Gå til innhold

Spørsmål angående Militæret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første, hva slags søknader har du sendt inn, og til hvor?

 

Du har på generelt grunnlag 4 rekruttskoler. Hærens, Sjøforsvarets, Luftforsvarets og Heimevernets rekruttskole.

Rekruttskole er noe alle må gjennom som skal gjennomføre militær tjeneste.

I tillegg kommer spesialting som militærpolitiet, marine-, kyst- og fallskjermjeger, flyver-uttaket, befalskolene osv.

 

Når det gjelder befalskole så er ikke ting som det var for ett par år siden med diverse befalskoler rundt omkring.

Nå kan du komme deg til befalskole på to måter.

Enten søk deg direkte til en av våpengrenenes befalskoler, eller søk deg til befalskolen fra den avdelingen du havner i.

Hvis du søker befalskolen, vil du etter ca tre måneder med generelt befalskurs på en av skolene (Hæren på Rena feks..) vil du bli sendt til en eller annen avdeling som har behov, og der bli videreutdannet innen en fagretning.

Hvis du bruker alternativ to vil du etter endt befalskurs bli sendt tilbake til din "moder-avdeling" for videre utdanning og tjenestegjøring. Begge disse kalles GBU (Grunnleggende befalsutdanning).

 

Tillegg til alt dette kommer diverse lærlingordninger.

 

mil.no er ett fint sted å begynne for å finne info. De pusher ganske mye om utdanning i Forsvaret om dagen så bare lett på de forskjellige sidene til våpengrenene.

 

Edit: På hovedsiden til mil.no finner du til venstre, litt ned på siden, to lenker. Den ene heter "utdanning i Forsvaret" og den andre heter "Verneplikt". sikkert ett fint sted å begynne.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
fikk brevet i dag, jeg må møte opp i Bardufoss i 2007 da jeg fyller 18 år!

sendte brevet for en halv måne siden så fikk jeg svar i dag :)

6571937[/snapback]

 

 

Bardufoss er en grei plass, like ved har du Andselv, Olsborg og en stund kjøring til Finnsnes.

 

Vet ikke om det er noen form for drift ved Skjold nå, men tror der er aktivitet.

 

Leirer ved siden av Bardufoss er Rustad - tidligere isåfall, stasjonerte Millitærpolitiet, Transportkompaniet, Lett luftvernartleriet, og Teknisk kompani.

 

Like syd, noen 100 mtr har du Heggelia leir og 2 - 4 mil lengre sør finner du Setermoen, hvilke enheter som stasjonerer der nå er jeg ikke sikker på men Brannkorpset var der tidligere.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg er veldig nysjerrig på hvor de har Militær skole i nordnorge for de som kommer fra sesjon?

 

har sendt inn en god søknad om å søke meg inn i militæret og får svar i løpet neste uke

6571385[/snapback]

Må bare advarde deg mot å gå i militæret... Kanskje du er motivert nå i dag til å gå inn i militæret, men hva hvis du ombestemmer deg på ett senere tidspunkt?

Ja da sitter du i hagesaksen, mildt sagt. Å dimme når du først er komt inn i militæret er mye vanskeligere enn hvis du prøver å unngå militæret allerede før sesjon... Tenk på den.

For mer info om militæret sjekk ut: www.dimme.cjb.net

Lenke til kommentar

Har stor interesse av forsvaret osv. har sykt lyst til å fortsette i militæret etter førstegangs tjenesten!

en kompis av meg jobber i militæret som mine rydder, han var i kap verde i år.

forsvaret/militæret er noe jeg vil fortsette med etter førstegangs tjenesten!

Lenke til kommentar
Har stor interesse av forsvaret osv. har sykt lyst til å fortsette i militæret etter førstegangs tjenesten!

en kompis av meg jobber i militæret som mine rydder, han var i kap verde i år.

forsvaret/militæret er noe jeg vil fortsette med etter førstegangs tjenesten!

6642727[/snapback]

 

 

Er du innstilt på opphold i militæret er det ganske greit.

 

Tørrmaten er bra, det meste av varm-maten også unntatt fisken.

 

Du får stor sjanse til og lære noe, kanskje ta eller fullføre en utdannelse, nye venner og muligens verve deg hvis det er det du ønsker deg.

 

Det meste avhenger av din innstilling og pågangsmot.

 

Ønsker lykke til.

Lenke til kommentar
Har stor interesse av forsvaret osv. har sykt lyst til å fortsette i militæret etter førstegangs tjenesten!

en kompis av meg jobber i militæret som mine rydder, han var i kap verde i år.

forsvaret/militæret er noe jeg vil fortsette med etter førstegangs tjenesten!

6642727[/snapback]

 

Er det verdt det? 130kr dagen(ikke i timen nei som i en vanlig jobb), befal som maser og skriker til deg, piss + drite på pose sammen med hele kompaniet på feltøvelser, ha føttene dine inspisert av en eller annen gutt, hele tiden være befalet sin "bitch", avskilt fra familie og venner, utrolig dårlig mat(budsjettet pr soldat per dag på mat er vel ca 30-40kr?) Da sier det seg sjøl at det blir noe masseprodusert plast som har gått ut på dato. Opp kl 0530 og vaske, hver dag, omvask ofte og.

Og for hva? Ja eg spør deg hva prøver du å oppnå med å fullføre førsteganstjenesten? Skal du satse på militær karriere? ja da må du gå befalskolen og der er det bare 10 ganger verre enn vanlig tjeneste. Og når du kommer ut av befalskole? Ingen automatikk i at du får ansettelse pga det. Og lønnen..? Offentlig ansatt på lavt nivå..? hva er det 250-300k? Og ikke glem alle feltøvelsene, gjerne i helger og vanlige dager der du må sove i telt hvis du blir ansatt "ikke-noe-gå-hjem-til-pc/tv-etter-jobb". Det er bare ett visst antall fjertevitser en orker i ett liv.

Nei. Skaff deg en skikkelig jobb!

 

Ps: Glem alle helte-fantasier om at de i forsvaret er tøff og at det bare må være digg å ha ag' og hele pakken. I den virkelige verden dør soldatene. I den virkelige verden handler krig om død og ferdervelse. Om hat. Helten dauer, men han som bruker skitne triks vinner.

 

Men det fins sikkert positive sider og.. :no:

Lenke til kommentar
Har stor interesse av forsvaret osv. har sykt lyst til å fortsette i militæret etter førstegangs tjenesten!

en kompis av meg jobber i militæret som mine rydder, han var i kap verde i år.

forsvaret/militæret er noe jeg vil fortsette med etter førstegangs tjenesten!

6642727[/snapback]

*sniiiip*

6644692[/snapback]

Høres ut som rette innstillingen! Så lenge man har motivasjonen i orden og ikke er vettskremt for å måtte ta i et tak kan noen år i forsvaret virkelig være tingen for deg. Selv tok jeg et års utenlandstjeneste etter endt førstegangstjeneste og har aldri angret et sekund.

Lenke til kommentar

korleis var det på utenlandstjeneste da? har hørt at det ikkje er så gale betalt også.

 

har alltid hatt store drømmer om militæret, skal på madla i stavanger i september, og har tenkt å ta utskrevet befal eller noke slikt, ta utenlandstjeneste, + kanskje krigsskole. muligens kyst\fallskjerm jeger.

Lenke til kommentar
Er det verdt det? 130kr dagen(ikke i timen nei som i en vanlig jobb), befal som maser og skriker til deg, piss + drite på pose sammen med hele kompaniet på feltøvelser, ha føttene dine inspisert av en eller annen gutt, hele tiden være befalet sin "bitch", avskilt fra familie og venner, utrolig dårlig mat(budsjettet pr soldat per dag på mat er vel ca 30-40kr?) Da sier det seg sjøl at det blir noe masseprodusert plast som har gått ut på dato. Opp kl 0530 og vaske, hver dag, omvask ofte og.

Og for hva? Ja eg spør deg hva prøver du å oppnå med å fullføre førsteganstjenesten? Skal du satse på militær karriere? ja da må du gå befalskolen og der er det bare 10 ganger verre enn vanlig tjeneste. Og når du kommer ut av befalskole? Ingen automatikk i at du får ansettelse pga det. Og lønnen..? Offentlig ansatt på lavt nivå..? hva er det 250-300k? Og ikke glem alle feltøvelsene, gjerne i helger og vanlige dager der du må sove i telt hvis du blir ansatt "ikke-noe-gå-hjem-til-pc/tv-etter-jobb". Det er bare ett visst antall fjertevitser en orker i ett liv.

Nei. Skaff deg en skikkelig jobb!

 

Ps: Glem alle helte-fantasier om at de i forsvaret er tøff og at det bare må være digg å ha ag' og hele pakken. I den virkelige verden dør soldatene. I den virkelige verden handler krig om død og ferdervelse. Om hat. Helten dauer, men han som bruker skitne triks vinner.

 

Men det fins sikkert positive sider og..  :no:

6644692[/snapback]

 

Ojojoj!?!? For noe propagandatull du kommer med her.

 

130kr dagen - Penger er ikke alt her i verden.

Skrikende befal - Er for å få opp kampmoralen.

Avskillt fra familie - Mammadalt eller??

Avskillt fra venner - Man får like mange og kanskje flere når man er inne.

Befalets "bitch" - Kun rekruttiden.

Dårlig mat (??) - Say what?? Tydlig bevis på mammadalt!

Kl. 05.30 - Fint sted å lære seg å komme opp om morgenen. (men her tenker du vel på mamma igjen?)

Vaske - Alle har godt av å finne ut hvordan man gjør dette.

Befalskole - Fin måte å få lederkurs på. Og nei, det er ikke vanskelig å få jobb etterpå.

"ikke-noe-gå-hjem-til-pc/tv-etter-jobb" - Understreker bare DITT syn på livet.

 

"Glem alle helte-fantasier om at de i forsvaret er tøff og at det bare må være digg å ha ag' og hele pakken." - Jadda, så du mener at hvis det skulle bli krig i Norge, så skulle du sittet i bunkersen ilag med Mamma og sutret fordi du syntes det er skummelt med alle granatene som smeller på utsiden og dreper alle "heltene" med AG på skulderen?

C'mon, be real!! Er du virkelig så trangsynt at du ikke ser behov for at et land skal ha et eget forsvar?? Tror du virkelig at alt er "gull og grønne skoger"??

Utviklingen kan fort snu til det værre hvis en dag verden skulle bli fri for olje og vi var de eneste som satt igjen med den. Tror du ikke da alle maktnasjonene hadde tatt seg den friheten å angripe oss?? Jo, og det til gangs. Amerikanerne har allerede gitt uttrykk for at Norge SKAL være spandabel på oljen, hvis ikke....ja, hva tror du??

Norge er et rikt "lite" land som har mange "ulver" rundt seg. Vi er et lett bytte, men vi kan gjøre motstand med det lille vi evt. har av forsvar.

 

Nei, ta deg heller en av mors boller og hold kjeft med det propaganda-skvipet ditt. Anarkister og militærnektere er i mine øyne pingler hele bunten. Get a life, suckers.

 

PS. Hva er det for bullshit du kommer med at man ikke får jobb. Har en kompis i Tromsø som har vært yrkesbefal. Han har vært sjef for Burgerking med en årlig utbetaling på 400 000,- (Kun idrettslinje på vgs og befalskole).

Sa opp jobben og dro til Thailand hvor han ble værende i et halvt år før han kom hjem igjen og søkte jobb på 7/11 og fikk den. Nå er han sjef der.

Let opp noe fakta før du skriver masse nonsen neste gang.

 

ED209

Lenke til kommentar
Å dimme når du først er komt inn i militæret er mye vanskeligere enn hvis du prøver å unngå militæret allerede før sesjon... Tenk på den.

For mer info om militæret sjekk ut: www.dimme.cjb.net

 

Det der må være noe av det mest tragiske jeg har hørt i hele mitt liv.

 

1) Å dimme når man først har kommet inn i militæret er ikke noe problem. Hvis du mistrives kan du lett dimme pga psykiske problemer / mistrivsel.

 

2) Du linker til www.dimme.cjb.net for "mer informasjon om militæret" ? Jeg tror den korrekte linken for mer informasjon om militæret er www.mil.no.

 

130kr dagen

 

Feil. Standardlønn uten noe form for tillegg er 118,90. Tillegg for korporal / ULM-grad er 15,- dagen. Deretter kommer utenlandstillegg, seiletillegg, risikotillegg m.m. Som menig i militæret vil du aldri tjene godt; det er ikke det jeg sier. Befal derimot kan tjene veldig, veldig bra.

 

befal som maser og skriker til deg

 

Dette gjelder som oftest kun i rekruttperioden. Og tro meg; det er flere som har behov for det. Deriblant deg vil jeg tro.

 

 

piss + drite på pose sammen med hele kompaniet på feltøvelser

 

Du tenker på B&C? Hva annet skal man gjøre når man er ute i felten? Man har ikke akkurat tilgang på Magicus's magiske og rensilige felttoalett.

 

ha føttene dine inspisert av en eller annen gutt

 

Er ikke dette bare bra? At forsvaret forebygger fotskader / koldbrann ved lange marsjer o.l. De bryr seg.

 

hele tiden være befalet sin "bitch"

 

Come again? Som sagt, dette gjelder kun rekruttperioden og jeg / troppen min var aldri noen "bitch" for TS.

 

avskilt fra familie og venner

 

Greit nok; du er adskilt fra familie og venner, men du aner ikke hvor mange gode kompiser man får. Har møtt flere folk i militæret jeg sannsynligvis vil ha kontakt med resten av livet. Du blir kjent med folk på en helt annen måte enn hjemme.

 

utrolig dårlig mat(budsjettet pr soldat per dag på mat er vel ca 30-40kr?) Da sier det seg sjøl at det blir noe masseprodusert plast som har gått ut på dato.

 

Feil igjen. Hvor får du egentlig all denne feilinformasjonen din fra? dimme.cjb.net? På rekruttskolen (iallefall Madla der jeg var) er budsjettet for hver soldat 49,- pr. dag såvidt jeg vet. Da jeg ble forflyttet til Haakonsvern var budsjettet betraktelig bedre. Jeg er usikker på hvor mange kroner pr. dag, men definitivt bedre. For eksempel Litago til lunsj, pizza / varmmat o.l. Da jeg kom videre fra Haakonsvern og ble flyttet på sjøen ble maten helt sinnsykt godt. For soldater på sjøen (iallefall KV) er budsjettet 150,- pr. dag. Når du itillegg har en stuert som er flink blir maten noe en ser frem til hver dag. En lørdagsmiddag kunne være en god indrefilet med fløtegratinerte poteter, masse tilbehør, Coca Cola og en svært god dessert. Noe å klage på?

 

Opp kl 0530 og vaske, hver dag, omvask ofte og.

 

Omvask ofte sier du? Kanskje fordi du er udugelig til å vaske? Hvor i militæret har du vært? Eller tar du det fra den "sikre" kilden dimme.cjb.net? Forøvrig er det kun rekruttskolen jeg måtte opp 05:30.

 

Og lønnen..? Offentlig ansatt på lavt nivå..? hva er det 250-300k?

 

Det kommer helt an på hva slags innsats du gjør, hva slags grad du tilegner deg og hvilken stilling du kommer til. En fenrik på båten min tjente opp mot 700k i året pga mye seiletillegg o.l. Da kan du tenke deg hva KLT'ene tjener. ;)

 

Nei. Skaff deg en skikkelig jobb!

 

Haha, gullkorn. Hva er etter din mening en skikkelig jobb?

 

Ps: Glem alle helte-fantasier om at de i forsvaret er tøff og at det bare må være digg å ha ag' og hele pakken. I den virkelige verden dør soldatene. I den virkelige verden handler krig om død og ferdervelse. Om hat. Helten dauer, men han som bruker skitne triks vinner.

 

Hva vet du egentlig om det du snakker om? Og hvem er det du hinter til når du sier "han med skitne triks" ?

 

Men det fins sikkert positive sider og..

 

Det finnes, som med de fleste ting, både positive og negative sider ved ting. Jeg har nettopp dimmitert fra min førstegangstjeneste og ville definitivt ikke vært foruten den.. Det du lærer om andre, om deg selv og erfaringer er noe du får med deg resten av livet..

 

dimiles :)

 

PS: I framtiden tror jeg du vil bli tatt mer seriøst dersom du ikke har ørten skriveleifer i hver setning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...