg en pc så er jeg ikke sikker. Jeg har lest noen guider på nettet og der virker det ganske greit egentlig, men det kan jo variere fra hvilke komponenter du har. Det hadde vært kjempefint om noen kunne gi meg forslag til hva slags deler pc'n min skulle ha hatt, forresten jeg tenkte at jeg skulle ha en AMD prosessor. Og så har jeg hørt noe om noe prisfall på AMD sine prosessorer som kommer snart kan noen gi meg noe info på dette. Og kan noen forklare meg hva slags RAM jeg trenger til AMD prosessorer og hva slags Motherboard jeg trenger?

 

En siste ting jeg lurer på er hvordan de derre armbåndene(navn? link plz) mot statisk elekrisitet virker. Det står det skal være festet til noe jordet, men jeg skjønner ikke helt hva man mener med det. Kan jeg bare feste det til en spiker som ligger på et trebord fordi da går elektrisiteten fra kroppen min til bordet? Hehe kan noen vise noen pics og forklare meg dette plz.

 

Takker på forhånd for svar :):)

Endret av saladin89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som er nokså kjekt når man bygger pc er at alt passer med en gang man setter det inn ellers skal det ikke være der ...

Du må kjøpe del for del, men det kan du jo kjøpe fra samme nettbutikk ....

Du for hvert komponent i vær sin eske, men i manuelen til hovedkortet står det åssen du kobler til prosessor, harddisk også noen andre ting eller følger det med bruksanvisning til vær del hviws du ikke kjøper det som bulk, tray eller demo vare ...

Er nokså enkelt som du selv sier det virker som og kanskje det bor noen data "folk" inærheten av deg som kan sette det sammen for deg hvis du ikke skulle klare det ....

 

Edit: Det er like billig å kjøpe ferdiog som å bygge selv, men du for mer pr. krone hvis du bygger selv altså det er på en måte billigere å bygge selv ....

Kjøper du noe ferdig lærk så må du kjøpe nytt hovedkort og strømfosyning også ...

De har sine egende hk (hovedkort) og PSUer (strømfosyninger) som du ike kan kjøpe i løs-deler og som er no så elendig dårlige ...

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Hvor du får mest for pengene varierer hele tiden, men generelt betaler man litt ekstra for at PC-en er ferdig montert. Husk likevel at butikker ofte selger PC-er veldig billig for å markere seg, så det kan godt hende kompisen din gjorde et kjempekjøp. Det beste kjøpet gjør du ved å ha god oversikt over markedet og slå til på det rette tidspunktet. Jeg bruker alltid minst et par uker til en måned i forkant av et PC-kjøp, det er mye av moroa.

 

Det er selvsagt også gøy å sette maskinen sammen selv, dette krever et minimum av teknisk innsikt. Det viktigste er at du er tålmodig slik at du gjør alt ordentlig og omhyggelig. Når du er helt ny på det bør du lese deg til innsikt. Hvis du har lyst til å sette den sammen selv er det bare å kjøre på, en gang må jo være den første. Jeg vil tro at det er lurt å styre unna vannkjøling og andre ting som kan være vanskelige å montere til å begynne med. Du bør uansett ta med i betraktningen at hvis du bestiller enkeltdeler har du ikke reklamasjonsrett på maskinen som helhet, noe som kan bli dyrt hvis den slutter å virke og du ikke klarer å finne ut hvilket komponent som er dårlig. Det er flere nettbutikker som selger ferdige pakker med løse deler som du setter sammen selv.

 

Armbånd mot statisk elektrisitet har jeg aldri brukt, og jeg har enda til gode å ødelegge noe. Vær bare forsiktig med å ikke subbe i gulvet, og ta borti jordingene på kontakten med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det var en siste ting jeg lurte på klarer Mist 500W Sli oppsett, altså to 7900 i maskinen, eller må jeg få meg en 600W strømforsyning? Det som er kjedelig med 600W er at det støyer så mye, derfor vil jeg helst ha 500W.

Dette er oppsettet mitt

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31913. , grafikkortet og harddisk skal kjøpes i butikken. Og for SLI må begge grafikkortene være fra samme produsent. PNY GE FORCE 7900 GT kan denne være i SLI med for eksempel EVGA GeForce 7900 GT, eller må modellene være helt like?

Lenke til kommentar

Modelene må ikke være like etter hva jeg har fått med meg. Isåfall kan du sikkert bare flashe biosen til skjermkortet til den andre produsenten så er på en måte begge fra samme produsent ;)

 

Den Mist 500W burdte hoode ...

 

Ellers er ikke de på over 500W så bråkete s¨å lenge du kjøper de med enten 1x 120m vifte eller 1x 140mm vifte ...

Lenke til kommentar
Det var en siste ting jeg lurte på klarer Mist 500W Sli oppsett, altså to 7900 i maskinen, eller må jeg få meg en 600W strømforsyning? Det som er kjedelig med 600W er at det støyer så mye, derfor vil jeg helst ha 500W.

Dette er oppsettet mitt

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31913.  , grafikkortet og harddisk skal kjøpes i butikken. Og for SLI må begge grafikkortene være fra samme produsent. PNY GE FORCE 7900 GT kan denne være i SLI med for eksempel EVGA GeForce 7900 GT, eller må modellene være helt like?

6665774[/snapback]

600watt mist støyer ikke mer enn 500watt. Faktisk støyer den mindre under normal load, da den har mer å gå på (% av kapasitet som er utnyttet). Er iallfall det jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte, og bygget min første PC, fikk jeg beskjed om at antistatsk armbånd kun er for de som gjør burnout med raggsokker på et ullteppe før de skrur opp PC'n. Så med mindre du har noen sære personlige ritualer, så sparer du 50 kroner ;)

 

Ellers så er det vel billigst, og mest "bang-for-the-bucks" å bygge selv!

Tror neppe en 6000 kroners elkjøp, hadde slått en selvbygd for 6000.

 

Man kunne jo ha fått till 7900GT/X1900GT med budsjett på 6000!

Lenke til kommentar

En siste ting jeg lurer på. Hovedkortet mitt støtter RAID, men jeg kommer ikke til å ha mer enn en harddisk. Må jeg likevel da når jeg installerer XP ha sånn RAID driver på diskett? Forresten burde jeg ta Lian Li PC-7 eller Antec P180? Hva er egentlig mest brukervennlig? Jeg har ikke tenkt å overclocke eller noe sånt, men jeg synes det er greit å ha et stille oppsett. Jeg synes oppsettet på Lian Li virker enklere.

Endret av saladin89
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...