Gå til innhold

Sliter med clipping highlights/utbrenthet,løsning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, lurer på hva jeg kan gjøre for å unngå "clipping highlights", som jeg har på nesten alle bildene jeg har tatt i sommer :( har brukt canon a610, har prøvd med undereksponering, men da blir forgrunnen altfor mørk :/

Finnes det noen råd?

6571865[/snapback]

 

Eksponer riktig. Joda bilde blir jo mørkere, men det justerer du opp digitalt etterpå, med f.eks gamma eller egne kurver.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Problemet ditt er er nok at kameraet ditt ikke har nok dynamisk omfang til å fange det bildet du ønsker, på grunn av den bittelille bildebrikken.

 

Løsningen kan være å kjøpe en dslr, som vil ha bedre omfang. Det er ikke så inmari mye du kan gjøre med en kompakt, annet enn å ta andre bilder. Kurvejustering etc. kan nok hjelpe litt. Det vil avhenge av hvor mørkt det mørke er i utgangspunktet, men det er lite plass avsatt til de mørke fargetonene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

problemet er vedvarende og jeg får stort sett himmelen helt hvit når jeg knipser med fokus på objekter på bakken / vannet, jeg har både prøvd undereksponering og å kjøre lysmåling på himmelen og deretter fokus på f.eks. personen foran, da blir personen veldig undereksponert. har sammenliknet bilder tatt med mitt gamle canon a75 og det hadde ikke så store problemer med dette. Så curves (og gamma??) er hjelpemidlene? Kanskje er det en eller annen fototeknikk jeg også bør lære og bruke?

 

slike bilder får jeg (eksempler hentet fra aftenposten.no i dag)

http://cache.aftenposten.no/multimedia/arc...jpg_431537r.jpg

 

men også slik lyslekkasje (?): http://cache.aftenposten.no/multimedia/arc...jpg_431523r.jpg

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
slike bilder får jeg (eksempler hentet fra aftenposten.no i dag)

http://cache.aftenposten.no/multimedia/arc...jpg_431537r.jpg

 

men også slik lyslekkasje (?): http://cache.aftenposten.no/multimedia/arc...jpg_431523r.jpg

6572209[/snapback]

Dette er motiver der det er tilnærmet umulig å få korrekt eksponering over hele bildet siden det er så enorm forskjell i intensitet mellom for- og bakgrunn. Man må med andre ord velge om himmelen eller forgrunnen skal være korrekt eksponert. Eller velge en enda dårligere mellomløsning der begge deler er 'halvveis' og ingen av delene er brukbare.

Lenke til kommentar
Så curves (og gamma??) er hjelpemidlene? Kanskje er det en eller annen fototeknikk jeg også bør lære og bruke?

6572209[/snapback]

Det som var ideen var at du undereksponerer littegran for så å heve det igjen etterpå digitalt. Med f.eks gamma eller curves. (eller brightness og contrast hvis det er det som er tilgjengelig).

edit:

når det gjelder bilde nr. 2 er det rett og slett for stor kontrast mellom inne og ute lys at selv et dSLR ville slitt her. Og muligens filmkamera også..? Lyslekasje: hold alltid linsen fri for fingeravtrykk, ellers er det vel ikke så mye du kan gjøre med det.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Begge de bildene er umulige. Innebilde hadde sett ganske likt ut med et filmkamera også, eneste som kunne vært gjort her hadde vært bruk av blitz og eksponert etter utelyset. TTL er en fin ting. :)

 

Diskusjonen om dette er nesten like gammelt som fotoapparatet. Selv i tidligere tider ble det skrevet om hvordan dette kunne hjelpes noe i mørkerommet for å få frem detaljer i himmelen. Det beste er å ta flere eksponeringer å sy de sammen i PS e.l. evt å leve med det. På landsskapsbilder kan man bruke litt tid på dette, gjerne ha en liten samling med himmel på harddisken. Ikke lett å få det perfekt, men øvelse...........etc.

 

Her står det også en del interessante ting vedrørende exponering med digitalkamera. En artikkel som visstnok har blitt diskutert mye rundt omkring, men vært å lese.

Lenke til kommentar

Kan du spot-lysmåle med kameraet? Da er det egentlig bare å finne riktig mellomtone som gir deg best mulig resultat. Finner du ikke riktig punkt er det store sjangser for at kameraet ikke mestrer motivet.

Har slitt med mye av det samme i sommer, men kommer stort sett i mål tilslutt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...