Gå til innhold

Hvaslags lønn kan jeg forvente som webprogrammerer


Anbefalte innlegg

Flere som ikke er helt kjent med hva de snakker om kan det virke som. At noen ikke liker PHP får være dems problem, at noen påstår at php brukes av useriøse firmaer får være dems problem (da de ikke har innsett hvor mye diverse språk brukes i verden).

 

Forøvrig er PHP et programmeringsspråk, noe javascript _ikke_ er. Til og med en enkel define hos Google vil gi det svaret.

 

(For dem som lurer på hvor utbredte divers språk er så kan de ta en titt bla her: http://www.dedasys.com/articles/language_popularity.html)

 

Når det gjelder lønn er det "umulig" å si, alt avhenger av erfaring og kompetanse fra tidligere. Men alt fra over 300 000 burde være et utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PHP er vel strengt talt et scriptingspråk enda, dog er jeg enig at det må differensieres kraftig mellom php og js.

 

Det blir litt dumt å si php og js er useriøst. Jeg har jobbet flere år med begge, og det brukes i stor grad på meget store systemet. F.eks er hele publiseringssystemet til Oslo Kommune (der jeg jobba) drevet av php (jo, de burde nok kjørt noe kjappere på noe så stort, men beviser det faktisk er i bruk)

 

En utvikler vil nok med et års praksis i bedriften tjene rundt 400.000 inkl godter. Min lønn baserer seg rundt 500.000 uten overtid og godter (kan legge på ekstra for godter) hvis jeg jobber fulltid. Dog studerer jeg igjen ;)

Lenke til kommentar
kristus.. en webprogrammerer som programmerer i et seriøst firma programmerer IKKE i javascript eller PHP..

7480329[/snapback]

 

Er enig angående javascript men PHP er det mest brukte. Hvis du tenker på butikker og sikkerhetstjenester på nettet så velger jeg å bruke ASP, men 99% av websidene jeg lager bruker jeg PHP til. PHP er heller ikke programmering, det er scripting, en vesentlig forskjell.

7611120[/snapback]

 

Det er utrolig å observere hva som skrives her inne vedrørende JavaScript, og hva folk forbinder med det.

 

JavaScript er så mye mer enn slideshows og dialogbokser og andre mer eller mindre unyttige ting det for det meste brukes til.

 

Må jeg få minne om at Google sine tjenester aldri kunne vært det de er uten JavaScript. Ta for eksempel Google Maps. Dette er et meget godt eksempel der AJAX-funksjonalitet gjør at web-klienten kommuniserer med serveren i 'bakgrunnen' når brukeren 'drar' og zoomer i kartet. Slik interaktivitet er umulig å få til uten JavaScript. Hvis noen nevner Flash vil jeg bare påpeke at dette er en plugin, og ikke integrert i selve browseren. Det er dessuten ingen åpen standard.

 

Werner

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at nå som internett applikasjoner virkelig er noe store selskaper satser på, er det et veldig mange som bruker Javascript. Google har jo f.eks et online office program, dette kunne ikke funket uten Javascript. Og AJAX blir jo bare mer og mer populært..

Lenke til kommentar
Forøvrig er PHP et programmeringsspråk, noe javascript _ikke_ er. Til og med en enkel define hos Google vil gi det svaret.

 

JavaScript, eller mer korrekt ECMAScript, _er_ faktisk et programmeringsspråk. Det står faktisk å lese i den offisielle definisjonen, som kan lastes ned her:

 

http://www.ecma-international.org/publicat...ds/Ecma-262.htm

 

ECMAScript is an object-oriented programming language for performing computations and manipulating computational objects within a host environment.

 

Werner

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva er problemet med PHP? Det er da ikke så vanskelig å lære, ta en titt her. På denne siden vil du og kunne lære HTML, XHTML, javascript, SQL osv. Så denne siden anbefales på det varmeste ;)  ps: omterent alle sider bruker PHP, også diskusjon.no... PHP er et flott språk som kan brukest til det meste ;)

7614193[/snapback]

 

Om du er i stand til å lære deg perfekt PHP, HTML, XHTML, Javascript, SQL "osv" frå w3schools skal du få premie av meg. W3schools er ca. forferdelig utdatert og ufullstendig:)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Som vanlig i denne diskusjonen så snakker folk forbi hverandre og er så upresise at det er umulig å bli enig.

 

PHP:

 

Ja, PHP er et av verdens mest brukte programmeringsspråk for nettsider. Så må vi skille i hvilken sammenheng man snakker om programmering. Det finnes ingen store softwareselskaper i Norge som bruker PHP. ASP .NET og Java er så godt som det eneste som gjelder i enterprisesammenheng.

 

Når det gjelder enkle dynamiske nettsider, opensource miljøet og privatpersoner så er PHP veldig mye brukt. PHP er uansett et nyttig språk å kunne, og har en veldig lav terskel slik at det er enkelt å komme i gang.

 

JavaScript (client side):

 

Alle som utvikler web må forholde seg til dette. Det er i praksis den eneste måten å utvikle sider med avansert brukerinteraksjon og gode grensesnitt. Som noen nevner her så har dette blitt enda mer viktig nå med fokuset på AJAX.

 

For øvrig ser jeg nå at dette er ganske off topic, sorry.

 

Når det gjelder lønn så avhenger dette veldig av hvilken type jobb du ska ha. Jeg snakket med Accenture forrige uke og en nyutdannet bachelor hadde ca. 330000 i begynnerlønn der i fjor (øker nok en god del i år).

Endret av stadskle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Utdannet bachelor i Informatikk m distribuert multimedia. Fikk jobb med startlønn på 286 + bonuser, overtid osv. Bruker ASP.net, Oracle, MSSql, Access, NHibernate, samt CSS, javascript og hele rælet. De har et lønnssystem hvor du gjerne stiger i lønn gradvis litt hvert år. Tror neste hoppet lå på 308. Slik gikk det omtrent 5 år tror jeg, men husker ikke i farta hva lønna var etter 5 års ansettelse. Varierer nok litt.

 

En liten ting til: lønna betyr ikke en dritt hvis du ikke trives i jobben. I min verden skal ikke jobben være en byrde men et privilegium.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...