Gå til innhold

Hvaslags lønn kan jeg forvente som webprogrammerer


Anbefalte innlegg

Ser litt på webprogrammerings linjen på NITH skolen og lurte på hva jeg kan forvente av lønn etter ferdig utdanning i disse yrkene ?

 

Aktuelle yrker

 

* Portaldesigner

* Programutvikler for store webløsninger

* Nettarkitekt

* Utvikler av netthandelsløsninger

* Webmaster

 

 

 

Og kan noen fortelle hvordan det var og gå den linjen, fra noen som har gått der ?

Endret av OPL
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Selv om det er en treårig utdanning, er man ikke garantert samme lønn som en ingeniør. Ingeniører, og da spesielt IT ingeniører, stiller gjerne litt i særklasse når det gjelder lønn, spesielt i forhold til andre 3-årige utdannelser.

 

Men jeg regner uansett med at du ikke vil få noe særlig under 300k i lønn, alt avhengig av hvor i landet du befinner deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
merk at jeg sa et seriøst firma

7483107[/snapback]

 

Jeg tror nok ikke man kan måle seriøsiteten på et firma basert på om de bruker JavaScript eller ikke. Hvis du hadde fulgt litt med, ville du bl.a. ha lært at AJAX, en teknikk som brer stadig mer om seg, baserer seg på JavaScript. Den mest kjente implementasjonen av AJAX finner vi i bl.a. GMail.

 

Selv jobber jeg daglig med utvikling av en større J2EE-applikasjon med ca 9000 brukere. I web-laget er det en god del JavaScript, som benyttes til alt fra validering av felter i forms, til dynamisk generering av HTML og ikke minst AJAX-kall.

 

Grunnen til at jeg svarer på meldingen din er ikke for å kverulere, men for å avkrefte usannheten du kommer med.

 

Man kan si hva man vil om JavaScript. Fra en utviklers perspektiv er ikke JavaScript det mest optimale og spennende man kan holde på med, men det har sin absolutte nytteverdi. Denne kunnskapen blir faktisk mer og mer verdt nå i disse Web 2.0-tider, da alle maser om bedre brukervennlighet ute i web-laget.

 

Tradisjonelt sett har web-applikasjoner vært veldig nedstrippet med tanke på brukervennlighet og GUI. De siste par åra har det skjedd veldig mye. Ta for eksempel The Dojo Toolkit (www.dojotoolkit.org) som er et JavaScript-basert bibliotek med en rekke widgets som f.eks. WYSIWYG-teksteditorer, kalendere, tabcontrols, etc etc.

 

Folk vil ha mer funksjonalitet i web-applikasjoner, og noen må lage den. Derfor er det å kunne JavaScript en verdifull kunnskap.

 

Werner

Lenke til kommentar

Seriøse selskaper med høyt utdannede arbeidstakere bruker ikke Java?

 

Accenture søker:

Java J2EE Graduate Programmer

Java J2EE Sr. Programmers and Architects

 

CapGemini søker:

Java utviklere - erfarne

Java EE - Systemutviklere og løsningsarkitekter

 

TietoEnator søker:

Erfarne Java udviklere - Bank & Forsikring (4953)

(Senior) UI Developers, Java/Eclipse (Helsinki, Jyväskylä)

Java- Arkkitehti (4864)

.net/Java developers (4836)

 

Steria søker:

Senior Java-utvikler/løsningsarkitekt

 

Eller bruker man ikke JavaScript i det hele tatt i disse stillingene?Er selv jeg ikke IT-utdannet så korriger meg om jeg tar feil. :)

 

Av det jeg kan se av overnevnte selskap så foretrekker disse siv.ing/mastergrad eller bachelor/ingeniørgrad innen IT for slike stillinger. Vet at noen tar inn gode kandidater fra NITH, men mitt inntrykk er at NTNU har førsteprioritet, alt annet likt.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Java og javascript er ikkje det same.

Eg trur dei firmaene som du lista opp hadde ledd seg halvt i hel om ein kom på intervju å sa at ein var ein kløpper på javascript.

 

men berre for å understeke det: Seriøse bedrifter bruker JAVA, javascript derimot er nok meir brukt i hobbyprosjekt og nokre frontsideløsyninger.

 

Har mi it-utdanning frå NTNU og UIO.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Jeg jobber som webdesigner, men har ikke utdanning utover et år jeg kastet bort på en privat skole, så jeg kan ikke svare på hva slags studier du bør vurdere. Det jeg imidlertid kan si er at dersom du vurderer privatskoler som Næringsakademiet, IT-akademiet, Noroff eller lignende, så bør du slå fra deg de planene umiddelbart.

 

Webdesignere faller litt mellom to stoler, programmering og grafisk design. For å bli en velfungerende webdesigner er det naturligvis viktig at du er kreativ, i tillegg til at du behersker nødvendig programvare og teknologi, som f.eks bildebehandling/tegning og html/css. Er du stødig på javascript og har litt forståelse for hvordan ting fungerer i backend er nok det også en fordel.

Lenke til kommentar

Det varierer veldig. Noen ganger får vi mer eller mindre ufravikelige instrukser, andre ganger får vi helt frie tøyler. I jobben jeg har nå jobber jeg med flere større siter, og da er det som oftest snakk om å forbedre eller videreutvikle forskjellig funksjonalitet, ikke å lage nye layouter hele tiden. Jeg har fått jobber i bransjen fordi jeg har vært veldig interessert i og drevet med (web)design i mange år, og opparbeidet meg kompetanse på egenhånd. Først på hobbybasis, og etterhvert på heltid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
kristus.. en webprogrammerer som programmerer i et seriøst firma programmerer IKKE i javascript eller PHP..

7480329[/snapback]

 

Er enig angående javascript men PHP er det mest brukte. Hvis du tenker på butikker og sikkerhetstjenester på nettet så velger jeg å bruke ASP, men 99% av websidene jeg lager bruker jeg PHP til. PHP er heller ikke programmering, det er scripting, en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...